Kde som ho už videl? 15
Piatok, 29 Jún 2012 04:00

Miniatúrne biografie hercov: David Duchovny („Akty X“), Lance Henriksen (VOTRELCI), Giovanni Ribisi (TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN), Sam Neill (JURSKÝ PARK), Bruce Campbell (SMRTEĽNÉ ZLO alias EVIL DEAD) a Kris Kristofferson (BLADE).

David Duchovny (*1960, USA) Willis, Clooney a Depp sa dokázali vyvliecť z kultovej televíznej postavy a stať sa filmovými hviezdami. Niektorí herci ale nie. Duchovny je trocha iný prípad. Kým hore spomenutí páni sa preslávili jedinou seriálovou rolou, on hneď niekoľkými. Najskôr zabodoval ako transvestita-agent v kultovom seriáli Davida Lyncha „Mestečko Twin Peaks“. Potom ako sprievodca sexom v pomerne kultovom erotickom seriáli „Denníky červených črievičiek“. Potom ako agent FBI v kultovom seriáli „Akty X“ (za ktorý získal 4 nominácie na Zlatý glóbus, z toho jednu premenil). A nakoniec (alebo nie naposledy?) ako sympatický kurevník a spisovateľ v takmer kultovom seriáli „Californication – Orgie v Kalifornii“ (zatiaľ 4 nominácie na Glóbus, z toho jedna premenená). Jeho pokusy o kariéru filmovej hviezdy skončili napriek snahe rozpačito (serial killer s Bradom Pittom KALIFORNIA, mafiánska krimi KRVAVÉ RUKY s Angelinou Jolieovou, sci-fi komédia Ivana Reitmana EVOLÚCIA), prípadne sa jednalo o takmer nepostrehnuteľné roličky (PODNIKAVÉ DIEVČA s Harrisonom Fordom, BEETHOVEN o bernardínovi, životopis CHAPLIN s Robertom Downeym Jr.). Nakoniec ale zasa skončil v televízii. Možno preto, že si nedal povedať a svoje slávne seriálové postavy ťahal aj na plátna kín (dve celovečerné AKTY X). Zrejme mu to ale príliš neprekáža a na rozdiel od iných sa za svoju „len“ televíznu tvorbu nehanbí. Dokonca sa v nej zlepšuje, pracuje na sebe a prijíma v nej aj iné, než herecké ponuky (režíroval „Kosti“, písal „Akty X“, produkoval „Californication – Orgie v Kalifornii“). Najnovšie by sme ho mali uvidieť po boku Eda Harrisa v ponorkovom trileri PHANTOM.

Lance Henriksen (*1940, USA) Ak by som robil zoznam fyzicky najvýraznejších hercov, Lance by sa doňho určite dostal. Jeho výraznými ostrými rysmi vybavenú tvár vo filmoch vídame od 70-tych rokov, no najväčšiu slávu mu priniesla až v 80-tych rokoch spolupráca s režisérom Jamesom Cameronom. Ten ho zrejme chcel odškodniť za to, že ho kedysi zatiahol do svojho pekelného debutu PIRAŇA II a chcel mu dať rolu zabijackeho robota T-800 v TERMINÁTOROVI. Dokonca sa hovorí, že potenciálnych producentov obaja na investovanie peňazí presvedčili tak, že sa Henriksen obliekol ako pouličný grázel a počas rozhovoru Camerona s producentmi neohlásene vtrhol do kancelárie. Keď producenti začali volať strážnu službu, Cameron vedel, že to má. Napriek tomu pred prvou klapkou urobil rošádu a T-800 si nakoniec samozrejme zahral Arnold Schwarzenegger. Pre Lancea v snímke každopádne zostala aspoň rola dobrého policajta. Tiež kladnú rolu si zahral aj v Cameronovom ďalšom projekte, vo VOTRELCOCH. V nich s hláškou o umelom ale nie blbom vstúpil ako robot Bishop do dejín žánru. Rolu si zopakoval vo VOTRELCOVI 3 a nepriamo vo VOTRELEC VS. PREDÁTOR. Hoci sa hovorilo, že dostane cameo v PROMETHEOVI, nakoniec z toho nič nebolo. Stelesnil množstvo záporných rolí (MADHOUSE), často šéfov nebezpečných gangov (STUDENÝ AKO KAMEŇ, ŽIVÝ TERČ Johna Woo). No boli aj pozitívne postavy (šerif hľadajúci sériového vraha - JENNIFER 8, pacient Brucea Willisa - FARBA NOCI). Nevyhýbal sa ani hororom (MIMIC 3: STRÁŽCA, DAMIEN: OMEN 2, VRESKOT 3) a westernom (TAJOMNÝ STRELEC, RÝCHLEJŠÍ AKO SMRŤ Sama Raimiho, Jarmuschov MŔTVY MUŽ), ktoré vďaka jeho sympatickej prítomnosti hneď boli lepšie. Dokonca sa mu podarilo uchmatnúť hlavnú rolu v extra temnom seriáli „Milénium“ (z dielne Chrisa Cartera – „Akty X“), za ktorý bol tri razy nominovaný na Zlatý glóbus. Občas sa mihol v renomovanom filme (Spielbergove BLÍZKE STRETNUTIE TRETIEHO DRUHU), no obecne by sa dalo povedať, že kvalitu scenárov nikdy príliš neriešil a išlo mu skôr o to, aby si to užil. On, i jeho fanúšik. Podobne, ako Davida Duchovného, aj jeho uvidíme v ponorkovom trileri PHANTOM.

