Kde som ho už videl? 1
Piatok, 08 Január 2010 08:36

Alan Tudyk, Colin Salmon, Željko Ivanek, Thomas Kretschmann a Nick Chinlund. Odniekiaľ ich poznáte. Len čo ich vidíte, sú vám povedomí. Nie každý filmový fanúšik ich ale rozpozná. Kto sú a čo chcú?

ALAN TUDYK (*1971, USA)

Hral po boku Robina Williamsa (Doktor Flajster), Sandry Bullockovej (28 dní), Michaela Douglasa (upratovač - Skvelí chlapci) a Anthonyho Hopkinsa (nostalgická kingovka Srdce v Atlantíde). Vyberá si málo a dobre, profesionálne sa orientuje v komických i vážnych rolách. Skoro každá jeho podporná rolička (dodnes nezískal ani jednu hlavnú) je vynikajúca: žlčovitý pomocník Heatha Ledgera v Príbehu o rytierovi (nakrúcaný v Čechách Brianom Helgelandom), pilot vesmírnej lode v seriáli Jossa Whedona „Firefly“ (plus celovečerný „záver“ Serenity), Pirát z bláznivej Frat Pack komédie Vybíjaná: Choď do toho na plné gule, šéf Nabúchanej (Katherine Heiglová) a doktor s tlupou parťákov (napr. Christian Bale, Peter Fonda) odvádzajúci lupiča (Russell Crowe) naprieč Divokým Západom do basy (3:10 vlak do Yumy). K vytvoreniu postavy mu stačí len hlas (Doba ľadová) a mimika (robot Sonny v sci-fi s Willom Smithom Ja, robot). Najnovšie ho uvidíme v hixploitation paródii Tucker & Dale vs Evil.

COLIN SALMON (*1962, Veľká Británia)

Narodil sa v hmlistom britskom Lutone (Bedfordshire). Sláva mu dodnes uniká, rovnako kvalitné úlohy. To všetko napriek tomu, že hrá už od 90. rokov (kriminálny seriál s Helen Mirrenovou „Hlavný podozrivý 2“) po boku schopných kolegov (Juliette Binocheová a Tim Roth – Zajatci, Jude Law - Tajomstvo krokodílov). Sympatickému Afroameričanovi zatiaľ najväčšie príležitosti dal režisér Paul W.S. Anderson: v zombíckom Resident Evil pragmatický bezmenný šéf vojenského výsadku (napr. Michelle Rodriguezová či Milla Jovovichová) a pravá ruka smrteľne chorého milionára (Lance Henriksen) v Čechách nakrúcanom sci-fi Votrelec vs. Predátor. Výraznú rolu (vyznačujúcu sa mlčanlivosťou a malým priestorom) stelesnil v bondovkách Zajtrajšok nikdy nezomiera, Jeden svet nestačí a Dnes neumieraj (vo všetkých dobre oblečenú pravú ruku M Judi Denchovej). Režiséri ho využívajú na akčné autoritatívne postavy z vojenských/vládnych služieb. Colinovi okrem príjemne „otvorenej“ tváre a „rozumnému“ pohľadu, pomáha tiež neprehliadnuteľná fyzička (meria takmer dva metre a netrpí nadváhou). Od roku 1988 je ženatý s Fionou Hawthorneovou, s ktorou má štyri deti.

ŽELJKO IVANEK (*1957, Slovinsko)

Zvláštna tvár, zvláštne telo, zvláštne meno, čudný herecký prejav. Željka som si 1x všimol v úctyhodne úchylnej mega produkcii Ridleyho Scotta Hannibal, kde stelesnil mrazivého komorníka znetvoreného pedofila (Gary Oldman), prenasledujúceho sériového vraha (Anthony Hopkins). Keď som ho následne zahliadol v jednej epizóde seriálu „Dr. House“ (kde hral pacienta, vynucujúceho si náročnú liečbu pomocou pištole), rozhodol som sa o tomto zaujímavom hercovi, o ktorom nikto nič nevie, zistiť nejaké informácie. Márne. O Željkovi som nič nezistil. Do Slovinska kvôli nemu, nech sa nehnevá, nepôjdem, v časopisoch o ňom nenájdem ani ň a na internete vypátram maximálne dátum a miesto narodenia a približnú výšku (čosi okolo 175 cm). Hoci som predpokladal, že v jeho filmografii objavím 2 - 3 americké filmy a zvyšok európsku produkciu, zarazilo ma, čo som uvidel. Ten chlap hosťoval snáď vo všetkých možných seriáloch (od „Aktov X“ cez „Zákon a poriadok“ po „Hrdinov“) a vytvoril veľa neslávnych úloh vo viac či menej slávnych filmoch (Odvaha pod paľbou, Sneh padá na cédre, Dogville, Čierny jastrab zostrelený). Za seriál „Damages – V ohrození života“ dokonca získal v roku 2007 cenu Emmy. Zrejme za to môže fakt, že už v Željkovom detstve sa rodina z Ľubľany presťahovala do USA (kvôli otcovej práci), kde Željko navštevoval renomovanú univerzitu (Yale). Jeho v dobrom nevýrazná tvár môže stáť ako model hororom, trilerom, melodrámam i komédiám.

