Kurt Russell
Piatok, 16 Apríl 2010 06:13

Pre jedných nesympatický grobiansky frajer, pre ďalších sympatický pohoďák, uvedomujúci si svoje schopnosti. Kurt je zaujímavá kombinácia svalov a svojsky charizmatického hereckého prejavu.

Kurt Vogel Russell sa narodil 17. 3. 1951 v meste Springfield (Massachusetts, USA). Kedysi bol populárny detský herec. Mnohí diváci to však ani len netušia. Predsa len, keď sa povie detská hviezda, koho si predstavíte? Elijah Wood, Macaulay Culkin, Anna Paquinová, Haley Joel Osment a tucet ďalších. Povedali by ste do frajera Kurta Russella, ktorý nestvárňuje iné, ako drsné prototypy ľudských bytostí, že tiež patril medzi neposedné decká, ktoré už v malom veku namiesto písania domácich úloh hrali pred kamerou?

A pritom je to tak. Ako šesťročný debutoval vo westernovom seriáli „Sugarfoot“, ako 12-ročný mal vlastnú dobrodružnú TV šou „The Travels of Jaimie McPheeters“ (v rokoch 1963 – 1964 hral v takmer tridsiatke epizód), kým mal 12 stihol hrať v „Utečencovi“, nemal ani 15, keď hral s ELVISOM PRESLEYM (!!!!) v muzikáli Stalo sa na svetovej výstave a ako 13-ročný s Charlesom Bronsonom v televíznom Guns of Diablo. Teda hviezda? Ale ani nie. Nechcelo sa mu. Bavilo ho niečo úplne iné.

V skutočnosti to odjakživa športovo založeného Kurta neťahalo ani tak k disneyovkám (ale že je frajer a "nezabúda", potvrdil, keď už ako dospelý v r. 1981 nadaboval kresleného Lišiaka a psa) skôr k baseballu, čo vykonával aj jeho otec Bing Russell (1926 – 2003). Russell St. bol zároveň televíznym hercom (hral v desiatkach seriálov, väčšinou westernových a ak budete extrémne pozorne skúmať klasiku Sedem statočných, možno ho v nej uvidíte), takže sa Kurt rodinnej tradícii nespreneveril a nakoniec si vybral predsa len kinematografiu (s otcom následne hral vo viacerých filmoch – Elvis Presley, Tango a Cash). Ale možno keby ako dvadsiatnik neutrpel úraz, venoval by sa dnes baseballu.

Ako vidieť, nebezpečné nakrúcania (scény v Ohni, kedy ešte neboli počítačové efekty, hrali herci v čele s Kurtom osobne osobne, málokedy dabléri) ho priťahujú. Má to počiatok v jeho detstve. Otec ho ako malého často brával na nakrúcanie a Kurt sa od prítomných kaskadérov veľa naučil (od jednoduchých vecí, ako po rane „správne“ padnúť na zem, až po jazdu na koni).

Do osemdesiatych rokov 20. storočia vstúpil komédiou Roberta Zemeckisa Ojazdené autá, ale slávu mu priniesli až filmy Johna Carpentera, v ktorých stvárňoval odolné drsné typy chlapákov, ktorí síce majú srdce na správnom mieste, ale aby boli menej zraniteľní, maskujú ho tvrdou fyzičkou (pritom Kurt meria len nijako titanovských 177 cm), naoko škaredým správaním k ženám/deťom a samopalom, ledabolo prehodeným cez plece (paradoxne bol v carpenterovskom období najviac úspešný v Carpenterovom televíznom životopise o Presleym, za ktorý získal nomináciu na Emmy). Ťažko by sme hľadali herca, ktorý si viac zaslúžil vydržať až do konca v snehovom súboji s agresívnou mimozemskou formou života v kultovom horore Vec (v Hollywoode sa chystá prequel, cameo by sme akiste uvítali)! A Snake Plissken (Útek z New Yorku, Útek z Los Angeles)? Nehnevaj sa, pôvodne zamýšľaný Charles Bronson, ale toho by si tak presvedčivo nestvárnil ani ty, nech by si mal aj tri pásky cez zjazvené oči! Iste, nie vždy to tvorivému duu Carpenter/Kurt pristalo. Predsa len, rozpačitou fantasy Veľké problémy v Malej Číne sa zasa až tak nahlas chváliť neoplatí... hoci mnohí diváci k nej majú nostalgický vzťah a Kurta pokladajú za kultového herca, kým iní diváciho vôbec nepoznajú.

