Chladný ňufák Matta Damona
Štvrtok, 06 August 2009 08:41

Slušný chalan? Alebo muž posadnutý sám sebou, peniazmi, kariérou a trápením sa, čo si kto o ňom myslí? Výborný profesionál? Budúca klasická tvár kinematografie?

Už v začiatkoch pokusov o kariéru spolupracoval s takými zaujímavými osobnosťami, ako sú Julia Robertsová (Mystic Pizza) či Spock (Byť dobrou matkou) a režírovali ho Walter Hill aj Tommy Lee Jones (obaja vo westernoch - Geronimo: Americká legenda a Posledný kovboj). Ale niečo (to)mu chýbalo. Vlastne veľa. Veľmi veľa.

Pozornosť na seba strhol „až“ ako 26-ročný v Odvahe pod paľbou (r. Edward Zwick). Tu titulné party obstarali Meg Ryanová a Denzel Washington. Ale zaujal i Damon. Konkrétne fyzickým vzhľadom: pre čo najnaturalistickejšie stvárnenie vojaka, závislého na drogách, si na niekoľko rokov dobrovoľne zničil zdravie drastickým schudnutím takmer o dvadsať kíl v nepríjemne krátkom čase.

Ešte v tom istom roku (1996) hrá po boku Bena Afflecka v komédii Glory Daze. S Benom sú kamaráti od detstva, bývali blízko seba a hrávali spolu v divadlách, kraťasoch a reklamách. A spoločne tiež písali scenár o problematickom mladíkovi-upratovačovi, ktorý je v skutočnosti matematický génius. Všetky štúdiá scenár ale odmietli.

Snímka (v réžii Gusa Van Santa) nakoniec vznikla v roku 1997 s prispením Affleckovho známeho Kevina Smitha (v titulkoch ho ale nenájdete a ani Roba Reinera a Williama Goldmana, ktorí tiež „radili“). V snímke Dobrý Will Hunting stelesnili Damon a Ben kamarátov, prebíjajúcich sa životom v otrieskanej štvrti. Film sa stal komerčným hitom, priniesol jednu z najvydarenejších rolí Robinovi Williamsovi a získal Oscara sošku za najlepší scenár. Dnes je to možno troška čudné, ale fešáci Damon a Affleck doteraz v skutočnosti naozaj asi najviac zabodovali nie ako herci, ale ako scenáristi (no dobre, Matt bol zároveň nominovaný za herecký výkon... ale nevyhral). Nechce sa veriť, že taký vyzretý a nepatetický scenár napísali chlapci, ktorí nemali ani 23.

Víťazstvo snímky najviac pomohlo Damonovi. Pritom príbeh je inšpirovaný otcom Bena Afflecka. Obaja získali za scenár Zlatý glóbus, plus Damon glóbusovú nomináciu (druhý raz bol nominovaný na Zlatý glóbus za Talentovaného pána Ripleyho).

Napriek niekoľkým náznakom, že by možno napísali aj druhý scenár (a radi by ho režírovali), k ničomu takému nedošlo. Zatiaľ. Sem-tam si ale navzájom pomohli. Napríklad Benov mladší brat Casey „náhodou“ hral v zlodejskej trilógii o Dannym Oceanovi, kde hral dôležitú rolu Damon. Damon a Ben sa ako herci stretli (po Školských putách z roku 1992 a spomenutom Glory Daze) v komédiách Kevina Smitha Hľadám Amy, Dogma (tu stvárnili padnutých anjelov, ktorí ak sa chcú dostať do neba, musia postrieľať čo najviac ľudí), Jay a mlčanlivý Bob vracajú úder a Otcom na plný úväzok. V posledne menovanej snímke sa Matt doslova mihol (údajne nakrútil aj cameo pre clancyovku Najväčšia hrozba, kde Ben hral hlavnú rolu, ale vystrihli ho). Ani ďalšie ich spoločné plány nevyšli (mali hrať v „novom“ Star Treku J.J. Abramsa) a Damonove údajné cameo v Pearl Harbor je takmer nedokázateľné. Napriek tomu stále snívajú o spoločnom projekte a v civile zostávajú dobrými priateľmi.

