Tom Cruise
Piatok, 09 September 2011 04:00

Biografia amerického herca (LEGENDA, INTERVIEW S UPÍROM, VALKÝRA) a producenta (TÍ DRUHÍ) Toma Cruisea. Aj o tom, v akej časti ľudského tela sa momentálne nachádza kariéra tejto kedysi totálnej hollywoodskej hviezdy. Výstižne o tom vypovedá situácia okolo blížiacej sa štvrtej MISSION: IMPOSSIBLE.

ÚVOD K TOMOVI C.

Tom Cruise sa narodil 3. 7. 1962 v New Yorku (USA). V 80. a 90. rokoch 20. storočia bol vyloženou hviezdou. Po rozpačitých začiatkoch v tínedžerských komédiách (s názvami ako PANICTVO PO AMERICKY/1983) sa obdobie rozpačitých filmov rezolútne skončilo a Tom išiel z trháku do trháku (TOP GUN/1986, RAIN MAN/1988). Nestratil sa po boku velikánov (Paul Newman - FARBA PEŇAZÍ/1986, Jack Nicholson - ZOPÁR SPRÁVNYCH CHLAPOV/1992), uspokojil kritiku nomináciou na Oscara za svoj herecký výkon (NARODENÝ 4. JÚLA/1989). Režírovali ho Coppola, Stone, Scorsese i Ridley Scott (žalostne prestrihaná rozprávka LEGENDA/1985). Dokonca sa nebál záporných rolí (delikátne pochmúrny gay horor Neila Jordana INTERVIEW S UPÍROM/1994) a hitmi sa stávali aj dialógové filmy, v ktorých hral (FIRMA/1993).

Zo svojich rovesníkov (s ktorými sa kedysi stretával pred kamerou: Timothy Hutton – VEČIERKA/1981, C. Thomas Howell, Matt Dillon, Patrick Swayze, Rob Lowe, Emilio Estevez a Ralph Macchio – OUTSIDERI/1983) bol bez veľkej debaty najúspešnejší a najvýraznejší. Vo filmoch mal najlepšie vtedajšie baby (Valeriu Golinoovú, Miu Saraovú, Renée Zellwegerovú, Nicole Kidmanovú, Demi Mooreovú, Elisabeth Shueovú, Jeanne Tripplehornovú, Kelly McGillisovú, Emmanuelle Béartovú atď.) a aby nemal málo vecí, v ktorých bol úspešný, čoskoro pridal úspešnú dráhu producenta.

OSTRÉ ŠPLHANIE NA VRCHOL

V roku 1996 debutoval ako finančne úspešný producent celovečernou verziou špionážneho seriálu „Mission: Impossible“, ktorý si pre seba povestný narcis patrične osekal (z tímovky sa stala one man šou Tomovho neodolateľného chlapčenského úsmevu). Pred pražským nakrúcaním si všetci ťukali do čela; neverili, že niečo také môže mať úspech. Zo snímky Briana De Palmu sa ale vykľul trhák roka a Tom (s kolegyňou od produkcie, Paulou Wagnerovou) ako sa hovorí „išiel“.

začal si produkovať hity, v ktorých hral a hoci mu manželstvo s Kidmanovou nakoniec nevyšlo, dokázali ho obaja ukončiť bez škandálov a o 10 cm vyššej Austrálčanke dokonca po rozvode (2001) sympaticky chladnokrvne produkoval vydarený duchársky horor TÍ DRUHÍ (2001).

TÝCH DRUHÝCH „náhodou“ režíroval Alejandro Amenábar, ktorý v roku 1997 nakrútil mysteriózny experiment OTVOR OČI s Penélope Cruzovou. Tom v roku 2001 osobne (ako producent a hlavná herecká hviezda) inicioval práve americký remake tohto svojrázneho anti-žánrového diela. Pod názvom VANILKOVÉ NEBO mu ho režíroval Cameron Crowe náhodou znova/tiež s Cruzovou (v rovnakej úlohe!), s ktorou následne Cruise pre bulvár vytvoril chvíľkový párik, zrejme od začiatku určený len na efektívnu reklamu v súvislosti s blížiacou sa premiérou titulu.

