Willem Dafoe
Sobota, 15 August 2009 17:54

Biografia herca Willema Dafoea (ČATA, SPIDER-MAN, PRÁZDNINY PÁNA BEANA).

Boli doby, keď bol známy ako charakterový herec. Dnes je ostrým korením vysokorozpočtových akčných komiksových trilerov. Ale stále presakuje psychopatia.

William J. Dafoe sa narodil 22. 7. 1955 v americkom meste Appleton a meria kúsok nad 175 centimetrov. Hoci sa zdá, že je tu s nami od piatich rokov, v skutočnosti debutoval až v preklínanom westernovom prepadáku Michaela Cimina NEBESKÁ BRÁNA v roku 1980 ako 25-ročný.

Jeho výraznú tvár si hneď všimli áčkarskí režiséri a zatiahli ho do svojich produkcií (Kathryn Bigelowová – NEMILOVANÁ, Tony Scott – HLAD, Walter Hill – OHEŇ V ULICIACH, William Friedkin – ŽIŤ A ZOMRIEŤ V L.A.). Najväčšie mu ale unikali (Joker v BATMANOVI Tima Burtona). Napriek tomu sa rozhodol nepokračovať v stopách svojich rodičov (obaja pracovali v zdravotníctve) a zostal verný herectvu. Kým ho nepolapil Hollywood, hrával v amerických i európskych divadlách. Práve v divadle sa spoznal s režisérkou Elizabeth Leompteovou a na začiatku osemdesiatych rokov sa im narodil syn Jack (no nikdy sa nevzali). Willemovou oficiálnou prvou (a dodnes poslednou) manželkou tak zostáva tá, ktorá nahradila Elizabeth - Giada Colagrandeová. Giadu si Willem vzal za ženu v roku 2005. V tom roku obaja pracovali na melodráme BEFORE IT HAD A NAME, ku ktorej zároveň písali scenár a následne ho zrežírovala Giada (Willem si zahral hlavnú rolu).

Naplno zaujal kladnou rolou v ľudské Dobro veriaceho seržanta vo vojnovom epose Olivera Stonea ČATA. Oscarová snímka nebola o tom najzaujímavejšom – o vyhrocujúcom vzťahu medzi dvoma veliacimi dôstojníkmi, Dafoeom a Tomom Berengerom. Dafoeov slávny „postoj s rukami, prosiacimi nebesá“ však vstúpil do dejín a dočkal sa nejednej paródie (TROPICKÁ BÚRKA). Napriek tomu, že jeho postava bola zatlačená do šera kvôli matnému Charliemu Sheenovi v hlavnej úlohe, bol nominovaný na Oscara. Je to perfektný dôkaz toho, že sú mu blízke ako záporné, tak kladné postavy. Hoci dnes známy skôr afektovanými kreatúrami.

Vojnou poznačené príbehy mu učarovali a tak si do filmografie postupne pripísal tituly SAIGON, LET VOTRELCA s Dannym Gloverom a ďalšiu vietnamskú spoluprácu s Oliverom Stoneom NARODENÝ 4. JÚLA (tentoraz bol ale na Oscara nominovaný kolega Tom Cruise). Ďalšie vďačné ponuky mu ponúkli Martin Scorsese (Ježiš v kontroverznom POSLEDNOM POKUŠENÍ KRISTA), Alan Parker (po boku Genea Hackmana výborne zahral ďalšiu kladnú rolu, rasizmom v roku 1964 opovrhujúceho agenta FBI - HORIACA MISSISSIPPI) alebo David Lynch (DIVOKOSŤ V SRDCI).

