14 kusov mladej SK hereckej generácie 2010
Piatok, 04 Jún 2010 05:54

Po roku sa vraciame k článku 14 kusov mladej SK hereckej generácie.

Už vtedy som videl, že slovenský divák si nachádza vzťah k slovenským hercom a že nám tu v období temna, kedy sa nakrúcal jeden slovenský film za dva roky, vyrástla nová herecká generácia.

Jej najvýstavnejším kusom (samozrejme išlo o subjektívny pohľad), bolo ich spolu 14, som sa obšírne venoval v danom článku. Ubehol rok a samozrejme som videl, že ten článok je síce fajn, ale chýbajú v ňom mnohí ďalší herci, ktorí sa mi zdajú zaujímaví (Kemka). Dlho som uvažoval nad napísaním pokračovania, v ktorom by som sa im venoval.

Uvedomil som si ale, že by to bolo dojenie polomŕtvej kravy, pretože ich ZASA AŽ TAK VEĽA nie je. Na samostatný článok by to nestačilo. Ak by mal byť dobrý. Radšej, ako dojiť polomŕtvy dobytok, mi pripadalo ako lepší nápad napísať síce pokračovanie článku, ale venovať sa v ňom v prvom texte spomenutým hercom v tom zmysle, kam sa za 365 dní pohli.

Takže to vezmem rad za radom, ako som sa týmto hercom venoval vtedy. Ešte by som dodal, že v článku sa nevenujem ich divadelnej/muzikálovej činnosti. Len filmom a seriálom, prípadne napríklad reklamám.

ALEXANDER BÁRTA

Som rád, že môžem začať optimisticky. Bártova životná partnerka, herečka Henrieta Mičkovicová, v roku 2010 zachránila vlastnú dušu odchodom z „Paneláku“ a prešla do podľa mňa pre hercov, scenáristov, režisérov i divákov predsa len náročnejšej, ambicióznejšej a dôstojnejšej konkurenčnej „Ordinácie v ružovej záhrade“ na Markíze. Bárta „Paneláku“ síce zostal verný... ale len do mája 2010, kedy nečakane odišiel. On sám síce tvrdí, že od septembra 2010 sa vracia, ale pevne verím, že je to vtip. Čo sa od minulého článku zmenilo? Tak napríklad (definitívne?) vypadol z konkurenčného seriálu „Ordinácia v ružovej záhrade“ (kde beztak iba hosťoval) a mal som strašnú smolu vidieť ho v UKÁŽKOVEJ experimentátorskej pseudo umeleckej sračke, Rozhovore s nepriateľom. Skutočne sila, vy si asi myslíte, že si robím srandu, ale niečo také sa nevidí často ani u Cormana. Naopak, stále sme ho nevideli v slovenskom hixploitation Gejzu Dezorza Fabrika smrti: mladá krv (ale má v ňom podľa všetkého len cameo).

ĽUBOŠ KOSTELNÝ

Už minule som mu prorokoval úspech a Ľuboš (ktorého mám veľmi rád a rád by som ho videl vo svojom kriminálnom buddy trileri o vojne bratislavského podsvetia s Ministerstvom vnútra SR) nezostáva mojej príjemnej prognóze nič dlžný: definitívne si podvolil domáce publikum v úspešných seriáloch: v „Profesionáloch“ sa opakuje nielen jeho postava, ale už aj on sám, no to je údel komediálnych seriálov. Zaujímavý „psychologický prerod“ zaznamenal ako doktor Juríček v „Ordinácii v ružovej záhrade“, kde sa dal dokopy so sestričkou Petrou Polnišovou a v štvrtej sérii, štartujúcej v roku 2010, sa dokonca dostali na prvé miesta v titulkoch! Okrem toho je čoraz známejší u českých susedov (3 sezóny v pekle). Od napísania minulého článku som ho videl v jedinom novom filme, slabej dráme Ženy môjho muža, ale mal tam takú malú rolu, že si ho, hoci sa pokladám za pozorného diváka, vôbec nepamätám. Rok 2009 palec hore, rok 2010 drobulinká stagnácia, ale stále hore.

