Kde som ho už videl? 6
Piatok, 18 Jún 2010 08:16

Miniatúrne biografie hercov: Kristen Stewartová, Terrence Howard, Leland Orser, Alex Reidová, Damian Lewis, Bernie Mac.

KRISTEN STEWARTOVÁ (*1990, USA)

Jeden z najprirodzenejších talentov svojej generácie. Je krehká i silná, skôr premýšľavá a rozumná, než impulzívne akčná. Dobre vyzerá, ale je to skôr prirodzená zdravá krása, než ako niečo, čo by zaujímali poroty Miss. Mladá dáma Kristen debutovala ako jedenásťročná v dráme s Glenn Closeovou a Patriciou Clarksonovou Životné istoty (o rok starších Flintstonovcov 2 nechajme tak). 2002 strhla pozornosť presvedčivým výkonom dospievajúcej dcéry bohatej ženy (Jodie Fosterová), s ktorou sú v luxusnom dome prepadnuté trojicou lupičov (Úkryt, r. David Fincher). 2003 sa predstavila ako dcéra Dennisa Quaida a Sharon Stoneovej, ohrozovaná psychopatom (Stephen Dorff) v mysterióznom trileri Vidiecke sídlo. 2005, vzhľadom na tomu odpovedajúci vek, pokračovala v tradícii „ďalšej tínedžerky“ (tentoraz sci-fi fantázia Jona Favreaua Zathura – Vesmírne dobrodružstvo). TÝM zlomovým filmom bol nie príliš milovaný horor bratov Pangovcov Kliatba domu slnečníc, kde dojemne chránila svojho bezbranného bračeka pred duchmi. Vo filme nefajčila. V súkromí ťahá jednu za druhou. Možno sa tým vyrovnáva s popularitou, ktorá ju po „twillight ságe“ zasiahla, čo ju ako introvertku nenadchlo. Treba už len počkať, kým filmová sága skončí – aby Kristen mohla znova začať hrať.

TERRENCE HOWARD (*1969, USA)

Demi Mooreová je herečka, ktorá k tomu, aby žiarila, potrebuje silných mužských partnerov. Aj Terrence Howard. Hrá s Denzelom Washingtonom i Robertom Downeym Jr. Ale keď sa na jeho výkony pozriete zbližša, uvidíte, že sú dobré. A že po jeho boku hrajú slávnejší? No a čo. Aj keď sympatický Afroameričan hrá od 90. rokov 20. storočia (Opus pána Hollanda, Agent v sukni, Policajtka), prvý raz na seba výrazne upozornil až v Hartovej vojne po boku Brucea Willisa. Snímka sa nakrúcala v Čechách, do ktorých sa v roku 2009 vrátil nakrúcať v produkcii Georgea Lucasa veľkofilm Red Tails. V svižnom tempe nasledoval životopis Ray, rasizmom zmáhaný manžel Thandie Newtonovej v (proti)rasistickej rozprávke Crash, chápavý policajt z revenge movie Niet návratu, vojenský kamarát excentrického milionára (Iron Man), parťák skúseného fízla Denzela Washingtona v heist movie Spojenec a lekár z Prebudenia s Haydenom Christensenom. Za Hustle a Flow bol nominovaný na Oscara. Do Iron Mana 2 ho nechceli. Tak aspoň daboval Princeznú a žabu.

LELAND ORSER (*1960, USA)

Filmový svet je plný schopných hercov, korí dostávajú tridsať rokov v kuse malé úlohy vo veľkých filmoch. Stačí im menší priestor... lebo im nič iné nezostáva. A tak hrajú, mihajú sa, prichádzajú na scénu v tridsiatej ôsmej minúte a v štyridsiatej sú už preč. Niekto ich zastrelí, alebo proste prejdú na opačnú stranu ulice. Je to tvrdý oriešok i nevďačný chlebíček. Leland by vedel/mohol rozprávať; vďaka jeho výraznej tvári si ho pamätáte z viacerých projektov, iba o tom neviete (vrátane seriálov – hral v šesťdesiatich epizódach „Pohotovosti“). Najvýraznejšie sa presadil v roku 1997, keď hral vo Votrelcovi: Vzkriesení okuliarnatého hostiteľa, ktorý sa pripája k skupine akčných figúrok napriek tomu, že je infikovaný. Bola to asi Lelandova „najväčšia rola z malých“, ale ani v nasledujúcich rokoch nezaspal na vavrínoch. Hral s Denzelom Washingtonom a Angelinou Jolieovou v serial killer Zberateľ kostí, mohli ste ho vidieť v spoločnosti Genea Hackmana v Porote, kde bol na strane zlých, zlý bol aj ako „pravá ruka“ šéfa newyorského podsvetia Kingpina (Michael Clark Duncan) v komikse Daredevil. Jeho vzhľad si môžete pamätať z takých známych snímok významných režisérov, ako sú Sedem (r. David Fincher) alebo Zachráňte vojaka Ryana (r. Steven Spielberg). Dobre zahrá svine, bláznov, psychopatov, kriminálnikov ale i sympatických chlapíkov (šéf bezpečnostnej agentúry a kamarát Liama Neesona v úvode trileru 96 hodín, v Pearl Harbor umožnil Kate Beckinsaleovej prístup do riadiaceho strediska v Pearl Harbor za to, že mu zachránila život).

