Zomrel Irvin Kershner (1923 - 2010)
Utorok, 30 November 2010 06:41

Zomrel americký režisér Irvin Kershner (Star Wars: Epizóda V - Impérium vracia úder, RoboCop 2).

Irvin Kershner sa narodil 29. 4. 1923 a zomrel 29. 11. 2010. Hoci nepatril k najslávnejším hollywoodskym režisérom a nikdy nezískal žiadneho Oscara (ani na žiadneho nebol nominovaný), do svojej smrti mal povesť solídneho remeselníka. Napriek tomu posledný film nakrútil v roku 1990 - čudný brutálny detský krvák RoboCop 2, nekultové pokračovanie úspešného sci-fi trileru Paula Verhoevena.

Okrem druhého RoboCopa (tretiemu sa už vyhol) dosiahol najväčší komerčný úspech celosvetovým trhákom Star Wars: Epizóda V - Impérium vracia úder, ktorému dodal s pomocou duchovného otca série, Georgea Lucasa, takú bezvýchodiskovú atmosféru, že sa jej najviac priblížil až samotný Lucas, keď o 25 rokov neskôr osobne režíroval uzavretie sci-fi ságy, Pomstu Sithov.

To boli jeho najväčšie úspechy (na koniec kariéry si zrežíroval dobrodružný sci-fi seriál z dielne Stevena Spielberga „Ponorka SeaQuest“ so Spielbergovým chránencom Royom „Brodym“ Schneiderom). Hoci Kershner spolupracoval s takými hviezdami, ako sú Barbra Streisandová (Príbehy z pieskoviska), Faye Dunawayová (horor podľa scenára Johna Carpentera Oči Laury Marsovej), Richard Harris (western Návrat muža zvaného Kôň) či Sean Connery (komédia Krásne šialenstvo ešte zo 60. rokov 20. storočia), jednalo sa o slabšie, dnes už skôr zabudnuté filmy daných hviezd. V čele s nevydarenou „falošnou“ bondovkou s Connerym, Klausom Mariaom Brandauerom, Maxom von Sydowom a Kim Basingerovou Nikdy nehovor nikdy, ktorá nepatrí do oficiálnej série štúdií MGM/USA