Joel Silver
Streda, 09 December 2009 08:31

Narodil sa 14. 7. 1952 v New Jersey. S Bruckheimerom patrí k najslávnejším a komerčne najpotentnejším americkým akčným producentom súčasnosti. Sú za tým desaťročia roboty.

Jeden z najvýraznejších a najmocnejších hollywoodskych producentov prevažne (ale nielen, len asi tak na 99%) akčných trilerov s obrovskými rozpočtami, obrovskými hercami a gigantickými akčnými scénami. Pomáhal budovať pilier buddy movie alias parťáckych trilerov (dve časti 48 hodín, séria Smrtonosná zbraň) a 1999 určil nový smer akčných sci-fi (trilógia Matrix). Spolupracuje s najžiarivejšími americkými hereckými hviezdami a stavia ich do ikonických akčných póz spomalených záberov. Jeho produkčnými nožnicami prešli bez ujmy na zdraví už Mel Gibson, Arnold Schwarzenegger i kreslený zajačik Bugs Bunny.

Filmovej produkcii sa profesionálne venuje od konca sedemdesiatych rokov 20. storočia a už vtedy mal šťastie, keď vsadil na režiséra Waltera Hilla a jeho jednoduchú ale dodnes diabolsky energickú akčnú klasiku The Warriors o skupine mladistvých delikventov, ktorí sa musia prebojovať nočným New Yorkom do svojej bezpečnej štvrte naprieč stovkami krvilačných nepriateľov. Tony Scott už dlhé roky hlása remake, ale zostáva pri slovách. Onedlho pozíciu potvrdil druhou spoluprácou s Hillom (inak producentom votreleckej ságy) na ostrej buddy movie 48 hodín, ktorou dopomohol pre 80. roky objaviť totálnu hviezdu desaťročia, Eddieho Murphyho, dovtedy obyčajného chlapca z robotníckej štvrte.

Nasledovali akčné klasiky Komando, Predátor a Smrtonosná zbraň a pasca. Ako vidno, ak s niekým Joel raz spokojne spolupracuje, často mu zvykne dohodiť „samostatný“ projekt. Napríklad Carlovi Weathersovi, ktorý v Predátorovi stvárnil zradného Dillona, o pár rokov nato Joel dohodil „one man show“ Akčný Jackson. Shane Black, úspešný scenárista jeho Smrtonosnej zbrane, bol bizarne obsadený ako herec do Predátora. Hovorí sa, že Silver tajne dúfal, že Black (ako expert na dialógy a postavy) pomôže počas prestávok vylepšiť scenár. Black však odmietol a údajne slávne hlášky z filmu vôbec nepatria jemu (oficiálne sú pod scenárom podpísaní bratia Thomasovci). Napriek tomu Silver s Blackom aj v budúcnosti spolupracoval: Joel odkúpil ešte jeho drsný scenár ku klasike s Bruceom Willisom Posledný skaut (Posledného akčného hrdinu a Dlhý bozk na dobrú noc, ďalšie Blackove scenáre, Joel skúsene prenechal iným - zrejme vycítil, že čudné príbehy divákov neoslovia). Ale keď sa Shane rozhodol v roku 2005 režijne debutovať vydarenou buddy movie s Valom Kilmerom a Robertom Downeym Jr. Kiss Kiss Bang Bang, hádajte, kto mu ju produkoval. A keď Seagal blbými akčnými trilermi odpísal sám seba, kto mu produkoval jeho takmer výborné „moderné“ kúsky Konečné rozhodnutie a Lovca policajtov?

Silver je samozrejme profesionál a tak sa mu nemožno čudovať ani mu za to nadávať, že v rýchlom tempe produkoval pokračovania úspešných titulov. A na jeho obchodnícku obranu treba dodať, že ak po bok jeho dvojok, trojok atď. (Smrtonosná zbraň sa rozrástla na štyri časti, Smrtonosná pasca síce tiež na štyri, ale Silver produkčne ošetroval iba prvé dve) iné „typické dvojky“, musíme uznať, že Silver sa aspoň snaží urobiť dôstojnú kópiu toho, čo už raz bolo úspešné a i do pokračovaní pokračovaní ide naplno a s nemalým rozpočtom (Predátor 2 bol taký dusný, že sa zaobišiel aj bez Schwarzeneggera).

Snaží sa na dvojky oslovovať rovnaké tímy, ktoré sa už osvedčili na „jednotkách“. Okrem obľúbených hercov a režisérov má Joel i dvorných strihačov, hudobných skladateľov a produkčných kolegov (manželka herca Roberta Downeyho Jr. Susan s Joelom produkovala napr. revenge movie Niet návratu s Jodie Fosterovou). Prečo meniť víťazný tím, s ktorým sú spokojní moji diváci aj ja ako producent, teda najdôležitejšia časť filmového tímu?

Niekedy to zachádza až tak ďaleko, že ak vyprodukuje nový filmový fenomén, produkčne ho vyžmýka snáď rovnako giganticky, ako keby bol George Lucas (Matrix sa okrem troch filmov dočkal počítačovej hry, série animovaných snímok, oblečenia, figúrok, kníh...). To je ale fajn. A fajn je aj to, že ako producent „hlúpych akčňákov“ je podpísaný aj pod takými zaujímavými experimentmi, ako je V ako Vendeta. Už menej nadchne, že najskôr najme na réžiu sci-fi trileru Invázia s Nicole Kidmanovou talentovaného „atmosférického“ režiséra z Nemecka, no uprostred nakrúcania si uvedomí, že vlastne nechce atmosférické sci-fi ale trápny akčný mišung, režiséra vyhodí, nahradí ho zmätenými bratmi Wachowskými, vyrazí polovicu scén a tú druhú, najhoršiu, omylom nechá. Dá sa takto zbytočne zmasakrovanému filmu priať niečo lepšie, než je umelecká smrť?