S Croweom sa 170-centimetrový Thomas Cruise Mapother IV (majúci tri sestry a v detstve trpiaci dyslexiou, kvôli čomu sa mu na škole viac darilo v športe, než na „normálnych“ predmetoch) nestretol prvý raz; v minulosti spolu robili už konverzačne nudného JERRYHO MAGUIREA. Tom vďaka komerčne prekvapivo úspešnému filmu zaistil začínajúcemu Cubovi Goodingovi Jr. Oscara za najlepší mužský herecký výkon v podpornej úlohe. Sám Cruise si pritom za rolu v tomto filme paradoxne obstaral „len“ druhú oscarovú nomináciu za mužský výkon v titulnej úlohe...

Od VANILKOVÉHO NEBA sa Crowe/Cruise stretli ešte raz, hoci už „nepriamo“: v roku 2005 mu Tom produkoval originálne sa tváriacu neoriginálnu romantiku s Kirsten Dunstovou a Legolasom Bloomom, ELIZABETHTOWN (2005). Nedal si však do nej ani cameo.

VANILKOVÉ NEBO síce bolo riadne čudné a ukážkový trhák to nebol ani omylom. Dokázalo ale, že Cruise si ani ako „zavedená hviezda“ nebojí vyskúšať nové polohy a experimentuje so žánrami, v ktorých nie je doma.

To ostatne dokázal už v mozaikovej MAGNÓLII (1999) ako vulgárny televízny moderátor (tretia oscarová herecká nominácia) a v erotickej dráme Stanleyho Kubricka EYES WIDE SHUT (1999) s Kidmanovou. Rekordne dlho nakrúcaná snímka sa stala posledným dielom jedného z mála vizionárov svetovej kinematografie, no pred premiérou sa jej reklama robila skôr na základe „šokujúco kontroverzných“ a „stopercentne škandalóznych“ erotických scénach, ktorými snímka, rozprávajúca o manželstve a veciach s ním súvisiacich, údajne oplýva. Pamätám si vlastné zhrozené až znechutené sklamanie z výslednej „eroticky bezzubej“ verzie. Keďže Kubrick krátko po dostrihaní materiálu zomrel (hovorí sa o jednom dni), dodnes panuje málo počuteľná teória, že štúdio snímku prestrihalo od „najzávadnejších“ scén, čo by si, keby Kubrick žil, určite nedovolilo (nie u neho). Cruise s Kidmanovou (s ktorými si ťažko prístupný Kubrick údajne počas náročného a vyčerpávajúceho nakrúcania vytvoril fajn vzťah) sa následne prekvapivo postavili na stranu štúdia s tým, že boli počas nakrúcania Kubrickovi najbližšie a tak samozrejme bez debaty vedia, že výsledný zostrih sa vôbec nelíši od jeho predstáv. Osobne si myslím, že to bolo trocha inak a ono proklamované priateľstvo bol v skutočnosti jeden z posledných nepochopených Kubrickových žartov na margo hollywoodskeho páriku. Keď videl, ako sa na ja jeho pohrebe smrteľne vážne tvária ukážkové hollywoodske ikony Spielberg, Kidmanová a Cruise, musel sa dobre baviť a možno ho ani neurazilo, že teraz, keď už sa nemohol brániť, sa za jeho najlepších priateľov pred médiami vydávajú ľudia, z ktorých si vo svojich tvrdo ironických filmoch skoro odjakživa robil srandu.

S Kidmanovou sa Cruise v skutočnosti v minulosti už pred kamerou stretol dva razy: najskôr v automobilových DŇOCH HROMU (1990) Tonyho Scotta a následne v čudnej historickej freske Rona Howarda NAVŽDY A ĎALEKO (1992). Tieto neveľmi zaujímavé tituly boli dobré predovšetkým na to, že sa vďaka nim zoznámili a vytvorili pár, ktorý nemal potrebu extra pretŕčania pred bulvárom a ktorý šikovne zatlačil do tmy dovtedajšie chýry o Cruiseovej potenciálnej homosexualite. Keď sa rozviedli a Cruise sa oženil s herečkou Katie Holmesovou, toto manželstvo bolo presným opakom toho predchádzajúceho: ak sa neobjavili v niektorý deň v bulvári, či už sami alebo prostredníctvom svojej kontroverzne všade vláčenej dcére Suri (*2006), nebol to dobrý deň. Ktovie, možno práve narodenie dcéry spôsobilo, že sám začal byť jemne detinský...

Čo sa dnes ale vie málo, v skutočnosti bol Cruise prvý raz ženatý s herečkou Mimi Rogersovou (môžete ju poznať napr. z DVIER V PODLAHE, kde stála nahá ako model Jeffovi Bridgesovi).

