Kde som ho už videl? 2
Pondelok, 22 Február 2010 07:19

Luis Guzmán, David Morrissey, Eva Mendesová, Terry O´Quinn, J.K. Simmons a Karl Urban nastupujú do pokračovania článku o tvárach, ktoré sú vám povedomé. Sú dobrí a nie sú slávni. Budú raz? Je im to jedno?

LUIS GUZMÁN (*1956, Portoriko)

Ako Danny Trejo alebo Mark Boone Junior, i Luis chytá niekoľko desaťročí malé až drobné (no napriek tomu šťavnaté) vedľajšie figúrky, ktoré sa nepodstatne mihnú dejom a nakoniec ich niekto zastrelí. Možno si naňho spomínate v austrálskom hite Krokodíl Dundee 2 s Paulom Hoganom alebo v japonskom noir Ridleyho Scotta Čierny dážď. Známejším sa stal až s pribúdajúcimi rokmi, ale stále to bol len ten, čo hral vo filme Nicolasa Cagea (triler Hadie oči), Georgea Clooneyho (kriminálka Zakázané ovocie), Bena Stillera/Geoffreyho Rusha (paródia Superhrdinovia), Adama Sandlera/Jacka Nicholsona (Kurz sebaovládania), Dustina Hoffmana (heist movie Chladnokrvne), Angeliny Jolieovej/Denzela Washingtona (serial killer Zberatelia bozkov) a Vala Kilmera (revenge movie Salton Sea). Hral parťáka Donovi Cheadleovi v drogovej mozaike Traffic – Nadvláda gangov, Jakoba v debilnej Dumasovej adaptácii Gróf Monte Christo Kevina Reynoldsa či porotcu v Porote podľa Johna Grishama. Idú mu záporné postavy i kladné, hrá vo veľkých (Únos metra 123 Tonyho Scotta s Denzelom Washingtonom a Johnom Travoltom) i blbých filmoch (Blbý a blbší: Ako Harry stretol Lloyda). Režírovali ho Brian De Palma, Steven Soderbergh či Paul Thomas Anderson. Nevyhýba sa romantike (Opití láskou), komédiám (Pofajčíme, uvidíme), sci-fi (Pluto Nash) ani fantasy (Rad nešťastných príhod). Napriek tomu nie je hviezdou a nikdy nebude. Takí ako on sa ňou nestávajú.

DAVID MORRISSEY (*1964, Veľká Británia)

Dobrý začiatok, smutné pokračovanie a strašný koniec – aspoň tak momentálne vyzerá kariéra britského herca Davida Morrisseyho v roku 2009 a ja by som najradšej naivne dúfal, že už nikdy v ničom hrať nebude (historická masakra Neila Marshalla Centurion nevyzerá zle, ale asi sa v nej len mihne). Po výbornom štarte (kto by zabudol na nemeckého vojaka, ktorý sa napriek svetovej vojne chce kamarátiť s Nicolasom Cageom v rozpačitej de Berniéresovej adaptácii Mandolíny kapitána Corelliho?) prišla veľká nádej: porazil 18 tuctov kolegov a získal titulnú rolu na uvoľnený post po Michaelovi Douglasovi v očakávanom erotickom trileri Základný inštinkt 2... ako sa v kine ukázalo, tých osemnásť tuctov dobre vedelo, prečo odmietlo. Nás ostatných dodnes z nočných snov vyčerpávajúco máta útrpná spomienka na to, ako jeho holú škaredú riť v posteli škrtí Sharon Stoneová. A bolo. Niekedy sa to ešte ako-tak dalo (príjemná škótska fantasy Ja a moja príšera), ale väčšinou nie. Stvárňoval čoraz otrasnejšie postavy v čoraz väčších príšernostiach (kňaz, ktorý do „prekliateho“ mestečka povolá expertku na záhady Hilary Swankovú v debilnom horore z produkcie Joela Silvera a Roberta Zemeckisa Diablova žatva) po nie veľmi zaujímavú historickú romancu Kráľova priazeň (kde do zvrhlého sexu s kráľom Anglicka namočil svoje príbuzné, Scarlett Johanssonovú a Natalie Portmanovú).