Giovanni Ribisi (*1974, USA) Prvý raz ste si ho možno všimli v „Priateľoch“ ako Phoebinho čudáckeho brata, ktorý s ňou má deti (v skutočnosti je to vyriešené podstatne menej úchylnejšie, než ako to znie). V nasledujúcich rokoch však predviedol viacero skvelých vážnych výkonov, ako bol retardovaný automechanik v južanskej ducharine Sama Raimiho TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN, mladý zdravotník v ZACHRÁŇTE VOJAKA RYANA alebo zákerný „Judáš“ v epickom NÁVRATE DO COLD MOUNTAIN. Naopak, účinkovanie vo vyložene komerčných látkach mu príliš nepristalo (nepodarený mladší brat Nicolasa Cagea - 60 SEKÚND) a miestami až bolelo (POSOL BUDÚCNOSTI, ZELENÉ PEKLO). Našťastie sa skôr či neskôr vždy vrátil s niečím nezávislejším/ambicióznejším (STRATENÉ V PREKLADE). Vyložene záporné postavy mu nesedia (LET FÉNIXA, AVATAR) a zaujímavejší je, keď sa ventiluje rolami zasnených obyčajných mužov (prekladateľ v Tykwerovom NEBI, ďalšia retardovaná kreácia, tentoraz v INEJ SESTRE). V posledných rokoch mierne upadol (kto si ho všimol v Mannových retro VEREJNÝCH NEPRIATEĽOCH?). Herectvu sa venuje aj jeho sestra Marissa (PLEASANTVILLE).

Sam Neill (*1947, Írsko) Hoci býva pokladaný za Austrálčania, v skutočnosti sa narodil v Írsku a ako dieťa sa s rodičmi presťahoval na Nový Zéland. Jeho špecifická tvár a príjemne tlmené herecké výkony, poznačené ironickým úsmevom, sme si prvý raz všimli v ÚPLNOM BEZVETRÍ, kde ho s traumatizovanou manželkou (Nicole Kidmanová) na mori napadol psychopat (Billy Zane). Neill nasadil v úlohe vojaka (jeho otec bol v skutočnosti tiež vojak) také ostré tempo, že ho scenáristi počas väčšiny filmu radšej museli upratať mimo jachty, pôsobil totiž dojmom, že ak by sa dostal do otvorenej bitky so Zaneom, zničil by ho behom troch sekúnd. Najväčšiu slávu Samovi však priniesol trhák Stevena Spielberga JURSKÝ PARK. V ňom stelesnil odvážneho ale „obyčajného“ paleontológa Alana Granta a rolu si zopakoval ešte v treťom dinosaurom dobrodružstve (o štvrtom sa stále len a len rozpráva). V poslednom čase sa bohužiaľ stráca v seriáloch („Crusoe“, „Alcatraz“) a v jednorozmerných záporných rolách (upír vo SVITANÍ). Je ho na ne škoda, pretože si stačí spomenúť na jeho kvalitne odvedenú prácu v PIANE alebo v televíznej rozprávke MERLIN (za ktorú bol nominovaný na Emmy a Zlatý glóbus, okrem toho bol na Glóbus nominovaný ešte dva razy: za drámu ONE AGAINST THE WIND a za seriál „Reilly: The Ace of Spies“) a diváka hneď ovládne smútok za premrhaným talentom. Producenti nie sú schopní ponúknuť mu dostatočne kvalitnú rolu a ani ochotní. Treba každopádne uznať, že keď mu dali hlavnú rolu, nedopadlo to najlepšie (v Carpenterovom ŠIALENSTVE parafrázoval Stephena Kinga, v sci-fi terore HORIZONT UDALOSTI navštívil peklo). Pamätať si ho môžeme aj zo snímok NOVÁ KNIHA DŽUNGLÍ (otec ústrednej hrdinky), NEVIDITEĽNÝ NA ÚTEKU (zlý vládny agent) alebo HONBA NA PONORKU (ruský člen posádky Conneryho ponorky). Najviac mu pristanú kladné úlohy (POD HOROU, SNEHULIENKA, ZAKLÍNAČ KONÍ). Vo vyložene záporných je hrozný (OMEN III: POSLEDNÉ STRETNUTIE). V menšej miere sa venuje réžii, produkcii a scenárom.

