Joseph Gordon-Levitt
Utorok, 15 Február 2011 07:59

Biografia amerického herca Josepha Gordon-Levitta (HALLOWEEN: H20, 500 DNÍ SO SUMMER, POČIATOK).

Joseph Gordon-Levitt nie je brat (ani v žiadnom inom príbuzenskom vzťahu) s Jennifer (VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO 1 - 2) už preto, že jej priezvisko nie je Gordon-Levittová, ale Love Hewittová. Znie to ale skôr ako prešmyčka od Gordona-Levitta a, sledujúc jeho výkony, ani by som sa nečudoval, ak by sa o 30 rokov prevalilo, že sa jedná o jednu a tú istú osobu (= Joseph Gordon-Levitt je transvestita).

PROLÓG

Prvýkrát som si Josepha, čo sa týka FILMOV, všimol v tme kina, bola zima a v poloprázdnom kine premietali brutálny a brutálne dobrý slasher z produkcie Kevina Williamsona, HALLOWEEN: H20. Bolo by to dokonalo mrazivé zavŕšenie série o kultovom zabijakovi Michaelovi Myersovi, keby... keby niekto následne nedostal nemúdry nápad urobiť „reality šou“ pokračovanie VZKRIESENIE (2002) a následne pre istotu ešte rovno Roba Zombieho na dve nové... čosi ako... hm... „nové remake verzie“?

Ale to je fuk, HALLOWEEN: H20 bol bomba, písal sa rok 1998 a ja som mal 17. Aj Joseph. Len ten „zvyšok“ dátumu narodenia máme troška iný. On 17. 2. 1981. V Los Angeles.

SERIÁL

V skutočnosti som ho prvý raz registroval už v súvislosti s podľa mňa kultovým sitkomom „Takí normálni mimozemšťania“, kde s Johnom Lithgowom, Frenchom Stewartom a Kristen Johnstonovou stelesnil jedného zo štyroch mimozemšťanov, ktorí pristanú na Zemi a musia na seba vziať podobu hlúpej pozemskej rodinky Solomonovcov. Joseph svojho Harryho (najstaršieho člena vesmírnej expedície, uväzneného však paradoxne v najmladšom ľudskom tele) stvárnil v rokoch 1996 – 2001 viac, ako 130-krát.

UŽ VTEDY...

... som ale vedel, že detské hviezdičky to majú ťažké a VÄČŠINA z nich skončí zle (= po dospení v ničom nehrajú). Niektorí (Christian Bale) bohužiaľ hrajú ďalej, ale to jediný príbeh.

Gordon-Levitt urobil asi najrozumnejšiu vec, aká sa dala. Hral ďalej. Mohol som tušiť, že ak si vás už ako 11-ročného vyhliadne Robert Redford, spravidla sa nemýli a z detskej hviezdičky vyrastie hviezda. U Redforda takto začínala aj Scarlett Johanssonová v ZAKLÍNAČOVI KONÍ. Joseph v Sundaceovej retro dráme A RIEKA TEČIE stvárnil detskú verziu Craiga Sheffera, normálnejšieho brata búrlivého Brada Pitta.

ŤAŽKÉ TEEN-ČASY

Tie sú u detského herca najhoršie. Kým je malý, diváci ho milujú. Lebo je zlatý. Akonáhle sa mu predlžujú ruky, nohy, mutuje mu hlas, na tvári sa mu objaví všeličo a začne byť „drzý a škaredý“, fanúšikovia zisťujú, že vlastne nie sú jeho fanúšikovia a vyhliadnu si novú obeť.

Josephove začiatky boli, napriek HALLOWEENU: H20 a „Takým normálnym mimozemšťanom“, ťažké, vyčerpávajúce a zlostné. Hral vo všetkom. Od televíznych sladkostí Danielle Steelovej (DANIELLE STEELOVÁ: PREMENY) cez sitkomy (hosťoval v skvelej „Roseanne“ s Johnom Goodmanom) a iné TV záležitosti („Doktorka Quinnová“!) po odporné krvavé béčka s tomu odpovedajúcimi „hercami“ (David Arquette, zasa Craig Sheffer a Christopher Lambert – DUEL V PÚŠTI). Neváhal sa znemožňovať s bernardínmi (BEETHOVEN) ani Demi Mooreovou (POROTKYŇA).