THOMAS KRETSCHMANN (*1962, Nemecko)

Hoci hrá v amerických filmoch od začiatku deväťdesiatych rokov 20. storočia (nájdete ho v Záblesku medzi Michaelom Douglasom, Liamom Neesonom a Melanie Griffithovou a v Ponorke U-571 medzi Harveym Keitelom a Matthewom McConaugheyom?), v skutočnosti je rodený Nemec a „jeho rokom“ je 2002. Vtedy stelesňuje jednak nezabudnuteľného „dobrého nacistu“ v oscarovom Polańského Pianistovi (kedysi naozaj žijúci dôstojník wehrmachtu Wilm Hosenfeld, ktorému v ruinách sa ukrývajúci zbedačene znivočený Brody zahrá na piano a on mu za to zachráni život, keď sa po oslobodení Poľska ale situácia obráti, Brodyho Szpilman mu pomôcť nedokáže a Hosenfeld, v civile veľmi citlivý a rodinne založený muž, bývalý učiteľ, zomiera po siedmych rokoch sovietskeho mučenia) a (pod nepreniknuteľnou maskou) zradného upírskeho kráľa, ktorý spolupracuje so svojim úhlavným nepriateľom (Wesley Snipes) v boji proti spoločnému sokovi (v Prahe Guillermom del Torom nakrúcaná masakra Blade 2 – rolu mal pôvodne hrať režisérov miláčik, Čech Karel Roden, ale nemecký koproducent trval na populárnejšom Kretschmannovi a Roden sa nakoniec len mihol v roličke upírskeho advokáta). Športovo založený Thomas je urastený (aspoň tak vyzerá, v skutočnosti meria „len“ 176 cm) a robustný (kedysi vynikal predovšetkým v plávaní). Často hrá vo vážnych látkach nacistov (Pád Tretej ríše, Valkýra), ale nevyhýba sa ani oddychovým látkam (krvák s Millou Jovovichovou Resident Evil: Apokalypsa). Dokonca už stihol získať hlavnú rolu (väzňa s koľajnicou miesto nohy) v bizarnom trikovom veľkofilme Immortal. Nie všetko mu však vyšlo: hlavná záporná rola doktora Viktora Frankensteina (pardon, Viktora Heliosa) sa mala vyskytovať v TV seriáli, ale ten kvôli mizernému pilotu (Frankenstein: Nová generácia) nevznikol. Už o rok neskôr Kretschmann získava svoju zatiaľ najmajestátnejšiu rolu – neústupčivého kapitána lode, plaviacej sa s filmovým štábom (ktorého členom bol tiež Adrien „Pianista“ Brody) k temnému Ostrovu lebiek v masívnom remake King Kong Petra Jacksona. Hoci sa ani po tomto úspechu nevyhol hlúpostiam (sci-fi s Nicolasom Cageom Next), stával sa čoraz zavedenejšou firmou. Peknú roličku, malú priestorom ale dôležitú pre ústredného slabošského hrdinu (Škót James McAvoy), stelesnil v americkom kontroverznom komikse Wanted ruského režiséra. Vrchol (zatiaľ) dosiahol 2008 v nemeckej televíznej mini-sérii Jacka Londona Morský vlk, kde si (znova) pôsobivo zahral fanatického až psychopatického kapitána lode, terorizujúceho stroskotancov i svojich mužov.

NICK CHINLUND (*1961, USA)

Hrá od začiatku deväťdesiatych rokov 20. storočia (horor Ambulancia s Ericom Robertsom, Smrtonosná zbraň 3 s Melom Gibsonom, Čas pomsty s Dolphom Lundgrenom, ženský western Pištoľníčky, bláznivá komédia s Lesliem Nielsenom Mr. Magoo). Zlom nenastal ani tak v roku 1996 (schwarzeneggerovka Likvidátor), ale keď sa o dva roky nato objavil v trháku Jerryho Bruckheimera Con Air, kde hral zloducha. Ktorého, pýtate sa a dodávate - veď v Con Air hrali LEN zloduchovia! Určite si spomínate na škaredého zarasteného chlapíka s výrazným úškrnom, ktorého v podvozku lietadla zabije Nicolas Cage, lebo zobral ružového zajačika jeho dcére. A sme doma. Odvtedy je Nick relatívne v pohode. V space opere Vina Diesela Riddick: Kronika temna stelesňuje hrdinovho paradoxne dosť sympatického a vtipného prenasledovateľa, mihne sa po boku Denzela Washingtona v blaxploitation Training Day, hrá vojaka Brucea Willisa v Slzách slnka, zamasteného „Šéfa“ v ponorkovom vojnovom horore Hlbočina a zlosyna v dobrodružstve z produkcie Stevena Spielberga Legenda o Zorrovi. Všetko odolné, tvrdé, náruživo húževnaté prototypy „správnych chlapov“ (je jedno, či hrá kladnú alebo zápornú rolu).