HEREČKA. Kim Basingerová
Utorok, 22 Jún 2010 06:36

Biografia elegantnej americkej herečky Kim Basingerovej (9 a ½ týždňa, Batman, Dvere v podlahe).

Priznám sa, že som bojazlivú, jemnú, nežnú, hanblivú a krehkú Kim Basingerovú (v občianskom by mala mať v kolónke meno napísané Kimila Ann Basinger, dátum narodenia: 8. 12. 1953 a miesto narodenia: Athens, Georgia/USA), dlhé roky ignoroval.

Nie snáď, že VYLOŽENE. Videl som Batmana, kde stvárnila dravú novinárku (ale nemala, pôvodne rolu získala Sean Youngová, ale krátko pred nakrúcaním sa zranila pádom z koňa, tak bola na poslednú chvíľu povolaná práve Kim, ktorá má rada nielen kone, ale dokonca i netopiere). Ako tínedžera ma vzrušila v 9 a ½ týždňa a tak. Veď to poznáte. Nebola mi protivná. Vôbec nie. Kdeže, ani omylom. Ale... áno, podceňoval som ju. Blbá blonďavá kráska, čo má prázdnu hlavu a žiadne srdce.

I tento vzťah sa ale postupne vyvíjal. Určite boli filmy, v ktorých ma zaujala, ale iné boli tak bohapusto priemerné, že ma v nich rozhodne nezaujala (fádne priemery s Valom Kilmerom Riskantný plán či s jej vtedajším manželom Alecom Baldwinom Útek do Mexika). Alebo dokonca vyložene nevydarené, z ktorých bolo cítiť, že mali byť „veľké, nadživotné a epické“, do ktorých Kim (jedna z mála hollywoodskych herečiek z nerozvedenej rodiny) vloží srdiečko... aby vybuchli. To je určite prípad slabučkého výpravného milostného historického dobrodružstva Snívala som o Afrike z roku 2000. V ňom hrala po trojročnej prestávke a malo byť jej Spomienkami na Afriku. Nebolo. No stále lepšie, ako horor Dotyk zla, kde jej problematickú dcéru chvíľku hrala Christina Ricciová.

Potom som videl Dvere v podlahe. Svojim výkonom mi roztrhla srdce. Ak nič predtým, už Dvere v podlahe dokázali, aké primitívne je Basingerovú prirovnávať s fiflenami typu Sharon Stoneovej a Demi Mooreovej.

Bohužiaľ je ale krutá pravda, že väčšinu času svojej hereckej kariéry dostávala nevýrazné, pre dej nedôležité úlohy. Bola atraktívny ale nič viac prívesok „silných mužov“ ako Sam Shepard (dráma Roberta Altmana Láskou posadnutí) a Sean Connery (bondgirl vo „falošnej“ bondovke Nikdy nehovor nikdy). Režiséri si ju vyberali na základe toho, ako vyzerala. Štíhla, tak akurát vysoká (krehko pevne ideálnych 171 cm), pekné prsia, úsmev, hlboké oči... vtedy v nich ešte tí blbci nevideli hĺbku a zrelosť... možno tam vtedy ešte ani tie neboli... všetci dozrievame.

Bola ozdoba. Mickeymu Rourkeovi, Michaelovi Keatonovi, Ericovi Robertsovi, Richardovi Gereovi (tomu dokonca dvakrát, najskôr v Nemilosrdne, potom v Mrazivej vášni). Dokonca Danovi Aykroydovi v čudnej romantickej sci-fi komédii o Krásnej mimozemšťanke. Vo filmoch častom otvorene súložila (zamestnankyňa umeleckej galérie - 9 a ½ týždňa) a aspoň jednu prasačinku mala aj v príbehoch, v ktorých o prasačinky neišlo (Mrazivá vášeň).

