Mark Wahlberg, smoliar alebo len mizerný herec?
Pondelok, 10 August 2009 07:03

Sedel v base, nemá rád Afroameričanov, Aziatov a homosexuálov, nedokončil školu, kradol, pil, fetoval, bol v New Kids on the Block a robil reklamu slipom. Čo z toho je horšie?

Herectvu sa venuje aj jeho o dva roky starší brat Donnie (Výkupné, Zlovestné ticho, Saw 2, Saw 3, Saw 4, Saw 5), ktorý tiež hral v New Kids on the Block. Túto teen kapelu spoluzakladal i Mark, ale „presladený“ repertoár nevyhovoval jeho pokusu o drsný imidž a tak odišiel robiť voloviny. Keď ale stúpil na krivé chodníčky, Donnie ho dokopal k tomu, aby mal hodnotnejšie, katolíckejšie priority a Mark sa nakoniec vracia ako raper s pseudonymom Marky Mark. Vydal dva viac menej úspešné albumy, ale potom začal nezbedne pokukovať po herectve.

Mark Robert Michael Wahlberg, narodený 5. 6. 1971 v Bostone, začínal v nenáročných žánroch priemerných režisérov v menších rolách biednym scenárom obdarovaných snímkach. Hral vojaka v slabej komédii Zobuďte sa, vojaci! s učiteľom Dannym DeVitom, s rovesníkom (vtedy ešte neznámym) Leonardom DiCapriom v Basketbalistovom denníku a nevyhýbal sa záporným rolám (Milenec alebo vrah s Reese Witherspoonovou).

Zlom nastal prekvapivo už v roku 1997 pornografickým hercom v Hriešnych nociach vtedy sa ešte len nenápadne rozbiehajúceho Paula Thomasa Andersona (neskôr Čierna krv). Po tejto úlohe, kde jeho hrdina vynikal enormne kvalitným pohlavným údom, sa s ponukami roztrhlo vrece. Mark sa zaviedol ako sympatický, vtedy ešte nevtieravý a prirodzene pôsobiaci akčný herec (napriek tomu, že nemeria ani 175 centimetrov), ktorého iba v dvoch (!) filmoch produkovali také esá, ako sú Terence Chang, John Woo, Wesley Snipes a Oliver Stone. Reč je o rozkošnej akčnej komédii s Louom Diamondom Phillipsom Veľký záťah (kde stihol strieľať i vynášať odpadkové koše) a o podstatne vážnejšie/serióznejšie poňatej kriminálke Vojna gangov. V nej sa stal partnerom pre policajta, ktorého stvárnila ázijská legenda menom Chow Yun-Fat. Takže Mark prestal byť rasistom, alebo ním nikdy nebol, alebo ním proste len na chvíľku prestal byť, aby lepšie zarobil.

I neskôr zaujal skôr v tímovej spolupráci s niekým, než svojimi vlastnými samostatnými dobrodružstvami, ktoré často prepadli finančne, ale i umelecky. V roku 1999 však je pokladaný za ostro nastupujúcu novú hviezdu hollywoodskeho neba. Polepšený grázlik, ktorý je zrazu za slušného chalana. Neviem, či mu to frajer George Clooney uveril, ale určite mu ponúkol fajn rolu po svojom boku v protivojnovom epose Traja králi, kde na vlastnú päsť hľadali Saddamovo zlato a našli sami seba. Keďže to bol diabolský film, spolupracovali aj v roku 2000 ako kamaráti na otvorenom mori bojujúci proti Dokonalej búrke (r. Wolfgang Petersen). Vzťah však postupne vyšumel a k tretiemu spoločnému filmu doteraz nedošlo. Hovorilo sa, že George s ním prehral akúsi stávku a mihne sa, ako opica, v Markovej Planéte opíc. Ale bola to kačica. Ak teda pod niektorou z množstva masiek ten nezbedný George skutočne nie je (on sám to poprel, ale zasa sú povestne známe jeho žartíky, takže sa možno o dvadsať rokov dozvieme, že v snímke naozaj hrá).

Napriek tomu sa ešte raz stretli, hoci „nepriamo“ – Clooney totiž produkoval Markov neskorší film, melodrámu s Jennifer Anistonovou Rocker. Tento film paradoxne vraj ale ani samotný Mark nemá v láske.

