Kde som ho už videl? 16
Piatok, 05 Október 2012 04:00

Miniatúrne biografie hercov: Gillian Andersonová („Akty X“), Robert Englund (NOČNÁ MORA V ELM STREET), Joel Edgerton (nová VEC), Keri Russellová („Felicity“), Charles S. Dutton (VOTRELEC 3) a Nicholas Hoult (AKO NA VEC).

Gillian Andersonová (*1968, USA) Kým jej kolega z kultového seriálu „Akty X“ David Duchovny predsa len dokázal vystúpiť z tieňa agenta FBI Muldera, predstaviteľka jeho chladnej kolegyne Scullyovej to napriek snahe neodkázal (česť výnimkám). Rolu z „Aktov X“ (za ktorú získala 4 nominácie na Emmy, z toho jednu premenila a 4 nominácie na Zlatý glóbus, z toho tiež jednu premenila) si zopakovala ešte v dvoch celovečerných kino filmoch (o treťom sa po mizernom druhom nerozpráva). Hoci sme ju sem-tam mohli vidieť v kvalitnej dráme (mama hlavného hrdinu – OUTSIDERI, misionárka, ktorá nedokáže Jamesa McAvoya zachrániť od zhubného vplyvu afrického diktátora - POSLEDNÝ ŠKÓTSKY KRÁĽ), stále zostáva Danou Scullyovou. Zatiaľ posledný raz sme ju v našich kinách videli v špionážnej paródii JOHNNY ENGLISH SA VRACIA ako šéfku Rowana Atkinsona.

Robert Englund (*1947, USA) Najslávnejší slasherový vrah, pretože kým Jasona Voorheesa z PIATKU TRINÁSTEHO a Michaela Myersa z HALLOWEENU pod maskou skoro vždy hrali iní herci, pod zjazvenou znetvorenou maskou pedofila Freda Kruegera sa až na jednu výnimku doteraz vždy nachádzal Robert Englund. Spolu to číta 7 dielov + televízny seriál „Freddyho nočné mory“ + crossover s Voorheesom FREDDY PROTI JASONOVI. Jediný raz si Englund nezahral v remakeu z produkcie Michaela Baya (nahradil ho Jackie Earle Haley). Englunda rola medzi hororovými fanúšikmi preslávila napriek tomu, že celý čas na plátne strávil v maske. Symbolickými výnimkami bolo niekoľko sekúnd v niektorých dieloch, keď sme ho videli bez masky (plus nezamaskovaného sme ho videli v NOVEJ NOČNEJ MORE, kde okrem Freda hral aj sám seba). Napriek tomu, že začínal v áčkarských dramatických produkciách (ZRODILA SA HVIEZDA s Barbrou Streisandovou a Krisom Kristoffersonom), čoskoro sa utopil v množstve béčkarských a ešte horších hororoch a sci-fi (votrelecká kópia GALAXY OF TERROR, MŔTVI A POCHOVANÍ, PYTÓN, VRAŽDIACE OSY). Často sa jednalo o cameo, ktoré si vychutnali len hororoví fanatici (slasher TEMNÁ LEGENDA). Pravidelne spolupracoval so známymi hororovými režisérmi (Wes Craven, Tobe Hooper), v ktorých snímkach väčšinou hral brutálne, zamaskované a záporné postavy (kingovka THE MANGLER). Len zriedka prijal civilnejšiu rolu (nemocničný triler podľa Robina Cooka SMRTEĽNÝ STRACH), prípadne dokonca kladnú (v BEHIND THE MASK: THE RISE OF LESLIE VERNON parodoval Donalda Pleasencea z HALLOWEENOV). Symbolicky aj režíruje (napr. horor 976-EVIL).

Joel Edgerton (*1974, Austrália) Ďalší snaživý austrálsky príspevok. V seriáloch a TV filmoch hrá od polovice 90-tych rokov. Postupne sa začal objavovať v čoraz väčších snímkach (historické záležitosti KELLYHO GANG a KRÁĽ ARTUŠ). Za jeho dovtedy najdôležitejšiu rolu môžeme pokladať Owena Larsa v tretej epizóde Lucasových STAR WARS (mihol sa ale už aj v druhej), do ktorého opatery Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) uloží Anakina Skywalkera. Edgertona napriek tomu čakalo ešte veľa rokov, počas ktorých ponúkol výkony, z ktorých nikto nepadal na zadok. Za zlomový rok môžeme v jeho prípade pokladať rok 2010, keď v nudnom austrálskom mafiánskom KRÁĽOVSTVE ZVIERAT patril predsa len k tomu lepšiemu. Nasledoval úspech so športovým WARRIOROM a prekvapivo sa nestratil ako náhradník za Kurta Russella v novej VECI. Najbližšie by sme ho v kinách mohli uvidieť po boku Leonarda DiCapria VEĽKÝ GATSBY. Nakrútil niekoľko krátkometrážnych filmov, ku ktorým si aj napísal scenáre.