A SME TAM. NA VRCHOLE.

Obdobie 2000 – 2005 môžeme dnes, v septembri 2011, hodnotiť ako Tomovo doteraz najúspešnejšie a to napriek tomu, že v r. 2004 produkoval zvláštny neúspešný triler PODOZRENIE NULA (kde Ben Kingsley nerealisticky hral sériového vraha). Jednalo sa však pravdepodobne o jediný dokázateľný neúspech z Tomovej stajne.

Kedysi mohol byť rád, ak mu za LEGENDU vyplatili pol milióna dolárov. Ale už za TOP GUN, ktorý prišiel len o rok neskôr, dostal o milión a pol viac. Za priemernú romantickú komédiu o miešaní kokteilov KOKTAIL (1988) potom dokonca tri milióny, no bola to ešte dosť smiešna suma oproti INTERVIEW S UPÍROM; za tento „malý“ pochmúrny temný horor, určite nie určený masám, prekvapivo zinkasoval 15.000 000 USD! A to ešte nič nebolo oproti tomu, čo sa na Toma po finančnej stránke chystalo v nasledujúcich rokoch.

Skutočné šťastie postretlo jeho bankový účet až keď v polovici 90. rokov debutoval ako producent – vďaka svojej odvahe a risku na MISSION: IMPOSSIBLE (ktorá by pravdepodobne bez jeho gigantickej iniciatívy dodnes nevznikla) zarobil skvelých 70 miliónov. Za VANILKOVÉ NEBO, ktoré vyzerá, že samo osebe nestálo ani 15 miliónov, dostal rovných dvadsať – a to ešte treba prirátať 30% z tržieb...

I vďaka tomuto šikovnému ťahu nepotreboval „stupňovať“ svoje honoráre. Možno kebyže si začne pýtať 40 miliónov za film, prestali by ho hollywoodski magnáti obsadzovať a vyrobili by si nového Toma Cruisea. Načo sa ale zdržovať výrobou novej hviezdičky (a riskovať, že ju diváci neprijmú), keď jednu hotovú už mali – a fungovala? Tom im to rozumne nekomplikoval. Síce nešiel pod svoju cenu a naďalej si pýtal svojich povedzme 20 miliónov za kus (no dobre, za POSLEDNÉHO SAMURAJA 25), ale rafinovane si vyjednal zmluvy, ktoré mu zaisťovali mastné percentá z tržby. Napríklad VOJNU SVETOV chcel s kamarátom Spielbergom nakrútiť tak veľmi, že odmietol honorár. Vraj nech sa použije radšej na početné monumentálne počítačové efekty. Že podpísal zmluvu na 20% z celkovej tržby, čo naozaj nie je pri celosvetovom trháku (ktorý sa z VOJNY SVETOV stal) málo, to sa už príliš nevie.

MISSION: IMPOSSIBLE II (2000) znamenala síce pre fanúšikov tvrdej akcie Johna Woo sklamanie, ale zarobila nekresťanské peniaze. Hitmi boli aj dva temné vysokorozpočtové sci-fi trilery Stevena Spielberga, MINORITY REPORT (2002) a VOJNA SVETOV (2005). A situáciu si Cruise určite nepokazil ani rozkošným cameo v bláznivom trháku Mikea Myersa AUSTIN POWERS V ZLATOM ÚDE (2002).

RISK

Podľa mňa k dobru sa mu v tom čase mohlo prirátať i to, že do svojich filmov išiel naplno. Rád si veci robil podľa seba, nech poistní agenti a režiséri akokoľvek umierali od strachu.

Kaskadéra odmietal napríklad v MISSION: IMPOSSIBLE II - o jeho úvodnom skákaní po skalách v Utahu sa dodnes vedú neuveriteľné legendy. A desaťročiami sa budú už len zväčšovať. Pre potreby historického hitu POSLEDNÝ SAMURAJ (2003) sa údajne dva roky učil šermovať, jazdiť na koni, bojovať v niekoľkokilovom brnení a údajne i čiastočne rozprávať po japonsky a v akčnej scéne sa údajne do šermovania pustil tak naplno, že mu meč takmer preťal krčnú tepnu, čo už naozaj nie je sranda; obvykle ste po jej poranení behom niekoľkých sekúnd zbavený niekoľkých litrov krvi a umierate.

