Kde som ho už videl? 9
Piatok, 27 August 2010 14:47

Miniatúrne biografie hercov: Brian Cox, Mark Ruffalo, Bill Nighy, Jake Busey, Casper Van Dien.

BRIAN COX (*1946, Veľká Británia)

Hoci totálny herecký veterán, z tria on/Ewan McGregor/Sean Connery je najmenej slávnym Škótom. Podobne, ako veľa ďalších totálnych veteránov (Ian McKellen), i on sa u „masového diváka“ preslávil až v zrelom veku sériou komerčných snímok: fanatický generál Stryker v X-Men 2 (v prequel X-Men Origins: Wolverine ho nahradil Danny Huston), na samovraždu televízorom mysliaci farmár Morgan v americkej prerábke vynikajúceho hororu Kruh, otec Edwarda Nortona v 25. hodine (práve jemu patrí nádherné „snové“ finále), neľútostný agent zo špionážnej trilógie o Jasonovi Bourneovi, rozprávač neuveriteľného lochnessského príbehu v krčme v rozprávke Ja a moja príšera alebo starší krutý brat šialeného Brendana Gleesona v Tróji. Pritom dlhé veky hral v divadle a bol to práve on, kto prvýkrát vo filmovej histórii hral Hannibala Lectera v Lovcovi ľudí z 80. rokov (r. Michael Mann). Ďalej si ho môžete pamätať ako ovdoveného starostlivého otca Rachel McAdamsovej v trileri Wesa Cravena Nočný let (s Cravenom sa má ÚDAJNE najnovšie stretnúť v chystanom Vreskote 4). S Markom Ruffalom, tiež hrdinom tohto článku, sa stretol v Zodiacovi, zaujímavosťou je, že v roku 1995 hral v dvoch masakrách zo Škótskej vysočiny (Rob Roy, Statočné srdce). Špecializuje sa na kladné i záporné postavy, tie i oné však majú spoločných viacero rysov: sú to zrelí, tvrdí a skúsení muži, ktorí vedia, čo chcú - že kvôli tomu sem-tam dajú niekomu vystreliť mozog z hlavy, nie je zasa až také dôležité (seagalovka Bleskový muž, viackrát spolupracuje s rovnakými kolegami napr. Morgan Freeman - Reťazová reakcia, Zberateľ bozkov). Učí na British Actors Dramatic Academy, navštívil filmový festival Karlove Vary, pol roka robil semináre o herectve v Moskve, hral pred Václavom Havlom... stačí vám?

MARK RUFFALO (*1967, USA)

Na Markovi je pekné, že nech hrá v akýchkoľvek romantických fádnych priemeroch (Gwyneth Paltrowová – Letuška 1. triedy, Jennifer Garnerová – Dnes 13, zajtra 30, Jennifer Anistonová – Klebetí sa..., Reese Witherspoonová – A čo ak je to pravda?), zakaždým je hodný pomilovania (aj heterosexuálmi). A čo potom ešte keď sa prepožičia kvalitnej snímke (Večný svit nepoškvrnenej mysle)! Joaquin Phoenix bol v Znameniach fantastický, ale i tak stojí aspoň za 20 sekúnd predstava, ako by to vyzeralo, keby rozkošného brata mimozemšťanmi na odľahlej farme terorizovaného Mela Gibsona hral pôvodne zvažovaný Mark (s Joaquinom sa neskôr stretol v kriminálke Reservation Road). Ten však v poslednej chvíli zo zdravotných dôvodov rolu odmietol. V tom čase mu totiž lekári diagnostikovali mozgový nádor. Že je Mark bojovník, dokázal súbojom s chorobou, ktorý vyvrcholil operáciou, po ktorej je fit. Zvláštnou bizarnosťou je, že približne v tom období si 175-centimetrový Mark zahral v španielsko-kanadskej dráme Môj život bezo mňa, pojednávajúcej o smrteľnej chorobe. I tak ale dostal viacero pôsobivých ponúk, ktoré už mohol prijať – a to v podstate ešte len začína (hrá len od deväťdesiatych rokov, prvýkrát bol - ako sa hovorí „k zapamätaniu“ - v Poslednej pevnosti ako potenciálny zradca Roberta Redforda): zatiaľ najkrajšiu postavu získal vo Fincherovom serial killer Zodiac ako detektív, ktorému pátranie po sériovom vrahovi zničí súkromný akýkoľvek život. Často hrá vojakov, policajtov alebo agentov FBI (Kód Navajo, Collateral, kriminálne porno s Meg Ryanovou Smrtiaca vášeň, parťák Leonarda DiCapria v Scorseseho Prekliatom ostrove). Ja sa v tom nevyznám, ale myslím si, že Mark Ruffalo je to, čomu ženy hovoria cukrík. A mne osobne pripadá zatiaľ ako jediná rozumná voľba na Hulka (viď. Pomstitelia).

