Kde som ho už videl? 10
Utorok, 31 August 2010 08:07

Miniatúrne biografie hercov: Rip Torn, Anna Farisová, Marlon Wayans, Cliff Curtis, Adam Baldwin.

RIP TORN (*1931, USA)

Rip Torn vie, čo je zábava. Vo veku takmer 80 rokov sa opil, natiahol si na hlavu pančuchu, schmatol (nelegálne držanú) búchačku a prepadol banku (vlastne sa do nej vkradol, keďže bola v tom čase zatvorená). Keď kedysi išiel na konkurz za Dennisom Hopperom pre rolu v Bezstarostnej jazde, vytočil ho natoľko, že Hopper naňho priamo v reštaurácii, kde sa stretnutie konalo, vytiahol dýku. Rip Torn vie, čo je zábava. Nemá zmysel vymenovávať všetko, v čom hral (lebo to robí od 50. rokov 20. storočia). Ale určite ho poznáte zo snímok Skvelí chlapi (úspešný spisovateľ, na ktorého žiarli Michael Douglas), ako karate šéfa Z z oboch Mužov v čiernom 1 – 2 (v poslednom čase sa hovorí aj o trojke, tak snáď ho do nej pozvú, peniaze by mu bodli) alebo chromý tréner športového tímu (Vybíjaná: Choď do toho na plné gule). Za drámu Cross Creek (1983) bol nominovaný na Oscara (najlepší mužský herecký výkon v podpornej úlohe).

ANNA FARISOVÁ (*1976, USA)

Podobne, ako dole uvedeného Marlona Wayansa, i Annu preslávilo účinkovanie v sérii hororových sci-fi paródií zo série Scary Movie. Na rozdiel od Marlona si ju producenti vybrali do všetkých (zatiaľ štyroch, hovorí sa o piatej) častí. Stvárnila v nich hlavnú hrdinku, čeliacu nájazdom mimozemšťanov, ázijských grgajúcich duchov a strašidelných domov. Mala väčšiu rolu v mizernom prepadáku s Umou Thurmanovou a Lukeom Wilsonom Moja super ex, možno si na ňu pamätáte z hosťovania v „Priateľoch“ a hrala v hŕstke „serióznejších“ filmov (Stratené v preklade, Skrotená hora). Ale stále to nie je to, čo by to nielen malo, ale verím, že aj MOHLO byť. Zatiaľ predsa len skôr čudácke postavy v čudáckych príbehoch (bisexuálna zamestnankyňa veterinárnej ambulancie –May). Začínala v reklamách a v divadle, vyštudovala anglickú literatúru a následne zmizla vo Veľkej Británii, kde sa snažila (neúspešne) stať (úspešnou) spisovateľkou. Anna je totiž taká naša prdelka vyškerená, ktorá sa podobá na našu spolužiačku alebo kamarátku, každý asi podobnú pozná.

MARLON WAYANS (*1972, USA)

„Masovo“ ho zatiaľ najviac preslávil marihuanový Shorty zo série Scary Movie (do štvorky ho, na rozdiel od Anny, nechceli).Prvé dve časti robil so svojimi bratmi Shawnom a Keenenom Ivorym (hraniu sa venuje aj Damon, ten ale od bláznivých bratov bočí). Marlon dokonca k prvým dvom častiam napísal scenár a produkoval ich. To na veľké chválenie tiež nie je, no minimálne v Requiem za sen dokázal, že má čo povedať ako sústredený mladý človek, keď stvárnil do drogovej smrti sa nezadržateľne rútiaceho kamaráta Jareda Leta. Bohužiaľ, len čo sa predvedie v dobrom svetle, okamžite sa upíše ďalšej záchodovej komédii (Niekto to rád blond, Piadihajzlik v akcii, Norbit). To síce sčasti JE vtipné, ale ak chcete byť ceneným, váženým, uznávaným a rešpektovaným hercom typu Denzela Washingtona... Ak aj Marlon raz za sto rokov hrá s uznávaným, ceneným atď. hercom/režisérom (Tom Hanks, bratia Coenovci), jedná sa „zasa“ len o komédiu (Päť lupičov a stará dáma). Prípadne príde podpriemerný film (v Čechách nakrúcaná hlúpa rozprávka Dračie diery) a totálny komerčný výplach (G.I. Joe).

CLIFF CURTIS (*1968, Nový Zéland)

Novozélanďan so zapamätateľnou, „sympaticky širokou“ tvárou. Nečudo, že často hrá kladné úlohy (agent FBI v Smrtonosnej pasci 4.0, psychológ Searle posadnutý Slnkom v Sunshine). Síce hral aj poriadnych hajzlov (lupič v Chobotnici, terorista v schwarzeneggerovke Chladná pomsta), ale vôbec sa mu nedali veriť. Začínal v B-hororoch (morský Vírus s Jamie Lee Curtisovou) a podpornými rolami v áčkarských snímkach (Traja králi, jeden z porotcov v Porote). Hoci ho doma na Zélande bavili „zvyklosti jeho kmeňa“, počas dospievania ho zaujalo skôr štúdium herectva. Kvôli tomu opustil Zéland a odišiel študovať do Švajčiarska. Časom sa k „domorodým koreňom“ vrátil aspoň vo filmoch (Rapa Nui – stred sveta, Kedysi boli bojovníkmi, Kráľovná rieky so Samanthou Mortonovou). Herecky debutoval ako 25-ročný drámou Piano. Odvtedy strieda podradné krváky s nenáročnými kriminálkami (Training Day) a bezstarostnými komédiami (6 dní, 7 nocí) so spoluprácou s velikánmi (Martin Scorsese - Dotyk smrti, Darabont – Majestic, Mann - Dymový clona).

ADAM BALDWIN (*1962, USA)

Jediný Baldwin na svete, ktorý vie hrať, nemá s Baldwinovcami nič spoločné (aspoň sa o tom nevie). Takmer dvojmetrový sympaťák dodnes nie je hviezda, dokonca k tomu nemá ani našliapnuté. Pritom začínal vo filme Stanleyho Kubricka Olovená vesta a hral v relatívne úspešnom špionážno-komediálnom seriáli „Chuck“. Prekvapí pohľad do jeho početnej filmografie, kde nájdeme Redforda (Obyčajní ľudia) i Mr. T (Taxikári Joela Schumachera). Adam, vyznačujúci sa silnou čeľusťou a ustavičnou chuťou na hlášky, má filmografiu plnú skrachovaných seriálov (titulná rola v austrálsko-kanadskej seriálovej verzii Dr. Jekylla a pána Hydea), úspešných seriálov... v ktorých sa ale len mihol („Akty X“, „Kosti“, „Angel“), vyložených prepadákov (Wyatt Earp, Gargantua) a trhákov... v ktorých sa rýchlo objavil v nepostrehnuteľných roličkách (Deň nezávislosti, Patriot). Pritom i na malom priestore dokázal vytvoriť výrazné postavy (pravá ruka Garyho Buseyho – Predátor 2 alebo jeden z kandidátov, zúčastniacich sa konkurzu na osobného strážcu v komédii Tvrďas Taylor, kde ako jediný pôsobil dojmom, že to má v hlave zrovnané a vie, čo robí – a ponúka). Až časom ale podpísal zmluvy na predsa len väčšie príležitosti – akčná figúrka zo sci-fi seriálu Jossa Whedona „Firefly“ (plus celovečerné „zakončenie“ Serenity) či rázny strážca zákona v solídnej TV mini-sérii Dobrodružstvo Poseidonu.