Ďalšou fyzickou hranicou, ktorú dobrovoľne absolvoval pre lepší výsledok, odmietnuc kaskadérov, dablérov a počítačové triky, bolo nezabudnuteľné „oko“ v MINORITY REPORT. Hoci Spielberg mal k dispozícii monštruózny rozpočet a v tom roku sa už v počítačoch dalo urobiť čokoľvek, obaja sa šokujúco rozhodli vzdať poklonu mŕtvemu Kubrickovi. Spomínate si na oftalmologickú scénu z jeho MECHANICKÉHO POMARANČA? Niečo podobne nechutné nájdete MINORITY REPORT.

Pravdupovediac, o nič menej Tom neriskoval ani pôsobivou chuťou vsádzať na ľudí, do ktorých by 80% Hollywoodu radšej neinvestovalo. Po svoj bok si v POSLEDNOM SAMURAJOVI bez zarážajúcich problémov vybral v USA prakticky neznámeho japonského herca Kena Watanabeho (neskôr BATMAN ZAČÍNA, GEJŠA či POČIATOK), vo VANILKOVOM NEBI si ako jeden z mála spomenul na v tom čase odpísaného Kurta Russella, v rovnakom filme sa nebál dohodiť „serióznu“ psychologickú rolu dovtedy skôr komediálne roztatárenej Cameron Diazovej, z réžie MISSION: IMPOSSIBLE III (2006) vyrazil problematického Davida Finchera a obrovský rozpočet dal do rúk celovečerne debutujúcemu chlapíkovi (ktorý dovtedy robil iba televízne seriály) a na režírovanie štvorky rovno najal muža, ktorý dovtedy robil len animované filmy.

Dnes je takmer nepredstaviteľná predstava, že by sme americkú kinematografiu poznali bez režiséra MISSION: IMPOSSIBLE III, J.J. Abramsa. Človekom, ktorý mu umožnil prienik do sveta filmu, bol práve sebavedomý Cruise. Paradoxne, hoci býva tretí diel nemožných misií Ethana Hunta pokladaný za najlepší (osobne si myslím, že „jednotka“ je rovnako výborná, ale z iných dôvodov), zarobil (vzhľadom na ambície a nemalý rozpočet) málo. Nastal Tomov pád.

PÁD

Špekulovalo sa, že za prepadom výbornej špionážnej dravej snímky (kto iný by sa obéznemu pošukovi z nezávislého filmu Philipovi Seymourovi Hoffmanovi, ktorého Tom dobre poznal ešte z MAGNÓLIE, odvážil dať titulný part ústrednej svine?), mohla i Tomova nie veľmi šťastné prezentovanie v médiách. Začali sa šepkať šialené rozprávky o tom, že ho scientologická cirkev, do ktorej zatiahol aj novú manželku Katie Holmesovú („Dawsonov svet“), prinútila zjesť placentu svojej ženy (resp. dcéry... ako sa to vezme). Jeho „prehnaný“ televízny výstup v televízii bol taký výrazný, že ho dokonca brutálne sparodovali tvorcovia SCARY MOVIE 4 (2006). A ich spoločná dcéra sa každý deň otŕčala v novinách ako najlepšie oblečené dieťa Hollywoodu, prípadne ako najdrahšie oblečené dieťa Hollywoodu, prípadne ako čokoľvek. Hlavne, aby bola v novinách.

Divákom sa možno i vinou toho Tom „prejedol“. Zhnusiť sa môžete rýchlejšie, ako zaujať svojimi kvalitami. Ťažko sa totiž verí tomu, že sa im prejedol kvôli množstvu filmov. Veď vždy si vyberal starostlivo projekty, vždy hral v priemere v JEDNOM filme ročne. Za prepadom jeho akcií muselo byť jednoznačne jeho správanie. Ale na rozdiel od Arnolda Schwarzeneggera sa o ňom neprevalilo, že celý čas len hral dokonalého Američana a popritom bol manželke neverný s každou ženou, ktorá išla okolo. A na rozdiel od Mela Gibsona, ktorý je dnes rád, ak mu niekto dovolí mať aspoň nízkorozpočtového 21-miliónového (kedysi mával honoráre takejto výšky) bobra, nemal Cruise milenky (aspoň sa o tom nehovorilo) a nevyhrážal sa im zabitím a zakopaním na záhradke. Ak vezmeme do úvahy napr. Tomovho rovesníka Charlieho Sheena, ktorého kvôli drogám vyliali zo seriálu a nahradili Ashtonom Kutcherom, Tom zďaleka nedopadol najhoršie...

