Zabudnutí hollywoodski komici IV.
Biografie
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 26 December 2014 03:00

Chris Tucker (Rušná hodina), Ted Danson (Na zdravie), Matthew Broderick (Majstrovský plán), Cuba Gooding Jr. (Tak dobre, ako sa len dá), Mike Myers (Austin Powers).

Na väčšinu z dnes spomínaných pánov je dnes smutný pohľad. Na niektorých sa zabudlo napriek rekordným honorárom, ktoré ešte „pred chvíľkou“ dostávali (Myers). Iní sú takí trápni, že by boli radi, ak by sa na nich zabudlo (Broderick). Ted našiel bezpečie aspoň v televízii a Cuba sa stále márne pokúša stať „dramatickým“ hercom. Čo je škoda, lebo by v tom mohol byť časom celkom dobrý.

............................................................................................................................

Chris Tucker (*1972, USA)

Keď sa s Jackiem Chanom koncom 20. storočia vrútil do kín v buddy movie Rušná hodina alias Križovatka smrti, bol z toho celosvetový hit a dobrá zábava, v ktorej Brett Ratner funkčne spojil nezastaviteľné Jackieho končatiny a Chrisovu mimiku. Už predtým si ale Chris a Brett vyskúšali spoluprácu a to na zabudnutej Reči peňazí s Charliem Sheenom. Hitom sa však stala až Rušná hodina. V nasledujúcich rokoch sa k nej pridali dve pokračovania a to napriek tomu, že Jackie a Chris si údajne počas nakrúcania nepadli do noty. Chan, známy priateľskou povahou, mal čo robiť, aby mu nepraskli nervy zo spolupráce s hviezdičkou z Bessonovho Piateho elementu a Tarantinovej Jackie Brownovej. Dobrú náladu nevylepšilo ani to, že kým si pri akčných scénach išiel zlámať nohy, dostal za dvojku a trojku 15 miliónov, kým Tucker, ktorý len stál a kecal, 20 a za trojku dokonca 25. Možno ale práve ich vzájomná nevraživosť sa podpísala pod dobrú chémiu medzi postavami, ktoré sa väčšinu filmového času neznášajú.

Napriek tomu mala trilógia úspech a logicky sa už od roku 2007, kedy bola uzavretá, hovorí o štvorke. Nikomu zo zúčastnených sa do nej ale nechce. No kým Jackie stále hrá ako divý, Chris účinkovanie pred kamerou obmedzil na minimum. Nemá dôvod robiť to inak: za tri diely zinkasoval také peniaze, že nemá dôvod pohnúť prstom. Povedať, že hranie obmedzil na minimum je ale diplomatické. Napriek tomu, že ponúk mal veľa (Susedská hliadka, Divoký Django), v podstate vôbec nehrá. Od roku 1998 do 2007 hral len v troch Rušných hodinách. K jedinému návratu pred kameru ho prehovoril David O. Russell (Terapia láskou).

............................................................................................................................

Ted Danson (*1947, USA)

Mohlo by sa zdať, že dať ho do tohto rebríčka je mimo. Ted ale vždy bol v prvom rade komik. Ostatne, najväčší úspech mu priniesol sitkom – esencia humoru. Vyrastal som na mnohých seriáloch, akčných aj komediálnych, hraných aj kreslených a americký sitkom Na zdravie patril medzi ne. Keď si dnes na YouTube pozriem retro zvučku, premkne ma nostalgia a spomeniem si na tváre štamgastov, z nich niektorí už nie sú medzi nami. Ich vodca, sympaťák Ted, našťastie stále je a na to, že tento rok bude mať 67, vlastne starne celkom šarmantne. Mladí diváci ho poznajú vďaka Kriminálke Las Vegas, kde nahradil Williama Petersena a Laurencea Fishburnea. Bohužiaľ, napriek raketovému sitkomovému štartu (Na zdravie sa dočkalo 11. sérií a zrodilo spin-off Frasier) situáciu príliš nezvládol. Nikdy nemal škandály, ani problémy s milenkami, drogami a alkoholom. Plus bol nie sympatický, ale veľmi sympatický. Čo sa teda stalo? Prečo dnes nie je hviezdou? No... ťažko povedať. Možno proste boli lepší. Prípadne odmietol stať sa spotrebiteľskou hollywoodskou tvárou a uprednostnil vnútornú spokojnosť pred slávou a mega-honorármi. Fakt neviem.