MYERS

Vďaka HALLOWEENU: H20 s fantastickou Jamie Lee Curtisovou (s ktorou sa ale na plátne už nestihol stretnúť, keďže ho Myers zasekol korčuľou už v prológu) akoby sa mu otvorila... no dobre, brána nie. Ale dvierka to mohli byť. Už o rok neskôr hrá v (mizernej) modernej variácii na Shakespeara 10 VECÍ, KTORÉ NA TEBE NENÁVIDÍM. Zabudnutia hodná romantická tínedžerská komédia je zaujímavá tým, že sa v nej stretol so svojím austrálskym takmer rovesníkom Heathom Ledgerom (od ktorého bol mladší o dva roky). Keď Ledger v roku 2008 zomrel počas nakrúcania batmanovky TEMNÝ RYTIER, kde oscarovo stvárnil „šialenca odnikiaľ“ Jokera, bol to práve Joseph, kto prichádzal do potenciálnej hry ako „nový Joker“. Po miernom zamaskovaní tu jednak bola už istá fyzická podobnosť a navyše Joseph bol evidentný pošuk s veľmi „výrazným“ hereckým prejavom, čo pre danú postavu sadlo ako uliate.

Tieto názory chtiac-nechtiac posilnil samotný režisér netopierej ságy, Christopher Nolan, keď Josepha obsadil do úlohy Arthura, jedného z najpevnejších pilierov snového tímu Leonarda DiCapria v POČIATKU. Následne ale správy o tom, že Joseph bude v tretej časti chystanej nolanovskej batmanej série novým Jokerom, utíchli. Chvíľku sa šepkalo, že Joker sa vráti aspoň v cameo (z nepoužitých záberov s Ledgerom, ktoré boli vybavené počas nakrúcania TEMNÉHO RYTIERA a počas post-produkcie vystrihnuté), ale potom utíchlo aj toto šepkanie. Nielenže si v závere komiksovej trilógie nezahrá Joker, ale ani Joseph. Detto sa predpokladala iná vec. Keď Marc Webb, s ktorým parádne spolupracoval na sviežo realistickej romantike 500 DNÍ SO SUMMER, začal nakrúcať „remake“ SPIDER-MANA, šepkalo sa, že rolu Petra Parkera by si mohol zahrať práve zrejme skvele sa na ňu hodiaci Joseph. Nakoniec si nielenže nezahrá Parkera, ale v danom filme nikoho.

PO MYERSOVI

Po HALLOWEENE: H20 nehral len v dobrých filmoch. Nie, ani omylom. Občas si nadaboval priemernú disneyovku (PLANÉTA POKLADOV), občas toto, občas hento. Boli dobré filmy, boli zlé filmy, ale stále bol tak troška rovnaký. Malý, vlasatý, bláznivý, vytreštený, strapatý. Divný. PORIADNE. Zrejme vrchol hysterického „prehrávania“ (dúfajme) dosiahol v prestrihávanej kriminálke Johna Maddena a bratov Weinsteinovcov RANA ISTOTY, kde šokoval ako psychopatický parťák „pokojného čističa“ (Mickey Rourke).

V roku 2009 akoby sa symbolicky rozlúčil s touto svojou afektovanou polohou (zrejme už NIKDY sa jej úplne nezbaví, časom sa stane jeho poznávacím znamením, ale v spolupráci s rozumnými režisérmi bude tento dar čoraz lepšie potláčaný a menej samoúčelný) roličkou znetvoreného, „totálne zlého“ Komandéra v hračkárskej blbosti Stephena Sommersa G.I. JOE.

V rovnakom roku prišiel film, ktorý mi po jedenástich rokoch od útoku Michaela Myersa dokázal, že Joseph Gordon-Levitt sčasti zmení svet. Aspoň teda ten hollywoodsky. Ak predčasne nezomrie.