Keri Russellová (*1976, USA) Byť kamarátkou J.J. Abramsa sa oplatí – najskôr jej poskytol hlavnú rolu v mládežníckom seriáli „Felicity“ (hrala v takmer stovke epizód a získala za to Zlatý glóbus) a následne vedľajšiu (ale pre dej dôležitú) rolu žiačky Toma Cruisea v tretej MISSION: IMPOSSIBLE. Bohužiaľ, mimo spolupráce s Abramsom Keri nemala veľké šťastie. Objavila sa ako manželka prcičkového Chrisa Kleina v robustnom vojnovom veľkofilme s Melom Gibsonom ÚDOLIE TIEŇOV, pokúšala sa zažiariť po boku Adama Sandlera v rozprávkovej komédii PRÍBEHY NA DOBRÚ NOC. Žiadna sláva ju však nakoniec nestretla a postupne prepadli aj filmy, od ktorých sa dosť čakalo (dráma s Harrisonom Fordom a Brendanom Fraserom ŠANCA NA PREŽITIE). Z rozkošného dievčaťa sa stala... obyčajná žena. Uvidíme, čo ďalej.

Charles S. Dutton (*1951, USA) Robustného Afroameričana si môžeme pamätať z množstva vďačných úloh. Začínal v KROKODÍLOVI DUNDEEM 2 alebo po boku Richarda Gereho a Kim Basingerovej v NEMILOSRDNE. Potom sa preslávil ako náboženský vodca väzňov vo VOTRELCOVI 3. Nasledoval zabitý manžel Halle Berryovej v ducharine GOTHIKA, čistič topánok po boku Johnnyho Deppa v trileri V POSLEDNEJ CHVÍLI, súkromný detektív pomáhajúci Deppovi v kingovke TAJOMNÉ OKNO (v kingovke sa mihol už vo svojich začiatkoch - v poviedkovom MAČACOM OKU), lovec bezdomovcov v HRE O PREŽITIE, policajt v horore Guillerma del Tora MIMIC alebo parťák Harrisona Forda (NÁHODNÉ STRETNUTIE) a Sylvestra Stallonea (D-TOX). Zatiaľ posledný raz sme ho videli v mizernom anjelskom horore LÉGIA. Občas sa venuje aj réžii a produkcii.

Nicholas Hoult (*1989, Veľká Británia) Detskí herci to majú ťažké, no občas sa niektorému podarí vydržať tvrdé tempo sveta filmu a byť slávny aj po dospení. Dokázal to Jamie Bell a všetko napovedá tomu, že to aj Nicholas. Spomínate si na chlapca z pôvabnej britskej melodrámy podľa Nicka Hornbyho AKO NA VEC? Na podareného chlapca, ktorý má doma mamu milujúcu „Killing Me Softly“ (a podľa toho to aj vyzerá) a vonku dospelého sukničkára, ktorý je jeho najlepším priateľom? Tak to bol Nicholas. Hoci sa zdalo, že to bude navždy jeho posledná rola, už čoskoro brutálne vyrástol do výšky (ešte desať centimetrov a ide na dva metre) a dievčatá hovoria, že sa stal fešákom. A rozhodne neprestal hrať. Ešte chvíľku zostával doma v Británii, kde hral kvalitné úlohy v kvalitných drámach (o ťažkom súrodeneckom vzťahu – ZOSTÚPIŤ Z HORY) a následne Hollywood! Hral syna Nicolasa Cagea (PÁN ROSNIČKA), zdatného bojovníka (SÚBOJ TITANOV) i komiksového hrdinu (X-MEN: PRVÁ TRIEDA). Najnovšie by sme ho v kinách mali vidieť budúci rok vo fantasy Bryana Singera JACK THE GIANT KILLER.