Planéta opíc mala byť „tým filmom“, ktorý „urobí“ Marka Wahlberga. Žiaľ, z drahej snímky sa vykľul jeden z najslabších filmov Tima Burtona, čo do „dokonalého“ konca doklepol otrávene sa tváriaci Wahlberg ako zbabelý americký kozmonaut, bojujúci o svoj život a budúcnosť s hovoriacimi primátmi. Pokračovanie našťastie nevzniklo.

Po „tomto“ sa Mark ocitá v situácii, v akej nervózne prešľapoval na začiatku svojej hereckej kariéry: „jeho“ snímkam klesá rozpočet, ambícia i úroveň. V lepšom prípade solídny priemer (dve kriminálky Jamesa Graya, v ktorých hral s Joaquinom Phoenixom a na ktoré nedá dopustiť - Temné zákutia a Noc patrí nám), každopádne tieto filmy k nám často putujú rovno na DVD (Pravda o Charliem s Thandie Newtonovou). Mark podpisuje čoraz viac zmlúv na neambiciózne drsné trilery ako zo starej školy (Štyria bratia, Ostreľovač).

Lúpež po taliansky sa stala komerčným hitom nikto nevie prečo. Von oknom vyšmarené herecké obsadenie, slabý scenár a celková až odpudivá rutina však stačili - zo snímky sa stal trhák. V podstate už od premiéry „jednotky“, teda od roku 2003, sa hovorí o pokračovaní, ale zostáva pri rečiach. Čoraz bezradnejší, drevenejší, nesympatickejší a „celkovo nevierohodný“ Wahlberg v nej stelesňuje mladého vodcu zlodejskej bandy (napr. Jason Statham či Charlize Theronová), ktorí sa chcú pomstiť falošnému kumpánovi (znechutený Edward Norton v snímke účinkoval svojim spôsobom „nasilu“).

V roku 2006 sa Markova oscarová nominácia za brutálne vulgárneho policajta v Scorseseho kriminálke Na druhej strane stáva prekvapením udeľovania zlatých sošiek. Wahlbergova kuriózna nominácia sa tak má právo rovnocenne postaviť po bok podobne oscarových bizarností, ako je Oscar pre Marisu Tomeiovú za Môjho bratranca Vinnieho alebo nominácia pre Johnnyho Deppa za prvých Pirátov Karibiku. Wahlberg sošku nezískava, ale napriek tomu je v jeho neschopnom diletantskom prípade už nominácia pokladaná za až zázrak taký, že sa dokonca chvíľku šepkalo o pokračovaní, ktoré by sa krútilo práve okolo jeho postavy (keďže komplet všetci ostatní skončili s guľkou v rôznych častiach tela). Našťastie sa nič také nestalo a Mark sa objavuje v športovej dráme Nepremožiteľný.

Nominácia mu chvíľkovo nakopla kariéru a za to, že len chvíľkovo, si mohol sám neuváženým až hlúpym výberom najbližších projektov, z nich kompletne všetky prepadli, či už adaptácia populárnej počítačovej hry Max Payne, alebo mysteriózny horor M. Nighta Shyamalana Udalosť (režisér si ho vybral možno i preto, že bol spokojný s jeho bratom Donniem, ktorý mu v Šiestom zmysli hral psychopata, v úvode vpáliaceho guľku do Brucea Willisa).

Niekdajší drzý fagan je dnes už pokojný, žije z desiatich miliónov, ktoré dostal za otrasnú návštevu Planéty opíc, ale lepšieho herca to z neho neurobilo. Naopak, kým v minulosti bol zaujímavý a jedinečný práve „špinavou charizmou besného pouličného psiska“, dnes je... nudný. Napriek tomu mu nemožno uprieť aspoň náznak chlapčenskej charizmy a ktovie, možno sa mu v budúcnosti znova pošťastí aj vo filmoch: v hre je minimálne dlho chystané pokračovanie Lúpeže po taliansky, spolupráca s Bryanom Singerom a Christianom Baleom v trileri Prisoners a nový mysteriózny film Petra Jacksona Pevné puto, kde s dlhými vlasmi stvárni manžela Rachel Weiszovej, zničeného vraždou dospievajúcej dcérky.