Danny Trejo, keď tvár zabíja
Utorok, 16 Jún 2009 12:36

Biografia kultového amerického skoro herca Dannyho Treja (KRIMINÁL, DESPERADO, ANAKONDA, CON AIR, PREDÁTORI).

Koluje legenda, že keď 170 cm vysoký Danny Trejo (narodený 16. 5. 1944 v Los Angeles) začínal s filmovaním, istý mladý producent sa ho spýtal, či by vedel zahrať bývalého trestanca. Potetovaný Trejo mu vraj odpovedal smiechom... ako inak mohol na túto otázku reagovať človek, ktorý väčšinu z prvej polovice svojho života trávil po väzniciach naprieč celými Spojenými Štátmi?

Nemal ani desať, keď absolvoval svoje prvé zatknutie. Ďalej to už bolo klasické „ako začneš, tak pokračuješ“. U Dannyho ale neplatí „ako začneš, tak pokračuješ a skončíš“. Začal zle, pokračoval zle – ale neskončil tak, skončil v posteli s Jessicou Albaovou, takmer dostal najväčšiu hongkonskú akčnú hviezdu, samopalmi ide proti Predátorom a hrá po boku oscarového pianistu Adriena Brodyho. Kedysi to ale vôbec nebolo ružové. Bolo to šeré, čierne, temné, bezvýchodiskové. Lavína, naberajúce na ozrutnej veľkosti. Krádeže sa zmenili na lúpežné prepadnutia, do toho drogy. „Neexistovala droga, ktorú by som aspoň raz nevyskúšal.“

Spamätal sa, až keď mu súdny systém pohrozil „ešte raz a ideš navždy do basy“. Skončil s drogami, oženil sa s Debbie (sú spolu dodnes), vychoval s ňou dve deti, vrhol sa na filmy a dodnes aktívne pomáha narkomanom s odvykačkami (túto rolu si následne zahral v dráme SHERRYBABY, kde mal ako polepšený narkoman vzťah s problematickou Maggie Gyllenhaalovou).

Čo sa Dannyho ako herca týka, vždy ho vo filme ľahko nájdete. Aj keby dostal dvadsať sekúnd. Minimálne do roku 1995 (kedy vznikol DESPERADO) dostával v každom filme dvadsať sekúnd. Po roku 1995 síce tiež, ale už nie aby producenti zaplnili priestor vizuálne výrazným pošukom, o ktorom nič nevedeli, ale Dannyho Treja obsadzovali preto, že bol Dannym Trejom, ktorý mal nečakane veľký počet fanúšikov, ktorí by naňho do kina išli na hocičo. Stal sa vítaným oživením snímok, korením a milovanou (a prekvapivo nezatracovanou, i filmová kritika k tomuto zvláštnemu hereckému elementu minimálne od začiatku 90. rokov 20. storočia pristupuje s nečakanou toleranciou) cameo tvárou. Keď po dvadsiatich sekundách (alebo dvadsiatich minútach, viď. PREDÁTORI) odchádza z príbehu, muži plačú a panny mu chcú darovať svoje panenstvo (v dobrom komicky „samčo“ ho formuje dvorný režisér Rodriguez, vrcholom je zrejme MACHETE, kde dôchodcovi Trejovi, malému a už skôr obéznemu, než vypracovanému, do postele pohodil X nahých žien rôzneho veku a farieb vlasov).

V začiatkoch svojej šialenej filmovej kariéry sa vlasatý svalnatý Trejo mihal v akčných hororových béčkach, o ktorých mnohí z vás zaiste počuli (SPLAŠENÝ VLAK, PRIANIE SMRTI 4, TAJOMNÉ ZLO, MANIAC COP 2). Často ho v nich niekto bil (alebo bil on niekoho), väčšinou legendy či takmer legendy akčného žánru: Sylvester Stallone (KRIMINÁL, Sly chcel Dannyho do svojich THE EXPENDABLES, k podpise zmluvy ale nakoniec nedošlo), Steven Seagal (MUŽ SO ZNAKOM SMRTI), Rutger Hauer (OBOJOK).

Profesijný vzostup mu ponúkol v roku 1995 Michael Mann, keď z neho urobil parťáka noblesného lupiča (Robert De Niro!), po ktorého stopách vyráža fanatický policajt (Al Pacino) v kriminálnom epose HORÚČAVA. V tom istom roku Danny strhol pozornosť ako vrhač nožov v akčnej komédii Desperado (rolu si zopakoval aj v už podstatne slabšom VTEDY V MEXIKU a pozorný fanúšik sa nevie a nechce zbaviť dojmu, že MACHETE je „vrhačov“ dobrý brat, bolo by ale neférové tvrdiť, že Danny vždy hrá to isté).