Ale to predbiehame. V roku 1997 Matt hrá začínajúceho idealistického advokáta v adaptácii Johna Grishama Čarodejník. Je to prvá pracovná ponuka po Odvahe pod paľbou. Ani nevie ako a zrazu hrá v jednej scéne s Dannym DeVitom, Claire Danesovou (s tou následne chodí), Jonom Voightom a Mickeym Rourkeom. Keď rolu získal, poslal fax bratom Weinsteinovcom z Miramaxu. U nich totiž ležal scenár k Huntingovi dobrý rok. Po faxe scenár okamžite od Matta a Bena za pol milióna dolárov odkupujú a začína nakrúcanie. Iná verzia hovorí, že za to, že scenár tak dlho ležal na stole, si mohli Matt s Benom sami. Odmietali vraj predať práva každému, kto nemienil nakrúcať v ich Bostone.

V roku 1998 Damon získava relatívne malú, no pre príbeh kľúčovú rolu v Spielbergovom vojnovom epose Zachráňte vojaka Ryana. Je o komande vojakov (napr. Tom Hanks či Vin Diesel), ktorí musia splniť nezmyselný rozkaz, nájsť vo vojnou zničenej krajine mladého vojaka. Toho stvárnil práve Matt.

Po spolupráci so Spielbergom sa ponuky začali hrnúť.

Kartoví Hráči netrhajú rebríčky ani kritikov, ale vyberaná spoločnosť Edwarda Nortona a Johna Malkovicha sa neodmieta, či? V roku 1999 mu Anthony Minghella ponúka psychotriler Talentovaný pán Ripley, kde Damon dokazuje, že nie je len peknou tváričkou, ale rád vyhľadáva výzvy. Hrať chameleónskeho masového vraha výzva je.

Rok 2000. Železo sa má kuť, kým je horúce. Matt sa objavuje vo väčších, menších i hlavných rolách v sérii snímok rôznych kvalít. Od dabingu ambicióznej animovanej sci-fi Titan A.E. cez ďalšie damonovské „poďakovanie sa“ formou drobnej roličky v kamarátovom filme (mihol sa na konci Van Santovho spisovateľského Osudového stretnutia) až po drasticky zostrihaný moderný western Krása divokých koní režírujúceho herca Billyho Boba Thorntona (tento výkon pokladal za svoj dovtedy najlepší, necitlivo prestrihaná snímka však finančne a umelecky prepadla). Za najväčší úspech roka pokladajme nostalgickú melodrámu Roberta Redforda (čím to je, že Matta tak často režírujú herci?) Legenda o slávnom návrate. Pôvodne mali titulné úlohy vojnového veterána a jeho mentorského afroamerického nosiča golfových palíc stvárniť Redford a Morgan Freeman. Nakoniec sa ale majiteľ nezávislého festivalu Sundance rozhodol kasting podstatne omladiť.

2001. Damon sa objavuje v Dannyho jedenástke, kde hrá jedného zo zlodejov (ďalej napr. Brad Pitt či Julia Robertsová), ktorí sa rozhodnú vykradnúť kasíno v Las Vegas. Ich vodcu hrá George Clooney, Mattov „nový Ben“. S Clooneym ide učenlivý a ambiciózny Damon z projektu do projektu. Necháva sa ním režírovať v rozkošne ponižujúcej roličke (po Pittovom boku) v Milujte svojho zabijaka (2002) a hrá po jeho boku v ďalších dvoch „jedenástkach“ (resp. dvanástke a trinástke) a ropnom trileri Syriana (2005). A to nerátame „vedľajšie“ projekty (mihol sa v životopise Che – Guerilla, ktorý Clooney produkoval). Zvláštne a pôsobivé sú niektoré „prepojenia“, kedy si k pracovným príležitostiam pomáhajú režiséri, producenti a herci (napríklad: Damon hrá v Hráčoch s Johnom Turturrom aj Kauze CIA alebo hrá s Alecom Baldwinom v Skrytej identite aj Kauze CIA).

Matthew Paige Damon sa ale nestratí ani bez Bena a Clooneyho. Z jeho „samostatných“ výletov zatiaľ najviac fungovala kriticky i komerčne úspešná špionážna trilógia o Jasonovi Bourneovi (prvý diel, Agent bez minulosti, sa nakrúcal aj v Českej republike, nasledovali Bournov mýtus a Bournovo ultimátum). Pre bulvár nezaujímavý herec zaujal v akčnej úlohe paradoxne práve kvôli/vďaka svojmu neakčnému vzhľadu. Jeho hrdinovia sú dospelí, majú sex a pôsobia dojmom, že sami sebou začnú byť až keď za sebou zatvoria bytové dvere. Aj potom ale ukrývajú dajaké tajomstvo, mysliac si, že ich stále niekto pozoruje. Preniknúť pod jeho masku je takmer nemožné.