Pritom sa nedá povedať, že by sa nesnažil. Už v začiatkoch bol k zapamätaniu (noir Žiar tela Lawrencea Kasdana, hororová mozaika podľa Stephena Kinga Creepshow). Keď dostal sólo príležitosť, využil ju (príjemné fantasy Gulliverove cesty a Loch Ness). Napriek úspešným rodinným komédiám (Traja muži a nemluvňa + sequel Traja muži a malá dáma, Made in America s Whoopi Goldbergovou a mladučkým Willom Smithom, Kšefty s otcom s vtedy mega-populárnym Macaulaym Culkinom) sa nestal hviezdou. Pritom bol za svoju kariéru zatiaľ 14 x nominovaný na Emmy (z toho dva razy ju získal) a 11 x na Zlatý glóbus (3 úspešné zárezy). Podobne, ako iní komici, aj on občas dostal dramatickú rolu, ktorú bez problémov zvládol (mysteriózne Skryté hlasy, Zachráňte vojaka Ryana).

............................................................................................................................

Matthew Broderick (*1962, USA)

Vedeli ste, že zabil človeka? V polovici 80-tych rokov bol na dovolenke v Írsku a jeho vinou došlo k dopravnej nehode, pri ktorej zahynuli dve ženy. Nemám kontakty na írsku políciu, ale podľa dostupných informácií sa stala neuveriteľná vec: nešiel do basy, iba dostal pokutu ani nie 200 dolárov a išiel domov.

Čo sa jeho kariéry týka, najväčší úspech zaznamenal práve v 80-tych rokoch, kedy svojim chlapčenským zjavom bodoval v hitoch Jastrabia žena, Bojové hry a Projekt X po boku Rutgera Hauera, Helen Huntovej alebo Michelle Pfeifferovej. Postupne však začali pribúdať fiaská (Rodinnému podniku a Nováčikovi nepomohol ani skutočne hviezdny kasting: Dustin Hoffman, Marlon Brando, Sean Connery). Ako všetci komici, aj on skúsil dramatickejšie žánre. Ale bol v nich ešte neviditeľnejší, ako v komédiách (Glory s Denzelom Washingtonom a Morganom Freemanom). Postupne prestal byť zaujímavý a dabing trháku Leví kráľ to nezachránil. Jedna šanca na comeback za druhou sa menila na prepadák (Emmerichova Godzilla, Cable Guy s Jimom Carreym, Oddaní láske s Meg Ryanovou, Stepfordské paničky s Nicole Kidmanovou, Vianoce na nože s Dannym DeVitom). Broderick je nezaujímavý, priemerný, banálny. Ako herec nemá čo ponúknuť. Totálne zlyhal v nevtipnej heist movie Majstrovský plán. Je taký nenápadný, až je úplne nezaujímavý.

............................................................................................................................

Cuba Gooding Jr. (*2. 1. 1968, USA)

Keď sa objavil po boku Toma Cruisea v športovom Jerrym Maguireovi, všetci z neho boli paf. V skutočnosti to nebol jeho debut; v minulosti dostal roličky v trhákoch Eddieho Murphyho (Cesta do Ameriky), Dustina Hoffmana (pilot vojenskej helikoptéry v Smrtiacej epidémii) i Cruisea a Jacka Nicholsona (Zopár správnych chlapov). Na prepadák Paula Hogana alias Krokodíla Dundeeho Bleskový Jack radšej zabudnime. Za Jerryho Maguireho získal Oscara a nomináciu na Zlatý glóbus. Všetci čakali, čo bude ďalej.

A bolo: pôvabná karikatúra zženštilého homosexuála po boku, aké prekvapenie, Nicholsona v romantike Tak dobre, ako sa len dá. A sprievodca záhrobím v Ako prichádzajú sny s Robinom Williamsom. Postupne ale medzi pozitívne prijaté tituly začali prenikať banálne trilery s béčkarským nádychom s tomu odpovedajúcimi kolegami (Napíš si svoju smrť s Tomom Berengerom, Mrazivý faktor so Skeetom Ulrichom, Tanec v tieni smrti s Matthewom Modineom). Postupne mu začali vybuchovať aj ambiciózne drámy po boku uznávaných legiend (Robert De Niro – potápačský Ten najlepší, Anthony Hopkins – gorilí Inštinkt). Hit z prostredia vraždiacich modelov Zoolander mu rozšíril obzory a z melodrám a trilerov začal prenikať do komédií. A to ho takmer zničilo. Miliónové preteky sa dali zvládnuť, to sa ale nedá povedať o spotrebiteľských Snežných psoch (Cuba v prostredí závodných aljašských psov), Plnou parou vzad! (Cuba na homosexuálnej výletnej lodi) a Bláznivý tábor (Cuba v detskom letnom tábore). Zrazu začal byť na smiech: diváci sa smiali jemu, nie na jeho rolách. Keď sa občas vrátil k vážnemu žánru, hoci ťažko povedať, či prestrelený Pearl Harbor dua Bay/Bruckheimer môžeme pokladať za ktovieako vážne veľdielo, tak aj v ňom bol na smiech. Dobre neskončil ani Tieň zabijaka, kde ako nájomný vrah súložil s Helen Mirrenovou. Drastické (ne)vtipné obdobie symbolicky zakončil návratom do Eddieho stajne v dosť príšernej príšernosti Norbit, ale v tom čase už z ich niekdajších hviezd zostali len matné hviezdičky s minimum fanúšikov. A potom, písal sa rok 2007, prišiel Ridley Scott a dal mu malú, ale prekvapivo vážnu rolu v Americkom gangsterovi po boku Washingtona a Crowea. Nedá sa povedať, že následne sa roztrhlo vrece so serióznymi ponukami v áčkarských hitoch, ale už to, že ako veliteľ bojovej jednotky nebol smiešny v podzemnom horore Diablova hrobka o čomsi vypovedá. Ambiciózny (proti)rasistický Komorník s Forestom Whitakerom nenaplnil očakávania, hoci Cuba v ňom ako chápavý strýko Whitakerovho problémového syna znova dokázal, že ak dostane normálnu vážnu rolu, nemá problém. On, ani divák.

