Zomrel Dino De Laurentiis (1919 - 2010)
Piatok, 26 November 2010 16:58

Zomrel jeden z najstarších, najslávnejších a najmocnejších hollywoodskych producentov Dino De Laurentiis (Barbar Conan, Hannibal).

Keď sa povie „producent“, koľko mien vám napadne? Päť? Šesť? A to ste ešte dobrí. Bruckheimer? Jeden. Biermann dva. Don Simpson je tri. Saul Zaentz je ďalší, potom ešte bratia Weinsteinovci napríklad. Dočerta, hm... no, pár by sa ich ešte určite našlo. Na jeseň 2010 zomrel jeden z najvýznamnejších, najveľkolepejších, najproducentskejších. Esencia obchodu.

Dino De Laurentiis zomrel vo veku 91 rokov (8. 8. 1919 – 10. 11. 2010). Debutoval v 40. rokoch 20. storočia. Za ten čas produkoval takmer 200 filmov. Za dlhé desaťročia činnosti bol nominovaný na jediného Oscara. Zato danú nomináciu (za Felliniho La Strada v roku 1954) premenil na zlato. Takže stopercentná úspešnosť...

Priezvisko Fellini znie síce bohovsky, ale spravidla spolupracoval s oveľa neambicióznejšími tvorcami a hercami (Jonathan Mostow a Kurt Russell – inteligentné béčko Únos). Ak aj spolupracoval s renomovanými a slávnymi hercami (Anthony Hopkins, Mel Gibson), jednalo sa skôr o ich slabšie kúsky (Bounty).

Hoci sa vždy snažil byť obrovský, veľkolepý, bombastický, drzý (kto iný mal, okrem Petra Jacksona, odvahu urobiť remake „klasického“ King Konga?) a namyslený (slávne sci-fi fiasko Davida Lyncha Duna), nevyhýbal sa ani poklesnutým, kingovkám (poviedkové Mačacie oko, Strieborná guľka o vlkolakovi, Kingov fantasticky otrasný režijný debut Vzbura strojov), nenáročným fantasy (Barbar Conan, Raimiho Armáda temnôt) a iným výsostne brutálnym kusiskom (kontroverzný Hannibal – črevá, mozgy).

Dino bol zároveň producentom v pravom zmysle slova – len čo zavetril najmenšiu šancu na gigantický zárobok, išiel do toho a netrápil sa mizerným scenárom. Len čo sa stal drsný Barbar Conan hitom, okamžite produkoval hrozné pokračovanie (Conan ničiteľ). Len čo videl, akým celosvetovým kasovým trhákom sa stali Spielbergove Čeľuste, okamžite sa vrhol na sériu podobných zvieracích krvákov (vraždiaca kosatka – Kosatka zabijak, vraždiaci bizón - Biely bizón). Len čo Hannibal zarobil veľké peniaze, postavu kanibala Lectera rafinovane rýchlo vyžmýkal v prequel Červený drak (ktorého „prvé sfilmovanie“ pritom v skutočnosti prvý raz produkoval už v roku 1986 v réžii začínajúceho Michaela Manna) a pred-pred-prequel Hannibal: Zrodenie zla. Len čo priemerný remake King Kong zarobil dosť slušné peniaze... sa ukázalo, že King Kong žije a má nielen samičku, ale aj dieťatko. Len čo De Laurentiis videl, aké obrovské peniaze zarobil konkurenčný erotický triler Paula Verhoevena Základný inštinkt, produkoval jeho (mizerný) klon s Madonnou a Willemom Dafoeom Telo ako dôkaz.

Na doraz. To bolo De Laurentiisovo heslo.

Rozumel si s akčnými trilermi (Stallone verzus Banderas - Zabijaci) i historickými látkami (Ponorka U-571). Ale asi by sa dalo povedať, že jeho tvorba síce bola drahá, režírovali ju renomovaní filmári a hrali v nich „hviezdy tých rokov“, ale nedá sa povedať, že by sa jednalo, aspoň v posledných dvoch troch desaťročiach, o „niečo extra náročné“ (ale Flash Gordon mal aspoň hudbu od Queen). Zopár výnimiek by sme našli (Ragtime Miloša Formana), ale skôr pred 80. rokmi 20. storočia (kriminálka Sidneyho Lumeta s Al Pacinom Serpico, špionáž Sydneyho Pollacka Tri dni Kondora).

Produkcii filmov sa venuje aj jeho (v poradí druhá a posledná, manželstvo ukončila až jeho smrť) manželka Martha De Laurentiisová (*1954). Tá s manželom ako producentka aktívne spolupracovala na viacerých jeho filmoch (King Kong žije, Hannibal) a snažila sa aj bez jeho pomoci (v Čechách nakrúcané fiasko s Colinom Firthom Posledná légia).

Keď zomrel Dino De Laurentiis, zomrel jeden z posledných starých Titanov Hollywoodu.