Wesley Snipes
Pondelok, 27 December 2010 11:36

Biografia amerického herca Wesleyho Snipesa. Je to príbeh o upíroch a o tom, že treba platiť dane.

Čierny elegán alebo primitívny neherec? Dostali ho podvody na daniach do basy predčasne alebo tak akurát (lebo nám už predviedol maximum toho, čoho je ako herec schopný ponúknuť a teraz nech ide preč)?

Wesley Trent Snipes sa narodil 31. 7. 1962 na Floride, meria 178 cm a vyrastal v drsnej newyorskej štvrti Bronx. Začínal v divadle, seriáloch („Miami Vice“), malých filmoch a videoklipoch („Bad“ Michaela Jacksona v réžii Martina Scorseseho). Dlho sa o ňom hovorilo ako o „čiernom bratovi Woodyho Harrelsona“. Pred kamerou sa stretli štyri razy (Trénerka s Goldie Hawnovou, Bieli muži nevedia skákať o basketbale, svižný kriminálny buddy movie Vlak plný peňazí a Boxeri). V civile si rozumeli a boli dobrými kamarátmi, no kým Woodym v posledných rokoch zažíva comeback (i vďaka Zombielandu), Wesleymu očakávaný comeback Najlepší z Brooklynu nevyšiel. Určite nie iba preto, že v ňom hral nudného zloducha na malom priestore.

Keďže už v začiatkoch zaujal vyšportovanou šviháckou atletickou postavou, býval často obsadzovaný do fyzicky náročných rolí športových snímok (1986 sa mihol v boxerských Zlatých pästiach s Klusom Mariaom Brandauerom). Raz za čas kombinoval športový talent s komediálnym, výsledkom bol baseballista Willie Mays Hayes v Prvej lige. Zaujímavosťou nie je ani tak to, že do dvojky neišiel, ale že do nej išla jeho postava; Wesleyho producenti preobsadili snaživo trápnym Omarom Eppsom (neskôr Foremanom od doktora Housea).

Wesley sa ako herec nikdy nenašiel. Rozpačito skackal od vážnych filmárov (Spike Lee – Moje lepšie blues s Denzelom Washingtonom) cez seriózne drámy z americkej ulice (Najlepší z Brooklynu). V nich sa nevyhýbal záporným rolám (v blaxploitation Ríša drog hral po boku „svojich bratov“, ako sú Ice-T, Chris Rock, Mario Van Peebles, Bill Cobbs či Bill Nunn, v Najlepšom z Brooklynu zasa s Donom Cheadleom). Až do béčkarských akčných trilerov (Prepadnutie vo vzduchu). Ani hranie po boku skúsenejších kolegov mu nepomáhalo a nijakým spôsobom ho neformovalo/nikam ďalej ho (ako herca) neposúvalo (Christopher Walken a Laurence Fishburne - Kráľ New Yorku).

Zlomom, kedy z B-vôd preplával do áčkarskej produkcie, predstavoval nevydarený triler Vychádzajúce slnko, kde so Seanom Connerym vytvoril nesúrodý policajný pár, vyšetrujúci sexuálnu ázijskú vraždu. Connery sa však nechutne z pozície producenta montoval režisérovi do nakrúcania a filmová adaptácia bestselleru Michaela Crichtona nezaujala diváka ani kritiku. Wesley ale hral v áčkarskom trileri po boku hviezdy a to niekedy stačí. V rovnakom období zaujal ako zábavný gauner v odľahčenom futuristickom trileri Sylvestra Stallonea Demolition Man. Povesť negeniálnej ale solídne hviezdičky potvrdil rozvarenou parašutistickou Zónou úniku s Garym Buseym a Yancy Butlerovou.

Hoci občas dostal hlavnú kladnú rolu (baseballového hráča), režírovali ho renomovaní muži (Tony Scott) a hral v nich s cenenými kolegami (Robert De Niro), výsledok bol strašný (Fanatik). Ak mu aj film vyšiel, vlastne nebol jeho - prospech z neho mali skôr jeho kolegovia. Ako napríklad v komédii Traja muži v negližé – tu hral jedného z trojice transvestitov. Zvyšných dvoch hrali Patrick Swayze a John Leguizamo. Obaja boli nominovaní na Zlatý glóbus. On nie, navyše nakrúcanie údajne sprevádzali dobrácke i menej dobrácke hádky medzi trojicou hviezdičiek. Wesley si Swayzeho doberal vetami „Si baleťák, ktorý vrtím zadkom“, čo mu skoro vždy optimisticky naladená star Hriešneho tanca oplácala hláškou „Ja som aspoň nevypadol z blbého lietadla v Prepadnutí vo vzduchu hneď na začiatku, aby som sa doňho potom vracal“.

Johna Leguizama si Wesley pritiahol ešte aj do Fanatika a snímky ZigZag v réžii Davida S. Goyera, scenáristu a režiséra upírej komiksovej trilógie Blade. Plus v ZigZag hral aj Luke Goss, s ktorým Wesley následne nakrúcal pražskú masakru Blade 2. A s kolegyňou Sanaaou Lathanovou hral nielen v Bladeovi, ale tiež v televíznych Odchodoch a návratoch. To všetko (a ešte viac, napr. v boxerskom Neporaziteľnom sa stretol s Vingom Rhamesom, s ktorým sa kedysi veľmi dávno stretol ešte v divadle) vypovedá o tom, že Wesley je tímový hráč, ktorý nezabúda na ľudí, s ktorými spolupracoval. Možno i kvôli neagresívnej povesti (hoci často hral v agresívnych filmoch) by sa vo väzení nemusel mať až tak zle, ako by sa mohlo zdať. Možno ho tam dokonca budú mať radi (do basy ide za neplatenie daní na tri roky).

