Vin Diesel
Pondelok, 21 December 2009 07:35

Vin Diesel mal šancu stať sa novým Schwarzeneggerom. Zabudol ale urobiť prieskum trhu, kde by sa divákov pýtal, či ďalšieho Arnolda chcú. Napriek tomu je zaujímavou osobnosťou nielen akčného žánru.

183 cm vysoký Mark Sinclair Vincent (umeleckým menom Vin Diesel) začínal ako rebel. Narodil sa 18. 7. 1967 v New Yorku, s partiou sa motal po nočných uliciach a bol nezbedný. Zlom nastal až keď o polnoci demolovali malé zastrčené divadlo a pri čine ich pristihla majiteľka, vďaka ktorej mladý delikvent objavil čaro herectva. Znie to príliš pekne na to, aby to bola pravda. Ale čo my vieme.

Vojnový epos Stevena Spielberga Zachráňte vojaka Ryana je drzý film už preto, že režisér úlohy vojakov, pod velením Toma Hanksa a Toma Sizemorea, hľadajúcich v rozvalinách Druhej Svetovej vojny strateného Matta Damona, neobsadil hviezdami, ale mladými americkými talentami, ktoré si okrem herectva vyskúšali tiež autorskú tvorbu (réžia, písanie scenárov). Okrem Edwarda Burnsa to bol napríklad i Vin Diesel. Urastený, holohlavý a škaredo pôsobiaci chlap s chrapľavým hlasom (ten následne využil Brad Bird v animovanom Železnom obrovi), ale dobrým srdiečkom. Akiste by mu sedel aj Hellboy v celovečernej verzii mexického režiséra Guillerma del Tora, ale do tej ho chcelo skôr štúdio, lebo by hviezda jeho formátu do kina pritiahla ešte viac divákov. Režisér a autor komiksovej predlohy sa však jednohlasne zhodli na jedinom možnom kandidátovi – a Vin ním nebol. Zašli dokonca tak ďaleko, že rátali s možnosťou dobrodružnú snímku nenakrútiť, ak by im štúdio Diesela nanútilo. Ale kto by sa na nich hneval, teraz, keď vidíme, čo spravili s Ronom Perlmanom?

Kto vtedy mohol tušiť, že to nie je svalnatý idiot s IQ 42? V skutočnosti mal otca učiteľa a mamu psychologičku a on sám študoval anglický jazyk a kreatívne písanie na Hunter College. Druhá verzia ale hovorí, že mama bola astrologička a otca mal adoptovaného (afroamerického režiséra divadelných hier). Za mnohé navzájom si odporujúce informácie o vlastnej osobe môže sám Vin, pretože o sebe tají čo len môže a evidentne ho to baví. To je v konkurencii úbožiakov, ktorí na seba v bulváre nakydajú prvé posledné, svieže a ľudské. V skutočnosti teda máme dočinenia (hoci Vin to tají, ale už nie tak dobre, ako kedysi) s inteligentným chlapíkom, ktorý za pár dolárov nakrútil krátkometrážny Multi-Facial (réžia, scenár, hlavná rola a produkcia) a následne celovečerný film Strays (detto). V roku 2009 režíroval krátkometrážne Los Bandoleros (dvadsaťminútový prequel k Rýchlym a zbesilým, odohrávajúci sa v horúcej Dominikánskej republike) a už celé roky vraví o tom, ako rád by si zrežíroval historický epos o Hannibalovi (samozrejme by hral hlavnú rolu).

Skutočnou hviezdou sa ale stal až v roku 2000. Vtedy bol do kín uvedený drsný sci-fi horor Čiernočierna tma. Exceloval ako vyleštenými očnými buľvami vybavený zločinec Richard B. Riddick, naprieč vesmírom unikajúci pred nadrogovaným lovcom ľudí (Cole Hauser). Posádka lode však stroskotá na tajomnej planéte, kde sa stanú obeťou netvorov. Riddick sa zrazu stáva relatívne kladnou rolou. Diesel ho poňal ako „futuristického Hannibala Lectera so svalovou hmotou“ a jeho výkon bol tajomný, mrazivý a fascinujúci.

Bohužiaľ, v dvojke (Riddick: Kronika temna) sa nudne ukázalo, že Riddick bol/stále je len nezaujímavý neprávom obvinený. Vlastne to nebola oficiálna dvojka. Bol to prvý diel pôvodne zamýšľanej trilógie, ktorú mal režírovať Vinov priateľ David N. Twohy, režisér Čiernočiernej tmy (tá mala voči „novej“ trilógii byť prequel á la Hobit verzus Pán prsteňov). Chalani sa od hororu odrazili k space opere typu Hviezdnych vojen a hoci im nemožno uprieť niekoľko pozoruhodných scén (zabitie hrnčekom), stomiliónová snímka zďaleka nesplnila očakávania štúdia. Ako-tak sa zaplatila až na DVD, ale stále „nič moc“ a štúdio výrobu ďalších dvoch častí stoplo. Diesel a Twohy odvtedy seriózne plánujú „dokončiť trilógiu“ a hovoria o tom niekoľkokrát do roka. Lenže štúdio oficiálne projektu zelenú nedáva. Vplyv na tom má pravdepodobne i fakt, že Vinova výborne nakopnutá kariéra zďaleka nie je dnes taká „komerčne spoľahlivá“, ako kedysi.

