Bill Duke
Piatok, 05 Marec 2010 06:44

Keďže premiéra Predátorov je ďaleko, skráťme si čakanie na inferno texaského producenta a maďarského režiséra „hercom nižšej svietivosti“, ktorý odvážne zomrel pod vedením Arnolda Schwarzeneggera.

Americký režisér a predovšetkým fyzicky pôsobivý herec Bill Duke sa narodil 26. 2. 1943 v New Yorku. Civilným menom sa volá William Henry Duke Jr. Poznáte ho z Predátora, kde ako jeden z dvoch reálne mohol zlikvidovať ufóna.

Ten chlap je obrovský. To je asi prvé, čo si pomyslíte, keď vo filme uvidíte tohto nie veľmi populárneho afroamerického herca. Nie snáď, že by bol nesympatický na pohľad (ale ani plyšový maznáčik to práve nie je) alebo by bil režisérov. Len proste nebol dosť výrazný, príliš originálny. Skôr spoľahlivý chlapík, ktorým ste mohli dôstojne ale negeniálne a negeniálne ale dôstojne vyplniť priestor v nejakom drsnom akčnom trileri osemdesiatych rokov 20. storočia. Pre poriadok – bez pár centimetrov by meral rovné dva monumentálne urastené metre.

Duke debutoval v druhej polovici sedemdesiatych rokov v komédii Autoumývareň, mohli sme ho vidieť po boku Richarda Gereho v Americkom gigolovi a dostal výraznú podpornú zápornú rolu v klasike desaťročia, Komande producenta Joela Silvera, s Arnoldom Schwarzeneggerom v titulnej úlohe. Keďže všetkým trom sa im super spolupracovalo, stretli sa aj druhý raz. Najvýraznejšiu rolu určite získal práve v ich spoločnom klasickom sci-fi horore z produkcie Joela Silvera Predátor. Tu s chuťou a dôrazom, kladeným na rotačný guľomet a priateľstvo s podobne drsným vojakom (wrestler Jesse Ventura), stelesnil vojaka Maca, ktorý je so svojim nadriadeným (Arnold Schwarzenegger) a hŕstkou špičkovo vycvičených parťákov (napr. Carl Weathers alebo Sonny Landham) v juhoamerickej džungli zákerne prepadnutý mimozemským lovcom (Kevin Peter Hall).

V dvojke sa už Duke logicky neobjavil, ale zaujímavo znie informácia, že producent Robert Rodriguez s ním chvíľku rátal (ale možno si robil srandu) ako s režisérom Predátora 3 (2009). Réžiu ale nakoniec zveril mladému Maďarovi Nimródovi Antalovi.

V chvíľkovom období, kedy bol Duke pokladaný nie za hviezdu, ale aspoň za relatívne spoľahlivého predstaviteľa šťavnatých podporných roličiek, sa objavil po boku ďalšej hviezdičky z Predátora: s Carlom Weathersom hral v jeho „one man show“ Akčný Jackson a desaťročie doklepol s Melom Gibsonom a Goldie Hawnovou v akčnej komédii Vták na drôte.

Nasledovalo SEDEM rokov ticha (no dobre, mihol sa v Sestre v akcii 2 a režírovali ho bratia Hughesovci v Hrozbe spoločnosti, ale to sú jeho jediné dva herecké zárezy v rokoch 1991 – 1998). Prečo? Bol sklamaný z hrania? Chcel hrať, ale nedostával dobré ponuky? Chcel hrať a bol by prijal aj zlé ponuky, ale nedostával ani tie? To vie len on sám najlepšie, všetko ostatné sú dohady. Nespochybniteľným faktom je, že zatiaľ čo prestal hrať, začal často režírovať. Nedarilo sa mu ani v tomto a väčšinu z jeho režisérskych prác sme pravdepodobne nikdy nevideli. Ak aj videli, zabudli sme na ňu po skončení záverečných titulkov. Už pred začiatkom deväťdesiatych rokov často režíroval, ale spravidla sa jednalo len o TV seriály (Miami Vice“, „Matlock“). 1991 nakrútil kriminálku Poprask v Harlemu, do ktorej obsadil „svojich bratov“, ako sú Forest Whitaker, Gregory Hines alebo hviezdu z o rok staršieho Predátora 2, Dannyho Glovera.

I vo svojich nasledujúcich režisérskych prácach vsadil na afroamerických parťákov, ako sú Laurence Fishburne a Clarence Williams III (Tajná misia), Whoopi Goldbergová (dodnes znie prekvapujúco informácia, že režíroval, bohužiaľ oproti originálu veľmi slabý muzikál Sestra v akcii 2: Opäť v habite) alebo Vanessa L. Williamsová a zasa Laurence Fishburne (Gangster). Ale režíroval toho ešte viac.

Ojedinele sa venoval i produkcii a ešte ojedinelejšie produkovaniu, ale naozaj iba veľmi ojedinele.

Ako herec sa naplno vrátil 1999 v ostrom „revenge movie“ Odplata (r. Brian Helgeland), kde s chuťou ako skorumpovaný muž zákona terorizoval charizmatického lupiča (Mel Gibson). Na škodu veci nebola ani spolupráca so Stevenom Soderbergom (Angličan) a mihol sa v policajných trileroch Lovec policajtov (seagalovka z produkcie dávneho kamaráta Joela Silvera), Červený drak (adaptácia lecterovského hororu) a Kľúč k vražde s Ashley Juddovou a Samuelom L. Jacksonom. Inak, ak sa pozorne zahľadíte do jeho hereckej filmografie, ľahko objavíte opakujúce sa mená. Náhoda? Asi nie, holohlavý Bill Duke si skrátka získal dobrých kamarátov a tí si naňho po rokoch spomínali a rad za radom mu dávali ponuky na opätovnú spoluprácu (Harvey Keitel, Mel Gibson).

A dnes? Dnes nič. Najskôr pokojný dôchodok a slabučká stopa v americkej kinematografii. Malé úlohy v známych seriáloch („Nezvestní“) a malé úlohy v známych filmoch (X-Men: Posledný vzdor). Čo už.