Kde som ho už videl? 8
Piatok, 20 August 2010 16:01

Miniatúrne biografie hercov: Tony Shalhoub, Matthew Lillard, Paul Bettany, Topher Grace, Jamie Kennedy.

TONY SHALHOUB (*1953, USA)

Divadelný veterán so vzdelaním z Yale School of Drama. Patrí k hercom, ktorí dlhé roky hrajú malé (no aj tak výrazné) postavy vo veľkých filmoch (Gattaca, Extra život, Galaxy Quest, Žaloba, Stav ohrozenia, väčšina filmov Barryho Sonnenfelda: Addamsova rodina II, Muži v čiernom 1 - 2), no následne sa upíšu seriálovej postave, vďaka ktorej sa stanú kultovými, ale zároveň ich obrazovka uväzní a sami sa pohodlným seriálom oberú o šancu stať sa filmovou hviezdou. Je ale pravda, že práve Shalhoub nie je typ, ktorý by sa niekde na svete mohol stať „klasickou peknou hviezdou“ a tak mu polapenie v kriminálno-komediálnom seriáli „Monk“ (prvá epizóda mala premiéru 2002, detailmi posadnutý vdovec-detektív bol na cenu Emmy nominovaný za roky 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 a 2009, Zlatý glóbus za Monka získal v roku 2003 a za roky 2004, 2005, 2007 a 2009 bol „len“ nominovaný. Pre Tonyho je to o to väčší úspech, že seriál aj produkoval.) zrejme neprekáža. Hoci viackrát ukázal vzácnu vlastnosť byť vo filmoch „kvalitným korením“ (Izba 1408) a dokonca získal zopár hlavných rolí (pôvabné duchárske béčko Joela Silvera a Roberta Zemeckisa 13 duchov)... to je ale asi tak všetko. Od r. 1992 je šťastne ženatý s herečkou Brooke Adamsovou (priateľka Johnnyho Smitha v Mŕtvej zóne).

MATTHEW LILLARD (*1970, USA)

Pošuk. Ten chalan je pošuk (a má takmer dva metre). To je asi prvé, čo vám napadne, keď ho uvidíte hrať. Málokedy prijíma „normálne a vážne“ postavy. Ide mu to tak dobre (Miluj ma! Prosím...), až je škoda, že sa tak znemožňuje blbcami, ktorí sa správajú nezodpovedne, čudne sa tvária a veselo prdia (Nekecaj a pádluj!, Scooby-Doo 1 – 2), prípadne sa mihá v nudných tínedžerských romantikách, prípadne často hrá s Freddiem Prinzeom Jr. (Scooby-Doo 1 – 2, Také normálne dievča, Wing Commander, Letné vzplanutie). Jeho zlomovou rolou bol kultový Stuart v prvom Vreskote, odvtedy sa, česť výnimkám, opakuje. Navyše sa dosť podobá na:

PAUL BETTANY (*1971, Veľká Británia)

Neviem, či tú podobnosť vidím len ja. Ale kebyže mi niekto povie, že Lillard je Bettanyho o rok starší brat, asi mu bez váhania uverím (obaja majú navyše rovnakú výšku takmer dvoch metrov). Bettany sa na začiatku kariéry zdal byť talentovo niekde úplne inde (myslené pozitívne). Podal krásne výkony v Čistej duši s Russellom Croweom a Jennifer Connellyovou (ktorá hrala Croweovu manželku, ale v „reálnom svete“ sa v roku 2003 vydala za Paula), v Masterovi and Commanderovi: Na opačnom konci sveta s Croweom a v Príbehu o rytierovi s Heathom Ledgerom (kto by mal srdce zabudnúť na jeho večne nahého básnika Chaucera?). I v odľahčených látkach „nestratil úroveň" (fajn anglická romantika Wimbledon). Bohužiaľ, od určitej chvíle prijíma čudné postavy (anjelský akčný horor Légia) v zvláštnych podpriemerných filmoch (Firewall). Z niekoho, koho som ešte pred niekoľkými rokmi pokladal za špičkového herca s obrovskou budúcnosťou, sa dnes vykľul rutinér (Da Vinciho kód). Myslím si, že stratil sám seba. Dabing robota v Iron Manoch rozhodne nestačí. Je to škoda, už kvôli ťažkým osobným veciam (ako tínedžerovi mu zomrel brat) na podávanie strhujúcich hereckých výkonov už z princípu má.

TOPHER GRACE (*1978, USA)

Priznám sa, že rok 2010 sa v mojom osobnom prípade nesie v objavení čara dvoch hercov. Okrem Damiana Lewisa je to Topher. Jeho prácu si všímam i v slabších látkach (Spider-Man 3). Začínal v sitkome „Tie roky sedemdesiate...“, kde stvárnil sympatického ústredného hrdinu. Množstvo sympatickosti mu zostalo dodnes, je ňou známy a len čo sa mihne aj v mimoriadne hlúpom filme, je naňho radosť pozerať. Dokonca si dovolím tvrdiť, že ak raz zomrie George Clooney, Topher ho vystrieda. Nie je hajzlik, ale ani skaut. Je niečo medzi tým. Postupne začal prenikať do sveta filmu maličkými rolami v dobrých filmoch (Traffic – Nadvláda gangov, Dannyho jedenástka) a hoci sa mu to podarilo (V dobrej spoločnosti po boku Dennisa Quaida), akoby až schválne sa hneď nato upísal mizernému projektu, ktorý jeho prechádzajúci výber potopil (zarážajúco verný je predovšetkým čajovo-medovým romantikám - Úsmev Moni Lízy, Rande s celebritou, Valentín). Výbornú rolu (čo sa bohužiaľ nie práve najšťastnejšie ukázalo až kúsok pred koncom) dostal v Predátoroch, kde si zahral lekára s tajomstvom.

JAMIE KENNEDY (*1970, USA)

James Harvey Kennedy debutoval v dráme s Robinom Williamsom Spolok mŕtvych básnikov, ale úspech mu priniesla až rola bláznivého zamestnanca videopožičovne v parodickom krváku Wesa Cravena Vreskot. Rolu titulnú hrdinku (Neve Campbellová) milujúceho Randyho Meeksa si zopakoval i v ďalších dvoch častiach. Žiadna veľká sláva ale neprišla a Jamie, ako mnohí rovesníci a kolegovia z úspešnej trilógie, padol na dno diváckeho záujmu. Počas toho, ako vznikala trilógia Vreskot, to pritom vyzeralo na chalana, ktorý vie čo robí: objavil sa v avantgardne podanom klasickom príbehu Williama Shakespeara Rómeo a Júlia s Leonardom DiCapriom, mihol sa (ako jeden zo slizkých technikov NSA) v špionážnom trháku z produkcie Jerryho Bruckheimera Verejný nepriateľ, na zahodenie nebola ani rolička v Tak dobre ako sa len dá s Jackom Nicholsonom, s Vinom Dieselom hral v Riziku, strihol si popleteného vojaka v Troch kráľoch s Clooneym a jedného zo štábu neschopného režiséra Trhák pána Bowfingera. Rýchlo sa ale prepadol do mizerných filmov (Dr. Dolittle 2), prípadne hral miniatúrne úlohy („muž, ktorý uprostred strašidelného lesa močí práve pri tom istom strome, ako Kal Penn“ - Pofajčíme, uvidíme). Jeho obrovská šanca na prerazenie, pokračovanie úspešnej trikovej komédie Maska, ho, zdá sa definitívne dorazila. Ako to mohlo takto skončiť? Veď chodil s Jennifer Love Hewittovou.