Kam sa podeli herci z Votrelca?
Piatok, 09 Marec 2012 04:00

Pri príležitosti blížiacej sa premiéry votreleckého (?) PROMETHEA (preview, teaser, článok) sa pozrime na to, ako sa vyvíjala kariéra amerických a britských hercov z VOTRELCA (1979).

Text obsahuje spoilery ohľadom snímky VOTRELEC.

Koncom 70-tych rokov 20. storočia predstavil režisér Ridley Scott nepoddajné, kontroverzné a vizionárske dielo: hororové sci-fi VOTRELEC, v ktorom je posádka vesmírnej lode napadnutá mimozemským parazitom, ktorý ju postupne vyvražďuje. Vizuálne nadpriemerné spracované banálnych scenáristických klišé (avšak s dobrými hercami, postavami a originálne premyslením „univerzom“ okolo príšery) zo snímky vytvorilo kult. Z jeho hercov nespravil hviezdy, ale rozhodne sa, česť výnimkám, nestratili. Zaujímavosťou je, že hoci od premiéry ubehlo už viac, ako štvrťstoročie (a taký Harry Dean Stanton mal už v čase premiéry 53 rokov), všetci herci sú živí nielen fyzicky, ale aj herecky.

Američan Tom Skerritt (*1933) si zahral rešpekt i bez kriku budiaceho kapitána Dallasa. Ak by neumrel tak skoro, zabil by Votrelca hodinu pred koncom a do záverečných titulkov by pil kávu. Skerritt bol už 9 rokov pred VOTRELCOM sympatickým sľubným hercom - hral v protivojnovom hite Roberta Altmana MASH (v seriáli nie). V nasledujúcich desaťročiach sa Tom, do nemalej miery známy i svojimi pestovanými fúzmi, rozhodne nestratil (sitkom „Na zdravie“, stíhací trhák Ridleyho mladšieho brata Tonyho Scotta TOP GUN). Zostal sympatickým kvalitným hercom, ktorý sa nikdy nestal veľkou hviezdou, lebo necítil potrebu vytŕčať z davu. Ale svoje vždy odohral, dokonca aj v treťom POLTERGEISTOVI. Či už ako policajt v trileri s Christopherom Lambertom ŤAH JAZDCOM, šerif Pangborn pátrajúci po sériovom vrahovi v mysterióznom trileri podľa bestselleru Stephena Kinga MŔTVA ZÓNA (s Kingom sa neskôr stretol ešte v televíznej BEZNÁDEJI), autoritatívny pobožný otec Brada Pitta v Redfordovej dráme A RIEKA TEČIE alebo ako armádny nadriadený Brucea Willisa v SLZÁCH SLNKA a nevyhýbal sa ani ďalším sci-fi projektom (KONTAKT s Jodie Fosterovou). V rokoch 1992 – 1996 zabodoval hlavnou rolou pohodového šerifa v zaspatom mestečku v rodinnom seriáli „Picket Fences“. V poslednom čase sme ho videli ako chybujúceho mentora Kate Beckinsaleovej v mysterióznej snežnej BIELEJ SMRTI.

Američanka Sigourney Weaverová (*1949) sa ako Ripleyová objavila vo všetkých dieloch votreleckej ságy (ak do nej nerátame dve „avepéčka“ a PROMETHEA) a je najslávnejšou herečkou z Nostroma. V čase premiéry prvej časti mala za sebou len roličku v ANNIE HALLOVEJ Woodyho Allena. Svoju silnú pozíciu, postavenú legendárnym prvým VOTRELCOM, následne potvrdila úspešnou dvojkou (recenzia). Za tú dokonca bola nominovaná na Oscara, čo na akčný sci-fi krvák nie je bežné. Hoci boli filmy VOTRELEC 3 a VOTRELEC: VZKRIESENIE prijaté rozporuplne, jej výkony v nich boli vyzdvihované. Paradoxne, zákulisné problémy oboch snímok sú sčasti jej vinou, pretože sa na trojke a štvorke podieľala ako producentka a zrejme mala pocit, že nikto sérii nerozumie lepšie, ako ona (vrátane režisérov). Odvtedy našťastie už nič neprodukovala. Jej plusom bola účasť v úspešných dvoch KROTITEĽOCH DUCHOV (o tretích sa stále iba hovorí) a iných úspešných komerčných latkách (romantické komédie DAVE a PODNIKAVÉ DIEVČA, za PODNIKAVÉ DIEVČA bola nominovaná na Oscara), ale i niekoľko silných hereckých výkonov (Polańského SMRŤ A DIEVČA, ĽADOVÁ BÚRKA Anga Lee, oscarová nominácia za ochrankyňu goríl v dráme podľa skutočných udalostí GORILY V HMLE: PRÍBEH DIAN FOSSEYOVEJ). Spolupracovala so známymi mužskými kolegami (William Hurt – OČITÝ SVEDOK, Mel Gibson - ROK NEBEZPEČNÉHO ŽIVOTA) a v nasledujúcich desaťročiach symbolicky s režisérmi prvých VOTRELCOV (so Scottom v 1492: DOBYTÍ RAJA a s Cameronom v AVATAROVI). V 90-tych rokoch nejaký čas strávila v Čechách kvôli nakrúcaniu hororovej SNEHULIENKY. Dnes Weaverová žije z takmer až kultovej povesti, hrá len občas a prevažne v hororoch a sci-fi (OSADA, PAUL). Neváhala vystreliť si zo svojho odvážneho ripleyovského imidžu (obeť sériového vraha v trileri VRAŽDY PODĽA PREDLOHY, startrekovská paródia GALAXY QUEST).

