Tichý Batman Michael Keaton
Pondelok, 20 Júl 2009 06:36

Biografia herca Michaela Keatona (BATMAN, BATMAN SA VRACIA, PSYCHOPAT ZO SAN FRANCISCA, FÍZLI ZO ZÁLOHY).

Keaton sa narodil 5. 9. 1951 v Pensylvánii. Má šesť súrodencov, meria 175 cm a v občianskom má Michael John Douglas – práve kvôli Michaelovi sa stal Keatonom.

Od útleho detstva mal šoumenské vlastnosti (údajne bol expertom najmä na napodobovanie Elvisa). Herecké gény v ňom hrali tak nahlas, že nedoštudoval, radšej predával zmrzlinu a potom rýchlo utekal hosťovať do televíznych seriálov a vystupovať na pódiách nočných klubov. Následne sa stal dvorným hercom režiséra Rona Howarda. Ten ho prvý raz režíroval na začiatku 80. rokov 20. storočia v komédii NOČNÁ ŠICHTA (nemýliť s krysím hororom Stephena Kinga). Michaelova kariéra pokračovala sériou podobne odľahčenejších snímok (nielen od Howarda), v ktorých mal príležitosť ukázať svoj komediálny talent. To mu bolo prednejšie, ako kvalitný scenár (PÁN V DOMÁCNOSTI).

Asi jeho najlepšia spolupráca s Howardom sa volala NOVINY. V nich stelesnil jednu zo svojich najkrajších postáv, keď po boku Roberta Duvalla a Glenn Closeovej stvárnil šéfredaktora novín, snažiaceho sa odhaliť skutočnú pravdu o vražde. Ako manželovi tehotnej Marisy Tomeiovej mu to seklo, odvtedy ale s Howardom disciplinovaný a nenápadný Michael nič nenakrútil.

Postupne sa preorientovával do vážnejších látok; najtlstejšou lastovičkou z tejto kategórie sa stal narkoman zo snímky ČISTÝ A TRIEZVY. V rovnakom roku sa vybláznil v čiernej fantasy vizuálneho mága Tima Burtona BEETLEJUICE ako „vyháňač živých“, ktorého služby si najmú zamilovaní duchovia Alec Baldwin a Geena Davisová, aby z domu vyhnal nových (živých) majiteľov. Burton sa stal Michaelovým druhým chvíľkovým dvorným režisérom. Zaujímavá spolupráca vyvrcholila nepravdepodobným rozhodnutím poskytnúť „civilnému“ Keatonovi, ktorý mal k akčnej hviezde smiešne ďaleko, rolu temného komiksového rytiera Batmana v Burtonovom trháku BATMAN. Je pravda, že v snímke zažiaril skôr šialený Joker Jacka Nicholsona (Keaton, hoci stvárňujúci titulnú rolu, sa prebojoval v úvodných titulkoch až na druhé miesto), ale Keaton, ako milionár Bruce Wayne po nociach sa prezliekajúci za schizofrenického netopiera, bol uveriteľný v akčných i ľúbostných scénach (kto by doňho povedal, že dostane Kim Basingerovú?).

Publikum bolo nadšené a tak sa Burton/Keaton vrátili v ešte temnejšom pokračovaní BATMAN SA VRACIA. Následne však sériu Burton opustil (trojku už iba produkoval) a noví tvorcovia si do úlohy Batmana vybrali Vala Kilmera, Georgea Clooneyho a Christiana Balea. Priznám sa, dodnes je Keatonova verzia mojou najobľúbenejšou.

Hoci sa sem-tam vracal k „ľahším“ látkam (Branaghova shakespearovčina VEĽA KRIKU PRE NIČ), prípadne sa márne snažil o „one man show“ (POLICAJT ARTIE LEWIS), časom sa ustálil vo vážnych polohách. Hrá umierajúceho manžela tehotnej Nicole Kidmanovej (ktorá, zhodou náhod, hrala v treťom BATMANOVI), zaznamenávajúceho MÔJ ŽIVOT na video pre nenarodené dieťa. Cudzie mu neboli ani vyložene záporné úlohy, v ktorých zaujal o to viac, o čo neškodnejšie vyzerá (PSYCHOPAT ZO SAN FRANCISCA, HRANICA ZÚFALSTVA).

Smoliarska kombinácia (kvalitný herecký prejav verzus neprepracované scenáre) ho prenasledovala vždy. Nehral vo vyložene zlých filmoch (triková komédia Harolda Ramisa AKO VAJCE VAJCU), ale ani vyložene super.

Hoci sa nikdy nestal hviezdou, vždy si udržal „svoju úroveň“. Napríklad príjemne prekvapil ako svojský agent ATF Ray Nicolette (nosiaci tričko s nápisom FBI) v dvoch adaptáciách kníh Elmorea Leonarda, JACKIE BROWNOVÁ (r. Quentin Tarantino) a ZAKÁZANÉ OVOCIE (r. Steven Soderbergh). Miestami sa mu dokonca, hoci mu pribudli šediny a tvár zostarla, podarilo vystrihnúť si solídny komerčný hit (príjemne „staromódna“ ducharina HLAS SMRTI, dvojke sa už vyhol). Postupne sa príjemne preraďoval do otcovských rodinných roličiek po bok novej dievčenskej generácie (Lindsay Lohanová - HERBIE: NA PLNÝ PLYN, Katie Holmesová - LÁSKA NA STRÁŽENIE).

V roku 2008 režijne debutoval drámou THE MERRY GENTLEMAN, kde zároveň stvárnil titulnú rolu nájomného vraha. Prišiel o viacero zaujímavých ponúk (šéf Jack Crawford z MLČANIA JAHNIATOK), hoci v niektorých je skutočne ťažké si ho predstaviť (Jack Sparrow zo série PIRÁTI KARIBIKU).