Končím s hraním
Utorok, 19 Január 2010 07:51

Bude posledným filmom Seana Conneryho Liga výnimočných? Na koľké narodeniny s tým sekne Johnny a akú inú kariéru zvažuje Joaquin Phoenix? A čo s tým má Alec Baldwin?

Tento článok si ani omylom nenárokuje na úplnosť a nepôjde hlboko do minulosti.

Prípad číslo jedna. Anthony Hopkins. Renomovaný divadelný veterán, vážený filmový herec. Za niekoľko minút v Mlčaní jahniat dostal Oscara. Jeden strhujúci výkon za druhým (Dracula, Krajina tieňov). Náhle vyhlásil koniec hrania, v roku 2002 sa po 29. rokoch manželstva rozviedol a... odvtedy hrá ako divý vo filmoch rôznej (ne)kvality (Bad Company, Fraktúra, v najideálnejšom prípade je "štandardný" - V zajatí rýchlosti). Nemôžem si pomôcť, ale v posledných rokoch bol najlepší (bez irónie) v asi dvoch scénkach Mission: Impossible 2 ako Cruiseov šéf. Hopkins MAL skončiť s hraním, pretože sa už X rokov vykráda, opakuje a ide zo zotrvačnosti. Mohla zostať legenda. Zostal chlapík, ktorý si rád zarobí.

Prípad číslo dva, Joaquin Phoenix. Sympatický a talentovaný, ale tiež svojrázny. Bol nominovaný na Oscara za Gladiátora, podal výnimočné výkony v 8MM, v Znameniach. Počas nakrúcania životopisu Walk the Line, kde úchvatne stvárnil Johnnyho Casha, si uvedomil, že spev ho baví viac, vyhlásil koniec, nechal si narásť bradu a údajne chce urobiť nenormálnu spevácku kariéru. Uvidíme, či slovo dodrží (faktom je, že svoj posledný film - drámu s Gwyneth Paltrowovou Milenci - dávno nakrútil a momentálne nemá podpísanú zmluvu na nič).

K prekvapivo triezvemu (či skôr zbytočne depresívnemu?) zhodnoteniu vlastnej kariéry, sa v nedávnych mesiacoch nečakane podujal i Alec Baldwin. Možno oznámením o konci hrania chcel len vyprovokovať producentov, režisérov a scenáristov, aby mu dali dobré úlohy. A možno to naozaj myslí vážne (máloktorý umelec otvorene označuje vlastnú kariéru za neúspešnú až tak, ako on). Je pravda, že z klanu Bladwinovcov si dnes ľudia robia srandu (v celovečernom South Park boli vyvraždení Kanaďanmi, na čo USA odpovedalo vyvraždením klanu Arquetteovcov). A Alec určite má na konte filmy, ktoré nie sú dobré (Merkúr). Ale až tak čierne by som to nevidel (Na ostrie noža), pričom v posledných rokoch nečakane dobre stvárnil na nečakane malom priestore výrazné podporné figúrky (Scorseseho kriminálka Na druhej strane).

Robert Downey Jr. v 80. rokoch hral v samých blbostiach, aby mal na fet. Na jedného Chaplina pripadalo desať Air Ameríc. Až nedávno sa definitívne (vraj) vzdal drog a zahral v úctyhodnej šnúre snímok, v ktorých bol báječný (Kiss Kiss Bang Bang, Iron Man, Tropická búrka) a často za ne získal nejakú cenu alebo aspoň nomináciu (Zlatý glóbus za Sherlocka Holmesa). I ex(?)-feťák, ktorého onedlho uvidíme ako Iron Mana 2, vyhlásil, že skončí s herectvom, ale aspoň to zobral reálne a nevykasal sa so smrtiacim termínom (no naznačil, že nad tým reálne rozmýšľa a že podľa neho k tomu časom dôjde).

Čosi podobné vyhlásil tiež Johnny Depp. Ten dokonca naznačil, že tým zlomovým obdobím bude oslava jeho päťdesiatich narodenín (takže rok 2013).

Viggo Mortensen. Muž, ktorý dlhé roky poctivo pracoval na tom, aby si ho diváci všimli (Mladé pušky 2, Svedok, G.I. Jane, Psycho, Dokonalá vražda) a keď si ho všimli (Pán prsteňov, Kapitán Alatriste, Oceán ohňa, História násilia), vyhlásil koniec. Je faktom, že posledný raz ho uvidíme v dávno nakrútenom post-apokalyptickom trileri Cesta a potom v ničom (hoci sa jeho meno spája s viacerým filmami - cameo Aragorna v Hobitovi, titulná rola Edgara Allana Poea v Stalloneho réžii). Momentálne nič nové nenakrúca. Stephen King kedysi tiež vyhlasoval okamžitý a neľútostný koniec s písaním (píše dodnes) a neskôr sa k tomu vyjadril približne v tom zmysle, že umelci sú primadony a ak raz za čas niekto z nich nehádže flintu do žita, nie je umelec. Videl by som to nejako podobne. Ale niektorí to (zrejme) myslia vážne a Viggo má priveľa záľub (písanie básní, fotografovanie, maľovanie), takže jemu by som to aj veril...

Možno najsmutnejšia situácia vládne u Seana Conneryho. Legendárny Škót a Bond a všetko možné síce je žijúcou legendou, na rozdiel od Hopkinsa sa bohužiaľ nemusel vyhrážať s koncom kariéry. Zo dňa na deň jednoducho skončil. Bum-prásk a hotovo. Ja osobne Conneryho nijako extra „nemusím“. Dá sa, ale niekedy ma dosť otravuje a určite mu na mene nepridávajú ani problémy, ktoré robil ako producent filmov, kecajúc do práce režisérom (od Vychádzajúceho slnka po Ligu výnimočných). Napriek tomu, JE TO DOFRASA SEAN CONNERY!