ZOOEY

Zooey Deschanelová je to isté, čo Joseph, ibaže v sukni – má strašný sklon k „prehrávaniu“, na mnohých divákov pôsobí až nechutne afektovane, akoby stále len „hrala“ a nebola sama sebou, ako keby niekto ako Zooey Deschanelová existoval len oficiálne, fyzicky – ale nie dušou. Niečo, ako Peter Sellers.

Joseph je to isté, čo Zooey. V nečakane realistickej romantike 500 DNÍ SO SUMMER (ktorá môže pre dnešnú generáciu znamenať to, čo pre generáciu našich rodičov ABSOLVENT alebo to, čo pre nás KEĎ HARRY STRETOL SALLY - romantický film, ktorý nemusí končiť dobre) mal ale na rozdiel od nej šťastie. Kým Deschanelová bola zasa „klasicky“ bláznivo svojrázna, do Josepha akoby sa debutujúci režisér Webb zamiloval a urobil mu medvediu službu. Jeho „obyčajného chalana“ zbavil „prehrávania“. Žiadne hysterické scény, len normálny mladík, ktorý má zopár kamarátov, jednu robotu a sny, občas si zájde na pivo, ale skôr nie a z roboty ide rovno domov. Niečo sa mu darí, niečo nie, niektoré sny si splní, iné nie, o ďalších zistí, že o ne už azda ani nemá záujem. Potom stretne dievča, o ktorom si 499 dní bude myslieť, že je dievčaťom jeho života. Joseph bol za svoj výkon nominovaný na Zlatý glóbus. Je to zatiaľ jeho prvý kontakt s „poriadnou“ a na celom svete rešpektovanou filmovou cenou.

POMALY ZÁVEROM

V podstate žiadny. Joseph sa oslobodil od čudného veku a či sa mu to páči alebo nie, stáva sa tridsiatnikom, ktorý to začína mať v hlave zrovnané, vie, čo od života aspoň približne chce, upokojuje sa a začína sa obklopovať zaujímavými, hodnotnými ľuďmi. V pracovnom živote tiež urazil za tých len 30 rokov kus cesty – prestáva nezmyselne blbnúť a strápňovať sa, umožňuje dýchať nielen režisérom, ale i kolegom-hercom, počúva ich, načúva im, snaží sa vžiť do ich kože i do kože svojich postáv, ktoré už, preboha konečne, začínajú vykazovať dojemný výskyt „obyčajnosti“. Gordon-Levitt môže byť pošuk. Ale tých je plný Hollywood. Jeho prínos by mohol byť práve v suverénnej obyčajnosti. Napríklad takej, akú predviedol ako mladý mafiánsky doktor v svojráznom trileri s Helen Mirrenovou a Cubom Goodingom Jr. TIEŇ ZABIJAKA. V ňom suverénne a bez problémov zahral mladého muža, udržujúceho vzťah s podstatne staršou (a drogovo závislou) ženou. Možno začne režírovať, písať scenáre (alebo romány), tancovať a produkovať. Ničomu z toho by som sa nečudoval.

178 CM

Po fyzickej stránke vyzerá cintľavo, nie je kulturista ani extra švihák, vie sa pekne obliecť, ale vďaka mladistvému čaru ostáva obyčajným chalanom, ktorý niekedy možno až príliš rozmýšľa a to mu komplikuje cestu. Som ale na sto percent presvedčený o tom, že cesta Josepha Gordona-Levitta, aspoň tá hollywoodska, bude posiata úspechmi, komerčnými i umeleckými, dievčatá a ženy ho budú chcieť kvôli zraniteľnému vzhľadu chrániť, objať, bozkávať a nikdy nepustiť. Ich frajeri a otcovia ho zasa budú mať podvedome radi za to, že vyzerá ako ich syn alebo oni, keď mali dvadsať a boli takí všelijakí. Bude mať srdcia nás všetkých a neverím, že sa nám niekedy sprotiví. Iba ak by zišiel zo svojej cesty. Ale to neurobí.