Kde som ho už videl? 7
Utorok, 20 Júl 2010 06:15

Miniatúrne biografie hercov: Nathan Fillion, Crispin Glover, Joseph Gordon-Levitt, Adam Arkin, Simon Baker.

NATHAN FILLION (*1971, Kanada)

Michael Madsen je pohodičkár. Nathan Fillion sympaťák, ktorého chcete za kamoša. Možno i preto má povesť kultového herca, ktorého skoro všetci poznajú a majú radi. Pritom sa nedá povedať, že by hral v čo i len jednom vyložene úspešnom seriáli/filme. Sci-fi „Firefly“ štúdio zrušilo už po prvej sérii (ale umožnilo mu rozlúčku v podobe celovečeráku Serenity), kriminálny seriál „Vtierka Castle“ sa napriek snahe stráca v záplave bruckheimerských kriminálok (pritom má bližšie k menej tradičným projektom á la „Life – najbohatší policajt“). Ak aj dostane raz za sto rokov hlavnú rolu, snímka k nám ide rovno na DVD („schválne“ brakový horor Slimák, kde ako šerif malého vymierajúceho mestečka preukázal typický zmysel pre až prehnaný nadhľad). Prípadne je od začiatku robená ako „zbytočné“ voľné pokračovanie beztak nezázračného „originálu“ (v Hlasoch smrti 2: Svetle vystriedal Michaela Keatona). Kým sa preslávi, ak to vôbec niekedy bude, môžete ho hľadať v seriáloch „Zúfalé manželky“ a „Krajné medze“, v tínedžerskom horore Dracula 2000 z produkcie Wesa Cravena a v Zachráňte vojaka Ryana. Najnovšie sa zdá, že by jeho kariéru mohlo poriadne nakopnúť spriahnutie s Marvelom, kde by v očakávanej tímovke Pomstitelia mal stvárniť výraznú podpornú rolu.

CRISPIN GLOVER (*1964, USA)

Crispin si zrejme sám zničil kariéru, keď si pred Návratom do budúcnosti 2 a 3 (dovtedy ho sekal Jason Voorhees v Piatku trinásteho 4) vypýtal priveľký honorár a tak ho scenáristi vyškrtli (v „jednotke“ hral budúceho otca Michaelovi J. Foxovi). Odvtedy sa Crispin (ktorého otec Bruce Glover bol tiež hercom) s nezabudnuteľným výrazom v tvári stal synonymom pre obskúrne filmy Lyncha/Stonea (Divokosť v srdci, Doors), mladých a bezstarostných“ ktorí potrebujú do svojho filmu pošuka („Štíhly muž“ v Charlieho anjeloch 1 – 2) alebo divných nezávislákov (Jarmusch – Mŕtvy muž). Akonáhle dostane poriadnu príležitosť na „vlastný film“ (horor Potkaniar Willard), síce ju využije, ale aj tak je vidieť, že tento typ by nemal „klasickú“ hollywoodsku kariéru, ani keby hral v Návrate do budúcnosti 2 a 3 zadarmo. Venuje sa aj písaniu kníh. Údajne VEĽMI úchylných kníh. Zatiaľ posledný raz sme ho videli v Burtonovej Alicke.

JOSEPH GORDON-LEVITT (*1981, USA)

Josepha som si prvýkrát všimol v sitkome „Takí normálni mimozemšťania“ (ale hral už predtým – Beethoven, A rieka tečie), kde sa nestratil ani po boku „kapitána letu“ Johna Litghowa. Myslel som, že následne ho bude čakať „bežná budúcnosť televíznych hviezdičiek“. Zapadne prachom. Pravdupovediac, jeho nasledujúce úlohy, medzi ktorými patril „chlapec v úvode Halloweenu: H20 zavraždený korčuľou“, to len potvrdzovali. Do predčasného hrobu ho takmer poslala spolupráca na viac-menej béčkarských, rutinne vystrihnutých trileroch s Demi Mooreovou (Porotkyňa) a Christopherom Lambertom (Duel v púšti). Hrania sa však nevzdal a cez „typické tínedžerské filmy“ (10 vecí, ktoré na tebe nenávidím s Heathom Ledgerom) sa presekal k náročnejším kreáciám, ktoré neboli dobré, ale strhol v nich pozornosť na seba. To bol prípad gangsterky podľa Elmorea Leonarda Rana istoty, kde hral šialeného parťáka Mickeymu Rourkeovi a predviedol tak úžasne afektovanú verziu nepredvídateľného násilníckeho magora, že sa o ňom hneď začalo hovoriť ako o možnom Ledgerovom nástupcovi v Batmanovi 3, kde by hral Jokera. S troškou mejkapu by si zasa až takí nepodobní neboli. Tieto fámy ešte umocnilo, keď ho Nolan režíroval v sci-fi Počiatok. Fanúšikovia sa zaprisahávali, že to urobil preto, aby si Josepha takpovediac vyskúšal, no keď fámy začali prerastať v poriadnu kačicu, režisér ju odstrelil s tým, že je to blbosť a Joker zrejme v trojke vôbec nebude. V posledných rokoch je čoraz obsadzovanejší (G.I. Joe) a lepší (za romantiku so Zooey Deschanelovou 500 dní so Summer bol nominovaný na Zlatý glóbus).

ADAM ARKIN (*1956, USA)

Sympatického „správňackeho tatka“ Arkina (ktorého k herectvu pritiahol otec Alan z Hlavy-22) asi poznáte z úspešného nemocničného seriálu „Nemocnica Chicago Hope“ (hral už pred ním, ale „nič veľké“), za ktorý bol nominovaný na cenu Emmy. Seriál síce bol úspešný, ale nie až tak úspešný, ako konkurenčná „Pohotovosť“ – i vďaka nej si niektorí diváci dodnes mýlia Arkina s „podobným“ Clooneym z „Pohotovosti“. Adam neskôr dostal peknú rolu priateľa Jamie Lee Curtisovej, terorizovanej vyšinutým bratom v horore Halloween: H20. Spolupráca s režisérom Minerom sa mu páčila natoľko, že sa z vďačnosti nechal nahovoriť i na roličku v jeho ďalšom horore, Jazere. Zaujal tiež ako ústredný hrdina v katastrofickom televíznom Smäde. Nedávno zažil mierny comeback seriálom „Life – najbohatší policajt“, kde nahrával na smeč Damianovi Lewisovi, o ktorom sme si písali minule.

SIMON BAKER (*1969, Austrália)

Vyzerá ako voskový panák z 50. rokov, ktorý nevie hrať, má IQ 40, hovorí tridsať rokov staré vtipy a nosí rovnako tak staré obleky. No hoci vyzerá ako panák, nájde sa zopár talentovaných režisérov, ktorí v ňom dokážu „prebudiť herca“. Určite to nebol Hideo Nakata v trápnom americkom Kruhu 2, ale určite to bol majster hororu Romero v krásnej Krajine mŕtvych, kde sa Simon prestrieľal k hlavnej úlohe po štíhly psycho bok Asi Argentoovej. Hoci jeho známu tvár bolo vídať vo viacerých snímkach (astronaut - Červená planéta, čarovný milionár - Diabol nosí Pradu), naplno ho preslávila až rola Mentalistu v rovnomennom americkom kriminálnom seriáli, za čo bol nominovaný na Emmy aj Zlatý glóbus.