178 cm rovnakého výrazu
Utorok, 01 Marec 2011 06:08

Biografia nepochopiteľne obdivovaného austrálskeho herca Sama Worthingtona, ktorý zatiaľ dokázal len málo - a nič z toho nestálo za veľa.

Kde sa vzal, tu sa vzal. Nikde nič - zrazu oslnivý štart! Každý ho chce režírovať. Každý mu chce rolu napísať na telo. Každá žena a každý gay sa s ním chcú bozkávať a obchytkávať ho na intímnych partiách. Tam sa ho chcú dotýkať aj milióny fanúšikov na celom svete. Úspešne zmanipulovaní diváci netušia, koľká bije. Jedno ale tušia. Či skôr rovno vedia. Vedia, že ho chcú vo všetkom vidieť, lebo na ňom asi niečo bude, keď zrazu mladého chalana chcú toľkí režírovať. Umelo vytvorená reklama alebo niečo viac?

Niekedy je raketový nástup zaslúžený, osobne ale nechápem, kde sa berie toľká Samova popularita. Síce mám rád austrálskych hercov, on je ale v skutočnosti podobne "falošný" Austrálčan, ako Mel Gibson - v skutočnosti sa narodil (2. 8. 1976) vo Veľkej Británii. Videl som ho skoro vo všetkých filmoch, v ktorých doteraz hral (čiže všetkých dvoch) a nerozumiem, o čo ide.

Takže krajina protinožcov vyslala do sveta ďalšieho úspešného herca. Na rozdiel od Geoffreyho Rusha a Heatha Ledgera ale Sam zatiaľ nič nedokázal, len hral v predražených hollywoodskych veľkofilmoch AVATAR, TERMINATOR SALVATION a SÚBOJ TITANOV, z nich všetky som videl a všetky boli slušne povedané priemerné. Ak aj mali ako sa hovorí „svoje momenty“, určite medzi ne nepatril Samov uťahaný výkon. Či skôr objavovanie sa pred kamerou. Kvôli tomu by som ho prirovnal k Hughovi Jackmanovi: nie sú nesympatickí, ale časom začínajú liezť na nervy a hrajú v čoraz horších filmoch. Ak raz za čas príde jeden dobrý, je to skôr náhoda. Na rozdiel od preceňovaného Jackmana však Worthington ani nie je príliš sympatický. Je to skôr taký namyslený hajzlik, čo sa tvári ako neviem čo a že mu všetci môžeme hento. Hugh Grant je v tom famózny a i ako heterosexuál by som mu hneď dal pusu na líce. Samovi ani euro na pivo.

Zo začiatku hosťoval po boku Davida Jamesa Elliota v armádnom seriáli „JAG – Vojenská generálna prokuratúra“. Nečudo, že sa radšej rýchlo vrátil domov, kde hral vo verejnosti neznámych snímkach rôznych žánrov. Žiadna dlhá cesta na hollywoodsky trón ho nečakala. Načo, keď netreba? Ešte sa narýchlo mihol po boku Brucea Willisa a Colina Farrella vo vojenskej dráme HARTOVA VOJNA (nakrúcanej v Čechách) a už tu bol rok 2007.

Keď si dnes pozriete jeden z najlepších krokodílích hororov, aké boli kedy nakrútené, KROKODÍLA: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY, všimnete si, ako sa ten chalan v motorovom člne sústredí, pýtate sa, čo majú znamenať dve vytetované hviezdičky, ktoré má on i v divočine stroskotaná austrálska sprievodkyňa Radha Mitchellová a máte pocit, že keby producenti tušili jeho blížiacu sa popularitu, stopli by nakrúcanie uprostred, za dva dni by prepísali scenár, Mitchellovú ako hrdinku filmu by krokodíl zožral v prvej hodine a Sama by nezožral - naopak, zobral by do pravej guľovnicu, do ľavej granát a nenažraného hajzla rozprášil na kusy. Lenže netušili.

Rok 2009 je plný dvoch správ. Worthington hrá tajomného cudzinca Marcusa Wrighta v štvrtom TERMINÁTOROVI a „náhodou“ hlavnú rolu ochrnutého vojaka, zamilujúceho sa do modrej mimozemšťanky, v sci-fi AVATAR Jamesa Camerona, ktorý sériu TERMINÁTOR vymyslel, ale aktívne sa podieľal len na prvých dvoch.

Terminátorská sága je dielom Jamesa Camerona, ktorý síce štvorku nerežíroval, nepísal ani neprodukoval. Napriek tomu mnohí diváci prichádzajú s teóriou, že si s niekým sadol na kávu a ten niekto do TERMINÁTORA obsadil práve Sama, ktorého výkon sa po rozpačitej premiére nevydarenej štvorky stáva hlavným dôvodom, pre čo snímku navštíviť priamo v kine. Pravdupovediac, až také dobré to nebolo, Sam bol stále rovnaký. Rovnaký účes, rovnako minimalistický prejav, rovnaké postávanie v zábere, hraničiace s bezradnosťou. Ale oproti choromyseľnému scenáru, na hlavu postaveným „nečakaným zvratom“, hnusným trikom a hroznému Christianovi Baleovi v hlavnej úlohe, zrazu i nechutne priemerný Worthington pôsobil ako zjavenie. Osobne som mu neveril ani ň, keď ale čítate spätne viaceré recenzie, spravidla v nich narazíte na vychválenie Worthingtona.

Rok 2009. Kým Cameron ešte len strihá modrý 3-D modrého AVATARA, Sam už má dávno navlečené brnenie a švihá obrovským mečom po Krakenovi alias Louis Leterrier dostal od Warner Bros. peniaze na podozrivý remake fantasy klasiky z 80. rokov 20. storočia, SÚBOJA TITANOV. V novej verzii nezáživný Sam stvárňuje mladíka, ktorý s hŕstkou verných (Mads Mikkelsen, Nicholas Hoult, Liam Cunningham, Hans Matheson) vyhlási olympským bohom (napr. Liam Neeson či Ralph Fiennes) vojnu. Ďalší 3-D trhák, no neveľmi zaslúžený. Biedne masky, priemerné počítačové efekty, skôr sklamanie, nie hrozitánske, ale ani nič, o čom by ste písali domov. Obrovská tržba sa však postarala o to, že štúdio hneď začalo hovoriť o ďalších dieloch, aby sa zo snímky stala trilógia.

Kým v Austrálii sa živil manuálnou prácou (murárčinou), zrazu hrá s Keirou Knightleyovou a Evou Mendesovou v LAST NIGHT, v THE DEBT mladšiu verziu Ciarána Hindsa, ak vôbec vznikne remake schwarzeneggerovky KOMANDO, mohol by si v ňom strihnúť Johna Matrixa a je kandidátom na rolu „realistického Drakulu“ v dlhé roky vysnívanom historickom krváku Alexa Proyasa. Plus je tu samozrejme Jake Sully v Avatarovi 2 a 3, Cameron je príliš posadnutý peniazmi, aby nepokračoval. A Sam sa zvezie. Možno preto, lebo tuší, že na to nemá a železo teda treba kuť, kým je horúce. Potom to už nepôjde.