LUKÁŠ LATINÁK

Na pocmukanie mäkko rozprávajúci Ľukáš Ľaťiňák je mladý muž, ktorý predsa len ešte má povedzme „slabšie názory“, čo sa odzrkadlilo na jeho rozpačitom hosťovaní v jojkárskej blbej „zábavnej“ relácii „Sedem“. Inak ale váľa: v improvizačnej „Partičke“ patrí k tomu najpohotovejšiemu, dostal o čosi výraznejší priestor v štvrtej sérii „Ordinácie v ružovej záhrade“ (ako xenofóbny brat nového gay doktora), krátko ale dobre zahral záletného frajera Zuzany Kanóczovej v solídnej dráme Nebo, peklo... zem. Zahral si v uznávaných drámach Pouta a Nedodržaný sľub. Ako minule, i teraz palec hore, ale zdá sa mi, že ako rýchlo sa mladí slovenskí herci dostávajú na vrchol, rovnako rýchlo zaspávajú na vavrínoch.

NELA POCISKOVÁ

Prvý rozhodne palec dole. Nela podľa mňa JE talentovaná, len si nie som istý, že či ako herečka. Nehrá v novom seriáli ani vo filme, dočerta veď vlastne zatiaľ nehrala v ŽIADNOM filme! Jej hranie začína a končí „Ordináciou“, kde sa rozpačito opakuje ako tínedžerka, snažiaca „nájsť samú seba“, stále sa dostávajúca do nových problémov. V podstate to nie je už ani vtipné, scenáristov by som z toho ale až tak nevinil; Nela je asi fajn baba, no vo vyhrotených situáciách jej postavy vidieť, aké má maličké životné skúsenosti, nevie reagovať a zrejme ani príliš dobre hrať, dobre sa na ňu pozerá, čo o to, ale to je (dúfam, že zatiaľ) asi všetko (tancovaním v „Let's Dance 4“ to len potvrdila, ten talent bude zrejme v niečom inom).

TÁŇA PAUHOFOVÁ

Tu asi niet čo dodávať, Táňa „ide“. Nikdy som síce nerozumel tým, ktorí ju milujú (okrem Maštalíra), ale beriem ju ako zaujímavú a kvalitnú herečku. Keď som o nej minulý rok písal, dosť filmov s ňou mi unikalo. Odvtedy som si doplnil vzdelanie: videl som ju mihnúť sa v Ženách môjho muža (kde sa vyzliekla, hoci to pre potreby príbehu nebolo dôležité) a v Polčase rozpadu. Tam som sa tešil na tucty prasačiniek, bohužiaľ toho až tak veľa nebolo. Od roku 2009 sme ju videli v 3. sezónach v pekle a v komerčne úspešnom Jánošíkovi, kde sa však len mihla na osem a štvrť minúty. Naopak, stále sme ju nevideli vo Fabrike smrti, kde má na rozdiel od Bártu hrať jednu z hlavných postáv.

DOROTA NVOTOVÁ

Je stále taká istá, ako v roku 2009 a myslím si, že ak ju život raz nezabije predčasne (aj keď je otázne, čo je predčasne), bude taká do konca. Dorota bola jediná z predchádzajúceho zoznamu, ktorá doňho nepatrila; sama v minulosti priznala, že sa za herečku nepokladá a že by pokojne popri všetkých veciach, ktoré robí, mohla napríklad zavárať papáju patagónsku alebo chytať anakondy na Borneu (no dobre, to už ju necitujem). Takže vlastne vôbec nie je zaujímavé, že odvtedy v ničom nehrala (ak nerátame koprodukčný Prípad nevernej Kláry, ktorý som nevidel a chystanú celovečernú kino komédiu s Petrom Marcinom a Mirom Nogom Mŕtvola musí zomrieť). Do popredia sa dostáva skôr jej mladšia sestra Tereza (ako dvadsaťročná zrežírovala dokument Ježiš je normálny!). Ale Dorota tak či tak palec hore, nech robí, čo robí.

ZUZANA KANÓCZOVÁ

Nuž, Zuzana ma troška štve: jej rola hovorkyne nemocnice v „Ordinácii“ už asi milión dielov rozčuľuje výrazom „vyoranej myši“. Nehrala v žiadnom filme (no ja som dohnal resty a pozrel som si jej solídny nahý výkon v baletnom Nebo, peklo... zem) a nič nové, pokiaľ viem, nemá roztočené. Palec dole a pokiaľ nenájde režiséra, ktorý v nej bude vidieť aj niečo iné, než len prsia...

MONIKA HILMEROVÁ

Hoci sa môže zdať, že som minule zaťal sekeru vysoko, keď som Hilmerovej prorokoval (alebo také niečo) Oscara, trvám si na tom. Monika však od minulého článku výrazne stagnuje; v „Ordinácii“ prestáva byť akokoľvek zaujímavá a sympatická. Naopak, jej postava je protivná, čo sa na malom Slovensku často odzrkadlí i na povesti, akú má daná herečka (= ak hráte sympatických ľudí, Slováci vás majú radi, ak hráte svine, nenávidia vás). Vo filmoch nehrá (jedinou výnimkou je masívne koprodukčná dráma Suplent s Ivanom Trojanom a Martinom Hubom), pretože pred kariérou uprednostnila tehotenstvo. Aj keď ma štipku mrzí, tento rok palec dole.