Mohli by sme povedať: „je tam toho, tak MISSION: IMPOSSIBLE zarobila o pár miliónov dolárov menej, ako sa čakalo“. V Hollywoode však veta „o pár miliónov menej“ neznie až tak vtipne. Cruiseovi nepomohlo ani otravné prezentovanie v médiách. Keďže to začalo zasahovať do (ne)úspechu jeho filmov, rozhodlo sa štúdio Paramount Pictures, pod ktoré Cruise s Wagnerovou patril a prinášal mu obrovský zisk, spoluprácu ukončiť.

V roku 2007 ale obaja nečakane stavajú na nohy krachujúce štúdio United Artists (založené pred dávnymi desaťročiami Charlesom Chaplinom, D.W. Griffithom alebo Mary Pickfordovou). Jeho zašlú slávu sa snažia oprášiť politickou drámou Roberta Redforda HRDINOVIA A ZBABELCI, kde zároveň Tom hrá ambiciózneho, dobre oblečeného a sebavedomo vystupujúceho senátora. Toto sa nikdy nemohlo stať trhákom a zo „stavania na nohy“ sa stalo „pochovaj ma EŠTE hlbšie“.

Druhý film nezmyselne oživeného United Artists dopadol ešte horšie: ambiciózny historický triler VALKÝRA (2008) totiž stál oveľa viac, ako HRDINOVIA A ZBABELCI... ale ani dobre nezarobil. Navyše, reklamná kampaň bola negatívna: Cruise výrazne zasahoval do práce režiséra (zvyčajného podozrivého Bryana Singera), robili sa masové pretáčky, zranený štáb produkciu žaloval o nemalé peniaze, viackrát sa presunula premiéra...

Nečudo, že v tom istom roku sa namiesto nevydareného atentátu na Hitlera skloňoval skôr iný Tomov film. No, Tomov. Skôr Benov. Vojnová paródia o TROPICKEJ BÚRKE ponúkla Tomovi podpornú rolu odporného filmového producenta Lesa Grossmana. Bol na nepoznanie zamaskovaný a opätovne dokázal, že si vie zo svojho slušňáckeho imidžu správne vystreliť (alebo len má šikovných poradcov cez imidž). Dokonca sa hovorí, že Harvey Weinstein pardon Les Grossman dostane svoj vlastný film.

To je však otázne najmä po tom, čo vybuchol Tomov ďalší film v poradí - drahá akčná komédia znova s Cameron Diazovou ZATIAĽ SPOLU, ZATIAĽ NAŽIVE (2010), ukážkovo finančne prepadla a navyše nebola príliš vydareným mixom vážnej drámy, nevážnej akčnej paródie a nevhodnej romantiky. To ešte mocnejšia zatriaslo Cruiseovou donedávna bezchybnou kariérou. Jednalo sa navyše o prvý film po dlhom čase, ktorý Cruise neprodukoval („iba“ v ňom hral), čo vypovedá o jeho pozícii v Hollywoode bolestivo veľa. Je to už 6 rokov, čo v Hollywoode nie je malá doba, čo mal Tom Cruise posledný „poriadny samostatný hit“ a to VOJNU SVETOV. A už tam bolo otázne, či nezarobila veľké peniaze len kvôli dobrému načasovaniu (diváci chcú v lete v kinách oddychovať a čo môže byť lepšie, ak nie nový pukanec Stevena Spielberga?). TROPICKÁ BÚRKA jednak vzhľadom na nemalý rozpočet žiadny extra trhákom nebola a aj keby bola, nebola o Tomovi, ale o Benovi Stillerovi. Cruise sa s ním len na chvíľku zviezol.

MÁ NÁDEJ?

Zrazu bol otázny nielen Grossmanov spin-off, ale i štvrtá nemožná misia. Paramount sa síce ešte pred časom rozhodlo napriek slabším výsledkom trojky štvorku odklepnúť, no reálne zvažovalo možnosť Toma nahradiť iným hercom, napríklad Bradom Pittom. Bolo by to asi najmúdrejšie rozhodnutie; ostatne, kto by preboha dnes dobrovoľne vložil 140 miliónový rozpočet do rúk hercovi, ktorému vybuchuje jeden projekt za druhým a i vo „vážnych“ látkach začína byť skôr štandardný (viď. ťažšie uveriteľný nájomný vrah v kriminálke Michaela Manna COLLATERAL/2004)?