BILL NIGHY (*1949, Veľká Británia)

Divno pokrútený, všelijako takmer 190 centimetrový s takými divnými brílami. Pavúk s čudným úškrnom a svojráznym prejavom. William Francis Nighy by si zaslúžil vlastný profil, ale napriek tomu, že by mnohým z tohto článku mohol byť otcom, podáva jeden skvelý výkon za druhým a hrá od 80. rokov, akosi nie je O ČOM písať (no dobre, otec bol automechanik, mama vraj sestrou v psychiatrickej ambulancii – a má rád Stratenú generáciu, s Hemingwayom samozrejme v čele). Veľa sa o ňom nevie a tak máme „len“ jeho filmy. Chobotničí kapitán Bludného Holanďana v Pirátoch Karibiku 2 - 3, „stvoriteľ svetov“ v Stopárovom sprievodcovi po Galaxii, jeden z (mnohých) nadriadených Simona Pegga v Jednotke príliš rýchleho nasadenia, prestarnutý bisexuálny rocker Billy Mack v Láske nebeskej (táto rola ho, kúsok pred šesťdesiatkou, preslávila na celom svete, to už bol ale v Británii X rokov zavedeným divadelným hercom), charizmatický upírsky panovník Viktor z trilógie Underworld. Tá len dokazuje hercovu lásku k všetkým žánrom... pravdupovediac, k tým brakovejším viac. Pritom už viackrát preukázal až nepríjemne dokonalý cit pre „obyčajné civilné postavy“ (Nepohodlný, Valkýra, za televíznu melodrámu Dievča z kaviarne s Kelly Macdonaldovou bol nominovaný na Zlatý glóbus), čo perfektne dokázal i na menšom priestore britskej drámy Sexuálny škandál na škole, kde stvárnil staršieho manžela záletnej mladej učiteľky (Cate Blanchettová), s ktorou vychováva dospievajúcu dcéru a retardovaného syna. Rád spolupracuje s režisérmi, s ktorými si v minulosti rozumel (Richard Curtis - Láska nebeská, Piráti na vlnách a Dievča z kaviarne, Edgar Wright - zombícka paródia Úsvit mŕtvych, Jednotka príliš rýchleho nasadenia, David Yates - Dievča z kaviarne, záverečný „dvoj-diel“ Harryho Pottera). Osobne si myslím, že čím je vo filmoch „menej výstredný“, tým je lepší nielen on, ale i film samotný. Jeho šialené kreácie menej sebavedomí režiséri majú tendenciu nekrotiť, čo je nerozumné, lebo Nighy si zrazu snímku ukradne pre seba – a príbeh, ktorý by mal stáť na prvom mieste, je ním maniakálne zatlačený do úzadia. No i tak – len čo vidím meno Bill Nighy v titulkoch, začnem sa, nuž, podozrivo uškŕňať.

JAKE BUSEY (*1971, USA)

Takmer dvojmetrový Busey je držka. To má po svojom otcovi Garym (Smrtonosná zbraň, Prepadnutie v Pacifiku, Predátor 2). Jake išiel v jeho šľapajach (tatko ho už ako 7-ročného zatiahol pred kameru do svojho filmu Na slobode s Dustinom Hoffmanom). Kým otec sa špecializuje na „tvrdých hajzlov“, Jake sa orientuje skôr na bláznivé, miestami až komické roličky. Ale iste, vždy je v nich veľa psychopatie a často sú smrteľne nebezpečné (vo videofilme Stopár II: Už čakám sa ním pokúsili nahradiť Rutgera Hauera)... ťažko sa to vysvetľuje. Jeho hviezdička zažiarila v r. 1996, keď hral agresívneho „ducha s kosou“ v americkom debute Petra Jacksona Prízraky a určite ho zaregistrujete niekde v dvoch konkurenčných tímoch „lovcov tornád“ v produkcii Stevena Spielberga Twister. Ďalej ho poznáte ako náboženského fanatika z Kontaktu, väzňa na úteku z Identity alebo kamaráta ústredných hrdinov z Vesmírnej pechoty (vo Verejnom nepriateľovi si ho už hľadajte sami).

CASPER VAN DIEN (*1968, USA)

Jakeovmu kamarátovi z Vesmírnej pechoty mnohí v dobe uvedenia do kín trháku Paula Verhoevena Vesmírna pechota (kde symbolicky pokračoval v rodinnej tradícii, „skutoční“ Van Dienovci pred ním tiež končili v armáde) predpovedali veľkú budúcnosť. Ale čo sme mohli čakať od krásavca z „Beverly Hills 90210“ a Pána šeliem III – Braxovho oka? Casper má síce netradičné krstné meno, ale to je asi tak všetko. Do Vesmírnej pechoty 2 s opovrhnutím neišiel, do tretej sa vrátil so sklopenou tvárou. Tých zopár filmov, v ktorých dostal riskantnú šancu, vyhorelo (Tarzan a stratené mesto s Jane Marchovou z Milenca). Raz za 10 rokov pričuchne k o čosi lepšej úlohe v o dosť lepšom filme (Burtonova Ospalá diera), ale na 90% končí vo viac-menej odpadových televíznych hororových, akčných a trilerových látkach so za všetko hovoriacimi názvami (Žralok útočí, Nukleárne nebezpečenstvo, Pytón). Aspoňže v tom príjemnom televíznom rodinnom Znovuobjavenom šťastní bol ako väzeň, nachádzajúci pokoj v duši a vlastného syna prostredníctvom koňa, bol fajn (ale jazdil príšerne). Televízia je dnes ostatne to jediné, čo mu ponúka aspoň nejaké možnosti (dosť mizerná televízna mini-séria Russella Mulcahyho, kompletne vykrádajúca Indiana Jonesa a Sommersovú Múmiu Prekliatie hrobky kráľa Tutanchamóna).