Brit Ian Holm (*1931) si v snímke zahral zákerného lekára/vedca Asha, z ktorého sa nečakane vykľuje robot, naprogramovaný na to, aby za každú cenu prepravil parazita na Zem. Bola to taká dobrá postava, že v každej z nasledujúcich častí sa automaticky musel objaviť robot. Holm bol už v čase prvej časti uznávaným dramatickým hercom (v televíznej adaptácii vojnového románu Ericha Maria Remarquea NA ZÁPADE NIČ NOVÉ, nakrúcanej v Čechách, hral nemeckého učiteľa, hrdo posielajúceho svojich študentov do vojny) a ani neskôr nepoľavil: za desaťročia hral v desiatkach snímok (napr. v jednom z najbrutálnejších spracovaní Tarzana, s Christopherom Lambertom). Vyhľadával svojráznych filmárov s originálnym pohľadom na svet (Terry Gilliam – BRAZIL, Steven Soderbergh - KAFKA) a renomovaných režisérov (Martin Scorsese – LETEC). No nevyhýbal sa ani oddychovejším snímkam (dabing zlého šéfkuchára Skinnera v pixarovke RATATOUILLE - DOBRÚ CHUŤ!, vedec v apokalyptickom DNI PO TOM Rolanda Emmericha). Za OHNIVÉ VOZY (1981) bol nominovaný na Oscara. Širšia verejnosť si ho všimla až keď bol dôchodcom: otec Kennetha Branagha vo vynikajúcom spracovaní slávneho hororu FRANKENSTEIN, kňaz v PIATOM ELEMENTE Luca Bessona, Bilbo v PÁNOVI PRSTEŇOV (bude aj v HOBITOCH) Petra Jacksona, strážca jazera v LOCH NESS s Tedom Dansonom alebo šialený kráľovský doktor v trileri Z PEKLA (tiež nakrúcaný v Čechách).

Brit John Hurt (*1940) bol oficiálne prvou ľudskou obeťou v sérii. O smrti jeho Kanea vo filme dodnes kolujú legendy (ostatní herci údajne netušili, čo presne sa stane a ich reakcie by tým pádom mali byť autentické, nie predstierané). Sympatický Hurt je na tom podobne, ako Holm – už pred VOTRELCOM hral dobré úlohy v dobrých príbehoch (za POLNOČNÝ EXPRES Alana Parkera získal oscarovú nomináciu), za desaťročia hral v desiatkach filmoch, k sláve sa priblížil až na staré kolená a aj on je spájaný s PÁNOM PRSTEŇOV (daboval Aragorna v kreslenej verzii Ralpha Bakshiho z roku 1978). Na staré kolená sa stal predstaviteľom múdrych vedcov (INDIANA JONES A KRÁĽOVSTVO KRIŠTÁĽOVEJ LEBKY), rozvážnych mužov (k posteli pripútaný pacient v močaristom horore KĽÚČ, ľudský otec Rona Perlmana v HELLBOYOCH) a otcov; rodiča robil Penélope Cruzovej (MANDOLÍNA KAPITÁNA CORELLIHO) či Kirsten Dunstovej (MELANCHOLIA). Nevyhýba sa ani rozprávkam (VOJNA BOHOV, prvý HARRY POTTER a následne ešte poslední dvaja), nevotreleckým sci-fi (OPERÁCIA MONOLIT, KONTAKT), westernom (MŔTVY MUŽ, DIVOKÝ BILL), gaunerom z historických látok (s Timom Rothom si strihol zloduchov v ROB ROYOVI) a obecne hral kvalitné úlohy v kvalitných filmoch (PROPOSITION, JEDEN MUSÍ Z KOLA VON). Alebo aspoň daboval (rozprávač v PARFUME: PRÍBEHU VRAHA). Jeho záber je skutočne široký. Za asi jeho najlepšiu rolu býva pokladaný kedysi naozaj žijúci ťažko znetvorený John Merrick alias SLONÍ MUŽ (r. David Lynch), za ktorého bol nominovaný na Oscara.