Dokáže stvárňovať aj civilnejšie typy v „serióznych“ žánroch (manžel Meryl Streepovej – Slikwoodová/za rolu bol nominovaný na Zlatý glóbus, hokejový tréner – Hokejový zázrak, konský tréner – Dreamer s Dakotou Fanningovou). Dokonca mu pristala i komédia Cez palubu, kde ako tesár potrestá namyslenú buchtu (Goldie Hawnová) tým, že sa po jej strate pamäti na polícii prihlási ako jej manžel a začne ju so štyrmi neposednými synmi v lesnej chalúpke nivočiť. Samozrejme ale nakoniec medzi rozdielnym párikom vyklíči pravá láska, v ktorej nejde o to, aké máte konto. S Goldie si rozumel pred kamerou už prvý raz (dráma Jonathana Demmea ...a po šichte swing z roku 1984) a od osemdesiatych rokov 20. storočia spolu žijú "nadivoko" (Kurt bol predtým ženatý s herečkou Season Hubleyovou).

Do nového desaťročia, ktoré neprialo žiadnym hviezdam 80. rokov, vstúpil sebavedomo: stal sa výbušným parťákom elegantného Sylvestra Stallonea v buddy movie Tango a Cash (ale keď mu Stallone 2009 ponúkol rolu muža, ktorý si najme Slyovo komando na brazílsky atentát v The Expendables, Kurt odmietol a nahradil ho Bruce Willis). 1991 vytvoril možno svoju najkrajšiu rolu - požiarnika, zaučujúceho do vražedného povolania mladšieho brata (William Baldwin) v požiarnickom trileri Rona Howarda Oheň. Osobne som sa nikdy netajil tým, že byť členom Akadémie, dám mu minimálne nomináciu. Neviem, možnože ho to naštvalo (alebo bol len prísny k scenárom?) a tak v 90. rokoch hral ledva v desiatich filmoch, čo sa v Hollywoode nestáva často. Možno mu na stole pristávali desiatky scenárov ročne, ale na rozdiel od kolegov, ktorí museli platiť hypotéky, ich odmietal a prísne si vyberal, čomu prepožičia svoje meno, ktoré nie je vyložene zárukou kvality, ale určitý cveng má. Predsa len, hral od útleho detstva a za ten čas videl stovky odstrašujúcich hereckých prípadov, ktoré brali všetky scenáre - a aha, ako skončili! Rozhodol sa byť INÝ a preto dnes nedopadol ako Seagal, hrajúci ročne v piatich béčkarských trileroch, vyrábaných v Bulharsku a Rumunsku rovno na video.

V deväťdesiatych rokoch sa Kurtovi nedarilo až tak, ako by sme si želali. Na rozdiel od kolegov sa ale dokázal vyhnúť vyložene zlým počinom. Mnohí diváci ho milovali kvôli kultovým filmom 80. rokov, v ktorých pôsobivo zahral hlavné úlohy. Táto láska mu stačila na to, aby sa snažil, išiel dopredu, nestagnoval. A že mu western Tombstone nevyšiel? No a čo, na jeden takýto prepadák si pripísal jeden trhák. Ako Hviezdna brána. Pravda, Bergman to nebol, ale diváci sa bavili a dvojka nevznikla v podstate len preto, že ju zničil TV seriál, v ktorom Kurta zastúpil Richard Dean Anderson. Kurtov nie práve zhovorčivý vojak ťahal hlúpučký scenár dopredu ako splašený žrebec a práve kvôli jeho bombovej vojenskej charizme sa snímka „dá“. Hoci by sa mohlo zdať, že sa špecializuje iba na sebavedomé typy, úplne sa nevyhýba ani „reálnejším“ chlapom, ktorí sú zviazaní slušnou výchovou a tá je slabou/neúčinnou zbraňou voči gaunerom (v Zhubnej vášni ho a manželku Madeleine Stoweovú terorizoval psychopatický policajt Ray Liotta).

