Kde som ho už videl? 4
Utorok, 20 Apríl 2010 06:52

Miniatúrne biografie hercov Clea DuVallová, Edward Furlong, Elias Koteas, Eliza Dushkuová, Eric Bana, Kate Maraová.

CLEA DuVALLOVÁ (*1977, USA)

Mladistvá a divná (divno pôsobiaca, divno hrajúca, divné herecké ponuky prijímajúca... proste divná, nehnevajte sa za bohemizmus). Meria 165 centimetrov a jej celé meno znie Clea Helen D´etienne DuVallová. Síce hrala už pred rokom 1998 (hosťovania v seriáloch „Pohotovosť“ a „Buffy, zabíjačka upírov“, nevyhýbala sa ani romantikám pre mladých – Už sa neviem dočkať s Jennifer Love Hewittovou), ale až v ňom dostala výbornú rolu militantnej knihomoľskej lesby Stokely v mimozemskom trileri Roberta Rodrigueza a Kevina Williamsona Fakulta. I v ďalších rokoch zostala verná nenáročným zábavám pre mladých (Také normálne dievča), no hoci sem-tam prijala vážnejšie ponuky (Narušenie, 21 gramov), napriek starnutiu zostáva verná drsným hororom: od nevydarenému sci-fi teroru s Johnnym Deppom Astronautova žena cez nevydarený sci-fi teror s Jasonom Stathamom Duchovia Marsu po vydarený mysteriózny triler Identita a solídny americký remake ázijskej Nenávisti. Hoci to neboli žiadne zázraky, často na nich spolupracovala s legendami, ako sú Takaši Šimizu, Sam Raimi, John Carpenter či David Fincher (Zodiac). V poslednom čase talent rozmieňa na drobné v seriáloch „Carnivale“, „Utečenec“, „Klinika Grace“ či „Hrdinovia“.

EDWARD FURLONG (*1977, USA)

Muselo byť super, keď sa dozvedel, že mu James Cameron dal vlastného robota (Arnolda Schwarzeneggera). Z Terminátora 2: Dňa zúčtovania sa stal totálny trhák. Všetci traja sa následne spojili ešte raz, keď pre potreby zábavného parku Universal nakrútili 3-D zážitok T2 3-D: Battle Across Time (k videniu aj na internete, čaro sa samozrejme bez okuliarov stráca). Pre Terminátora 3: Vzburu strojov sa však spojiť nemohli/nechceli a už dospelého Johna Connora stvárnil Nick Stahl. Šepkalo sa, že pre potreby nakrúcania trojky sa teoreticky môže vrátiť Edward, ale bol v tom čase kvôli problémom s drogami nespoľahlivý a vo vysokorozpočtovej produkcii si nikto nemohol dovoliť riskovať s nespoľahlivým degešom. Pre potreby štvorky (Terminator Salvation) bol do úlohy EŠTE dospelejšieho Connora obsadený rovno Christian Bale. Edward sa po mega úspechu T2 snažil nezapadnúť prachom, ale nepomohlo ani účinkovanie po boku Edwarda Nortona (Kult hákového kríža) ani Meryl Streepovej a Liama Neesona (v Predtým a potom si zahral dospievajúceho syna, obvineného z vraždy). Už vtedy bol nesympatický a jeho výkon bol nechutný, afektovaný a hysterický. Začal piť, drogovať a pribral - čo pri jeho malej výške 170 cm pôsobilo hrozne. Až FYZICKY sa stal odpudivým, ale srdiečko na tom bolo EŠTE horšie. Takmer to s hraním nemalo nič spoločné, skôr to pripomínalo OBJAVOVANIE SA človeka, ktorý náhodou ako decko dostal významnú rolu vo veľkom filme, ale nikto mu nepovedal, že by to už nemal robiť. Edward mal ťažké detstvo, vychovávala ho len matka, ale vychovávala by malo byť skôr v „úvodzovkách“, keďže podstatnú časť detstva a dospievania ho vychovávala ulica. Po Terminátorovi 2 to chvíľku vyzeralo na „druhú šancu“. Lenže postupne sa stal odstrašujúcim exotom, ktorého meno ak uvidíte vo filme, treba sa mu oblúkom vyhnúť. „Horor“ Duch podzemia pôsobil dojmom, že nakrúcanie bolo trojdňovým trápnym improvizovaním v hlinenej jame, „akčný triler“ Krvavá lúpež, kde hral lupiča, sa zvrhla na nechutný krvavý mix „niečoho“ a keď sme už pri tom, Vrana 4: Pekelný kňaz na tom tiež nebola najlepšie. Mizerný Cintorín domácich zvierat 2, v ktorom hral rok po T2, je oproti tomu bomba. Ďalší kandidát na predčasne zosnulú známu hollywoodsku tvár?