............................................................................................................................

Mike Myers (*1963, Kanada)

Mike je podobný exot, ako Tucker: má na konte komerčne ohromne prijatú sériu, ktorá sa ale napriek všeobecnému záujmu o štvrtý diel skončila tretím. Chlapík, ktorý tento rok oslávil 51 rokov, sa v Tuckerovi našiel aj čo sa týka pozoruhodne vyprázdnenej filmografie. Majlant si nazhŕňal vďaka pár trhákom a potom už bolo prakticky nemožné nahovoriť ho na návrat pred kamery. O štvorke neskutočne nadržaného špióna Austina Powersa sa hovorí často, ale nakoľko reči znejú už od premiéry trojky z roku 2002, asi tušíte, že sa jej tak skoro nedočkáme. Mike sa špecializuje na stvárňovanie viacerých postáv v jednom filme a rád to kombinuje s kontroverzným humorom, hraničiacim so šokujúcimi, ťažšie akceptovateľnými sexuálnymi/vulgárnymi vtipmi. Kto to ale má rád, vie, že Mike je na tento druh explicitného humoru expert (ja som dodnes nezabudol na „chutí to ako sračky“). Pod nechutnými gagmi ale drieme inteligencia – čo dokázala pasáž, v ktorej Powersa hrá Tom Cruise, jeho frajerku Gwyneth Paltrowová, Dr. Evila Kevin Spacey a Mini Me Danny DeVito (a celé to režíruje Spielberg). Austin Powers (prvý diel bol u nás uvedený pod bizarným názvom Špionátor) je len špička ľadovca. Pod ňou driemu podobne obskúrne komédie (Wayneov svet 1 a 2). Mike tieto postavy zároveň vymyslel, takže si ich napísal na telo a bolo to vidieť. „Austinovky“ zároveň produkoval, aby mu (a režisérovi Roachovi) do toho nekecalo štúdio. Inak by mu možno neprešlo obsadiť Michaela Yorka (!) do úlohy šéfa.

Prečo hrá tak málo? Dôvodov je viacero. Jednak sú to peniaze: za dabing Shreka v štyroch filmoch a pridružených kraťasoch, o sérii Austin Powers nehovoriac, si na konto pripísal veľké sumy. Len za dvojku Shreka 10 miliónov a za tretieho Powersa neskutočných 25 miliónov + podiely z tržby. Na rozdiel od Nicolasa Cagea vie peniaze šetriť/investovať. Ďalším dôvodom môže byť to, že vidí, ako smutne končia populárni „starší“ komici á la Jim Carrey/Eddie Murphy a nechce tak dopadnúť aj on. Svoje ale zrejme urobilo tiež prepadnutie tých pár filmov, v ktorých hral po Powersovi (kým Carreymu vyšlo šialené grinchovské maskovanie podľa Dr. Seussa, Mikeov spriaznený Kocúr hrubo vyhorel, neoptimisticky bol prijatý aj Guru lásky). A treba si k tomu pripočítať mohutný nástup konkurencie (Seth Rogen, Jonah Hill, Sacha Baron Cohen). Podobne, ako iní komici, i Mike dokáže podať „vážny“ výkon v ne-komédii, robí to ale minimálne (Klub 54), pričom občas diváci ani nevedia, že je to on (ale je - Nehanební bastardi).

............................................................................................................................

Prvý diel.

Druhý diel.

Tretí diel.

............................................................................................................................

Môj spisovateľský web.

Môj spisovateľský profil na Facebooku.