Pritom po Čiernočiernej tme sa z neho stala hviezda. S chuťou prijímal i malé ponuky v menších trileroch (Riziko s Giovannim Ribisim a Benom Affleckom alebo prostoduchý ale verný mafiánsky výhonok vo Flákačoch, ktorý vie, kde je jeho miesto), ale skutočnú hviezdu z neho urobili trháky Rýchlo a zbesilo (rýchle autá nezákonne milujúci Dominic Toretto) a „bondovka pre mladých“ xXx (nihilizmus milujúci Xander Cage, ktorého zapriahne do vládnych služieb boja proti terorizmu Samuel L. Jackson). Kým to prvé ho kvalifikovalo ako „nového Jamesa Deana, rebela bez príčiny“, to druhé ho zahnalo do českých exteriérov, kde sa jednoduchá svižná akčná snímka nakrúcala. Obidva príbehy sa stali hitmi pre mladé publikum, ale na rozdiel od bežných hitov pre mladé publikum sa im nedal uprieť kus sympatického darebáctva a stopových náznakov inteligencie.

Samozrejme, štúdiá mali záujem o pokračovania. Diesel však stereotyp nemá v láske a kým 98% iných hercov by kulo železo, kým je horúce, Diesel Rýchlo a zbesilo 2 a xXx: Nová dimenzia odmietol. Ale ublížil tým iba sám sebe: na jednej strane tieto dve pokračovania "Vinových hitov bez Vina" boli otrasné. Dokonca i kritika, ktorá svalnatých hercov príliš nemusí, tvrdila, že za ich nekvalitu môže práve Vinova absencia, že s ním by to bolo lepšie - čím mu vzdala obrovskú poklonu! Vin teda mohol byť svojim spôsobom šťastný.

Rýchlo a zbesilo 2 rátalo s jeho postavou. Ale keď žiadal dvadsať miliónov, štúdio scenár hodilo do šuplíka a novú zápletku (strašnú) postavilo okolo Vinovho kolegu z originálu, matného Paula Walkera (a náhodou titulného zlosyna hral Cole Hauser). Mladým stačilo, že sa snímkou rútia autá a tak film relatívne dobre zarobil. Vznikla teda trojka (Tokijská jazda), v nej sa ale už na konci Diesel mihol a v roku 2009 vznikla štvorka Rýchli a zbesilí. V nej sa vrátili všetky staré známe tváre z originálu a v skutočnosti bol použitý scenár, písaný už oficiálne pre dvojku. Vrelý komerčný ohlas spustil reči o päťke a z Vina sa znova stala hviezda, pretože opäť ako-tak potvrdil komerčný štatút komerčne spoľahlivej hviezdy. Tým síce potešil producentov, ale tak trocha sa spreneveril vlastným zásadám. Ale kto má právo súdiť? Nemáme ho ani v prípade chystanej trojky xXx so za všetko hovoriacim podtitulom The Return of Xander Cage (v dvojke zaznela hláška, že ho zabili na Bora Bora, ale pravdepodobne len blafoval a v trojke z toho bude urobený dobrý vtip, keď ho nad kokteilom a babami nachytá Samuel L. Jackson). Že nie je hlupák, dokazuje aj produkčnou aktivitou (okrem vlastných filmov - napr. xXx - produkoval napr. Hitmana s Timothym Olyphantom, s ktorým hral v Kokaínovom karteli).

Kým ale prišli Rýchli a zbesilí, jeho filmy vybuchovali finančne i umelecky (Kokaínový kartel a Babylon A.D., mimochodom po xXx tiež nakrúcané v Česku), alebo boli výborné, ale nezarobili na seba (môže byť hrdý za svoj rozkošne vlasatý výkon skutočne žijúceho mafiána - Dokážte mi vinu). Na „úpadku Vinovho mena“ sa podieľala aj výrazná konkurencia; približne v rovnakom čase totiž štartoval akčnú filmovú kariéru sympatický wrestler The Rock alias Dwayne Johnson (Kráľ Škorpión, Vitajte v džungli). Nerozumným výberom scenárov však obaja takmer navlas rýchlo upadli a kým to vtedy vyzeralo na „dvoch Schwarzeneggerov naraz“, dnes nemáme ani jedného a či sa to niekomu páči alebo nie, chalani namiesto poriadneho cementovania žánrovej kariéry starnú rýchlejšie, ako by sa na akčné ikony patrilo (momentálne sa zdá, že kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva - Jason Statham).

Podobne, ako Arnold v Policajtovi zo škôlky, i jeho obdivovateľ Vin sa objavil v rodinnej komédii s deťmi. Mizerná komédia, u nás aspoň distribuovaná pod rozkošným prekladom Cumlikátor, má ku kvalite ďaleko, ale stala sa prekvapivým komerčným hitom a tak na nej dnes najviac prekvapuje to, že nevznikla dvojka... hoci pri Vinovom postoji k pokračovaniam to zasa až tak nešokuje.

Dobrý ohlas štvorky Rýchlo a zbesilo znova vrátil do hry dva Vinove večné projekty: jednak by chcel do konca doklepnúť riddickovskú trilógiu a jednak by rád režíroval Hannibala. Kam dnes mieri 42-ročný bývalý vyhadzovač, ktorému to až prekvapivo dobre pristane v obleku?