Winona Ryderová
Piatok, 19 Marec 2010 08:21

Patrila k najväčším talentom svojej generácie. Žiarila po boku Johnnyho Deppa, Daniela Day-Lewisa i dvojice zaľúbených smrtiek. Potom ukradla v obchode nohavice a stala sa dospelou. Vráti sa ešte niekedy večne detská princezná?

Winona Laura Horowitzová sa narodila 29. 10. 1971 v meste Winona (vážne) v štáte Minnesota (USA). Meria 163 cm, ale neprekáža jej to. Prerazila už jedným zo svojich prvých filmov, fantazijnou morbídnou trikovou komédiou Beetlejuice. V nej naplno žiarila jej energická mladosť a neopozeraný, sympatický prejav. So svojimi rodičmi (Jeffrey Jones a Catherine O´Haraová) sa sťahuje do strašidelného domu, kde ich okrem zamilovaného, avšak dávno mŕtveho páriku (Geena Davisová, Alec Baldwin), terorizuje platený „vyháňač živých“ v skvostnom podaní maniakálneho Michaela Keatona.

Následne Winona v rýchlom tempe boduje po boku legendárnej speváčky Cher v Morských vílach a opätovne si ju vyberá režisér Beetlejuicea, Tim Burton, do druhého počinu, už o dosť civilnejšieho Nožnicovorukého Edwarda. Diváci si zamilovali pôsobivú satirickú rozprávku o smutnom chlapcovi s nožnicami namiesto prstov (Johnny Depp), ktorého ľudská komunita najskôr nadšene prijme ako cirkusové zvieratko, aby ho v závere tragicky navždy vyvrhla zo svojho „teplého náručia“. Bohužiaľ, k tretej spolupráci Burton/Ryderová už nedošlo. Hoci sa patrí k uzavretiu celej záležitosti dodať, že aspoň chodila s Deppom.

Približne už v tej dobe (to už mala za sebou účinkovanie po boku Kiefera Sutherlanda a Roberta Downeyho Jr. vo vojnovej dráme 1969 a Christiana Slatera v komédii Heathers) kritika, inak spokojná s jej príjemným hereckým prejavom, naznačovala, že by bolo fajn dospieť fyzicky, osobnostne i ako umelkyňa. Predsa len, dokedy bude táto mladá dáma ťažiť z toho, že je mladou dámou a bude dostávať čoraz nudnejšie postavy mladých nahnevaných dievčat, búriacich sa proti rodičovskej vôli (troška sa pozabúdalo na to, že už ako ani nie dvadsaťročná hrala manželku Dennisa Quaida v životopise o spevákovi Jerrym Lee Lewisovi v Great Balls of Fire!)? Kritika jej vlastne chcela dobre, lenže to ešte netušila, že pod efektnou pozlátkou sa toho zasa až tak veľa neukrýva...

Napohľad však Winona bola hviezda. Vlastne aj na druhý a tretí pohľad. Milovali ju nezávislí filmári (Jim Jarmusch – Noc na Zemi), keď stále občas dostala úlohu „dcéry“, rozhodne sa na to dalo pozerať (umelecky založená jedna zo sestier Marchových v Malých ženách, kde mala za mamu Susan Sarandonovú a ľúbila podstatne staršieho Gabriela Byrnea – za svoj prirodzený výkon spisovateľky získala oscarovú nomináciu). A režíroval ju sám veľký Scorsese vo vyberanej spoločnosti Daniela Day-Lewisa a Michelle Pfeifferovej vo Veku nevinnosti, za čo získala svoje dodnes najvýznamnejšie ocenenie – nomináciu na Oscara a sošku Zlatého glóbusu.

Nenápadne sa začala, zrejme sama od seba a nie kvôli radám kritiky, „preraďovať“ do dospelejších polôh. Čo znamenalo, že od detských roličiek neposlušných detí prešla do dospievajúcich roličiek detí, objavujúcich svoju sexualitu. Diabolsky ju zviedol Antonio Banderas v monumentálnom prepise románu Dom duchov (kde jej rodičov hrali Jeremy Irons a Meryl Streepová). Pred pôvodne vybranou láskou (Keanu Reeves) sa jej tela zmocnilo mocné rumunské knieža Dracula (Gary Oldman) v zaujímavom prepise slávneho upírskeho hororu Brama Stokera (režisér Francis Ford Coppola ju pôvodne mal obsadiť už do Krstného otca III, kde mala hrať problematickú dcéru kmotra Al Pacina, ale rolu nakoniec preobsadil svojou dcérou Sofiou Coppolaovou, hovorí sa, že preto, lebo Winona mala psychické problémy zo vzťahu s Deppom). A nakoniec ešte raz kritikou zbožňovaný Daniel Day-Lewis v čarodejníckej histórii Čarodejnice zo Salemu.