Dokázala ale aj odolať. V pokračovaní 9 a ½ týždňa nehrala preto, že do popredia mala ešte nezmyselnejšie vystúpiť erotika + preto, že medzi ňou a Rourkeom údajne počas nakrúcania „jednotky“ panovala, nuž, možno až nenávisť. Rourke nakoniec nielenže hral v dvojke (kto si na ňu dnes pamätá?), ale pridal k nej tiež takmer už vyložené porno o Zmyselnej orchidei s Carré Otisovou (kolujú historky o tom, že hraný sex v niektorých momentoch vôbec nie je hraný). Kim neľutovala, že sa takého avantgardného dobrodružstva nezúčastnila. Napriek tomu by bolo pozoruhodné pozrieť si film, v ktorom by si zasa spolu zahrali. Starší o pár (možno viac, ako pár) desaťročí. S jazvami, vráskami... a POCHOPENÍM v dušiach. Jej druhé stretnutie s Jeffom Bridgesom v Dverách v podlahe (po bezstarostnej komédii Nadine z roku 1987) predsa dopadlo úchvatne. Tak kedy odložia bokom osobné antipatie s Mickeym?

Kim medzi „talentom“ a „krásou“ oscilovala od doby, keď jej začali rásť prsia: na jednej strane študovala herectvo, na druhej robila modeling. Minimálne niekoľko najbližších desaťročí sa tohto oscilovania nevedela zbaviť. Akoby nebola silná „vybrať si“. Nič to ale nemenilo na tom, že aspoň v dušičke cítila, že ide modelingom sama proti sebe. V skutočnosti chcela byť herečkou. Ponúk ale prichádzalo máličko. Musela paradoxne nafotiť akty pre prestížny pánsky časopis, aby začali chodiť. Ale všetky ponúkané postavy boli sexuálne zafarbené.

I priemerné látky (komédia so začínajúcim Bruceom Willisom Schôdzka naslepo, kde stačilo zopár kvapiek alkoholu a vyvádzala šialenosti) vyznievali oproti jej pochybným erotikám fantasticky. Režiséri od nej čakali aspoň komediálny talent. Nie prsia. A ten mala. Ale nikoho to vtedy príliš nezaujímalo.

Ako to však chodí, i v „období temna“ sa našli múdri chlapi, ktorí s ňou mali záujem pred kamerou narábať aj inak, než len v posteli. Jedným z nich bol Robert Redford, keď jej dohodil rolu „čiernej vdovy“, vraždiacej začínajúcich nádejných športovcov (to je rola!) vo svojej milej dobovej športovej melodráme Prirodzený talent. Za svoj výkon bola prvý raz nominovaná na Zlatý glóbus (druhý a zároveň zatiaľ posledný raz to bolo za L.A. – Utajené skutočnosti, ale túto nomináciu už, spolu s oscarovou, premenila aj na zlato).

V čudných 90. rokoch zaznamenala dočasný vrchol soškou Oscara za podpornú ženskú rolu v noblesnej dobovej kriminálke L.A. – Utajené skutočnosti Curtisa Hansona (ktorý ju k návratu na plátno zlomil po cirka trojročnej prestávke. Nehrala kvôli tehotenstvu.), kde po jej boku začínali vtedy predsa len ešte naozaj skôr začiatočníci Russell Crowe a Kevin Spacey.

Ako elegantná „prostitútka z vyšších sfér pre vyššie sféry“ bola výborná, pre mňa a moje srdiečko ale dosiahla herecký vrhol v Dverách v podlahe. Tie prišli v roku 2004 a vyzerala v nich fantasticky. Zrelá, slobodne rozmýšľajúca manželka úspešného detského spisovateľa a ilustrátora (Bridges) s neposedným vtákom, stratila dvoch dospievajúcich synov pri krvavej autonehode. Teraz, keď si jej manžel na leto zohnal panického asistenta (Jon Foster), naviaže s ním nádherná tichá žena milostný vzťah, ktorý im navždy zmení životy... to sa ale dozviete až z románu Johna Irvinga „Rok vdovou“, ktorého adaptáciou PRVEJ POLOVIČKY film Toda ´Skipa´ Williamsa je. Film končí „predčasne“. To, čo sa stalo „po tom“ (o cca 30 rokov neskôr), sa dozviete z románu alebo v prípade, ktorý podľa mňa nenastane (lebo znie príliš dobre) - že ´Skip´ raz nakrúti „dvojku“.

