Fľaška Vala Kilmera
Piatok, 31 Júl 2009 06:50

Narodil sa 31. 12. 1959 v L.A. s urastenými indiánskym génmi, čo mu údajne pomohlo v prijatí na školu, „lebo ostatní boli samí dengľaví sráči a ja jediný chlap široko ďaleko“.

Dnes, keď sledujeme parádny comeback donedávna ešte totálne odpísaných hercov, akými sú/boli Mickey Rourke a Robert Downey Jr., neškodí pripomenúť si ich rovnako problematického a podobne talentovaného rovesníka, ktorý si takmer definitívne pohnojil nezanedbateľný herecký prejav tým, že sa narodil pod hviezdou, robiacou z vás pre život náročné osobnosti, komplikujúce si pobyt pod Slnkom. Val Edward Kilmer, vážení. Napite sa, budete to potrebovať. Rýchlo ale potom fľašku zastrčte pod gauč! To viete. Alkoholici.

Od detstva mal rád kone, na ktorých jazdil súťažné rodeá, a od študentských čias ho lákali školské predstavenia a písanie divadelných hier. Jeho beletristický talent vyvrcholil koncom 80. rokov 20. storočia, kedy vydal básnickú zbierku. Exceloval na Broadway i mimo neho v hrách napríklad Williama Shakespearea. Hollywoodu sa schválne vyhýbal. Alebo sa o to snažil. Možno tušil, že ak si s ním začne, zničí sa.

Napriek tomu, inak by sme o ňom nepísali, ho prehovorili a v polovici 80. rokov zabodoval a to hneď svojim hereckým filmovým debutom, paródiou Jima Abrahamsa a bratov Zuckerovcov Prísne tajné. Následne hrá kamaráta hviezdnejšiemu Tomovi Cruisovi v hite o stíhačkách z produkcie Jerryho Bruckheimera a Dona Simpsona Top Gun (r. Tony Scott), pomocníka geniálneho súkromného detektíva (George C. Scott) v dôstojnej televíznej adaptácii klasického Edgara Allana Poea Vraždy v ulici Morgue a bojovníka vo fantázii Rona Howarda a producenta Georgea Lucasa Willow. V nej ponúka ochrannú ruku dobrosrdečnému trpaslíkovi (Warwick Davis), zachraňujúceho batoľa pred mocnosťami Zla. Kilmer svojou prítomnosťou odľahčil epický tolkienovský príbeh, zároveň mu dodal potrebný realizmus - a páčil sa babám. To najmä. Dobre stavaných 183 centimetrov, drsnejšie správanie a celkom fajn telo. Koho by neočaril. Navyše kvalitný charakterový herec. Síce sa sem-tam topil v menej šťastných výberoch jednotlivých rolí, ale no a čo.

Vlastne... čoraz viac.

Na začiatku 90. rokov exceloval ako líder kapely Doors, Jim Morrison, po boku Meg Ryanovej v halucinogénnom životopise Olivera Stonea, ktorý ako jeden z minima režisérov dokázal skrotiť hercovo búrlivé srdce a získať si jeho rešpekt a lásku, čo je takmer ôsmy div sveta. Kým na iných režisérov Kilmer začal postupne čoraz radikálnejšie útočiť, urážať ich profesionálny i súkromný život a jedného vraj v opitosti pomočil, proti Stoneovi nikdy nevystúpil. Pesničky kontroverznej kapely dokonca naspieval a to tak dobre, že keď ich pustil preživším členom kapely, nedokázali ho, údajne, rozlíšiť od Morrisona. So Stoneom bohužiaľ Kilmer najbližšie spolupracoval až o trinásť rokov neskôr, aj to v podstatne menšej úlohe.

Nasledovala solídna indiánska kriminálka Búrlivé srdce (r. Michael Apted), kde ako agent FBI vyšetruje v indiánskej rezervácii vraždu a ďalšia spolupráca s Tonym Scottom. Ich Pravdivá romanca vznikla podľa scenára Quentina Tarantina, sám Tarantino má však na film odjakživa ťažké srdce a čo sa hercov týka, dodnes sa povráva, ako Christian Slater, Brad Pitt a Christopher Walken, pravdaže vedení Kilmerom, prichádzali na druhý deň na pľac zničení po preflámovanej noci, promile z nich len tak razilo a po poslednej dennej klapke znova mizli v nočných kluboch. Brad, Christian a Walken sa z toho dostali. Pre nich to bolo len úžasné nakrúcanie a pre divákov vtipná historka z nakrúcania.