Akonáhle produkčne odstúpil od tretej Smrtonosnej pasce alebo pokračovania 48 hodín, dopadli snímky bez jeho skúseného profesionálneho dohľadu skôr matne. Pravda, niečo zarobili. Smrtonosná pasca 3 dokonca dosť. Ale vytratila sa zábavná atmosféra sveta, kde muži majú veľké svaly, vybúchajú mrakodrap plný rakúsko-maďarských teroristov a na konci skončia v posteli s Miss Universe 2009.

Silvera s čistým svedomím NEMOŽNO označiť za vyložene akčného producenta (muzikál Xanadu, komédia s Whoopi Goldbergovou Jumpin´ Jack Flash) a dokonca mu napriek jeho rešpektu hodnej pozícii niekoľko projektov nevyšlo. Sympatické je, že sa kritickým názorom na niektorú časť vlastnej tvorby nikdy netajil. Nielen diváci, ale aj on sám údajne čakal „oveľa viac“ od komédie Deň otcov, na ktorej sa stretli komediálni klasici Robin Williams, Billy Crystal a Ivan Reitman. A takisto nebol spokojný s tým, ako „starosvetsky“ Richard Donner (inak jeho kamarát zo Smrtonosných zbraní) pokazil údajne vynikajúci scenár (vtedy ešte len scenáristov) bratov Wachowských (Zabijaci so Sylvestrom Stallonem).

Pokiaľ sa drží svojho kopyta, môže byť výsledkom veľmi dobre klasika akčnej kinematografie (Posledný skaut), alebo aspoň solídny, poctivý a zručne odvedený (predovšetkým po technickej stránke, scenáre sem-tam haprujú) hit leta. Napríklad Konečné rozhodnutie s Kurtom Russellom, kde ako jediný mal Silver odvahu zabiť Stevena Seagal v prvej polovici filmu. Snímku inak nakrútil jeho dvorný strihač Stuart Baird (Smrtonosná zbraň 2, Smrtonosná pasca 2, Posledný skaut).

Akonáhle sa ale Joel snaží experimentovať so žánrami, nie vždy mu to vychádza (čudná akčná komédia Hudson Hawk – Willis, čudná sci-fi komédia Demolátor – Stallone, čudný paranoický triler Sprisahanie - Gibson). A niekedy má Joel naozaj zlé nápady... predsa len, aká bola šanca, že bude hit/dobrý film z niečoho, v čom sa stretli William Baldwin, Cindy Crawfordová a Salma Hayeková (Ako štvaná zver)? A čo preboha živého Joel čakal od mizernej, v Čechách za malý peniaz nakrútenej fantasy Dračie diery?

A hoci to niekedy vyzerá, že svetu robí veľkú službu (ázijská akčná legenda Jet Li v USA debutoval ako zlosyn v Smrtonosnej zbrani 4), v skutočnosti svetu (a Jetovi Li, ktorý následne musel prijímať veľmi hlúpe ponuky – Romeo musí zomrieť) skôr ubližuje... Nevraviac o tom, že miestami vykráda sám seba (na Swordfish: Operácii Hacker bol zďaleka najlepší matrixovský „bullet time“).

Za zmienku určite stojí fakt, že s režisérom Forresta Gumpa, Robertom Zemeckisom, si založili malú produkčnú firmu Dark Castle Entertainment, v ktorej rok čo rok produkujú malé neprístupné hororové krváky pre vlastné potešenie (napr. 13 duchov, Gothika alebo Múzeum voskových figurín) a obsadzujú do nich talentované, nie vyložené hviezdy (Geoffrey Rush, Tony Shalhoub, Robert Downey Jr., Gabriel Byrne).

Joel Silver nezačína, už pekných pár rokov – ale ani nekončí. Len v dohľadných mesiacoch má pre nás nachystanú post-apokalypsu s Denzelom Washingtonom The Book of Eli, zrejme dosť svojrázneho Sherlocka Holmesa s Downeym Jr. a nebol by to on, aby stále nerečnil o Smrtonosnej zbrani 5 a to aj v dobe, kedy jej jediné dve hviezdy, Gibson a Glover, vyhlásili, že na to... lebo sú už fakticky veľmi starí na pobehovanie po strechách (a sám duchovný otec dvojice Murtaugh a Riggs, scenárista Black, znechutene vyhlásil, že to už nemá zmysel). Ale producent je tu na to, aby produkoval. A aby prehováral, balamutil, ťahal medové motúzy popod fúzy, čičíkal, zaliečal sa a zarábal milióny amerických dolárov. A to by v tom musel byť len čert (alebo infarkt myokardu), aby tá zasratá Smrtonosná zbraň 5 raz predsa len nevznikla.

P.S. No dobre, trikovú komédiu Roberta Zemeckisa Kto obvinil králika Rogera? neprodukoval. Len si v nej zahral.