Meria solídny meter 83 a s heslom o tichej vode chodil s Minnie Driverovou (s ktorou hral v Huntingovi) či Winonou Ryderovou. V roku 2005 sa oženil s Lucianou Barrosoovou, sú spolu dodnes a majú, zatiaľ, dve deti. Ťažko povedať, aký je v civile. Pred kamerou pôsobí chladne, nepriepustne, možno až prehnane záhadne a jeho skôr kamennej tvári viac pristane mlčanlivosť a nenápadná mimika, než bezstarostné monológy. Všimli si to mnohí režiséri, priradiac k nemu „tomu odpovedajúcich“ policajtov, prípadne rôznych tajných štátnych agentov. On sa im za to odvďačí tvrdou disciplínou. Kvôli Agentovi bez minulosti trénoval šesť mesiacov bojové umenie, kvôli Redfordovi sa naučil hrať golf.

Už menej pochopiteľné sú jeho výlety do takého nedamonovského žánru, akým je komédia (Bratia ako sa patrí, Eurotrip). „Odľahčený“ Damon sem-tam „vyjde“, ale iba vďaka vízii režiséra, silnejšej ako nevydarený scenár a producenti Weinsteinovci. Reč je o svojskej rozprávke Kliatba bratov Grimmovcov, nakrúcanej znova v českých exteriéroch, Terrym Gilliamom. Tu sa Damon stretol s austrálskym rovesníkom Heathom Ledgerom. Stvárnili rozprávkarov v začarovanom lese. Bol to práve Damon, kto takmer zničil nechtiac celý film, resp. režisérova chuť prilepiť mu umelý nos. Ten by mu údajne menil úplne celú tvár. O tom producenti nechceli počuť a Gilliamovi oznámili, že ak nedá s nosom pokoj, zažalujú ho. Weinsteinovci, korí z Damona urobili hviezdu, sa ho odrazu snažili zničiť.

V roku 2006 ho režírujú Robert De Niro (Kauza CIA) a Martin Scorsese (v Na druhej strane hrá mafiána, infiltrovaného do policajného zboru, kým Leonardo DiCaprio hrá policajta, infiltrovaného do podsvetia).

Nepokladám Damona (* 8. 10. 1970, Boston/USA) za príliš zaujímavého herca. Pokladám ho však za zaujímavú a odvážnu osobnosť, majúcu cit pre výber zaujímavých scenárov. Že v nich podáva častokrát výkon na jedno brdo zasa až také dôležité nie je (o to viac, že je celkom sympatický, dobre sa naňho pozerá a na rozdiel od Christiana Balea nie je idiot, ktorý si myslí, že jeho hérectvo je pupkom sveta).

A blízka budúcnosť? Veľa neoverených projektov a zopár snímok, ktoré sa momentálne nachádza v rôznom štádiu (ne)dokončenosti. V novom filme Clinta Eastwooda Invictus hrá futbalistu po boku Morgana Freemana. V hre je tiež sci-fi podľa P.K. Dicka The Adjustmen Bureau, temný serial killer Ness, s Paulom Greengrassom (ktorý ho režíroval v posledných dvoch bourneovkách) dokončil Zelenú zónu a údajne by sa (napriek rečiam o trilógii) s chuťou vrhli na štvrtého Jasona.

Hoci sa ešte donedávna malo za to, že z dvojice Damon/Affleck niečo dosiahol len Matt, dnes je situácia na zváženie. Je pravda, že z Bena asi nikdy nebude zaujímavá osobnosť pred kamerou, ale jeho režijné pokusy (kraťas I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meat Hook, and Now I Have a Three-Picture Deal at Disney a celovečerné Zbohom baby) naznačujú kvalitného režiséra. Damon zostáva „len“ hercom. Ale prečo si vyberať, máme oboch a oni jeden druhého. Zdá sa, že sme týchto bitkárov z chudobnej štvrte, triezvo a skromne vnímajúcich svetskú slávu, ktorá ich zrazu obklopila, podcenili. Dnes by som sa nečudoval, keby vyskočili do sedla, nasadili si klobúky a oslovovali sa „Butch“ a „Sundance“.