Nakoniec štúdio situáciu vyriešilo šalamúnsky. Štvrtá MISSION: IMPOSSIBLE bude a bude v nej účinkovať Tom Cruise. Ale tentoraz to bude tímová práca a o velenie nového tímu sa okrem neho postará aj pre štúdio paradoxne v tomto čase komerčne zaujímavejší Jeremy Renner, behom hŕstky rokov nominovaný na Oscara za snímky SMRŤ ČAKÁ VŠADE a MESTO a momentálne Hawkeye v práve nakrúcaných komiksových THE AVENGERS. Ak by snímka zabodovala, v prípadnej päťke by sa Cruise už možno nemal objaviť; nahradil by ho Renner.

Štúdio tým zdanlivo Tomovi robí službu: ponúklo mu džentlmenskú možnosť dôstojne sa rozlúčiť so „svojou“ rolou a následne prenechať priestor iným. Je to trocha kruté, ak vezmeme do úvahy, čo všetko pre sériu Cruise urobil. No život občas JE krutý, takže aj keď bol na sérii zaangažovaný ako producent, môže byť rád, hlúpo povedané, že vydržal až štyri časti a následne stará séria dostane novú tvár. Taký George Lazenby hral agenta 007 len raz.

Avšak poznáte to: ak sa film (znova sčasti nakrúcaný v Čechách) stane trhákom a divákom sa bude Cruise stále páčiť (jeho škandály neboli až tak drsne medializované, ako u Gibsona, takže sa mu „ľahšie odpúšťa“), Cruise sa pokojne vráti aj v piatej časti. O tom, že táto kaša sa nebude jesť taká horúca, ako sa navarila, vypovedá aj zaujímavý fakt, že keď sa v júli 2011 objavil najskôr americký a následne japonský trailer, Renner v nich nemal príliš veľký priestor. Dokonca ani v americkom; v japonskom sa dokonca takmer neobjavil! Cruise určite žiadne cameo nedostane a stavil by som sa, že ho na konci ani nezabijú.

Štúdio skrátka vyhlásením „štvrtý koniec a dosť“ len sedí na dvoch stoličkách naraz a poistilo sa ním pre prípad, že by film prepadol (no a čo, v päťke už bude nový hrdina, nebojte sa), tak pre prípad úspechu (okej, Toma vrátime do hry, unáhlili sme sa a týmto sa ospravedlňujeme). Baviť sa o prípadnej piatej časti je ale zbytočné, dôležité je tu a teraz. Faktom je, že štvrtá misia má obrovskú šancu stať sa hitom. A v Amerike, ak po sérii prepadákov nakrútite hit, ste zasa na koni. Prípadne potenciálna päťka bude tradičný buddy movie, kde Cruise a Renner vytvoria už ostrieľaný tím. Podobný odklon (od one man show k parťáckemu filmu) zaznamenal aj Bruce Willis v tretej a štvrtej SMRTONOSNEJ PASCI.

Tom za toto v podstate až môže byť vďačný, keďže na dobrom mene mu neprospelo ani odstúpenie od špionážneho akčného trileru SALT (2010), kde ho nahradil... Angelina Jolieová. Išlo o mierne povedané priemerný film (ktorý ale zarobil veľké peniaze), takže žiadna škoda. Ale i tak Tomovo nečakané odstúpenie u producentov kladne hodnotené rozhodne nebude - nespoľahlivosť sa nenosí ani v Hollywoode. Môžete byť excentrický, šialený aj introvertný. Ale musíte spoznať, kedy dosť. Prestrelil to Tom tak, že to už nikdy viac neodstrelí? Tomu sa ťažko verí. Každopádne, začína pôsobiť, ako keby vo veku takmer 50 rokov začínal myslieť pohlavným orgánom. To nemuselo vyhovovať ani producentovi Jamesovi Cameronovi (VOTRELCI), ktorý ponúkol stomiliónový rozpočet Guillermovi del Torovi na adaptáciu hororovej knihy H.P. Lovecrafta „V horách šialenstva“ s Cruiseom v hlavnej úlohe. Del Toro mal o Toma záujem už keď chystal (ale nedochystal) Van Helsinga (ktorý po verzii s Hughom Jackmanom určite MAL čo opravovať), ale z toho zišlo a v marci 2011 štúdio Universal stoplo i samotného Lovecrafta.

