Viggo Mortensen
Pondelok, 23 November 2009 13:05

Tupý krásavec? Idiot? Snaživý pracant? Výborný herec? Pekný chlap? Dobrý? Škaredý no dobrý? Básnik? Maliar? Spevák? Koniar? Fotograf? Otec? Manžel? Pán Gondoru? Viggo Mortensen unesie viac, ako sme si mysleli a čím je bližšie k piatemu desaťročiu svojho veku, tým sa stáva čoraz nebezpečnejšie vierohodnejším.

Viggo Peter Mortensen Jr. sa narodil 20. 10. 1958 v newyorskej štvrti Manhattan. Hoci vyzerá ako švárny junák, v skutočnosti by ste mu nenamerali ani 180 centimetrov. Detstvo a dospievanie ho zavialo hocikam, od Venezuely po Dánsko. Po návrate do Ameriky dostal chuť na herectvo a tak ho išiel študovať. Postupne sa prehral až na divadelné dosky, znamenajúce svet.

Viggo (nehnevajte sa, ale musím to krstné meno opakovať) herecky plus mínus debutoval kriminálkou Svedok (r. Peter Weir). Tam bol hlavnou hviezdou Harrison Ford ako drsný policajt, chrániaci v svojráznom amenitskom prostredí malého svedka vraždy a jeho mamu (Lukas Haas a Kelly McGillisová). Viggo sa snímkou mihne ako jeden zo spoločenstva Amenitov, ak budete dávať pozor, možno ho nájdete. Síce ho hneď v začiatkoch kariéry režírovali také uznávané formáty, ako sú Jonathan Demme alebo Woody Allen, z daných filmov (napr. Purpurovej ruže z Káhiry) bol... vystrihnutý.

Nasledovali podobné úlohy (= „nájdi ma, ak máš postreh“) v relatívne áčkarských produkciách (western Mladé pušky 2). Už v začiatkoch dostal hlavnú rolu. Pravda, bol to béčkarský krvák v Hollywoode začínajúceho Fína Rennyho Harlina Väznica, kde Viggo (naozaj sa ospravedlňujem za časté používanie toho úžasného krstného mena, ale akého ďalšieho Vigga poznáte? Možno ešte tak kniežaťa Karpát a Moldavska z Krotiteľov duchov 2) stvárnil väzňa, dostávajúceho sa do konfliktu s krvilačným duchom, usmaženým v minulosti na elektrickom kresle. Už čoskoro si ho všimli zaujímavé filmárske osobnosti: režírujúci herec Sean Penn mu dohodil rolu v Indiánskom poslovi ( mladšieho brata Davida Morsea), Danny Cannon ho režíroval v Mladých Američanoch, kontroverzný Brian De Palma v Carlitovej ceste po boku Al Pacina, Tony Scott ho naverboval do ponorky po bok Denzela Washingtona a Genea Hackmana (Krvavý príliv), Kevin Spacey ho režíroval v Albino Alligator a Jane Campionová s Nicole Kidmanovou ho dostali v Portréte dámy. Nie zlé, ale napriek tomu ho na plátne spoznávali len diváci, ktorí chodili do kina často a na všetko. Na jeho univerzálnosti a všestrannosti určite mala podiel chuť neustále sa pred kamerou fyzicky meniť. Dlhé vlasy, takmer holá lebka, nahladko oholená mladícka tvár, brada ako Robinson Crusoe... toho si Viggo nezahral (a možno už ani nikdy nezahrá, viď. nižšie), ale predstava je to super. No osamelých mužov hráva často. Ako ukázal Aragorn, dokáže zjednotiť ľud, stať sa jeho miláčikom a vzorom - ale stále zostáva melancholickým samotárom vo vysokej veži. Zadumanosť z Mortensena dúfam už nikdy nevymlátime.

Prvý výraznejší zlom nastal v katastrofickom aj katastrofálnom Dennom svetle. V ňom so skupinou civilov (napr. Sylvester Stallone) zostal uväznený pod zemou a neskončil dobre, hoci to tak myslel. Konečne výrazná „komerčná“ rola, ktorá mu pomohla predstaviť sa početnejšiemu publiku. To si až teraz uvedomilo, že im doteraz vo filmoch niečo chýbalo a že to bol asi Viggo. To využil rafinovaný Ridley Scott v G.I. Jane, kde excelovali brušné tehličky Demi Mooreovej a Viggo s netypickými fúzikmi, stvárňujúci jej brutálneho homosexuálneho výcvikového seržanta. Dobrý film to nebol, Viggo áno.

Kto iný sa môže pochváliť tým, že hral v jedinom roku v dvoch remake trilerov Alfreda Hitchcocka? Pravda, čudácky farebný experiment Psycho je vec, ktorou by som sa nechválil (hral v nej milenca záhadne zmiznutej Anne Hecheovej). Zato Dokonalá vražda (tiež 1998) mu ponúkla (okrem možnosti vystaviť v ateliéri svoje vlasné vlastné obrazy) kvalitnú rolu nezodpovedného milenca Gwyneth Paltrowovej, s ktorým uzavrie krvavú dohodu Michael Douglas. Bol to starosvetsky napínavý triler a Viggovi to s dlhými vlasmi pristalo. Je to jeden z mála hercov, ktorí sú „klasicky pekní“, ale zároveň vynikajú zaujímavými osobnosťami a preto ich za charizmatických nepokladajú len ženy. Na Viggovi je pekné, že neuprednostnil ľahšiu cestu. Kvôli tomu dnes nie je megahviezda. Vďaka tomu dnes je nezaškatuľkovateľný herec, ktorý bez problémov oslovuje panny, ženy, chlapcov hrajúcich sa na Indiánov, ich tatkov aj intelektuálov. Taký široký rozptyl nemala ani guľovnica Arnolda Schwarzeneggera v druhom Terminátorovi.