ALEX REIDOVÁ (*?, Veľká Británia)

Alex má tvár, ktorá by sa ľahko mohla stať známou, no samotná Alex vlastnej sláve veľmi nepomáha. Napríklad sa dosť mizerne propaguje; nezistil som ani rok narodenia, dokonca i fotiek na internete má Alex minimum (a všetky sú zlé). Nielenže jej nechýba herecký talent, ale myslím, že už fyzicky je veľmi ľahko zapamätateľná: keď pre nič iné, tak pehy, pehy, pehy! O čo nežnejšie, rozkošnejšie a mačičkovejšie pôsobí, v o to brutálnejších hororoch hrá. Zatiaľ sa na ústredný part nezmohla (vlastne... v Arachnidodi ako odvážna pilotka v podprsenke a samopalom stroskotala na ostrove). Hrá spravidla v krvákoch, v ktorých ju do polovice niečo zožerie, či už pes (ostrý britský survival horor Pustina) alebo podzemné potvory (Pád do tmy). Hrá len od začiatku 21. storočia, takže príležitostí zatiaľ nebolo veľa, ale myslím, že nádej tu je. Niekedy si myslím, že veľmi veľká.

DAMIAN LEWIS (*1971, Veľká Británia)

Damian je môj miláčik pre rok 2010. Nevravím, že som si ho nevšimol už v Pavučine snov, sračke (doslova) podľa Stephena Kinga, kde ako „nakazený“ ryšavý Jonesy obstaral ústrednému hrdinovi (Thomas Jane) zasnežené psycho. V roku 2009 som naňho narazil v krásnom vojnovom seriáli z produkcie Spielberg/Hanks „Bratstvo neohrozených“, kde exceloval ústrednou rolou Wintersa, kamarátskeho veliteľa svojich chlapcov (totálne zaslúžená, na zlato bohužiaľ nepremenená, nominácia na Zlatý glóbus). V citlivej úlohe som mu uveril všetko. Odhodlanie, nádej, strach, rešpekt, ktorý si nemusí vynucovať krikom, láskavosť i pochopenie. Dostať takú rolu – a zomrieť. Ako sa hovorí. Ryšavý Damian našťastie nezomrel. Naopak, upísal sa ďalšiemu výbornému seriálu, svojráznej kriminálke „Life - najbohatší policajt“, ktorá ale skončila po druhej sérii. Damiana si bohužiaľ filmári príliš nevážia. V lepšom prípade dostáva prízemne jednorozmerné záporné roličky (násilnícky manžel Jennifer Lopezovej – Žiť po svojom). Ale ak vezmeme do úvahy, že hrá skromne len od roku 1997 (našli ste ho v Robinsonovi Crusoeovi s Pierceom Brosnanom?)...

BERNIE MAC (*1957, USA)

Napísal niekoľko kníh, začínal ako klubový komik. Urasteným dojmom pôsobiaci Bernie Mac (meral 191 cm a nevážil najmenej) mal dobre vybudovanú povesť obľúbeného komika najmä v USA (od r. 2001 dvakrát získal nomináciu na Emmy za vlastnú „Bernie Mac Show“), ale poznali ho aj pozornejší Slováci. Jeho svojrázny účes, veľká hlava, gúľanie velikánskymi očami, široký úsmev, prenikavé očká boli známe aj u nás a to z menších rolí väčších snímok (urečnený predavač ojazdených áut v trháku Transformers, urečnený parťák z trilógie Dannyho jedenástka/dvanástka/trinástka). V Transformers 2 sa už nestihol objaviť: v roku 2008 k improvizácii naklonený komik zomrel vo veku 50 rokov na komplikácie, spôsobené zápalom pľúc. Mohli sme ho vidieť ako „brata“ Billa Murraya resp. „nového Bosleyho“ v roztopašných, dievčensky uchichotaných a karate ukopaných druhých Charlieho anjeloch: Na plný plyn, prísneho budúceho svokra vyplašeného mladíka (Ashton Kutcher) v komédii Hádaj, kto príde alebo ako drsného šéfa Billyho Boba Thorntona (Santa je úchyl!). Často hral po boku iných populárnych afroamerických hercov, ako sú Martin Lawrence a Eddie Murphy (Doživotie), Terrence Howard (Pride) alebo Chris Rock (Hlava štátu). Zanechal po sebe manželku, s ktorou bol ženatý od roku 1977 a pocit, že ešte len začínal.