John McTiernan
Piatok, 07 August 2009 15:33

Biografia režiséra, ktorý našiel dôstojného súpera Arnoldovi Schwarzeneggerovi, naštval Michaela Crichtona a Brucea Willisa naučil plakať. Boli doby, kedy John robil FILMY. Potom sa niečo stalo.

Pred rokmi patril k najväčším akčným frajerom americkej kinematografie. Stačilo mu k tomu zopár filmov, v ktorých vôbec nepotreboval stomiliónový rozpočet ani spomalené zábery. Jeho filmy boli napriek tomu veľkolepé, drsné, ostré, svižné, originálne, pútavé, vtipné, atmosférické a mali niečo do seba.

Po tom, čo nakrútil stovky reklám, John McTiernan celovečerne debutoval ako 35-ročný atmosférickým, i keď nezrozumiteľným, mysterióznym trilerom NOMÁDI (alias KOČOVNÍCI alias KOČOVNÍCI SMRTI/1986) s budúcim Bondom, Pierceom Brosnanom. Bol to prvý a dodnes posledný film, ku ktorému si John (narodený 8. 1. 1951 v New Yorku) napísal scenár.

Už o rok neskôr exceluje drasticky vynikajúcim kultovým akčným sci-fi hororom PREDÁTOR. Dvojke sa vyhol on, i monumentálny Arnold Schwarzenegger, ktorý v prvej časti ako Dutch Schaefer bojoval so svojimi mužmi (napr. Sonny Landham, Carl Weathers či scenárista SMRTONOSNEJ ZBRANE Shane Black) v džungli proti monštruóznemu zabijakovi z vesmíru (Kevin Peter Hall).

McTiernan preukázal cit pre demolačné výjavy (až komiksovo poňaté „čistenie tábora“), tvorenie dusnej hororovej atmosféry a prácu s inak nie veľmi zázračnými hercami (európsky kulturista, scenárista, bývalý pornoherec). Snímka bola nominovaná na Oscara za najlepšie efekty, stala sa hitom a v nasledujúcich desaťročiach sa Predátori ešte niekoľkokrát vrátili. Ale už bez Johna.

V roku 1988 exceloval ďalšou klasikou žánru, tentoraz už obyčajným „pozemským“ hitom, SMRTONOSNOU PASCOU. Tou sa preslávil bosý Bruce Willis. Vzrušujúco nakrútené vianočné dobrodružstvo získalo štyri „technické“ nominácie na Oscara (vizuálne efekty, strih, zvuk a strih zvukových efektov).

Kým Fín Renny Harlin v roku 1990 režíroval SMRTONOSNÚ PASCU 2, tvorca originálu už medzičasom zarezával na adaptácii špionážneho bestselleru Toma Clancyho HONBA NA PONORKU (Oscar za strih zvukových efektov + nominácie za strih a zvuk) Tej dominoval osobný súboj Seana Conneryho a Aleca Baldwina. McTiernan znova rozbehol úspešnú sériu, tentokrát clancyoviek: v ďalších rokoch pribudli trháky VYSOKÁ HRA PATRIOTOV, JASNÉ NEBEZPEČENSTVO a NAJVÄČŠIA HROZBA. Žiadny z nich už John nerežíroval..

Rýchlo prišlo, rýchlo odišlo. Asi i tak by sa najpriamejšie dala charakterizovať McTiernanova kariéra v roku 1992, keď nakrúca svoj prvý slabý film, priemerné romantické dobrodružstvo ŠAMAN. Znova sa vracia do džungle (tentokrát v nej ale vďaka poetickej hudbe a kamere nachádza relax a krásu, takmer akoby sa jej chcel ospravedlniť) a znova spolupracuje s Connerym s vrkočom. Ale slabý príbeh (vedec a vedkyňa v Amazonke objavia liek na rakovinu) nemal veľkú šancu zaujať. Poctivé remeslo cítiť bolo, ale na predchádzajúce Johnove klasiky sa nechytalo. Možno sa na „matnom“ výsledku jednoduchého príbehu negatívne podpísal i Connery. Bývalý Bond nielenže stvárnil hlavnú rolu, ale tiež snímku produkoval. Väčšina filmov, v ktorých kedy hral a ktoré zároveň produkoval, dopadla zle (VRAŽEDNÉ ALIBI, VYCHÁDZAJÚCE SLNKO, LIGA VÝNIMOČNÝCH), ale na ŠAMANA sa, na rozdiel od spomenutých titulov, DÁ pozerať. Navyše, slovenské televízie ho opakujú tak často, že ho vlastne máme radi...

