Jason Statham
Utorok, 30 Marec 2010 06:32

Na to, aby sme Jasona Stathama zaradili správne, musíme najskôr zájsť do minulosti akčného filmu. Akčná kinematografia zažila svoj vrchol v 80. rokoch 20. storočia, kedy okrem...

...áčkarských titanov (Schwarzenegger Stallone, Willis) akčnému plátnu dominovali solídni béčkari (Seagal, Van Damme) a menej solídni céčkari (Lamas, Dudikoff). Akčné filmy so svalnatými, bojové umenie ovládajúcimi samčekmi boli v obrovskej móde a spravidla sa aj slabé filmy stávali komerčnými trhákmi, ak mali v titulnej úlohe charizmatického chlapa so svalmi.

90. roky sa niesli v znamení počítačových technológií – úspešné neboli filmy s akčnými frajermi, ale s počítačovými trikmi ako Jurský park, „nové“ Star Wars alebo Matrix. Akční herci z predchádzajúceho desaťročia nestíhali: Stallone sa upísal sérii nevydarených prepadákov, Willis začal hrať v komédiách, Schwarzenegger sa dal na politiku a akčný žáner sa zmodernizoval – Tvár toho druhého či Skala už neponúkali svalovcov, ale obyčajných chlapíkov, nútených pod tlakom šialených okolností robiť neobyčajné veci.

V 21. storočí bola situácia EŠTE horšia. Divákov akčný žáner prestal zaujímať. Napriek tomu tí, čo vyrastali na 80. rokoch, zasa túžili v kinách znova vidieť akčné trilery. DOBRÉ akčné trilery. Lenže hviezdy toho desaťročia zostarli. Bolo to na novej generácii. A to už sa dostávame k Jasonovi Stathamovi.

Aby sme ale boli presní, treba si uvedomiť, že na začiatku Jasonovi nikto nedával šancu. Opraty „nového akčného žánru“ si striedali skôr nabúchané holé hlavy Vin Diesel (Rýchlo a zbesilo, xXx) a wrestler The Rock (Kráľ Škorpión, Kráčajúca skala). Ctili si tradíciu akčných osemdesiatych rokov. Bolo to vidieť napríklad z toho, že pred dablérmi a počítačovými trikmi uprednostňovali poctivý ručný prístup – akčné scény robili sami a mali niečo zo Schwarzeneggera či Stalloneho. Drsní chlapíci, ktorých milovali ženy, deti aj dengľaví muži.

Bohužiaľ, Diesel a The Rock sa dobrovoľne zničili mizerným výberom rolí. Ich akčné trilery boli čoraz horšie a komerčne neúspešnejšie. Preč bola doba, keď sám Arnold The Rockovi oficiálne predal akčné žezlo v pamätihodnom cameo Vitajte v džungli. Teraz zostali dvaja starnúci svalnatí chlapi, ktorí nemali dobré scenáre.

Tam, kde sa dvaja bijú, spravidla tretí vyhráva. Britský drsňák s „pouličnou charizmou“, Jason Statham (*12. 9. 1972 v Londýne), nastúpil na pole filmu v roku 1998 (dovtedy sa napríklad potápal. Profesionálne. No vážne.). Zaujal už svojimi prvými filmami – kriminálnikmi s dobrým srdcom, ktorých s neopozeranou chuťou stvárnil v gangsterkách Guya Ritchieho Zbaľ prachy a vypadni! a Podfu(c)k. Výborná kondička (má svaly, ale nie až tak ako Arnie a Sly), chlapčenská charizma nezbedného výrečného huncúta... Na rozdiel od Slya a Arnolda nebol Jason zaťažený komplexmi – bol sám sebou a v pohode, usmieval sa, ale vedel byť zlý, nemal duševné poruchy, mal normálny vzťah k sexu. Žiadna „mlčanlivá mašina“ ako Schwarzenegger, ani smutný tulák a večný bojovník proti veterným mlynom Stallone.

Hoci sa akčné scény zmenili na počítačové efekty, Jason dobrovoľne hlasoval za starú poctivú školu, kde sa akčné scény nerobili v počítačoch, ale kde musel reálny človek vyskočil na reálne idúci autobus a z jeho strechy reálne a včas vyskočiť na most, pod ktorým vozidlo práve prechádzalo.