TERRY O´QUINN (*1952, USA)

Na svete sú herci, ktorí desaťročia hrajú a nikdy sa nepreslávia. Iní hrajú desaťročia a preslávia sa už v prvom roku. Iní hrajú desaťročia a v dôchodcovskom veku sa stanú filmovými hviezdami (Ian McKellen). Niektorí hrajú a nič a potom dostanú dobrú rolu a potom zasa nič. Pre Terryho to bola charizmatická rola tajomného Johna Lockea, ktorí s niekoľkými ďalšími prežije leteckú nehodu na mysterióznom ostrove v seriáli J.J. Abramsa „Nezvestní“. Terry bol TV seriálom verný už predtým: hral Petra Wattsa, empatického kolegu temného agenta FBI (Lance Henriksen) v seriáli Chrisa Cartera „Milénium“ a keďže Carter vytvoril aj iný spriaznený seriál, „Akty X“, mihol sa Terry aj v ňom. Plus sa objavil v celovečernom hite Roba Bowmana Akty X z roku 1998 (ako skúsený agent Darius Michaud dobrovoľne vybuchne v teroristickom úvode). Terry hrá vo filmoch od 80. rokov a neunikol prepadákom (western Nebeská brána) ani hororom (kingovka o Striebornej guľke). K zapamätaniu bol v teen westerne Mladé pušky alebo ako vydieraný priateľ vietnamského veterána (Rutger Hauer) v slepeckom trileri Slepá zúrivosť. V posledných rokoch sme ho mohli vidieť v Mladosti v ťahu či katastrofickom sci-fi Jadro.

REX LINN (*1956, USA)

Hrá od konca 80. rokov. Hoci je obézny, nehrá popletených komických tučkov. Sústredí sa na nenáročné trilery s hviezdnejšími kolegami (Zóna úniku s Wesleym Snipesom, Jasné nebezpečenstvo s Harrisonom Fordom) a drsné kriminálky (Búrlivé srdce s Valom Kilmerom). Nevyhýba sa ani záporným rolám (určite toho fúzatého, obézneho plešatého pánka nájdete uprostred hôr Cliffhangeru). Objavuje sa v prepadákoch (western Wyatt Earp, pirátsky Ostrov hrdlorezov, akčný Dlhý bozk na dobrú noc, Inštinkt o gorilách, sci-fi horor Duchovia Marsu), ale on za to nemôže. Často spolupracuje s rovnakými ľuďmi (Kevin Costner – Zelený svet, Posol budúcnosti). Hrá vo všetkom a snáď všetci ho režírovali (od Rennyho Harlina cez Johna Carpentera po Bretta Ratnera). Snáď prvú výraznú rolu vytvoril až v trileri Jonathana Mostowa Únos, kde hral rozumného, ale nedôverčivého, strážcu zákona, ktorý neverí Kurtovi Russellovi, že mu uniesli manželku. Peknú rolu (agenta FBI) stvárnil v buddy movie Križovatka smrti, kde s parťákom (Mark Rolston alias Drake z Votrelcov) „dohliadal“ na netradičnú dvojku vyšetrovateľov (Jackie Chan a Chris Tucker). V ďalších dvoch pokračovaniach sa už neobjavil, zato získal dôležitú rolu detektíva Franka Trippa v úspešnom kriminálnom seriáli Jerryho Bruckheimera „Kriminálka Miami“ po boku Davida Carusa (kde sa oholil!).

EVA MENDESOVÁ (*1974, USA)