Režisér DESPERADA Rodriguez mu aj v nasledujúcich rokoch často rád dohadzoval úlohy vo svojich filmoch. Najcennejšia z tejto spolupráce je zrejme rolička strýka Mačetu (!) z rodinnej trilógie SPY KIDS, pretože je to jedna z mála Dannyho kladných. Veľmi mu pristala a tak si Mačetu (už asi o 1.000 000% drsnejšieho) zahral aj v bombastickom trailery na fiktívny akčný triler „Mačeta“. Nefiktívny trailer na fiktívny film vznikol pre účely kuriózneho „dvojprogramu“ dua Rodriguez/Tarantino GRINDHOUSE: PLANÉTA TEROR/AUTO ZABIJAK; najbizarnejšie na situácii bolo, že diváci boli z traileru tak odpálení, že podnietili producentov reálne začať uvažovať nad vznikom „skutočnej“ celovečernej Mačety či skôr MACHETE, kde Rodriguez splnil sen mnohých fanúšikov akčného žánru 80. rokov, keď v závere nechal Dannyho Treja, aby mačetou sekal do Stevena Seagala, ktorý doňho pre zmenu sekal mečom kendo. Schválne „brakový“ film bodoval u každého „zvrhlého“ diváka a Rodriguez, ktorý nikdy nepatril ku skromným tvorcom, vyhlásil, že plánuje celú trilógiu. Ďalšou spoluprácou Rodriguez/Trejo je upírsky krčmár v OD SÚMRAKU DO ÚSVITU 1-3.

V nasledujúcich rokoch Trejo stvárňoval prevažne záporné postavy, ale už to nebolo (aspoň nie vždy) o dvadsiatich sekundách; vo francúzskom dobrodružstve JAGUÁR stvárnil titulného (!) zlosyna a takmer to natrel Jeanovi Renovi. Samozrejme, nakoniec prehral. Ale na prehry je zvyknutý. A nie všetko, čo sa ako prehra javí, ňou aj v skutočnosti je, ako sa hovorí v DOBROM ROČNÍKU, v ktorom danny nehral, ale vôbec by som sa nečudoval, ak by hral. V CON AIR, z produkcie Jerryho Bruckheimera, bodoval v pestrej galérii najväčších hajzlov Ameriky ako trestanec, ktorého číselná prezývka sa mení podľa toho, koľkú ženu v poradí práve znásilnil. V ANAKONDE ho obrovský plaz zlikvidoval už v atmosférickom úvode, lebo keby nezlikvidoval, zlikvidoval by určite on jeho a nie Jennifer Lopezová. V MUŽOCH NA ZABITIE išiel po Chow Yun-Fatovi, v romantickej akcii Ivana Reitmana 6 DNÍ, 7 NOCÍ sa nestratil ako pirát, obťažujúci Harrisona Forda a Anne Hecheovú na polynézskom ostrove.

Dnes ho vyhľadávajú predovšetkým organizátori filmových festivalov (navštívil Karlove Vary), kamaráti (VÄZNICA režírujúceho herca Stevea Buscemiho, ktorý v CON AIR hral pedofila), zlí chlapci na šikmej ploche (Val Kilmer – SALTON SEA), kontroverzní blázni, ktorým je fuk, čo si o nich kto myslí (Rob Zombie – VYVRHELI PEKLA, HALLOWEEN) a inteligentní filmári, ktorí vedia, že Hollywood sa neskladá len z hviezd Bena Afflecka (s ktorým Danny hral vo FALOŠNEJ HRE), Vina Diesela (ktorému to takmer natrel ako ópiový boss v XXX) a Willa Ferrella (ktorému ukázal pravý zmysel života ako barman - HLÁSATEĽ: PRÍBEH RONA BURGUNDYHO).

Danny je nezastaviteľný parný rušeň, ktorý hrá vo všetkom, čo mu pristane na stole. Ak nakuknete do jeho filmografie, ktorú by mu do počtu mohli závidieť najoscarovejší herci svetovej kinematografie (samozrejme, kvantita nie je ešte automaticky kvalita, ale Danny je špeciálny prípad), uvidíte nádherný neorganizovaný chaos, bordel ak chcete. Od televíznych filmov cez video blbosti až po enté pokračovania pokračovaní (VRANA 4: PEKELNÝ KŇAZ). Od najcéčkarskejších hororov cez hosťovanie v renomovaných úspešných seriáloch („Alias“, „Akty X“, „Zúfalé manželky“, „Monk“) po sériu českých reklám na Mountfield z roku 2009 (ktorú v jednej scéne parodoval v MACHETE, kde ohrozoval jedného z bodyguardov rozkrútenou kosačkou, mimochodom jedného hral Nimród Antal, režisér PREDÁTOROV).

Nikdy sa neľutovať. Vždy ísť dopredu. Ako žralok. Dannyho Treja majú dnes už ľudia radi a môže si za to len a len sám. Osobne si myslím, že má rád už aj on ich - a seba.