Jason sa však, ako to už chodí, na začiatku nevyhol zlým filmom. V lepšom prípade sa v daných prepadákoch potopil s parťákom (Jet Li – Jediný), v horšom z toho bol mimoriadne trápny akčný sci-fi horor Duchovia Marsu. Dokonca sa mihol po boku Vinnieho Jonesa v Dannym Rakete (s Vinniem hral už v Guyových trileroch) - áno, Vinnie bol nejaký čas tiež pokladaný za vychádzajúcu akčnú hviezdu, ktorá svojou prítomnosťou spasí upadajúci akčný žáner, ale Vinniemu to vydržalo ešte kratšie, ako Dieselovi a Rockovi.

Zlom pre Jasona prišiel v r. 2002, keď mu scenárista a producent Luc Besson ponúkol titulnú rolu v Kuriérovi. K snímke, oplývajúcej podpriemerným scenárom a nadpriemernou akciou, sa vrátili ešte dvakrát.

Od roku 2003 sa hovorí tiež o Lúpeži po taliansky 2 (resp. o The Brazilian Job), našťastie k tomu stále nedošlo. Jednotka sa nevydarila. Čajový heist movie kvalitným scenárom či zaujímavými hereckými výkonmi nezaujal, divákom sa ale páčil a faktom je, že ak sa na niečo z toho blbého filmu o bande nesympatických zlodejov (napr. Charlize Theronová a Mark Wahlberg) podrážajúcich Edwarda Nortona dalo na niekoho pozerať, bol to ako jediný v castingu si zdravý odstup zachovajúci Jason. Kým dovtedy bol sám za seba, v Lúpeži dokázal, že mu niečo hovorí aj tímová práca a humor.

Na Jasonovi je pekné, že ho nerozhodia ani nevydarené projekty. Ide ďalej. A že urobil prepadák? No a čo. To za prvé. A za druhé, prepadáky to vzhľadom na malé rozpočty nikdy na IOO% neboli. Jason hrá prevažne v nie príliš drahých filmoch, takže hoci nezarobia veľa, stále to môže byť chápané ako úspech. Faktom je, že Revolver (o comeback sa v roku 2005 márne pokúšajúceho Guya Ritchieho) nevyšiel. A nijako zvlášť nevyšiel ani Mobil s Kim Basingerovou, americký remake Ružového pantera (kde ho v cameo roličke zavraždili!), film nenávideného Uwe Bolla V mene kráľa, druhé stretnutie so žánrovým kolegom Jetom Li (Osamelý zabijak)... a v atmosférickej kriminálke Michaela Manna Collateral sa len mihol v nedôležitej roličke.

NAPRIEK TOMU si dokázal i vďaka tejto sérii nenáročných projektov vybudovať prestížne meno spoľahlivého akčného borca, ktorý Oscara za hranie asi nikdy nedostane, ale pritom sa nedá povedať, že by nevedel hrať. Len na to kašle a zas a znova prepožičiava svoje meno jednoduchým akčným kravinám. V nich sa však nebojí byť „kontroverzný, zlý a špinavý“ (Zastaneš a neprežiješ 1 – 2).

Ktovie, možno len potrebuje nakopnúť a môže sa časom stať plnohodnotnou hollywoodskou hviezdou (našťastie sa z rôznych dôvodov nakoniec nezúčastnil nevydareného vlkolačieho krváku Psí vojaci, ani prepadáku Hitmana z produkcie Vina Diesela). A ktovie, možno tou „definitívnou“ vstupenkou do veľkého sveta bude už tento rok, kedy bude mať premiéru očakávaná tímovka režiséra Sylvestra Stallonea The Expendables. Do špičkovej spoločnosti „výberových akčných borcov“ si ho ako svojho potenciálneho žiaka vybral mentor Stallone osobne (čím potvrdil, že najväčší akční borci nemusia byť vysokí – sám Stallone meria 177 cm, Jason napriek urastenému vzhľadu o centimeter viac). Jason stvárni jeho pravú ruku, s parťákmi (napr. Terry Crews či znova Jet Li) vyrážajúcu spáchať politický atentát, čo bude viesť k smršti veľkých akčných scén. Jason tiež rád hovorí o svojom vysnenom komikse, ale jeho filmové spracovanie sa zatiaľ nechystá (Sub-Mariner, vládca podmorskej ríše Atlantída).

Má v sebe niečo z Bodyho a Doylea. Je ľadovo pokojný, chladnokrvný, má zmysel pre iróniu, cynizmus a vie sa zhodiť. Je dobrý. Dlhé roky som tomu odmietal veriť. Pokladal som ho za niekoho, kto rýchlo vystrelí a ešte rýchlejšie zapadne. Zdá sa, že som sa mýlil. A viete, že som rád?