Doteraz všetko OK. Postupne ale prišli slabšie projekty. Síce stále spolupracovala s originálnymi kolegami (Ben Stiller - Bolestná realita), ale dané snímky veľa vody nenamútili. Tragický zlom nastal v r. 1997, kedy hrala vo svojom pravdepodobne najväčšom omyle dovtedajšej prekvapivo príjemne kvalitatívne vyrovnanej kariére. Keď jej francúzsky režisér Jean-Pierre Jeunet (Delikatesy) ponúkol rolu vo štvrtom horore Votrelec: Vzkriesenie, bola nadšená, pretože sériu milovala. Pre rolu androida s názvom Call ešte viac schudla a ostrihala si svoje bohaté vlasy. V spoločnosti drsných vesmírnych pirátov (napr. Michael Wincott, Ron Perlman či Dominique Pinon) a skúsených starých harcovníkov (Sigourney Weaverová, Votrelci) jej to nečakane nepristalo a jej prítomnosť sa dokonca stala pre niektorých divákov základným dôvodom, prečo prehnane štylizovanú snímku neprijali s nadšením. Pre mňa určite. Z toho jej slizkého autonského (robot vyrobený robotmi) úškrnu je mi zle doteraz.

Hoci sa následne snažila pošramotenú reputáciu (vidíte? Hráte po boku takých hviezd, zrazu príde jeden zlý film a ste v...) rýchlo napraviť, či už spoluprácou s Woodym Allenom (Celebrity) alebo návratom k psychicky labilným hrdinkám (v Narušení však excelovala len Angelina Jolieová, ktorá za výkon v podpornej roličke získala Oscara a Winonu úplne zatlačila do úzadia – mimochodom, Winona snímkou debutovala ako producentka), nestačilo to. Navyše jej prekvapivo ľahko zlomil (alebo aspoň bolestivo nalomil) väz bulvárom dlho rozmazávaný mini škandál, keď bola v obchode pristihnutá pri krádeži oblečenia. Jediným hlúpym chybným krokom utrpela jej česť, povesť cenenej mladej profesionálky a baby, ktorú nebavilo s mamou a tatom vyrastať medzi hipíkmi a tak už ako začínajúca tínedžerka vyrazila do sveta, kde sa po štúdium herectva postavila na vlastné nohy.

Už nikdy (aspoň nie do písania týchto riadkov v septembri až marci 2009/2010) to nebolo dobré. Nepomáhali romantiky (Jeseň v New Yorku s Richardom Gereom), horory (Diabol prichádza je debutom skúseného kameramana Stevena Spielberga, Janusza Kaminského) a nakoniec bola rada, ak si na ňu spomenuli kamaráti Ben Stiller (cameo v bláznivej komédii o vraždiacich manekýnoch Zoolander), Robert Downey Jr. (Temný obraz) a Adam Sandler (Pán Deeds – Náhodný milionár) a nakoniec aj ten kmotor Al Pacino (Al Pacino – Richard III., Simone). Ale je celkom smutné, že od roku 2003 do polovice roka 2009 hrala len v hŕstke nezáživných filmoch a všetky boli také malé a nenápadné, že nemali s tou „hviezdne sa usmievajúcou hviezdičkou“ nič spoločné. Boli to malé filmy, v ktorých mala malé úlohy (režisérsky počin extravagantnej hereckej dcéry legendárneho talianskeho hororového režiséra Daria Argenta, Asie – Srdce je zradná kurva) a už za ne mohla byť vďačná. Taký prepad z oscarových nominácií do filmov, ktoré vidí na celej Zemi osem ľudí (jej zďaleka najväčším filmom posledných rokov bol síce veľkolepý Star Trek J.J. Abramsa, ale v ňom dostala len malú rolu).

Má Winona, pochádzajúca z umeleckej rodiny, šancu vrátiť sa na hollywoodske výslnie, kam podľa svojich najvernejších fanúšikov stále patrí? Myslím si, že šanca tu je. Dokonca si myslím, ba som až presvedčený, že na človeka, ktorý hral po boku toľkých cenených hercov, je až nenormálne klesnúť tak hlboko. Winona má ďalší bod k dobru vďaka tomu, že si „pokles kvality a úrovne“ asi sama uvedomuje a zvoľnila z tempa a snaží sa vyberať si menej projektov, ale lepších. Stále jej to však nevychádza.