Kim sa však napriek Oscarovi a Dverám v podlahe nedokázala vyhnúť nekvalitným látkam. Ako manželka prezidenta USA bola v trileri Strážca s Michaelom Douglasom a Kieferom Sutherlandom rovnako priemerná, ako celý film a o nič lepšie na tom nebol ani „situačný triler“ Mobil.

No na rozdiel od kolegýň aspoň neprijímala úplne všetko a pri pozornejšom nahliadnutí do jej filmografie zistíme, že vlastne vôbec nehrala vo veľa filmoch; ak vyhodíme hosťovanie v televíznych seriáloch („Simpsonovcoch“ napríklad), nenarátame poriadne ani 40 celovečerných filmov (a to v niektorých mala skôr cameo prípadne sa jedná o malé TV snímky)! V rokoch 2000 – 2010 veľmi rozumne hrala v priemere v jednom a pol filme ročne (a aj to preháňam, je to skôr film a štvrť ročne).

Napriek tomu, že si vyberá pozorne, málo a opatrne, i v tom malom množstve sa nájdu nešťastné projekty, ktoré nevyšli tak, ako očakávala. Našťastie vždy v poslednej chvíli dokáže prísť s niečím, čo možno nie je úplne geniálne, ale na nejaký čas to znova dokáže, že na to Kim má (alkoholická Eminemova mama v pseudo biografii 8. míľa v Curtisovej réžii).

V roku 2002 sa po takmer desiatich rokoch rozviedla s Baldwinom. Dovtedy bolo ich manželstvo pokladané za jedno z najpevnejších v Hollywoode. Dnes je z Kim Basingerovej nonšalantne, jemne a pôvabne starnúca zrelá skúsená žena a matka, v ktorej očiach možno zahliadnete „bolesť poznania“. Ale stále tam je roztopašné dievčatko, ktoré išlo robiť kariéru do Hollywoodu a neskoro zistilo, že je to pre dievčatká kruté, nevhodné, škaredé miesto. Napriek tomu vytrvalo - a dokázalo nestratiť samé seba. Mnohí Kim z toho vinili, asi aj ja. Ale nestratila. Naopak, v drsných vodách sa stala sama sebou. Kim Basingerovou. Pojmom, ktorý je človekom a skvelou herečkou.

Napriek tomu nemôžem neľutovať. Ľutujem, že nemá šancu vrátiť čas a začať odznova, od začiatku, ešte raz, avšak so skúsenosťami, ktoré má teraz. Mrzí ma, že (napriek pár pokusom) si nedokázala nájsť dvorného režiséra, ktorý by to s ňou ťahal a ponúkal by jej také silné scenáre, aké si od začiatku zaslúžila. Svojho Hitchcocka. Mrzí ma, že sa úplne zbytočne musela brodiť neambicióznym bahnom. Len modelingové pólo delí Kim Basingerové od Meryl Streepových tohto sveta. Je to kruté.

Ale. Nech už by Kim Basingerová hrala v čomkoľvek, navždy si získala moje srdce za Dvere v podlahe, kde konečne sex mal zmysel a ukázala ním, že to nie je niekedy až taká bezstarostná nezáväzná vec, ako sa zdá. Môže aj hrýzť a viac ako na semeno a vagínu vplýva na psychiku človeka, príliš zraneného na to, aby sa mohol ešte niekedy vyliečiť. Dal by som ale malíček za to, aby som raz videl „dokončenie“ Dvier v podlahe. Zostarnutá Kim Basingerová, ktorá bude v tej chvíli najkrajšia z celej svojej kariéry, vstúpi do domu takmer štyridsaťročnej Rút Coleovej, svojho „náhradného potomka“, oprie sa o plece zostarnutého Eddieho a povie „Neplač zlatko. To som len ja a Eddie.“