Zomrel Tony Scott [1944 - 2012]
Štvrtok, 23 August 2012 04:00

Vo veku 68 rokov zomrel britský - no v Hollywoode etablovaný - režisér a producent Tony Scott (TOP GUN, POSLEDNÝ SKAUT, MUŽ V OHNI).

19. 8. 2012 spáchal samovraždu skokom z mosta mladší brat renomovanejšieho Ridleyho Scotta (1492: DOBYTIE RAJA, GLADIÁTOR, KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ). Tonyho tvorba bola oproti Ridleyho o čosi povrchnejšia a nenáročnejšia. Kým Ridley nakrúcal kultové nadčasové sci-fi záležitosti VOTRELEC alebo BLADE RUNNER, Tony sa bavil filmami o nezastaviteľných vlakoch s toxickým odpadom a dobrodružnými ponorkovými trilermi.

Napriek tomu zrejme žiadny „tieň“ veľkého (bol medzi nimi 7-ročný vekový rozdiel) a slávnejšieho brata necítil. Dokonca spolu často spolupracovali v rámci svojej produkčnej filmovej spoločnosti Scott Free Productions. Z jej dielne sme videli mikrobiologickú televíznu mini-sériu podľa Michaela Crichtona KMEŇ ANDROMEDA s Benjaminom Brattom, historickú romancu s Jamesom Francom TRISTAN A ISOLDA Kevina Reynoldsa, western s Bradom Pittom ZABITIE JESSEHO JAMESA ZBABELCOM ROBERTOM FORDOM alebo filmy Joea Carnahana s Liamom Neesonom A-TEAM a MEDZI VLKMI. Tento rok Tony Ridleymu produkoval sci-fi triler PROMETHEUS a údajne sa chystali na pokračovanie.

Jeho meno sa spájalo s viacerými potenciálnymi budúcimi snímkami (druhý TOP GUN, štvrtý POLICAJT V BEVERLY HILLS, remake THE WARRIORS pôvodne od Waltera Hilla), prakticky ale ako režisér nemal nič rozpracované.

Jeho dvorným hercom bol od roku 1995 Denzel Washington, kedy spolupracovali vo fádnom ponorkovom trileri KRVAVÝ PRÍLIV, v roku 2004 pridali spaľujúci revenge movie MUŽ V OHNI, 2006 čudnú time travel DÉJÀ VU, 2009 ÚNOS METRA 1 2 3 a sériu predčasne zakončili o rok neskôr vydareným a príjemne „civilným“ NEZASTAVITEĽNÝM. Ten je zároveň posledným filmom, ktorý Tony režíroval.

Vždy sa špecializoval na oddychovejšie látky. Už jedným z jeho prvých filmov bol nenáročný stíhačkový trhák s Tomom Cruiseom TOP GUN, ktorý sa neskôr stal terčom paródie s Charliem Sheenom HORÚCE STRELY.

Jeho filmy boli po technickej stránke také moderné a dravé, že také nenakrúcali ani mnohí o polovicu mladší akční režiséri. Predovšetkým v posledných rokoch (vrchol zrejme dosiahol v DOMINE s Keirou Knightleyovou a Mickeym Rourkeom) boli natoľko hlučné a bleskovo zostrihané, že ak obsahovali záber trvajúci neprerušovaných sedem sekúnd, bol to zázrak. Mnohým divákom tento hyperaktívny štýl nevyhovoval a preto ich príjemne prekvapil NEZASTAVITEĽNÝ, ktorý bol skôr drámou o dvoch chlapoch, než letným trikovým akčným hitom.

Tony sa aj mýlil a jeho filmy nie vždy zarábali peniaze. Už jeho druhou spoluprácou s Cruiseom boli DNI HROMU. Atraktívne prostredie stíhačiek vymenili za neatraktívne prostredie áut a hoci sa Cruise na nakrúcaní spoznal so svojou budúcou manželkou Nicole Kidmanovou, na film sa dnes už dávno zabudlo, rovnako na až zvláštne nudný revenge movie POMSTA, v ktorom proti sebe stáli Anthony Quinn a Kevin Costner. Akoby nikdy nemal chuť obzerať sa po kvalitných scenároch a tak tvoril aj rutiny typu FANATIK s Robertom De Nirom a Wesleym Snipesom. Zaujímavé je, že sa mu do nich stále darilo prehovárať hviezdy (Robert Redford – SPY GAME).

Naopak, POSLEDNÝ SKAUT s Bruceom Willisom patrí k najlepším buddy movie desaťročia, svojho času sa dosť hovorilo o PRAVDIVEJ ROMANCI (podľa scenára Quentina Tarantina) a VEREJNÝ NEPRIATEĽ nielenže urobil filmovú hviezdu z dovtedy skôr speváka Willa Smitha, ale jedná sa o jeden z najnabúchanejších akčných trilerov 90-tych rokov (a to bola konkurencia veľká: CLIFFHANGER, NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ, TWISTER, SKALA, CON AIR, TVÁR TOHO DRUHÉHO...).

Neodmysliteľnou červenou šiltovkou takmer vždy a všade vybavený Tony Scott býval so svojím bratom (a s Alanom Parkerom či Adrianom Lyneom) pokladaný za časť britskej generácie režisérov, ktorí začínali moderne zostrihanými dravými reklamami a videoklipmi a tento štýl následne preniesli do svojich celovečerných filmov. Za ich pokračovateľov býva pokladaná skupina okolo Michaela Baya (napr. Simon West alebo Antoine Fuqua).