CSONGOR KASSAI

Csongora mám rád, ale taká stagnácia (opakujem, bavíme sa o televízii a kine) sa len tak často nevidí. Z „Ordinácie“ sa definitívne vytratil, jeho meno je aktuálne spojené len s komediálnym seriálom „Profesionáli“. Maximálne sa mihol v prepadáku s Karlom Rodenom Oko ve zdi.

BRAŇO BYSTRIANSKY

Sto palcov dole. „Hraním“ v „Paneláku“ sa mi ako človek totálne sprotivil až zhnusil, „Kutyila s.r.o.“ mu našťastie konečne zrušili (aj keď ten nebol nikdy jeho) a v Nedodržanom sľube som ho nevidel a ani nechcem. Lúzer článku, až sa hanbím, že som minule bol tak málo prísny a dostal sa mi doňho (ešte aj v tej hnusnej reklame na motorové píly je protivný).

GABRIELA DZURÍKOVÁ

Gabriela mi bola sympatická už minule a i tento rok to bude palec hore. Stále bez problémov zvláda vážne („Ordinácia“) i komické („Mafstory“) roličky. Čo sa od minula zmenilo? „Odsúdené“. Síce sa usmievam, keď vidím, ako sú z priemerného seriálu všetci paf, faktom je, že oproti „Paneláku“ je to na Oscara, ale to je dôkaz jedinej veci a to tej, že Kraus ničí slovenskú kinematografiu tak kvalitne, že aj priemerný seriál býva chápaný ako veľdielo Orsona Wellesa. Gabika v seriáli stvárnila Magorku. Jej tragikomické hosťovanie v trápnej porote otrasnej tanečnej jojkárskej šou hodnotím totálnym palcom dole, občas by to chcelo nejakú vnútornú brzdu alebo čo, neskákať pre peniaze do všetkého, do čoho ma oslovia, ale i tak Gabike rád dám ešte rok šancu. A potom uvidím.

TOMÁŠ MAŠTALÍR

Na Maštalírovi sa mi páči, že sa neponižuje v seriáloch všetkého druhu a hrá v jedinom – v „Ordinácii“. Resp. hral, pretože v máji 2010 sa objavila pre fanúšikov šokujúca správa. „Som za všetko vďačný, ja seriálu a seriál mne, ale myslím, že stačilo“ – a doktor Gregor odišiel. Inak Maštalíra môžete vidieť len v divadle (a počuť v reklamách). Výnimku urobil až teraz - mali by sme ho uvidieť v dráme Čubírková, pojednávajúcej o vraždiacej Slovenke (fotky sem dávať nebudem, každopádne išlo o hlavu, oddelenú od zvyšku trupu, pohodenú pod umývadlom vo vlakovom WC). Palec hore, ale troška váham.

ALŽBETA STANKOVÁ

Minule som z nej bol roztatárený. Tento rok palec dole. Jednoznačne. Slabé filmy (Troškov Doktor od jezera hrochů) a nekonečné seriály, v ktorých o scenáre rozhodne nejde („Vyprávěj“, „Přešlapy“). Proste len ďalší prehajdákaný herecký talent. Rozhodne by som jej odporúčal, aby čo najskôr prestala hrať a ľutujem, že som ju minulý rok do tohto článku vôbec zaradil, pretože je pre mňa ako diváka veľkým sklamaním. Pokiaľ viem, má diplom inžinierky z ekonómie a zarába si na život aj realitami. Určite by mala prestať strácať čas (svoj a hlavne náš) s tým, čo si predstavuje pod pojmom „hranie“... a živiť sa už iba realitami.

IVAN MARTINKA

U Ivana je to našťastie rovnaké, ako v roku 2009: stále ho mám rád. Konečne som ho videl ako Jánošíkovho mentora Uhorčíka a zaujal ma i na menšom priestore ako hrdinkin (Zuzana Kanóczová) brat v dráme Nebo, peklo... zem. V žiadnom novom filme ani seriáli nehrá, jemu to ale budem žrať aj bez toho. Palec hore a teším sa na jeho ďalšie úlohy.

Stretneme sa: štvrtého júna 2011.