Akiste pomohlo, že si budoval povesť spoľahlivého profesionála, na ktorého sa začali spoliehať čoraz väčšie mená (Clint Eastwood a Gene Hackman - Vražda v Bielom dome). Prípadne ho podržali „jeho bratia“ (Forest Whitaker ho režíroval v Až si vydýchnem). Ako na potvoru však jeho občasné „skoro hlavné“ úlohy padli do tmy zabudnutia. Jeho „nový Utečenec“ sa v Šerifoch s Tommym Lee Jonesom a Robertom Downeym Jr. na realistického Harrisona Forda zďaleka nechytal. A občasné výlety do umelecky náročnejších/ambicióznejších projektov dopadli fiaskom (Láska na jednu noc kedysi nádejného Mikea Figgisa).

Rok 1998 asi môžeme určiť za jeho najvydarenejší. Jednak s Johnom Woo produkoval odľahčený akčný triler Veľký záťah s Markom Wahlbergom a erotickým plnením kurčaťa a jednak získal svoju pravdepodobne životnú rolu, Bladea.

Blade, civilným menom Erik, je polovičný upír/polovičný človek. Energické monštrum s mentorom (Kris Kristofferson) likvidujúce upírov si zobralo z oboch svetov to najlepšie. Napriek relatívnej nesmrteľnosti ale ostáva vo svojom boji osamoteným potulným samurajom, ktorý často zabúda, prečo to robí. Výborný akčný horor Stephena Norringtona môžeme neoficiálne pokladať za film, ktorého komerčný (ale i kritický, to je totiž tá najväčšia sranda – ono je to čerta starého dobrý film) úspech odštartoval vlnu komiksových hitov (X-Men, Spider-Man, Daredevil, Iron Man).

Snipes akoby sa narodil pre rolu divokého, nespútaného ale v samotnom jadre (snáď) dobráckeho poloupírapoločloveka. Ponúkol nový typ akčného hrdinu – nenechá sa vydierať zlosynom, držiacim za rukojemníka bezbranné dieťa. O skazenom a hlúpom ľudstve si nič fajn nemyslí.

Štúdio New Line Cinema rýchlo nakrútilo dvojku. V Prahe. Režisér Guillermo del Toro však neodhadol cit pre gore a slušne rozbehnutá snímka sa rozpadla pod nánosom trápnej kvázi frajeriny, blbých počítačových trikov a nevydareného scenára. Takže keď sériu do trilógie (vznikol aj neúspešný televízny seriál, s ním ale Snipes nemal nič) dorazil jej dvorný scenárista Goyer do matnej trojky (Blade: Trinity), bolo to skôr vyslobodenie. Ale aspoň za poslednú (a najhoršiu) časť získal cca 13 miliónov USD. Škoda, že zabudol odviesť dane.

Popritom sa snažil ísť ďalej, ale nič mu nevyšlo. V Boxeroch sa mlátil Antonio Banderas s Woodym Harrelson a ten Wesleymu kamarátsky dohodil menšiu rolu, ale veľký návrat k športovým koreňom sa nekonal. V Umení boja tiež práve dvakrát nezabodoval a zarážajúco často podpisoval zmluvy na nenáročné video filmy s názvami, ako sú Nukleárny cieľ, Detonátor alebo Strelec v ohrození. Ak aj neišli rovno na video, už ich názvy o priveľkých ambíciách nehovorili. Mrvil na drobné talent, z ktorého kvôli priemernému výberu scenárov z predchádzajúcich rokov beztak neostalo veľa (hlúpy kanadsko-nemecký Sniper s Lindou Fiorentinoovou).

Čo bolo najhoršie, spáchal zločin, ktorý sa v Amerike neodpúšťa. Podvádzal na daniach. Kvôli rozťahanému súdnemu procesu musel odmietnuť ponuku Sylvestra Stalloneho v The Expendables (rolu získal Terry Crews). Dane však boli len vyvrcholením jeho odvekých opletačiek so zákonom. Hoci nikdy nepatril k vyložene problematickým hercom (Renfro, Downey Jr.), v minulosti mal viacero čelných zrážok so zákonom (nezákonné držanie strelnej zbrane, automobilová naháňačka s policajtmi). Nečudo, že sa ho rozhodla spravodlivosť preklepnúť a logicky zaútočila na najzraniteľnejšiu časť všetkých hviezd. Peniaze.

Wesleymu to pristane v kvalitnom obleku i prepotenom tielku. Nie je otrasný v akčných trileroch ani umelecky hodnotnejších drámach. Dobrý je ako hrdina i zloduch. Pristane mu pohyb i tanec. Vyložene nadštandardný však nie je v ničom a to mu bráni v tom, stať sa celosvetovo uznávanou/rešpektovanou hviezdou. Navyše dane stopli vznik možno najlepšieho filmu, aký kedy vznikol – v Master Daddy mal hrať s Chuckom Norrisom. Westernový horor Gallowwalker ostal zaseknutý v strižni, rovnako sme do dnešných dní nevideli akčný triler Game of Death, v ktorých si zahral s Garym Danielsom, ktorý sa mihol v The Expendables. Jeho najväčším filmom v posledných rokoch bol Najlepší z Brooklynu, čo je (vzhľadom na to, v čom Snipes bežne hráva) na jeho pomery obrovský film. Relatívny „návrat do prvej ligy“ bol zničený rozsudkom. Paradoxne v ňom hral bývalého zločinca, ktorý sa práve vracia z basy do „svojej“ štvrte a znova sa namáča do maléru.