Gary Oldman, ukážkový psychopat
Pondelok, 27 Júl 2009 07:23

Nikdy vlastne nepotreboval svaly; stačila mu svojsky oslnivá charizma, zvrátený úsmev a podozrivé gúľanie očami. Fľaša štrngoce pod nohami. To sa ďalší alkoholik stal géniom.

Spočiatku Gary Oldman hral na divadelných doskách. Potom v malých britských melodrámach (Prick Up Your Ears Stephena Frearsa) a odtiaľ putoval do priemerných amerických trilerov (Trestný zákon s Kevinom Baconom) až ku kvalitnejším scenárom (Henry a June Philipa Kaufmana, J.F.K. Olivera Stonea).

Zlom prišiel v roku 1992, kedy ho Francis Ford Coppola režíroval ako fascinujúceho transylvánskeho grófa Draculu v rovnomennom americkom horore podľa klasickej knižky Brama Stokera. Oldman sa svojej prvej veľkej americkej úlohy chopil so zvrátene fantastickou charizmou chlipného kniežaťa, ktoré nikdy nepije víno, zato krvou štíhlych panien nikdy nepohrdne. Dracula bol vyrovnaným súperom pre vystrašených hrdinov, ktorí ak rýchlo nezačnú veriť na veci medzi nebom a zemou, bude Londýn spustošený strašným, pradávnym Zlom. Mnohí filmoví experti v tej chvíli začali bľabotať čosi o tom, že za hercov pôsobivý výkon akiste môže jeho ťažké detstvo s otcom, ktorý ich s mamou najskôr terorizoval alkoholickými náladami a neskôr utiekol s milenkou a už sa nevrátil. Títo experti museli byť šťastím bez seba, keď sa aj Gary časom prepadol do vždy poloprázdnej fľaše, čo vyvrcholilo rozvodom s jeho v poradí druhou manželkou, herečkou Umou Thurmanovou (boli spolu v rokoch 1990-1992). Dnes je čistý. Vraj.

Coppolaova verzia bola prijatá kontroverzne. Niektorí nadšene kričali, iní rozpačito dvíhali obočie. Oldmana však rešpektovali obe skupiny a to mu otvorilo bránu do Hollywoodu, kde s ním spolupracovali čoraz lepší tvorcovia. Napríklad Tony Scott ho režíroval podľa scenára Quentina Tarantina v Pravdivej romanci.

Nevyhýbal sa však ani „civilným“ prejavom svojho pestrého talentu (Beethoven v ľúbostnej dráme Nesmrteľná milenka – nakrúcalo sa v Českej republike), šarmantným milencom (Šarlátové písmeno s Demi Mooreovou) a vedel si zo seba urobiť vtip („pľujúci“ herec v sitkome „Priatelia“, kde to komplikoval Joeymu, s ktorého hereckým predstaviteľom sa následne „náhodou“ stretol v Stratených vo vesmíre).

Oldman sa stal expertom na záporné postavy. Bodaj by nie, bol predsa fanúšik Malcolma McDowella. Peknú príležitosť „záporne si užiť“ mu poskytol dvakrát Luc Besson. Najskôr ho režíroval ako sfetovaného fízla v lolitkovskej klasike Leon a následne Oldman hral pravú ruku Absolútneho Zla v Piatom elemente... Ďalej uniesol prezidentský špeciál Air Force One, užil si zradného vedca v sci-fi Stratení vo vesmíre i homosexuálneho pedofila v Hannibalovi Tonyho staršieho brata Ridleyho Scotta. Iste, hrali tu „skutočné“ hviezdy ako Harrison Ford či Bruce Willis. Ale ruku na srdce. Koho zaujímali, ak im spoza chrbta vykúkal Gary Oldman?

Herec však podpisoval zmluvy i na menej vydarené (alebo rovno televízne) filmy, čo do menšej miery malo za následok, že jeho renomé mierne klesalo. Nikdy však nekleslo príliš hlboko a ak bolo najhoršie, stiahol sa radšej do súkromia (kde sa snažil nájsť svoje šťastie pod slnkom, k čomu potreboval – zatiaľ - štyri manželky a tri deti), než aby ďalej pokračoval vo vykrádaní samého seba.

S Garym je to ťažké a vždy bolo. Len čo sa stal špičkovým filmovým psychopatom a grázlom, podpísal zmluvu na tichú civilnú melodrámu. Za tiché civilné melodrámy i psychopatických grázlov si dávno zaslúžil Oscara, ale zatiaľ nezískal ani Zlatý glóbus. Na rolu sa nepripravuje tak stanislavsky, ako Daniel Day-Lewis... ale vie to, ak treba (kvôli Nesmrteľnej milenke vraj každý deň hral šesť hodín na klavíri). Ako psychopat prejavuje džentlmenské chvíľky, ako džentlmena sa ho občas bojíte. Len čo si zničí život kvôli alkoholu, vstúpi si do svedomia a prestane piť. Nie je maliar ani spevák, ale v detstve maľoval a k filmu Sid a Nancy naspieval niekoľko pesničiek. S chuťou hrá skutočné postavy (spevák Sid Vicious, dramatik Joe Orton), ale užíva si aj módneho návrhára z New Yorku roku 2200. Hrá po boku Milly Jovovichovej, ale užíva si tiež homosexuálov. Kto je to teda? Rebel, klaun, magor, génius alebo nebodaj blázon? Čo s ním? Kam ho šupnúť? Dobrý, zlý? Práve jeho nezáujem nemať len jeden rozmer je to, čo divákov na Oldmanovi stále láka a už aj lákať navždy bude. Podľa mňa si nás proste len Gary priveľmi váži na to, aby nás otravoval blbosťami.

Dosť veľký návrat sa mu darí od roku 2004, kedy v rozprávke Harry Potter a väzeň z Azkabanu stvárnil hrdinovho údajne šialeného strýka Siriusa Blacka. K sympaticky kladnej úlohe sa vrátil aj v ďalších dieloch a opäť kladnú rolu (rodinne založený policajt Gordon, postupujúci v kariére vďaka odvahe a poctivému srdcu) stvárnil v ďalšej úspešnej sérii, konkrétne tej o Batmanovi (Batman začína, Temný rytier), bez ktorého by to mal netopierí hrdina oveľa ťažšie. Hovorí sa aj o trojke, ktorá by príbehy uzavrela do dôstojnej trilógie, ale zatiaľ zostáva pri snoch a prianiach fanúšikov.

Leonard Gary Oldman sa narodil 21. 3. 1958 v londýnskej štvrti New Cross a meria meter 75. Nedávno sme ho videli v horore Nenarodení a momentálne dokončuje trikovú vianočnú rozprávku s Jimom Carreym Vianočná koleda (podľa Charlesa Dickensa) a post-apokalyptický triler The Book of Eli, kde bude znepríjemňovať temnú budúcnosť Denzelovi Washingtonovi. S Rayom Winstoneom v roku 1997 nakrútil mierne autobiografickú drámu Nil by Mouth, ktorú zároveň produkoval podľa vlastného scenára. Ale stále a zrejme už nastálo zostane najmä a „len“ hercom, ktorý dobre vie, kde je jeho miesto. V našom srdci. A v stope šialenstva, ukrytom v každom z nás, milé nedokonalé ľudské bytosti.