Ďalším veľkým trhákom bol akčný triler z produkcie Joela Silvera Konečné rozhodnutie. Terorista „Poirot“ uniesol Boeing 747, na ktorého palubu sa počas letu (!!!!!) prepašuje protiteroristické komando Stevena Seagala (človeče, keď to poviete takto nahlas...). Seagal však šokujúco (uáááááááá!!) zomrie a velenia tímu sa ujíma Kurt ako pacifistický expert na chemické zbrane. Nie, toto nebola Kurtova výstavná rola. Vyložene sympatickí neškodní chlapíci, ktorí nevedia na prvom stretnutí hajzlovi poriadnu uvaliť, mu nesedia. Navyše, Kurt neodolal a na zdôraznenie „neškodnosti“ svojho hrdinu sa namiesto hereckej exhibície spoľahol na dioptrické okuliare. Každopádne, bol to trhák a aj to niekedy stačí, ak ste herec, ktorý sa musí okrem divákov páčiť aj producentom, ktorí musia vidieť, že na seba dokážete zarobiť. Kurt si z toho ťažkú hlavu nerobil, stále si išiel svojou cestou. Veľa toho nenatáral a staral sa o seba.

Na dlhý čas sa jeho posledným dobrým filmom stal hitchcockovský Únos Jonathana Mostowa. V ňom mu uprostred púšte unesú manželku (Kathleen Quinlanová). Tentokrát už bez problémov zvládol „civilnú rovinu“ a tých pár akčných scén, ktoré mal, sme zhltli s navijakom. Asi preto, že sa konečne vybodol na okuliare. Potom prišiel na niekoľko rokov koniec.

Žoldnier: Légia skazy bol očakávaný film, za ktorý zinkasoval 12 miliónov USD (jeden zdroj dokonca uvádza 20... možno je to prekvapivé, ale Kurt, hoci mal podľa mňa vždy ďaleko k vyloženej hviezde, nikdy netrel biedu, za Hviezdnu bránu inkasoval na rok 1994 veľmi fajn 7 miliónov, za prepadák Útek z Los Angeles/1996 dokonca desať a za malú rolu vo Vanilkovom nebi rozhodne pekných 5). Kvôli úlohe takmer nemého špičkového vojaka ďalekej budúcnosti 18 mesiacov trénoval, zvládol fyzicky vyčerpávajúce nakrúcanie, pretrpel počas neho niekoľko vážnych zlomenín dolných končatín (mať zlomený členok je počas nakrúcania akčného filmu nepríjemná vec)... film komerčne prepadol. Čo sa týka „umeleckého dojmu“, aj povracaná veverička je lepšia.

Nečudo, že sa zle zapísal do očí producentov a tí sa naňho v nasledujúcich rokoch alebo vykašľali alebo mu dávali blbé úlohy v blbých krvákoch (v 3000 míľ na úteku s Kevinom Costnerom hral Elvisa resp. lupiča, prezlečeného za Elvisa). Akousi prvou lastovičkou, že v Hollywoode stále existujú ľudia, ktorí s ním chcú spolupracovať, bolo Vanilkové nebo z produkcie Toma Cruisea, kde si zahral jeho psychiatra. Petersenov remake katastrofickej legendy Poseidon, kde si zahral bývalého newyorského starostu, vedúceho skupinku preživších (napr. Emmy Rossumová, Richard Dreyfuss či Josh Lucas) naprieč zničenou loďou, finančne prepadol, ale mizerný film vyzerá predsa len inak.

Akýmsi „definitívnym návratom“ sa stal Grindhouse: Auto zabijak Quentina Tarantina. Po tom, čo rolu sériového vraha, vraždiaceho pôvabné dievčatá autom (!), odmietol Mickey Rourke, spomenul si Tarantino na Kurta. Hoci sa mohlo zdať, že na to herec nebude stačiť, v skutočnosti to bol práve jeho presvedčivo chlipný výkon, ktorý sa stal chrbticou celého projektu. Taká zbabelá sviňa, olizujúca dievčenské prsty na nohách, sa nevidí často.

Hoci Kurt na fotkách pôsobí povýšenecky a arogantne, skôr sa jedná o herca, na ktorom je vidieť, že sa nemieni páčiť každému. Ide si svojou cestou a ak sa vám páči okej a ak nie, tiež okej. Veľmi sympatické (= hanksovské) to nie je, ale má to štýl.

P.S. Hoci jeho meno figuruje aj v Zemeckisovom Forrestovi Gumpovi, v skutočnosti len daboval. Elvisa.

P.S.2 Je zavedený iba ako herec. Nič nerežíruje, za celý život napísal jeden jediný scenár (Útek z Los Angeles) a produkoval dva filmy (Útek z Los Angeles a 14 Hours s Krisom Kristoffersonom).