Bruce Campbell (*1958, USA) S Tonym Toddom alebo Lanceom Henriksenom patrí k najslávnejším žijúcim americkým hororovým béčkarom, ktorí sa občas (skôr omylom, než schválne) objavia v áčku (nielen hororovom). Patrí k dvorným hercom Sama Raimiho (DARKMAN, trilógie SMRTEĽNÉ ZLO a SPIDER-MAN, seriály „Xena“ a „Herkules“). Do svojich vážnejších filmov (JEDNODUCHÝ PLÁN, TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN) si ho Raimi nevybral. Rád prijíma symbolické/čestné roličky v hororoch (MANIAC COP 1 – 2, NARUŠITEĽ), vrátane neambicióznych dvojok (OD SÚMRAKU DO ÚSVITU 2: KRVAVÉ PENIAZE, VOSKOVÉ MÚZEUM 2: STRATENÍ V ČASE). Výnimočne hrá v drámach (ale komické postavy – MAJESTIC) a dobrodružných trileroch (KONGO), no najradšej má sci-fi (astronaut v MESAČNEJ PASCI) a horory (otec v KRVAVOM LESE). Zriedka režíruje, no nedopadá to dobre (VOLÁM SA BRUCE).

Kris Kristofferson (*1936, USA) Viacero spevákov (Kris konkrétne country) sa snažilo hrať, no len máloktorému to vyšlo tak, že niektorí diváci pozabudli na to, že kedysi boli spevákmi. Berú ich už skrátka ako hercov. Vlasatého, bradatého a chrapľavého Kristoffersona pozná zrejme aj divák, ktorý nepozná jeho meno. S hraním začal v 70-tych rokoch 20. storočia a rozhodne nebol skromný – začínal u Sama Peckinpaha (PAT GARRETT A BILLY KID, PRINESTE MI HLAVU ALFREDA GARCIU) a Martina Scorseseho (ALICA TU UŽ NEBÝVA). Úspech zažil po boku Barbry Streisandovej – za ZRODILA S AHVIEZDA získal Zlatý glóbus. Následne bol nominovaný na Oscara za SONGWRITER s inou country legendou, Williem Nelsonom. S tým sa stretol aj v televíznom westerne DOSTAVNÍK, kde sa k nim pridala tretia country legenda, Johnny Cash. Comeback zažil v roku 1998, keď stelesnil svojrázneho mentora Wesleyho Snipesa vo vynikajúcom komiksovom akčnom horore BLADE. Rolu si nezmyselne zopakoval ešte dva razy a pridal k nej titulných gaunerov v seagalovke TAJNÝ AGENT a v Gibsonovej ODPLATE. Zaujímavosťou je, že v pôvodnom režisérskom strihu ODPLATY jeho rola vôbec nebola, no producentom pripadala táto verzia málo atraktívna, potrebovali „poriadnu“ zápornú postavu... a pridali Kristoffersona. Prijíma síce aj kladné úlohy (psychiater z temného trileru D-TOX, vodca primitívnych divochov v Burtonovej PLANÉTE OPÍC), no záporné bohužiaľ častejšie (time travel ZVIERACIA KAZAJKA). Bol tri razy ženatý (s treťou ženou je dodnes), vo vietnamskej vojne pilotoval vrtuľník a neskôr mal ako spevák problémy s drogami a alkoholom.