Pre Kilmera však bola fľaša tvrdou dennodennou pravdou.

Približne v tomto období sa začína prejavovať, už bez maskovania, jeho problematická povaha – pred novinármi o sebe hovorí v tretej osobe, má otvorený vzťah k alkoholu a drogám a to všetko vrcholí nedôstojnou stratou profesionality. Naváža sa do údajne amatérskych režisérov. Ale je pravda, že Kilmerom až do špiku kosti vyurážaný „ten zajebaný amatér Cosmatos“ naozaj nepatril k najlepším režisérom sveta a ich western Tombstone s Kurtom Russellom a Michaelom Biehneom určite nepatrí medzi klasiku.

Od nadávania režisérom má potápajúci sa Kilmer už len na krok od „dosrato zavšivených producentov, ktorí si len váľajú smradľavé šunky“. V tomto má samozrejme pravdu, ale sú to práve producenti, kto vám rolu ponúkne, ale tiež sa môže uraziť a neponúknuť. Pretože kde má istotu, že ak mal s vami problém iný producent, hoci aj váš nepriateľ, nebudete robiť výtržnosti aj na jeho pľace? No nemá. Počas nakrúcania Búrlivého srdce na niekoľko dní zmizol v rezervácii, kde sa nakrúcalo a producenti ho našli v chatrči opitého pod obraz boží, že o sebe nevedel. Ponuky na hranie ubúdali a Val to mal, ruku na srdce, na háku. Ešte sa tomu rehotal, z bankomatu vyťahoval našetrené a utekal do večierky na šampáňo.

Pokiaľ mu predavač vydal, zastavil sa ešte na rohu pri najbližšom dílerovi, aby mal skutočne cool večer.

Ak aj prichádzali ponuky na filmovania, vytrácala sa z nich úroveň. Klesali rozpočty, honoráre i požiadavky na scenáre a režisérove kvality. Kilmer sa začína topiť v priemerných latkách, ktoré nezachráni ani účinkovanie po hebkom boku krásavíc, ako sú Kim Basingerová (Riskantný plán) či Elisabeth Shueová (zaslúžený špionážny prepadák Svätý mal byť počiatkom Valovej vlastnej „bondovskej“ série, ale finančne a kriticky úplne pohorel a druhý diel našťastie dodnes nevznikol).

V polovici deväťdesiatich rokov si na konto pripísal komerčný hit Batman navždy (r. Joel Schumacher). V treťom celovečernom pokračovaní slávnej komiksovej série o milionárovi, ktorý sa v noci prezlieka za netopiera a chytá lupičov, vystriedal na titulnom poste Michaela Keatona, ktorý hral v prvých dieloch. Snímka sa kvôli „prehnanej“ réžii hipíka Schumachera stáva paródiou na samú seba, Kilmer je v titulnej úlohe nesympatický, nosí trápny latexový kostým, spojenie s Nicole Kidmanovou vôbec nefunguje a sám režisér po nakrúcaní vyhlasuje, že je Valovi za spoluprácu vďačný, ale že stačilo, pretože tu nie je na to, aby vychovával dospelého chlapa, ktorého rodičia to neurobili. Kilmer mal darmo podpísanú zmluvu aj na ďalšie časti, produkcia ho do štvorky (Batman a Robin) odmietla a siahla po vtedy ešte dosť neznámom Clooneym. Možno vďakabohu, pretože film stál tak za prd, že by Kilmera možno potopil oveľa viac, ako keď v ňom nehral.

Kilmer však vždy vedel (aj keď ja osobne si myslím, že to bola čistá náhoda a jemu bolo osobne celkom dosť u zadku, či projekt vyjde alebo pohorí) svoju filmografiu vybalansovať. Akonáhle sa prepožičal stupídnej kravine (Ostrov Dr. Moreaua po boku Marlona Branda), zároveň exceloval v miniatúrnej roličke, bodujúc umiernenosťou, disciplinovanosťou a pokorou. Zaujal napríklad ako pravá ruka bankového lupiča (Robert De Niro) v kriminálnom epose Horúčava (r. Michael Mann). Rolu mal pôvodne dostať Keanu Reeves, ale De Niro ho vymenil za Vala a to napriek tomu, že to bol práve De Niro, kto produkoval Búrlivé srdce, ktorého nakrúcanie sa kvôli Valovej problematickej povahe a alkoholizmu predĺžilo, čo nie je pre producenta filmu nikdy dobre. Tentoraz však Val poslúchal.

