Zomrel Michael Clarke Duncan [1957 - 2012]
Piatok, 07 September 2012 04:00

John Coffey vykročil na svoju zelenú míľu.

Na následky infarktu, ktorý prekonal pred niekoľkými týždňami, zomrel vo veku 54 rokov dňa 3. 9. 2012 americký herec Michael Clarke Duncan (*10. 12. 1957).

Patril k hollywoodskym osobnostiam typu Dannyho Treja a Marka Boonea Jr., ktorých preslávil výrazný fyzický vzhľad.

Hoci hral menšie roličky už pred rokom 1999 (naftár pod vedením Brucea Willisa vyrážajúci do vesmíru zachrániť Zem v hite Michaela Baya a Jerryho Bruckheimera ARMAGEDDON), zlom prišiel až vtedy. Frank Darabont (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK) ho obsadil do úlohy gigantického odsúdenca za znásilnenie a následnú vraždu dvoch dievčatiek v adaptácii tohto väzenského mysteriózneho bestselleru Stephena Kinga. Film s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe ponúkol jednoduchý a pritom komplikovaný príbeh s prekvapivými zvratmi a množstvom dojemných scén, hraničiacich s citovým vydieraním. Napriek tomu bol film hodnotený kladne a Duncanov výkon odmenený oscarovou nomináciou.

Mnohí hercovi už vtedy predpovedali, že sa jednalo o jeho predčasný životný výkon... a mali pravdu. Možno by časom dostal lepšiu rolu, predčasná smrť však z toho urobila hypotézu.

Faktom je, že po ZELENEJ MÍLI nemal šťastie. Hral vo vysokorozpočtových filmoch dôležité úlohy, často pod režijnými taktovkami slávnych režisérov a nevyhýbal sa bezstarostným komédiám, akčným filmom ani rozprávkam (LEGENDA O JURAJOVI A DRAKOVI), pričom striedal kladné postavy so zápornými. Napriek tomu nedokázal prekonať svoj výkon zo ZELENEJ MÍLE, za čo do nemalej miery mohli producenti. Tí ho často obsadzovali skôr na základe jeho neprehliadnuteľnej takmer dvojmetrovej (a rozhodne nie vychudnutej) postavy a širokého úsmevu, než že by sa pýtali, či sa mu rola hodí. A on bral skoro všetky ponuky. Možno sa hanbil odmietať. Nepatril k tým, ktorí boli od detstva úspešní. Životom sa väčšinu svojho života prebíjal ako najlepšie vedel, hrať začal až v relatívne neskorom veku a dovtedy sa živil napríklad ako osobný strážca (v lepšom prípade hral v reklamách na pivo).

Niektoré úlohy boli skvelé. Hral nájomného zabijaka zasa po Willisovom boku v čiernej komédii MÔJ SUSED ZABIJAK, militantného gorilieho generála v Burtonovej PLANÉTE OPÍC, brutálneho jednookého šoféra v SIN CITY – MESTE HRIECHU Roberta Rodrigueza, odvážneho bojovníka po boku The Rocka vo fantasy KRÁĽ ŠKORPIÓN a ústredného mafiánskeho zloducha Kingpina v DAREDEVILOVI (s Affleckom, s ktorým spolupracoval už v ARMAGEDDONE). Apropo, Kingpin je slávny zloduch z komiksového sveta firmy Marvel, kde ale má bielu farbu pleti.

Duncan však nebral len tieto silné úlohy. Bral všetko. Od dabingu (nenáročné disneyovky MEDVEDIE SRDCE 1 – 2) cez hosťovanie v sitkomoch („Dva a pol chlapa“) po miestami až vyložene hlúpe filmy (psí AGENT 11 s Davidom Arquetteom). V lepšom prípade nenáročné komédie s Jonom Hederom (ŠKOLA ZVÁDZANIA) alebo Willom Ferrellom (RÝCHLO A DESIVO: ŠIALENÉ PRETEKY).

Ako je vidieť z horných riadkov, mnohí herci a režiséri si ho obľúbili a spolupracovali s ním opakovane. Okrem Willisa a Afflecka napríklad Bay, ktorý ho režíroval aj v OSTROVE.

Zaujímavosťou mimochodom je, že v roku 2004 si zahral vo veľmi zlom trileri PRENASLEDOVANÝ s Gilom Bellowsom... ktorý v roku 1994 hral vo VYKÚPENÍ Z VÄZNICE SHAWSHANK, tiež podľa väzenského príbehu Stephena Kinga.

Michael Clarke Duncan bol tak trocha nepochopený a posudzovaný na prvý pohľad. Ako John Coffey. Ako ten nápoj, len sa to inak píše.