Kráska, alebo niečo viac? Vyzerá ako nemožná speváčka, ktorá sa rozhodla urobiť cez prsia filmovú kariéru. V skutočnosti nevydala ani jedno CD a spieva si maximálne v sprche. To by mnohí asi počuť nechceli. Ale vidieť prečo nie. No len kvôli jej nahému telu. Nie kvôli hereckým schopnostiam. Alebo Evu (ktorá vyštudovala marketing) podceňujeme? Jej herecké začiatky sa nelíšili od začiatkov iných krások: blbé úlohy v blbých béčkarských krvákoch (Temná legenda 2, Kukuričné deti 5: Pole teroru) a menšie úlohy v predsa len o čosi náročnejších snímkach, v ktorých sa aspoň vyzliekala (milenka skorumpovaného policajta Denzela Washingtona v blaxploitation Training Day). Po sérii akčných výplachov so Stevenom Seagalom (Lovec policajtov z produkcie Joela Silvera) a Antoniom Banderasom/Johnnym Deppom (Vtedy v Mexiku Roberta Rodrigueza) nasledovala „komédia“ s Mattom Damonom a Gregom Kinnearom Bratia ako sa patrí, hlúpy teen automobilový výplach Rýchlo a zbesilo 2 a druhá spolupráca s Denzelom (matný triler Prezumpcia neviny). Výraznejšia zmena nastala v r. 2005, keď v komerčne úspešnej romantickej komédii Hitch: Liek pre moderného muža chodila s Willom Smithom. Odvtedy sa Texasanka s pehou na líci a so vzhľadom pornohviezdy objavila s Nicolasom Cageom v komikse Ghost Rider. V posledných rokoch volí ambiciózne, zaujímavé látky (Nabúchaná, Noc patrí nám). Najnovšie sme ju videli (znova po Nicolasovom boku) v v tomto.

J.K. SIMMONS (*1955, USA)

Aký by bol bez neho Spider-Man? EŠTE nudnejší. Sú veľkí herci malých rolí a on k nim patrí. Jonathan Kimble Simmons meria 183 cm, má dve deti. Hoci vo filmoch hrá od osemdesiatych rokov 20. storočia, ako-tak zaujal až v nasledujúcom desaťročí, kedy vytvoril sériu výrazných podporných rolí (jeden z agentov FBI v Šakalovi). Ale márne - ak hráte s Hughom Grantom a Geneom Hackmanom (Smrtiaca liečba) alebo Goldie Hawnovou a Diane Keatonovu (Klub odložených žien), nemáte ako dajaký J.K. Simmons šancu. 1999 bol preňho významný, pretože prvýkrát spolupracoval s režisérom Samom Raimim v športovej Hre snov. Nasledoval realistický šerif v ducharine Takmer dokonalý zločin a brutálne rázny šéfredaktor „Hlasnej trúby“ J.J. Jameson v komiksovej trilógii Spider-Man, kde perlil hláškami stokrát lepšie, ako mizerné efekty a drevené herecké výkony slávnejších/lepšie platených kolegov. Postupne sa to začalo zlepšovať (Mexičan s Bradom Pittom a Juliou Robertsovou, naježený William F. Cody alias Buffalo Bill v Oceáne ohňa). Má ho rád Jason Reitman (Ďakujeme, že fajčíte alebo Juno) i George Clooney (Po prečítaní spáľte, Muži čo čumia na kozy).

KARL URBAN (*1972, Nový Zéland)

Pochmúrny Karl hrá od 90. rokov 20. storočia, ale v takej krásnej prdeli sveta končil v neznámych novozélandských filmoch, prípadne sa objavil ako Cézar v niekoľkých častiach tu nakrúcanej produkcie Sama Raimiho „Xena“. Zlom nastal pred koncom 20. storočia, kedy sem dotiahla megalomanská produkcia Novozélanďana Petra Jacksona, aby zadaptovala Stredozem podľa Tolkiena v oscarovej fantasy Pán prsteňov. Dodnes nikto nevie, ako šialený režisér (ale asi preto, že bol šialený) dokázal pracovať s desiatkami dôležitých postáv tak, aby každá mala jasnú motiváciu a svojich fanúšikov, ale dokázal to a Karl bol jedným z nich: určite si ho pamätáte ako verného divokého Éomera. Hoci vstúpil až do Dvoch veží, patrí medzi výrazné postavy trilógie. Po takto pekne nakopnutej kariére sa mladý herec rýchlo upísal sérii drsných sci-fi/hororových produkcií (Loď duchov z produkcie Joela Silvera a Roberta Zemeckisa). Navštívil Českú republiku za účelom tu nakrúcanej adaptácie počítačovej hry Doom, kde s mariňákmi (napr. The Rock) na vesmírnej stanici bojoval proti strašnému Zlu. Tieto typy úloh (a v konečnom efekte nedobrých filmov) jeho rozbehnutú kariéru skôr brzdili (udatný zlosyn v priemernom sci-fi Vina Diesela Riddick: Kronika temna). Karl ale následne ukázal, že stále patrí k zaujímavým hercom. Len si potrebuje lepšie vyberať (Bournov mýtus, Star Trek J.J. Abramsa).