Bez problémov však i vo svojom problematickom období zvládol titulné partie, ako sú Lovci levov. V strhujúcom dobrodružnom oscarovom horore, nakrútenom na motívy skutočných udalostí, stvárnil neakčného ale šľachetného staviteľa mostov, na prelome 19. a 20. storočia bojujúceho proti africkým levom. Producent snímky, Michael Douglas, ktorý zároveň s Kilmerom vytvoril charizmatickú, výborne a vtipne sa dopĺňajúcu ústrednú dvojku, dobre vedel, čo robí. Vydoloval zo snaživého Kilmera nielen fajn výkon, ale Kilmer pod jeho tvrdo chlapským férovým producentským velením pôsobil dokonca dojmom, že sa baví! Možno mu ale v skutočnosti len spadol kameň zo srdca, lebo sa konečne rozviedol s Joanneou Whalleyovou, s ktorou hral vo Willow a Zabi ma znovu.

A znova – len čo prišiel takýto pekný výkon (prípadne dabing náboženského Princa egyptského, kde sa s tým Val nesral a nadaboval samotného Mojžiša), prišlo niečo, o čom ste nevedeli, čo si máte myslieť (mihol sa na desať sekúnd ako Willem DeKooning v Pollockovi Eda Harrisa). Prípadne bol výsledok proste debilný (úbohá sci-fi Červená planéta bola pôvodne zamýšľaná pravdepodobne skôr ako podprahová reklama na Marlboro).

A zasa. Len čo to úspešne pokašľal, onedlho prišiel s ďalším obdivuhodným výkonom, z ktorého, keby chcel (a nepil), mohol mať dnes ťažké milióny a aspoň jedného Oscara. Z tohto výnimočného súdka akiste je nedocenený temný triler Salton Sea, chladnokrvný výcvikový agent, ktorý „si to vezme osobne“ v Pravidlách boja a robustný, zjazvený, jedným okom zato výkonným penisom vybavený kráľ Filip (manžel Angeliny Jolieovej, otec Colina Farrella) v inak nie príliš vydarenom historickom epose Olivera Stonea Alexander Veľký.

Postupne sa ale Val učí prijímať malé (čo iné mu ale aj zostáva, veď hlavné roly mu už naozaj skoro nikto radšej neponúka, lebo to málokedy dopadne dobre, viď. čudná nudná slepecká romanca s Mirou Sorvinoovou Na prvý pohľad) ale kvalitné a pre príbeh kľúčové postavičky. V špinavom westerne Rona Howarda Nezvestné si zahral nie práve najspoľahlivejšieho vojaka, ktorého muži nemôžu pomôcť nesúrodej dvojke (Cate Blanchettová a Tommy Lee Jones) vystopovať Indiánmi unesené dievčatko alebo z hry hneď na začiatku vyradený školiaci agent FBI v atmosférickom ale inak nie príliš dobrom mysterióznom trileri Lovci myšlienok Rennyho Harlina. V nich sa (po Pravdivej romanci a Ťažkých prachoch) na symbolický okamih znova stretáva s Christianom Slaterom.

Užíva si vyložene záporné až svinské úlohy (porno herec a masový vrah v jednom – Masaker Wonderland). Opätovne ho režíruje Tony Scott v time travel s Denzelom Washingtonom Déjà Vu (tu podáva sympatický výkon ako "agent FBI s dobrým srdcom") a parádny výkon „poriadne drsného buzeranta“ predvádza v buddy movie Kiss Kiss Bang Bang, kde exceluje po boku rovnako „odpísaného“ Downeyho. Keď sa nemôže pozerať na to, ako sa Robert ničí drogami, robí s ním obchod: ak Robert pôjde na liečenie proti drogám, on nastúpi protialkoholickú liečbu.

Kým Robert však odvtedy ide z jedného úspešného projektu do druhého, Kilmer stále to isté. Čo sa zmenilo od roku 2006, kedy som o Valovi napísal prvý profil, konkrétne na Kinemu? Vlastne vôbec nič. Aj sa mu darí, aj sa mu nedarí. Hrá aj v dobrých aj zlých filmoch. Aj tlstne, aj chudne. A stále čaká na „ten“ film, ktorý by ho vrátil tam, kam patrí. Na hollywoodsky herecký trón. Tak, ako sa to podarilo Mickeymu i Robertovi. Alebo „ten“ film už Val mal? Osobne si myslím, že mal. Prečo teda nezažíva taký oslnivý comeback, ako spomenutí páni? Lebo nechce.

A to je večné prekliatie Vala Kilmera, dámy a páni.