Doteraz sa šepkalo, že sa znova stretne so Stillerom v dobrodružnej komédii THE HARDY MEN. Osobne mám Bena rád, ale i tak je to pozoruhodne smutné, že je Cruise zrazu rád, ak sa ho ujme chlapík, ktorý dosahuje úspech filmami, v ktorých ho ogrcávajú deti. Stiller pritom JE talentovaný a zdravo ambiciózny tvorca, režisér, scenárista, producent, komik i „vážny“ herec. Napriek tomu je takáto kombinácia podobná, ako keby Marlon Brando hral v romantickej komédii s Chow Yun-Fatom a bol mu za to vďačný. No Stiller je taký vyťažený, že Tom bude môcť byť rád, ak si na neho vôbec niekedy ešte spomenie.

Dokonca zo zúfalosti začína hovoriť o Top Gun 2. Ale Jerry Bruckheimer je príliš dobrý obchodník na to, aby riskoval s hviezdou, ktorá už nie je hviezdou a so stíhačkovou zápletkou, ktorá dnes nikoho nezaujíma (ako dokázal Cohenov stíhačkový prepadák PRÍSNE TAJNÁ MISIA z roku 2005). Momentálne síce s režisérom Adamom Shankmanom robí muzikál ROCK OF AGES (ktorý mu produkuje Spider-Man Tobey Maguire), ale ktovie, čo z toho vznikne.

Cruiseovi určite ubližuje i to, že jedná asi tak pohotovo, ako akční giganti 80. rokov 20. storočia, keď prišli do 90. rokov, ktoré vyznávali úplne iné typ akčného filmu (KOMANDO verzus MATRIX). Vtedy len máloktorí z hercov, ktorí žánru dominovali v predchádzajúcom desaťročí, dokázal pohotovo zmeniť svoju orientáciu (najmenší problém mal asi Bruce Willis, pomerne plynulo prejdúci od SMRTONOSNÝCH PASCÍ k ŠIESTEMU ZMYSLU a „Priateľom“). Cruise žiadna akčná hviezda nebol, skončila mu však jedna dekáda. Jemu a Willovi Smithovi, Jimovi Carreymu, Julii Robertsovej či Tomovi Hanksovi. Skončila dekáda preplatených hollywoodskych hviezd, ktorým sú vyplácané 20 aj 30-miliónové honoráre len na základe toho, že sa volajú Hanks, Robertsová či Smith. Cruise teda musí zasa zabojovať a ísť takmer od nuly. Už mu nestačí oháňať sa MAGNÓLIOU, treba ísť dopredu a vybojovať si miesto pod slnkom s novou generáciou, ktorá nie je zaťažená hriechmi svojich predchodcov. Len v chystanej komiksovej tímovke THE AVENGERS hrá niekoľko z nich: od vystupujúcich hviezd Chrisa Evansa po Chrisa Hemswortha, ostatne až po Jeremyho Rennera. Kým oni sú ešte plní sviežich prekvapení, Cruisea už všetci poznajú a reklama „v hlavnej úlohe TOM CRUISE" im už tlak nedvíha.

Tom Cruise prekvapivo nepatrí k bezstarostným hviezdičkám, ktorým všetko samé od seba padlo do náruče. Áno, pôsobí tak. Ale aj keď to znie ako klišé, k bohatstvu a rešpektu, aký ešte donedávna mal, sa dopracoval po vlastnej, v džungli problémov tvrdo vysekanej ceste. Okrem dyslexie, kvôli ktorej nezapadal do „triedneho systému amerického školstva“, sa cítil byť vydedencom i „mimo školy“: rozvod rodičov, nízka postava (cca 170 cm), kvôli ktorej sa často stával terčom posmechu a len čo našiel niečo, čo ho bavilo, napríklad šport, následné zranenie kolena spôsobilo, že sa mu nemohol profesionálne venovať po dovŕšení dospelosti. Otázkou je, či ak sa o 40 rokov povie „Tom Cruise“, budeme si pamätať skôr jeho „Je to môj brat, nestarajte sa mi do rodiny“ z RAIN MANA (1988) alebo skôr to, ako z padáka sadá rovno za volant namakaného šukguára Austina Powersa.

P.S. Článok som ponúkol časopisom GoldMAN a ForMen. GoldMAN reagoval so zápornou odpoveďou. ForMen tradične nijako.