1993. McTiernan nestíha. Gigantický rozpočet, scenár Shanea Black, titulnej úlohe dominuje obrovský Schwarzenegger. Rozkošný scenár o tom, čo sa stane, ak sa akčná filmová postava dostane zo „svojho“ sveta do našej tvrdej reality, sa v druhej polovici nechutne rozpadol. Prestal dávať zmysel, stratil odvahu, vtip a originalitu. Prepadol sa sám do seba. Ani zábavný Arnold (a Ian McKellen ako Smrť zo SIEDMEJ PEČATE) nemali šancu zachrániť veľkolepý prepadák.

Veľkým návratom sa ukázala byť stávka na istotu – SMRTONOSNÚ PASCU 3 (1995) chceli VŠETCI: Bruce, štúdio i diváci. Možno aj John, cítiaci, že potrebuje oživiť vädnúcu kariéru.

Čo o to, bol to trhák leta. Ale nezaslúžený. Terorista prvého dielu (Alan Rickman) mal brata (Jeremy Irons v tielku) a ten sa ide pomstiť. No len si to predstavte. Trojke prekvapivo neprospelo, že sa rozhodla ignorovať poznávacie znamenia ságy (policajt uväznený s teroristami v uzavretom priestore) a dej umiestnila do New Yorku ako takého. McTiernan zvládol akčné scény na jednotku. Všetko ostatné mu ale zdrhlo za hranice matnej rutiny bez šťavy, chuti a zábavy. Štvorku už režíroval mladý Len Wiseman, ktorý by mohol byť Johnovým učenlivým synom.

SMRTONOSNÁ PASCA 3 ale bola aspoň poriadny trhák. To sa nedá povedať o VIKINGOCH (1999). Aj v ich súvislosti sa spájali obrovské peniaze. Nie však na tržbe. Nakrúcanie historického krváku o skupine Vikingov a nežnom Arabovi (Španiel Antonio Banderas) sa vymklo spod kontroly. Predražilo sa na v roku 1999 rozhodne nemalých sto (iné zdroje uvádzajú 120 a viac) miliónov dolárov. Výsledok tomu po vizuálnej stránke určite neodpovedá. V určitej chvíli autor knižnej predlohy (a zároveň producent filmu), Michael Crichton, McTiernanovi natoľko kecal do práce, že McTiernan zložil funkciu, mnohé scény nakrútil Crichton, prípadne pretočil Johnove, lebo sa mu nepozdávali. Premiéra sa veľakrát preložila a výsledkom je zmrzačený, smutný a drasticky prestrihaný (mnohé postavy miznú z príbehu, neprehľadná akcia).

Sám McTiernan sa dodnes k filmu odmieta vyjadrovať. V lepšom prípade zvedavým novinárom seká nenávistné jednoslovné odpovede. V horšom sa dvíha zo stoličky a odchádza uprostred rozhovoru. Zostáva malou záhadou, prečo nevyužil možnosť podpísať sa pod výsledkom pseudonymom Alan Smithee (ktorý v Hollywoode využívajú režiséri, nespokojní so svojím filmom po tom, čo im ho odobralo štúdio a prestrihalo podľa vlastných predstáv).

