Tekuto pevný Robert Patrick
Utorok, 11 August 2009 07:15

Biografia amerického herca Roberta Patricka (TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA).

Keď spacifikoval policajta, obliekol si jeho uniformu a v počítači vyhľadal adresu pestúnov Johna Connora, vyzeralo to na kladnú rolu. Predsa len, Arnold nastúpil na scénu stokrát drsnejšie, všetkým polámal nohy, ruky, hlavy a sny, pokradol oblečenie, motocykel, guľovnicu a slnečné okuliare. Napriek tomu to bol práve štíhly, ako keby hral karty sa tváriaci Robert Patrick, kto bol zlý. Veľký Arnie sa riadne zapotil, kým ho dostal; Robert vyzeral podstatne slabšie, takmer cintľavo (v skutočnosti meria 183 cm a rozhodne má kondičku), ale James Cameron mu dal do vienka nezanedbateľnú vlastnosť – bol z tekutého olova. TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA (1991) sa stal sci-fi kultom, komerčným trhákom, revolučným filmom vo výrobe počítačových efektov a v neposlednom rade filmom, ktorý Patricka preslávil... a zároveň mu zabránil byť aj niekým iným, než T-1000 (časom si z toho začal robiť srandu priamo vo filmoch, viď. hláška "Ten chlap je nezastaviteľný ako Terminátor" z akčného béčka s Johnom Cenom VOJAK). Raz darmo, obrovitého Schwarzeneggera prehadzoval naprieč stenami tak presvedčivo, že sme mu to úplne uverili.

Pritom sa nedá povedať, že by sa prenikavo obnažujúcim pohľadom obdarený Robert nesnažil. Naopak, v nasledujúcich rokoch hral v rôznych filmoch rôznych žánrov a rôznych kvalít. Zásadný problém s jeho osobou teda nemal on sám, ale skôr my, diváci. Rozhodli sme sa nechať si ho zafixovaného len ako zlého robota z budúcnosti a v iných rolách ho rešpektovať, ale nemilovať. Dnes Robert zostarol a už nemá šancu stať sa hviezdou. Napriek tomu zostáva poctivým, skúseným a profesionálnym pracantom, ku ktorému máme vzťah.

Aj keď vtedy hral takú sviňu...

Pritom prvý raz zďaleka nehral u kráľa Camerona; vo filmoch sme ho mohli predsa vídať už od polovice 80-tych rokov. Počas nich najviac zabodovala SMRTONOSNÁ PASCA 2 Rennyho Harlina (1990), kde sa mihol ako jeden z teroristov, zastrelených inou akčnou hviezdou, Bruceom Willisom. Určite si ho na vianočnom letisku všimnete a určite z neho nebudete paf. Bol to skôr komparz s dobrým účesom na tzv. ježka.

Musel prísť až Cameron, aby mu dal rolu androida, ktorý bol psychopatom napriek tomu, že ako stroj nemal vlastnosti/emócie. Vynikajúcu rolu si symbolicky zopakoval v drahej dvanásťminútovej 3-D atrakcii zábavného parku štúdia Universal s názvom T2 3-D: BATTLE ACROSS TIME (unikátne video z roku 1996 nájdete aj na internete). Hoci sa šepkalo, že bude mať cameo v štvorke (TERMINATOR SALVATION/2009), nestalo sa tak. Ako T-1000 sa však mihol ešte dva razy: najskôr v schwarzeneggerovke POSLEDNÝ AKČNÝ HRDINA (1993) a potom v komédii WAYNOV SVET (1992).

Robert Patrick vyhľadával (resp. mu nikto nič väčšie ani neponúkal) menšie filmy s nižšími rozpočtami, ktorým to najviac pristalo skôr na videokazetách, než v kine. Takým bolo sci-fi OHEŇ NA NEBESIACH (pochybná rekonštrukcia údajne skutočného únosu mimozemšťanmi/1993) a takým bol i jeho farmár, z ktorého tajomná kliatba urobí kanibala v solídnom horore o POSLEDNOM VZDYCHU (1995).

