Diane Laneová
Štvrtok, 17 Jún 2010 05:44

Biografia americkej herečky Diane Laneovej (Neverná, Môj pes Skip).

Pôvabná, dievčenská, sebavedomá, zrelá a „tak akurát ambiciózna“ americká herečka Diane Laneová (*1965, USA) je myslím si to, čo si predstavíte, keď sa povie „krásna žena“. Tí, ktorí ju poznáte ako herečku ešte z jej povedzme „dievčenských rokov“, ju možno až tak neberiete. Diane totiž v hereckom divadielku nie je žiadnym nováčikom. Kdeže. Ani omylom.

Od detstva ju jej umelecky založení rodičia viedli k divadlu a vo filmoch hrá od osemdesiatych rokoch 20. storočia. Začínala v Coppolových drámach Dravé ryby a Cotton Club, pokračovala neprekvapivo v tvrdých „chlapských“ akčných trileroch (Ohnivé ulice kovboja Waltera Hilla) a postupne sa sladko, ohnivo vzrušujúco, ako to vie len ona, prepusinkovala nečakane až do westernov (Divoké kočky so Scottom Glennom, Divoký Bill s Jeffom Bridgesom a za Osamelú holubicu s Robertom Duvallom a Tommy Lee Jonesom bola nominovaná na Emmy). Ak ju pozorne sledujete od 80. rokov, je to pre vás v prvom rade skvelá herečka. Pekná baba tiež. Iste. Ale už ju nevnímate povrchne len ako krásku, ale ako „vážnu“ charakterovú herečku, ktorá na to má. Na všetko.

Ale ak ste ju „filmovo spoznali“ až po jej štyridsiatke, asi vám ako krásna zrelá a skúsená žena pripadá, hoci (alebo práve preto), že tak často hrá „mamy“ (pôvabná nostalgická melodráma o psíkoch, ktorí nás v detstve veľa naučia o živote Môj pes Skip alebo psychologický horor Sklenený dom) a „frajerky“ (George Clooney – Dokonalá búrka, John Cusack – Láska na inzerát). Ak by sme chceli byť sexuálni, čo v takejto prudérnej konzervatívnej asexuálnej krajine určite nesmieme, asi by sa dalo povedať, že Diane Laneová je ideálny prototyp zrelej kočky, ktorá zasvätí do erotických tajov každého šťavnatého panica. Hoci má dnes totiž u niektorých menej skúsených divákov povesť slušňáckej ženy, v skutočnosti v minulosti kŕmila noviny početnými sexuálnymi románikmi so svojimi šarmantnými hereckými kolegami, z nich niektorí sa jej neomrzeli a za dvoch z nich sa vydala. Prvým bol v rokoch 1988 – 1994 Christopher Lambert (s ktorým sa pred filmovou kamerou stretla v dráme Mystická krása a v trileri Ťah jazdcom) a od roku 2004 zatiaľ dodnes s Joshom Brolinom.

166 centimetrový poklad, narodený v New Yorku, skutočne často hrá po boku „silnejších partnerov“, ako sú Robert Downey Jr. (životopis Chaplin), Sylvester Stallone (komiks Sudca Dredd), Wesley Snipes (triler Vražda v Bielom dome), Richard Gere a Oliver Martinez (erotika Neverná, s Gereom ju ale spája zrejme silné priateľstvo, pretože spolu hrali už 3x a ešte nie je všetkým dňom koniec - Cotton Club, Neverná, Noci v Rodanthe), Viggo Mortensen (romantika Prechádzka po Mesiaci) či Thomas Jane a Mickey Rourke (gangsterka Rana istoty). No na rozdiel od Demi Mooreovej je kvalitná „dramatická“ herečka.

Hoci získala už aspoň (stále lepšie, ako nič, ale aj tak je to podľa mňa škaredo málo) jednu oscarovú nomináciu (za Nevernú) a ďalšie dve nominácie na Zlatý glóbus (Neverná, Pod toskánskym slnkom), veľmi vďačnú a pôsobivú kreáciu mala príležitosť predviesť v žánrovo ťažko zaradenom príbehu Francisa Forda Coppolu Jack, kde stvárnila silnú matku ústredného chlapčeka, ktorý vinou zvláštnej choroby starne tak rýchlo, že hoci chodí na základnú školu, vyzerá ako Robin Williams.

Po boku „slávnejších mužov“ hrá zrejme len zo srandy, lebo ak by raz dostala myslím ale fakt že PORIADNU hlavnú úlohu, Akademikov by odleteli príčesky (biedny internetový triler Smrť On-line nerátame, dúfajme, že to nebol posledný riskantný ťah producentov, dať jej hlavnú rolu).

Sú muži (George Clooney), ktorých majú radi muži aj ženy. A sú ženy, herečky, ktoré majú v láske ženy aj muži. Diane Laneová takou je a keby bol svet spravodlivý, dávno by bola hviezdou.

P.S. Biografiu som ponúkol slovenskému týždenníku „Rytmus života“. Bez reakcie. Ďakujem.