ELIAS KOTEAS (*1961, Kanada)

Začínal v divadle, dnes je expert na malé no výrazné záporné figúrky v trileroch a hororoch (homosexuálny bezdomovec, ktorého zavraždí nacistický zločinec – kingovka Nadaný žiak, sériový vrah na elektrickom kresle – mysteriózna kriminálka Anjel smrti, zvrátená pravá ruka Dannyho Glovera – politický akčniak Ostreľovač). Nestráca sa vo filmoch Davida Finchera (Zodiac, Podivuhodný prípad Bejamina Buttona) ani blbostiach (Ninja korytnačky, Kyborg 2 – Sklenený tieň, Pozri, kto to hovorí 2). Často sa mihá v snímkach renomovaných režisérov (Coppola – Tucker: Muž a jeho sen, Malick – Tenká červená línia, Niccol - Gattaca). Najnovšie sme ho videli s Woodym Harrelsonom a Leonardom DiCapriom.

ELIZA DUSHKUOVÁ (*1980, USA)

Už keď bola úplne malá, vystrieľal kvôli nej TITAN SCHWARZENEGGER mrakodrap, plný teroristov (stíhačkou). Reč je o akčnej komédii Jamesa Camerona Pravdivé lži, kde hrala problematickú dcérku neškodného počítačového obchodníka a zakríknutej sekretárky (Jamie Lee Curtisová). Následne zaujala v niekoľkých častiach ako „upírobijka na scestí“ v seriáli „Buffy, premožiteľka upírov“. I ďalšiu slávu jej priniesol mysteriózny seriál z dielne Jossa Whedona („Dollhouse“ dokonca produkovala). Napriek relatívnym úspechom (od veci nebola ani odvážna dievčina, bojujúca v divočine proti mutantom v hixploitation Pach krvi, dvojke a trojke sa už vyhla) je to stále častejšie skôr len „tradičná“ tvorba pre nenáročných tínedžerov (Bravo, girls! s rovesníčkou Kirsten Dunstovou o roztlieskavačkách) a ďalšie seriály („Tru Calling“), ktoré sú fajn, ale ak vás raz obrazovka pohltí...

ERIC BANA (*1968, Austrália)

Zaujal v r. 2000 v zápornej úlohe austrálskeho kriminálnika Drsný Chopper. Hneď si ho všimli v Hollywoode: najskôr hral (nájdete ho?) vo vojnovom inferne Ridleyho Scotta/Jerryho Bruckheimera Čierny jastrab zostrelený, potom sa prebojoval komplikovaným zeleným komiksom Anga Lee Hulk a nakoniec daboval pixarovku Hľadá sa Nemo. Dobre nakopnutá kariéra mu dlho nevydržala. Prišiel síce Spielberg (Mníchov), ale tiež nudný kráľ Anglicka s neposedným penisom v historickej melodráme so Scarlett Johanssonovou a Natalie Portmanovou Kráľova priazeň a nerealisticky statočný brat Orlanda Blooma (Trója). Posledný raz mal dobrý film („nový“ Star Trek J.J. Abramsa), ale ten vlastne vôbec nebol „jeho“.

KATE MARAOVÁ (*1983, USA)

Pôvabné dievča v roku 1999 zaujalo ako dcéra ovdovenej Kristin Scott Thomasovej v čudnom romantickom trileri Náhodné stretnutie, no dlhé roky potom hosťovala v TV seriáloch. Až v Skrotenej hore výborne stelesnila dcéru Heatha Ledgera v krásnom „prívesovom“ finále (hoci Heath bol od nej v skutočnosti starší len o štyri roky). Naposledy zaujala ako „hrdinova baba v podprsenke“ v drsnom Ostreľovačovi a najnovšie ju uvidíme v Iron Manovi dvojke.