Postupne sa Robert opatrne vracal do áčkarskej produkcie, no už len do podporných rolí. Často filmy neskončili dobre, ale Patrick zakaždým odviedol akceptovateľný štandard. Či už ako fúzatý násilnícky bývalý manžel Demi Mooreovej v prepadáku STRIPTÍZ (1996) či skorumpovaný policajt v hviezdne obsadenej (Sylvester Stallone, Robert De Niro, Harvey Keitel) ale až príliš „obyčajnej“ kriminálke KRAJINA POLICAJTOV (1997). Z týchto nie práve najkvalitnejších snímok si ho do menších, ale neprehliadnuteľných, postavičiek preberali agresívni mladí režiséri, ktorí vyrastali na TERMINÁTOROCH, či už Robert Rodriguez (FAKULTA, SPY KIDS, OD SÚMRAKU DO ÚSVITU 2) alebo McG (budúci režisér TEMRINATOR SALVATION Roberta režíroval v CHARLIEHO ANJELOCH: NA PLNÝ PLYN).

Nejeden raz sa stalo, že niektorí boli s Robertom natoľko spokojní, že si ho vybrali aj do svojho nasledujúceho projektu. Dobrák Stallone tým Patrickovi však skôr uškodil, keď mu po nie práve najlepšej KRAJINE POLICAJTOV dohodil ďalšiu skôr zápornú (nedá sa povedať, že Robert hrá len hajzlov, ale idú mu najlepšie a bizarné je, že ak aj hrá občas kladné postavy, i tie pôsobia pomerne negatívne a záporne) rolu v ešte menej vydarenom mysterióznom trileri D-TOX (duševne narušených policajtov uprostred snežnej búrky storočia na odľahlom mieste masakruje tajomný vrah). Naopak, dvojitá spolupráca s Joaquinom Phoenixom vyšla oveľa lepšie. Najskôr to bola požiarnická dráma POSÁDKA 49 (2004) a potom Robert hral jeho prísneho otca v životopise o spevákovi Johnnymu Cashovi WALK THE LINE v roku 2005 (paradoxne v réžii Jamesa Mangolda, ktorý ho v minulosti režíroval v KRAJINE POLICAJTOV). Zaujímavosťou je, že hral otca nielen speváckej legende Cashovi, ale i Elvisovi Presleymu (televízne ELVISOVE ZAČIATKY/2005).

Menej vydarené filmy ale boli stále lepšie, ako video béčka, ktorým sa Robert z rôznych dôvodov postupne čoraz viac upisoval. Ich názvy hovoria za veľa. TAJOMSTVO DŽUNGLE, TAKTICKÝ ÚTOK, ELITNÉ KOMANDO... V lepšom prípade v nich hral po boku podobne smoliarskych béčkarov (Michael Rooker, Tom Berenger, William Forsythe). V horšom... škoda reči.

Asi za najväčší kariérny postup od druhého TERMINÁTORA môžeme pokladať nahradenie Davida Duchovného v kultovom seriáli „Akty X“. Ale Robert ako agent FBI naskočil na palubu už v čase, keď sledovanosť seriálu klesala a projekt bol v roku 2002 ukončený. A tak Robert prijímal aspoň hosťovanie v iných seriáloch („Nezvestní“, „Hviezdna brána“).

Dnes je Robert Patrick (*5. 11. 1958, mesto Marietta/USA) pokojný. Nie, že by bol niekedy rebel. Ale dnes už by sme v jeho filmografii márne hľadali aspoň náznak toho, že sa snaží o kariéru. Vie, kde je jeho miesto, s pokorou prijíma malé úlohy po boku veľkých hviezd (Harrison Ford – FIREWALL) a začína sa kúpať v pokojných, civilnejších príbehoch (rozprávkovo ladený MOST DO KRAJINY TERABITHA, vojnový epos Clinta Eastwooda ZÁSTAVY NAŠICH OTCOV). Plus naplno si užíva svoj kultový štatút, ktorý nemá nič spoločné s velikánmi, ako je Arnold, ale skôr ako je Bruce Campbell a Lance Henriksen. Teda veľké osobnosti menšinového fanúšika, ktorý zažíva pocit eufórie vždy, keď ich vidí čo i len sa mihnúť v nejakom (hocijakom!) filme. To je asi oveľa lepšie, ako tridsať miliónov v banke. Robert Harmon Patrick je od roku 1990 ženatý s Barbarou a majú spolu dve deti. Bola to jeho prvá manželka a zdá sa, že bude aj posledná.