28 dní s opitou Sandrou Bullockovou si do rámiku nedá, ale už v roku 2001 prichádza jeho pravdepodobne životná rola – Chodec Aragorn, dlhými štíhlymi nohami obdarený dedič rozprávkovej ríše. Kvôli pochybnostiam, ktoré ho zaživa zožierajú, sa radšej namiesto vládnutia venuje túlaniu sychravými lesmi a spomína na lásku k Liv Tylerovej. Udalosti ho ale prinútia vybehnúť zo strmých hôr a v spoločnosti čarodejníka, hobitov, trpaslíka, elfa a Seana Beana, sa presekáva státisícovými armádami nepriateľov v trilógii Petra Jacksona na motívy J.R.R. Tolkiena Pán prsteňov. Spoločenstvo prsteňa, Dve veže a Návrat kráľa vznikli na jeden záťah na Novom Zélande, ale do kín sa prebojovali s ročným odstupom (2001, 2002 a 2003). Vzťahy medzi štábom boli pevné ako rodina (vyčerpávajúce nakrúcanie zahŕňalo celé mesiace uprostred divočiny). Nečudo, že herci si dali vytetovať (každý na inú časť tela) onen lesknúci sa šperk. Viggo sa pritom nakrúcania takmer nezúčastnil: rolu pôvodne hral zopár dní Stuart Townsend, ale nakoniec bol „odísť“ (odpovede na otázku „Prečo?“ sa líšia) a nahradil ho práve Viggo.

Pôvodne sa mal mihnúť aj v „pred-kračovaní“ s názvom Hobit, ale v roku 2009 vyhlásil (podobne, ako Joaquin Phoenix) dobrovoľný herecký koniec. Minimálne na niekoľko rokov, možno navždy. Faktom je, že v čase písania tejto biografie ho uvidíme už len v postapokalyptickom trileri Cesta. Žiadne iné snímky už nemá rozpracované. Šepká sa síce, že Stallone by ho rád režíroval ako Edgara Allana Poea v životopise Poe (kde by mohol nahradiť pôvodne plánovaného Roberta Downeyho Jr.), ale to by rád už X rokov a stále nič. Bude Viggo frajer a dodrží slovo? A chceme vôbec, aby bol frajer?

Jeho filmy – minimálne najneskôr od Pána prsteňov - naznačujú výskyt zaujímavého a odvážneho herca. Najmä dve trilerové spolupráce s Davidom Cronenbergom – História násilia a Prísľuby z Východu (za tie bol prvýkrát nominovaný na Oscara a určite nie iba kvôli výnimočnej „saunovej“ scéne), kde hral s Mariou Belloovou a Naomi Wattsovou. Silné ženy, ktoré mu boli rovnocenné (a asi aj preto majú Vigga ženy rady) mal pred kamerou ale už dávno predtým (Diane Laneová, Miranda Ottoová, Charlize Theronová, Sandra Bullocková).

Peknú rolu dostal v r. 2004 ako traumatizovaný kovboj Divokého západu, od nezmyselnej indiánskej masakry melancholicky s verným koníkom putujúci krajinou. Zničená psychika ho zavedie až k Arabom, kde sa má ako „hlúpy smradľavý Američan“ zúčastniť legendárnych konských pretekov, kde oproti šľachteným zvieratám a skúseným púštnym jazdcom zdanlivo nemá šancu (Oceán ohňa alias Hidalgo). Tu ukázal, že mu okrem zadumanej tváre nie je cudzí ani akčný šarmantný nadhľad ako Indiana Jones. A ako jeden z mála hollywoodskych hercov dobre a citlivo jazdí na koňoch.

K westernu sa vrátil o 4 roky neskôr po boku režírujúceho kolegu Eda Harrisa v nevýnimočnom ale zábavnom westerne Appaloosa (hrali spolu už v Histórii násilia, ale vtedy stáli proti sebe). V tom istom roku ukázal svoje chameleónstvo v dráme Good ako Nemec, zapletený do vojnových zločinov. Že mu nie sú cudzie ani vášnivé akčné polohy, predviedol v masívnej dobrodružnej historickej koprodukcii Kapitán Alatriste, ktorá sa síce nevydarila, ale bolo by škaredé tvrdiť, že v nej zaujal len Viggov parádny široký klobúk. Pravda je totiž taká, že nebyť Vigga (a jeho klobúku), bola by to strašná nuda. Viggo však v sebe nesie niečo, čo je zaujímavé, živé, pútavé a dráždivo tajomné. Nepokojné, ako jeho talent, ktorý okrem herectva poníma aj maľovanie, skladanie básní a štúdium cudzích jazykov. To, že Alatriste plynulo komunikuje šťavnatou španielčinou neznamená, že Vigga šťavnato nadabovali, ale že Viggo plynulo hovorí šťavnatou španielčinou. To je celý on.