Kde som ho už videl? 5
Streda, 26 Máj 2010 06:13

Miniatúrne biografie hercov: Samantha Mortonová, Arnold Vosloo, Bruce Greenwood, Charles Dance, Rosario Dawsonová, Neil Patrick Harris.

SAMANTHA MORTONOVÁ (*1977, Veľká Británia)

Krehká bábika Hollywoodu (ale narodená v britskom Nottinghame). Pochádza z chudobnej rodiny a dokazuje, že výška (160 cm) a váha (neviem, ale veľa nie) nič neznamenajú, ak máte strhujúci talent, rovnako silný ako slon a krehký ako hrnček. Samantha na seba „naplno“ upozornila v roku 2002 v dvoch filmoch (ale už za Sladkého ničomníka/1999 Woodyho Allena so Seanom Pennom bola nominovaná na Oscara): slabučkým dojmom pôsobiaca, v skutočnosti ako lev statočná prisťahovalkyňa, ktorá s manželom a deťmi začína nový život v Amerike (In America – druhá oscarová nominácia) a ako holohlavý „tušiteľ“ vo vizionárskom sci-fi Stevena Spielberga Minority Report, kde dostala za parťáka Toma Cruisea. 2004 dostala Johnnyho Deppa v blatovej historickej dráme Libertin a 2007 excelovala ako sťatá Mary Stuartová v Kráľovnej Alžbete: Zlatom veku.

ARNOLD VOSLOO (*1962, Afrika)

Holá hlava, svalnaté bruško. No. Hm. Preslávil ho egyptský kňaz v trhákoch Stephena Sommersa Múmia a Múmia sa vracia, ale bez problémov zvláda aj umiernenejší herecký prejav. Hoci sa za „ten“ film, ktorý ho preslávil, pokladá práve Múmia z roku 1999, už o šesť rokov skôr dostal ponuku na pravú ruku ústredného psychopatického zločinca (Lance Henriksen) v americkom debute ázijskej legendy Johna Woo Živý terč (a už rok predtým mal tú česť byť režírovaný Ridleym Scottom v historickej freske 1492: Dobytie raja). Dlhé roky po Živom terči hral v béčkach (Darkman 2 - 3 z Raimiho produkcie), potom prišla Múmia. V dvojke ho už do nemalej miery nahradil nový zlosyn (The Rock) a do trojky radšej vôbec neišiel. Zato išiel do béčkarských vôd (policajt v krvavom céčku s Edwardom Furlongom z produkcie Michaela Madsena Krvavá lúpež). Prišiel však tiež mentor charizmatického Leonarda DiCapria v africkom dobrodružstve Edwarda Zwicka Krvavý diamant, kde si nechal narásť vlasy a ukázal, že vie aj hrať (čo potvrdil v Pitofovej rumunskej rozprávke Oheň a ľad: Súboj drakov ako odvážny kráľ).

BRUCE GREENWOOD (*1956, Kanada)

Väčšinou hrá autoritatívne, cnostné úlohy skúsených mužov s veliteľským talentom. Taký bol ako mentor Hilary Swankovej v apokalyptickom sci-fi Jadro aj ako neústupčivý šéf agenta FBI (Val Kilmer), ktorý s agentom ATF (Denzel Washington) „naprieč časom a priestorom“ odhaľuje teroristický útok v time travel Tonyho Scotta Deja vu. Peknú rolu, boháča, organizujúceho záchrannú psiu misiu na Antarktídu, získal v dobrodružnej dráme s Paulom Walkerom (inšpirovanej skutočnými udalosťami) 8 statočných.

