Zomrel Pete Postlethwaite (1946 - 2011)
Streda, 05 Január 2011 07:55

Zomrel herec Pete Postlethwaite (Stratený svet: Jurský park, Zvyčajní podozriví, Súboj Titanov).

Začiatkom januára 2011 zomrel herec Pete Postlethwaite, narodený 16. 2. 1946 v britskom Warringtone. Nikdy nemal ambíciu písať scenáre, produkovať, režírovať. „Len“ hral. Ale dobre.

Videli sme ho v rôznych TV filmoch a seriáloch od sedemdesiatych rokov 20. storočia. Prvú príležitosť spolupracovať s veľkým režisérom, i keď nie vo veľkej úlohe, dostal v roku 1977 v historickom filme a zároveň režijnom debute Ridleyho Scotta, Súperi (kde proti sebe stáli Keith Carradine a Harvey Keitel). Vtedy ale ešte nikto netušil, aký velikán zo Scotta vyrastie. Ako v sedemdesiatych, tak v osemdesiatych rokoch však Postlethwaite nedostával žiadne výnimočné úlohy. Spravidla skôr patril k „jednému z davu“, ako napr. jeden z pirátov Ostrova pokladov (r. Fraser Clarke Heston). Mihol sa po boku Mela Gibsona (Hamlet), Rutgera Hauera (sci-fi horor Zlomok sekundy) a Daniela Day-Lewisa (Posledný Mohykán, V mene otca – za toho získal svoju prvú a poslednú oscarovú nomináciu). S ním sa mimochodom poznal od ich spoločných divadelných začiatkov.

Výraznejšiu rolu získal začiatkom 90. rokov v debute Davida Finchera v druhom pokračovaní Scottovho (aká náhoda) kultového sci-fi hororu Votrelec; Postlethwaitea pri troške pozornosti spoznáte medzi vyholenými väzňami na pochmúrnej planéte, na ktorú okrem Ripleyovej stroskotá aj Votrelec.

Od tejto chvíle sa to s predsa len výraznejšími postavami roztrhlo: „diablov“ advokát Kobayashi v Zvyčajných podozrivých, komický mních pomáhajúci odvážnemu rytierovi (Dennis Quaid) v na Slovensku nakrúcanej rozprávke Dračie srdce, klobúkový safari lovec Roland Tembo v Spielbergovom Stratenom svete: Jurskom parku, údržbár v ducharine s Jennifer Connellyovou Temná voda. Často hral kňazov (Luhrmannova moderná adaptácia Rómea a Júlie s Leonardom DiCapriom, znova v Čechách nakrútený remake hororu Satan prichádza). K jedným z jeho posledných rolí patria „náhradní otcovia“ v Solomonovi Kaneovi (zasa nakrúcanie v Českej republike) a Súboji Titanov. Dve úplne posledné príležitosti mu poskytli režiséri Ben Affleck (Mesto) a Christopher Nolan. Ten v Počiatku, kde Postlethwaiteovi rolu možno dohodil ešte z polovice 90. rokov si naňho pamätajúci DiCaprio. Postlethwaite tu paradoxne hral na smrteľnej posteli ležiaceho otca Cilliana Murphyho. Jeho jediným filmom, ktorý sme zatiaľ nemali možnosť vidieť, je ešte nedokončená komédia Nicka Hamma Killing Bono.

Pete Postlethwaite, ktorého múdry lovec v Stratenom svete: Jurskom parku patril k jedným z mála normálne uvažujúcich postáv, zomrel vo veku 64 rokov doma vo Veľkej Británii.