Britka Veronica Cartwrightová (*1949) stvárnila vystrašenú navigátorku Lambertovú. Cartwrightová pôvodne mala hrať Ripleyovú, no nakoniec sa z nej stala vedľajšia Lambertová a z toho vyplývajúci hnev mierne presiakol aj do neveľmi nadšeného vzťahu medzi Lambertovou a Ripleyovou. V pôvodnej verzii scenára vraj mala Lambertová vzťah s afroamerickým technikom Parkerom, z finálnej podoby filmu každopádne táto línia vypadla. Cartwrightová bola v čase premiéry VOTRELCA paradoxne svojím spôsobom najväčšou hviezdou. Už ako dieťa si totiž zahrala nemalú rolu v horore Alfreda Hitchcocka VTÁCI a to rozhodne nie je len tak. Navyše si rok pred VOTRELCOM zahrala v sci-fi horore INVÁZIA ZLODEJOV TIEL po boku Donalda Sutherlanda (zaujímavosťou je, že o niekoľko desaťročí neskôr si strihla roličku v INVÁZII s Nicole Kidmanovou - vo filme s podobnou mimozemskou zápletkou). Po VOTRELCOVI ale Veronica nemala šťastie. Zahrala si síce menšie úlohy v nie zlých (miestami dokonca dobrých) filmoch (ČARODEJNICE Z EASTWICKU, CANDYMAN 2: ZBOHOM MÄSU, BAVME SA O SEXE), no zapadla snáď v desiatkach hosťovaní v známych seriáloch (od „Miami Vice“ cez „Pohotovosť“ po „Akty X“). Je troška smutné, že ju najviac preslávil kreslený seriál „Simpsonovci“, vysielaný už od r. 1989. Dabovala v ňom... Barta.

Američan Harry Dean Stanton (*1926) si zahral ufúľaného technika Bretta, ktorý večne nosí šiltovku a veľa nerozpráva, no vždy súhlasí so svojím urasteným parťákom Parkerom, ktorý večne vymýšľa nové spôsoby, ako ošklbať zamestnávateľa. Brettovi patrí jedno z najdrastickejších úmrtí vo filme – prerazenie lebky votreleckými vysúvacími čeľusťami je ešte aj dnes hardcore. Stanton bol najstarším hercom na palube, majúci za sebou viacero dodnes slávnych snímok, v ktorých ale dostal väčšinou až bezvýznamné „neviditeľné“ roličky (FRAJER LUKE s Paulom Newmanom, KRSTNÝ OTEC 2). V nasledujúcich rokoch si udržal povesť pracanta, ktorého si vyberali svojrázni (David Lynch, Terry Gilliam) a uznávaní (Wim Wenders, Martin Scorsese, Steven Zaillian) režiséri do bizarných snímok (celovečerné TWIN PEAKS, STRACH A HNUS V LAS VEGAS), často skôr nezávislého formátu (POSLEDNÉ UMUČENIE KRISTA, PRÍBEH ALVINA STRAIGHTA alebo PARÍŽ, TEXAS). Nevyhýbal sa však ani menej ambicióznym filmom (ÚTEK Z NEW YORKU Johna Carpentera, ekologická seagalovka TAJNÝ AGENT, KURZ SEBAOVLÁDANIA s Adamom Sandlerom). Často hral po boku podstatne slávnejších partnerov (Kurt Russell, John Travolta, Johnny Depp, Jack Nicholson), no svoju povesť kvalitného herca z maličkých rolí bral zodpovedne a s pokorou, bohužiaľ až tak nenápadne, že ho je občas problém vo filme nájsť (ZELENÁ MÍĽA). Naposledy daboval oscarového RANGA a najnovšie by sme ho mali vidieť v schwarzeneggerovke THE LAST STAND.

Američan Yaphet Kotto (*1939) si zahral nespokojného technika Parkera. Rád robí problémy, no keď dôjde na lámanie chleba, dá sa naňho spoľahnúť. Vďaka veľkej postave (takmer dva metre) pôsobil dojmom, že je schopný pobiť sa s Votrelcom a prežiť. Šťastie ale nakoniec nemal ani Parker, ani Kotto. Nikdy sa nestal hviezdou a skončil ako Bill Duke z PREDÁTORA; gigantický Afroameričan z neveľmi dobrých filmov. VOTRELEC mu priniesol prekliatie. Kým pred ním mal veľké ambície (THE LIMIT z roku 1972 režíroval, napísal si k nemu scenár, hral titulnú rolu a produkoval ho) a hral v slávnych filmoch (ústredného zlosyna v bondovke ŽIŤ A NECHAŤ ZOMRIEŤ) po boku renomovaných hviezd (Steve McQueen a Faye Dunawayová – AFÉRA THOMASA CROWNA), po ňom hranie výrazne obmedzil a len zriedka účinkoval v kvalitnom príbehu (BRUBAKER s Robertom Redfordom). Väčšinou sme ho žiaľ mohli vidieť len maximálne v menších rolách béčkarských sci-fi a hororových záležitostí, ako bola FREDDYHO SMRŤ - POSLEDNÁ NOČNÁ MORA alebo VLÁDCOVIA BÁBOK (o mimozemských parazitoch). Ak aj nebodaj omylom dostal veľkú rolu, z projektu sa vykľulo fiasko (BEŽIACI MUŽ je skôr schwarzeneggerovkou, než kingovkou a navyše zlou). Na staré kolená bol rád, ak hral po boku Erica Robertsa (BODYGARD PROTI SVOJEJ VÔLI).

O hereckej kariére predstaviteľa kocúra Jonesa sa mi nepodarilo zistiť nič. Dokonca ani či sa skutočne jednalo o kocúra.