CHARLES DANCE (*1946, Veľká Británia)

Vyrastal vo Worcestershire, študoval grafický dizajn v Leicesteri a prvú prácu dostal v divadle... ako kulisár. Vysoký modrooký Brit začínal v televíznych seriáloch (vidieť ste ho mohli na opačnej strane zákona, než ako postávali Doyle a Body). Začínal v bondovke (Len pre tvoje oči), v Amerike zaujal ako ústredný zlosyn, ktorý unesie zázračného tibetského chlapca, po ktorom pátra Eddie Murphy v trikovej komédii Zlaté dieťa. Určitú popularitu mu priniesla temná rola feťáckeho doktora Clemensa v sci-fi horore Votrelec 3, kde ako jediný vo votreleckej ságe dostal mužatku Ripleyovú do postele. Nasledoval ďalší z jeho mnohých zločincov - jedným okom obdarovaný zloduch v akčnej paródii Johna McTiernana Posledný akčný hrdina a žiarlivý manžel lesnej žienky (Mia Saraová), kušou ohrozujúci mladíka (Lou Diamond Phillips) uprostred divočiny (Búrka). Kým týmito rolami si zarába na nájom, hrá aj vo filmoch, ktoré mu dovoľujú ukázať čosi viac: šéf knižného vydavateľstva, posielajúci autorku detektívok (Charlotte Ramplingová) oddýchnuť si do jeho dedinskej vily, kde situáciu komplikuje nečakaný príchod zhýralého dievčaťa (Bazén). Charlesa Dancea pozná i tuzemský divák (Tmavomodrý svet).

ROSARIO DAWSONOVÁ (*1979, USA)

Zo začiatku vyzerala ako nezaujímavá chvíľková hviezdička, ktorá sa okolo kamery chvíľočku tupo pomotá, dostane sa na prvé (prinajhoršom tretie) miesto v dajakom rebríčku najlepšie sa bozkávajúcich herečiek sveta roku X, preberie frajera nejakej staršej herečke (napríklad osemdesiatročnej Demi Mooreovej) a časom zaslúžene zapadne. Nič nebolo ďalej od pravdy. Pritom jej začiatky skutočne neboli výnimočné. Hrať babu po boku Willa Smitha a Tommyho Lee Jonesa v Mužoch v čiernom 2 je fajn, ale dieru do kinematografie tým nevyvŕtate. Kto si vtedy spomenul, že debutovala v kontroverznom „AIDS trileri“ Kids škandalózneho Larryho Clarka? V rovnakom roku, ako s Willom naháňala mimozemšťanov, hrala nielen v ďalšom vyložene oddychovom veľkofilme (vysokorozpočtové fiasko Pluto Nash), ale i vo výbornej 25. hodine, kde hrala frajerku Edwardovi Nortonovi a zároveň jeho potenciálnu zradkyňu. O čosi neskôr prijíma ponuku na odvážnu partizánku (ktorá sa svieže nezamiluje do ani jedného z hrdinov) v dobrodružnej komédii Petra Berga Vitajte v džungli. Pristane jej to vo vyložene „hlúpych“ látkach, ale i v oscarových drámach (hoci nie vždy to vyjde - Alexander Veľký). Všestranný žánrový talent a žánrovú univerzálnosť preukazuje naďalej. Nevyhýba sa maličkým rolám v svojráznych underground záležitostiach (Vyvrheli pekla Roba Zombieho), strieda komerčných režisérov (Bohémovia Chrisa Columbusa) s kultovými pop-kultúrnymi figúrkami (Kevin James a Clerks 2: Muži za pultom, Robert Rodriguez a Sin City – mesto hriechu, Quentin Tarantino a Grindhouse: Auto zabijak), znova sa stretáva s Willom Smithom (Sedem životov) alebo hrá frajerku šialeného zlodejíčka (Joseph Gordon-Levitt), nakoniec podľahnúcu jeho charizmatickejšiemu parťákovi (Mickey Rourke) v Rane istoty.

NEIL PATRICK HARRIS (*1973, USA)

Bývalá detská hviezdička sa dokázala presláviť aj ako dospelá, čo je u detských hviezdičiek zázrak. TÝM filmom, ktorý to dokázal, bolo propagandistické sci-fi Paula Verhoevena Vesmírna pechota. V dvojke a trojke sa už neobjavil, zato sa objavil v tínedžerských komédiách Pofajčíme, uvidíme 1 – 2, kde odvážne a s chuťou stelesnil... sám seba. Nakoniec mu ale tučné konto priniesla „len“ televízna obrazovka (sitkom „Ako som spoznal vašu mamu“). Menšie úlohy v otrasných filmoch mu tiež nepomáhajú (frajer Ruperta Everetta v mizernej sladkokyslej melodráme Správna vec).