Postupne našiel záľubu v čisto komerčných filmoch, ako bola slabá kópia ZÁKLADNÉHO INŠTINKTU, erotický triler s Madonnou TELO AKO DÔKAZ. V týchto hlbokých vodách sa naučil plávať tak dobre, že v komerčne úspešnej clancyovke JASNÉ NEBEZPEČENSTVO ako ostrý špeciálny agent John Clark, bez ktorého by v dusnej Bogote neškodný Jack Ryan nemal šancu, prevalcoval dokonca samotného hviezdneho Harrisona Forda. Mimochodom, v NAJVÄČŠEJ HROZBE, nasledujúcej clancyovke, rolu po ňom obstojne prevzal iným štýlom zaujímavý Liev Schreiber. Willem ďalej zaujal ako pomstychtivý Caravaggio v oscarovom triumfe dua Minghella/Zaentz ANGLICKÝ PACIENT (na scénu s prstami sa nezabúda) a čoraz častejšie preraďoval na autopilota, skúsene a stále relatívne pôsobivo, ale predsa len už aj dosť rutinérsky, opakujúc zlosynov. Postupne to začalo byť nudné, či už sa jednalo o z pracovného pomeru vyhodeného psychopata v NEBEZPEČNEJ RÝCHLOSTI 2: ZÁSAHU alebo o milionárskeho vedca Normana Osborna, meniaceho sa v adaptácii komiksu SPIDER-MAN na šialeného Zeleného škrata. Rolu si symbolicky zopakoval aj v ďalších dvoch častiach, v ktorých ho na poste pomätenca vystriedal jeho filmový syn James Franco. S mladou hereckou krvou Willem spolupracuje rád; napríklad sa mihol po boku začínajúceho Johnnyho Deppa v CRY-BABY alebo Christiana Balea v AMERICKOM PSYCHU. SPIDER-MAN bol fajn, ale i tak nejedného diváka zaskočilo, ako „nevýrazne“ sa slávny expert na hajzlov chopil (okrem scény so zrkadlom) ukážkovej zlej postavy.

Willem sa začal strácať v priemerných látkach, zo začiatku možno ambicióznych, ale nedotiahnutých do úspešného konca (AUTO FOCUS: MUŽI UPROSTRED SVOJHO KRUHU). Ak aj filmy, ktorým sa upísal, dopadli výborne, ako na potvoru v nich stvárňoval nepostrehnuteľné postavičky (LETEC). Že ho režiséri majú radi, dokazuje, že v jeho filmografii často nachádzame tituly od režisérov, ktorí ho režírovali minimálne dva razy (Scorsese, Stone, Raimi, von Trier, Paul Schrader).

Už len zriedka sme si však spomenuli, že je to TEN Willem Dafoe. Napríklad, keď bol – po ČATE – druhý raz nominovaný na Oscara. Konkrétne v roku 2000 za hravú hororovú mystifikáciu V TIENI UPÍRA z produkcie Nicolasa Cagea (stretli sa na pľace DIVOKOSTI V SRDCI). Stvárnil herca Schrecka, ktorý hrá v UPÍROVI NOSFERATU v roku 1922 upíra tak dobre, že ním možno v skutočnosti naozaj je. Rovnako TEN Willem Dafoe prerazil na povrch spoluprácou z psychiatrickej liečebne sa vracajúcim Larsom von Trierom v horore ANTICHRIST, ako drsne dobrácky skalár Gil v zubárovom akváriu v pixarovke HĽADÁ SA NEMO alebo ako Nemec (vlastne JE to Nemec) presný lodný strojár Klaus, platonicky milujúci svojho kapitána (Bill Murray) na rozpadávajúcej sa výskumnej lodi a zároveň žiarliaci na jeho syna (pokazil helikoptéru on alebo to bola naozajnehoda?) v ŽIVOTE POD VODOU Wesa Andersona.

Dnes je Willem stále neposedný, stále aktívny - a stále vykráda sám seba. Niekedy prehnane a zbytočne. Ruku na srdce, kto si po záverečných titulkoch spomenul, že hral policajta po boku Denzela Washingtona a Clivea Owena v heist movie SPOJENEC? Ako sa mohol nestratiť v obdivuhodne obsadenom, ale na strašný bordel sa premeniaceho „Desperada 3“ alias VTEDY V MEXIKU? Nevýrazný triler ÚNOS si do vitrínky nedá on, ani Robert Redford, ktorého uniesol. A čo malo znamenať účinkovanie v trikovej blaxploitation XXX: NOVÁ DIMENZIA a PRÁZDNINÁCH PÁNA BEANA (kde rozkošne stvárnil namysleného filmového umeleckého režiséra a herca, k smrti nudiaci publikum na filmovom festivale v Cannes) to vie len.

Je ako Christopher Walken (ktorého mimochodom produkoval v mysterióznom LOVCOVI MOZGOV) či Steve Buscemi (ktorý Willema režíroval vo VÄZNICI). Výrazná figúrka, ktorá ak sa objaví v podpornej úlohe veľkej snímky, publikum nadšene zvrieskne. To je určite nádherné. Len človeka troška bolí podozrenie, že pod maskou charizmatického maskota stále drieme mimoriadne tvárna hmota. A čo najnovšie? Znova Wes Anderson (tentoraz dabing THE FANTASTIC MR. FOX), znova horory krváky (upírčina DAYBREAKERS) a stále prianie, aby to bol zasa TEN Willem Dafoe.