Zomrel Blade Edwards (1922 - 2010)
Utorok, 21 December 2010 20:07

Zomrel režisér a scenárista Blake Edwards (pôvodná séria o Ružovom panterovi, Raňajky u Tiffanyho).

Blade Edwards sa narodil 26. 7. 1922 v Oklahome, zomrel 15. 12. 2010 v Kalifornii. Hoci od polovice 90. rokov 20. storočia nenakrúcal, dodnes ostal v živých spomienkach ako režisér komediálno-kriminálnej série Ružový panter s kultovou popletenou postavičkou menom Jacques Clouseau (ktorou sa v nasledujúcich desaťročiach mnohí inšpirovali - najlepšie asi Leslie Nielsen v sérii Bláznivá strela).

Amerického remake so Steveom Martinom a jeho pokračovania sa dožil, nedá sa však povedať, že sám by mal čisté svedomie; v roku 1982 neváhal použiť nepoužité scény (ktoré vznikli počas nakrúcania predchádzajúcich častí) s Petrom Sellersom a natvrdo z nich strieskať Stopu Ružového pantera. Sellers bol v tom čase mŕtvy. I keď ho za tento kanibalský počin všetci na svete znenávideli, strihol si ešte Kliatba Ružového pantera (kde mu už bol dobrý už aj David Niven) a Syna ružového pantera s Robertom Benignim.

Pôvodne pritom nič nenasvedčovalo tomu, že sa Ružový panter z roku 1963 stane až takým hitom, že sa dočká série. Pôvodne sa totiž jednalo o kriminálku, kde hlavnej úlohe dominoval David Niven. Alebo skôr MAL dominovať. Bola tu však podporná, čisto komediálna, rolička. Clouseau v podaní maniakálneho Petra Sellersa, ktorý mal v tom čase za sebou už Kubrickovu Lolitu. Sellers si ukradol film pre seba. Tak, ako z posledných rokov napr. Johnny Depp v Pirátoch Karibiku. V prvých tiež išlo skôr o pár Knightleyová/Bloom. V ďalších bol už Depp hviezdou a hviezdy „jednotky“ mu len snaživo nahrávali na smeč. So Sellersom to bolo rovnaké, o čom výstižne vypovedá scéna zo životopisnej drámy Stephena Hopkinsa Život a smrť Petra Sellersa z roku 2004, kde Sellersa hral Austrálčan Geoffrey Rush (Blakea mimochodom John Lithgow). V jednej scéne so Sellersom (Rush) robia rozhovor počas nakrúcania Ružového pantera. Pýtajú sa ho, či je pravda, že film kradne Nivenovi. Smeje sa tomu. „Samozrejme nie!“.

Keď sa kamera vzdiali, vidíme, že celý čas sedel na stoličke s menom „David Niven“.

V ďalších dieloch bol za hviezdu práve Sellers, pričom okrem „čistých“ dielov s ním vzniklo aj veľa iných bez neho, či už s Alanom Arkinom, Steveom Martinom, Robertom Benignim. Fenomén Ružového pantera prenikol i do komiksového sveta, keď v 90. rokoch 20. storočia vydala slovenská firma Semic-Slovart niekoľko zošitov „Ružového pantera“, ktorý bol však určený deťom a vystupoval v nich SKUTOČNÝ ružový panter.

Ako režisér je Edwards podpísaný tiež pod klasickou romantickou komédiou Raňajky u Tiffanyho s Audrey Hepburnovou. Jeho filmy zo zlatého obdobia najmä 50. a 60. rokov dvadsiateho storočia často získavali množstvo Oscarov alebo „aspoň“ nominácií (Operácia Spodnička s Cary Grantom či filmy s Jackom Lemmonom Dni vína a ruží či Veľké preteky).

Prípadne, ale to už bolo jeho slabšie obdobie, je podpísaný pod komédiou Schôdzka naslepo, kde dal šancu začínajúcemu duu Bruce Willis/Kim Basingerová.

Blake Edwards bol od roku 1969 ženatý s herečkou Juliou Andrewsovou (Mary Poppins, Za zvukov hudby, Roztrhnutá opona, dabing kráľovnej v sérii Shrek).