Zomrel Richard D. Zanuck [1934 - 2012]
Štvrtok, 26 Júl 2012 04:00

Vo veku 77 rokov zomrel slávny americký producent, ktorý objavil Stevena Spielberga a urobil komerčnú hviezdu z Tima Burtona.

Po tom, čo v novembri 2010 zomrel gigantický hollywoodsky mega-producent Dino De Laurentiis, opustil nás 13. 7. 2012 ďalší obrovský producent v minulosti stojaci za množstvom kultových trhákov, ktoré formovali minimálne americkú kinematografiu.

Richard Darryl Zanuck sa narodil 13. 12. 1934 v kalifornskom Los Angeles, kde aj zomrel. Patril k najmocnejším a najlegendárnejším americkým producentom.

Oscarov veľa doma každopádne nemal a to napriek tomu, že stál za zrodom mnohých filmových legiend. Producent získava Oscara len v prípade, že ho „jeho“ film získa v kategórii najlepší film. V takom prípade soška neputuje do rúk režiséra alebo scenáristu (tí majú vlastné oscarové kategórie), ale práve do rúk producenta resp. producentov, ak ich bolo viac. Zanuck si sošku odniesol za desiatky rokov tvrdej práce len jednu jedinú a to za nostalgické retro s Jessicou Tandyovou a Morganom Freemanom ŠOFÉR SLEČNY DAISY.

Ako každá producentská legenda, i Zanuck stál za zrodom viacerých dnes slávnych mien. Napríklad „vytvoril“ Stevena Spielberga, ktorému produkoval jeden z jeho prvých celovečerných filmov, SUGARLANDSKÝ EXPRES s Goldie Hawnovou. Predovšetkým ale giganticky zárobkovú adaptáciu tohto žraločieho krváku. O zvieracie horory sa pokúšal už predtým... ale neveľmi úspešne (čudný hadí kúsok SSSSSSS)... zaujal až ČEĽUSŤAMI. Ako okolo každého kultu, i okolo nich sa hovoria legendy. Obľúbená je tá, že knižku Petra Benchleyho uvidel Spielberg v Zanuckovej pracovni počas bežného pracovného stretnutia, ukradol mu ju a následne práve on prišiel s nápadom sfilmovať ju. Zanuck neskôr túto verziu poprel a sucho skonštatoval, že to síce znie zábavne, ale v skutočnosti sfilmovanie Benchleyho románu, kvôli ktorému ľudia dodnes veria, že žraloky sú ľudožravé beštie, proste mladému Spielbergovi normálne ponúkol, on ju normálne prijal a začalo sa normálne nakrúcanie.

Nakrúcanie ale malo v skutočnosti k normálnosti ďaleko: prekročil sa rozpočet aj počet dní určených na nakrúcanie a na pľaci sa kazilo čo sa mohlo, od medziľudských vzťahov (predovšetkým traja hlavní herci si údajne mimoriadne išli navzájom po krku) cez animatronické modely žralokov. Zanuck so svojim častým produkčným kolegom Davidom Brownom však mladému Spielbergovi aj v najhorších chvíľach verili, pretože ho napriek vŕšiacim sa problémom odmietli odvolať z pozície režiséra a nechali ho dokončiť peklo, ktoré začal.

ČEĽUSTE sa stali celosvetovým hitom a fenoménom, ktorý na poli žraločích trilerov dodnes nebol prekonaný, hoci sa o to pokúšali desiatky filmov. Zanuck, ako správny producent, spolu s Brownom neváhal dojiť polomŕtvu kravu produkovaním dvojky (článok o celej sérii).

Vzhľadom na to, aká sláva tohto muža obostiera, je zaujímavosťou, že často nevedel odhadnúť, čo bude mať úspech a čo bude katastrofa. Takže si na konto okrem totálnych klasík (PODRAZ s Robertom Redfordom a Paulom Newmanom) pripísal i strašné prepadáky (western Waltera Hilla DIVOKÝ BILL, ekologický žvást s Morganom Freemanom REŤAZOVÁ REAKCIA, pirátsky dobrodružný horor s Michaelom Caineom OSTROV, post-apokalyptické dračie fiasko s Christianom Baleom VLÁDA OHŇA).

Aj keď s produkciou začal už ako mladík a v nasledujúcich desaťročiach s ňou neprestal (aktívny bol až do svojej smrti), na svojom konte prekvapivo nemá stovky titulov. Neuvážene neskákal do všetkého, vyberal si a až do toho potom išiel naplno. Prekvapivé je aj to, že okrem megalomanských veľkofilmov produkoval malé filmy ako ZÁMOTOK (samozrejme vrátane dvojky) alebo BOSS (retro kriminálka zaujímavá tým, že v nej zlí chlapci Nick Nolte, Chazz Palminteri a Michael Madsen hrajú dobrých policajtov).

Drsné príbehy o drsných chlapoch mal vôbec rád – produkoval špionážny TERČ s Geneom Hackmanom, drsnú KRVAVÚ VOĽBU s Tommy Lee Jonesom a Samuelom L. Jacksonom či mafiánsku ROAD TO PERDITION (rozlúčka Paula Newmana so svetom filmu).

Kruh sa uzavrel, keď Zanuckovi ponúkol viacero skvelých príležitostí... Steven Spielberg. Zo žiaka sa stal rovnocenný partner, keď Zanucka najal na produkciu (nudného) DRVIVÉHO DOPADU (jeden z prvých filmov Spielbergovej novej hollywoodskej spoločnosti DreamWorks), prípadne keď Zanuck produkoval zaujímavý hit Tima Burtona VEĽKÁ RYBA, ktorú mal pôvodne nakrútiť práve Spielberg (film sa mimochodom nakrúcal neďaleko miesta, na ktorom pred desaťročiami komplikovane vznikali prvé ČEĽUSTE).

Zanuck našiel častého spolupracovníka aj v Timovi Burtonovi. Po VEĽKEJ RYBE a PLANÉTE OPÍC spolu stvorili hity Johnnyho Deppa CHARLIE A TOVÁREŇ NA ČOKOLÁDU, SWEENEY TODD: ČERTOVSKÝ HOLIČ Z FLEET STREET a ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV. Ich posledná spolupráca, TEMNÉ TIENE, však nedopadla nad očakávania.

Hoci vždy mal veľké ambície, mal aj smolu. Clint Eastwood nakrútil pár oscarových filmov, Zanuck mu ale ako na potvoru produkoval iba okamžite zabudnuté tituly VRAŽDA NA EIGERE a PRAVDA ZABÍJA. Prípadne Zanuck síce mal smolu v tom zmysle, že vytvoril zlý film, ale táto smola prekvapivo veľa zarobila (remake PLANÉTY OPÍC).

Zanuck mal megalomanské produkovanie v krvi po svojom otcovi Darrylovi F. Zanuckovi, zakladateľovi jednej z najväčších filmových spoločností sveta, 20th Century Fox.