V rovnakom roku si John pokazenú chuť čiastočne napráva fajn oddychovou AFÉROU THOMASA CROWNA (remake snímky so Steveom McQueenom a Faye Dunawayovou z roku 1968). Hlavné úlohy vzali šarmantný Pierce Brosnan (už úspešne zavedený ako agent 007) a Rene Russoová. Brosnan snímku zároveň produkoval. Našťastie John, večný bojovník s producentmi, mal konečne šťastie na rozumného producenta. Brosnan, ktorý má s Johnom vďaka NOMÁDOM príjemné nostalgické spomienky (v dobe nakrúcania NOMÁDOV obaja usilovali o vybudovanie úspešnej kariéry), sa stará o to, aby sa nakrúcanie nieslo v bezstarostnom duchu a problémov. Pierce má dokonca záujem o pokračovanie. Tomu ale časom najskôr dáva zbohom samotný McTiernan, potom i oslovený Paul Verhoeven a tak dvojka dodnes nevznikla.

Ako hlboko sa dá klesnúť, dokazuje John vo svojom najbližšom filme, ktorý po trojročnej znechutenej prestávke nakrúca. Humus menom ROLLERBALL (2002) pochádza z americko-nemecko-japonskej koprodukcie (...). Odohráva sa v budúcnosti, keď diváci milujú drsné „športové“ závody, počas ktorých umierajú súťažiaci. Snímka (ďalší remake, tentoraz filmu z roku 1975) je hrozná. Kým v ŠAMANOVI a VIKINGOCH ale McTiernana ospravedlňuje útok zo strany producentov, za hnus, akým ROLLERBALL je, si môže John sám, pretože ho nielenže režíruje, ale aj produkuje.

Ťažko povedať, v čom všetkom je zlá. Isté je, že McTiernan behom jediného filmu klesol z rešpektovaného žánrového klasika na úroveň začínajúceho amatéra, ktorému robí problém už taká základná vec, ako dobre zostrihať prehľadnú akčnú scénu. Tu už sa skutočne niet na koho vyhovárať; oproti vyčerpávajúcej ponižujúcej hnačke pôsobia VIKINGOVIA ako opulentná historická freska.

John sa v roku 2003 za americko-nemecké peniaze dobrovoľne zakope do hrobu nevydarenou hlúposťou ZELENÉ PEKLO. To, čo vyzeralo na oslnivý návrat (v titulných rolách Samuel L. Jackson zo SMRTONOSNEJ PASCE 3 a hviezdny John Travolta), sa mení na nechutne mäkkú hmotu Čohosi. Až šokujúci nezáujem dať scenáru aspoň NÁZNAK logiky, berie dych: každé 4 minúty sa dočkáme šokujúcej retrospektívy, v ktorej sa odohrá zvrat, ktorý dovtedajší dejú ÚPLNE prevráti naopak. V rovnakom roku sa režisér tretí raz žení.

Odvtedy sa s Johnom rátalo pri mnohých projektoch a niektoré boli také veľké (TERMINÁTOR 3: VZBURA STROJOV), až bolo neuveriteľné, že by v Hollywoode existoval šialenec, ktorý by mu po všetkých „tých maléroch“ zveril film s vyšším rozpočtom, než desať miliónov. Viete si predstaviť, že po VIKINGOCH a ROLLERBALLE dáte TAKÉMUTO režisérovi veľký rozpočet? A malý, na žáner, aký John robí, nemá zmysel. Existuje riešenie? Čo s Johnom bude? Dovolí mu vôbec ešte niekto režírovať? V hre je akčný triler RUN s Thomasom Janeom alebo vojnová dráma THE CAMEL WARS. To všetko sú ale snímky, o ktorých sa v súvislosti s Johnom hovorí X rokov - a stále nič.

Pravda, možnože on SÁM nechce mať s Hollywoodom NIČ spoločné. Nečudujem sa. Keď si ale spomeniem na telá stiahnuté z kože... na noblesného Alana Rickmana... mrzelo by ma to.

Ale nie až tak, ako ROLLERBALL.