14 kusov mladej SK hereckej generácie
Štvrtok, 04 Jún 2009 15:26

Nech už si o nových slovenských seriáloch a filmoch myslíte čokoľvek, vďaka nim verejnosť, nenavštevujúca divadlo, spoznala mladú slovenskú krv. Nie, nemáme sa za čo hanbiť.

BÁRTA, ALEXANDER (*1977) Nech je jojkársky „Panelák“ (kde Ňusi stelesňuje mafiána Kordiaka) akokoľvek sračka, divadelný herec Bárta je talent s charizmou drzého pouličného ratlíka á la Colin Farrell. To nezamaskuje, nech akokoľvek chce. Sexuálny zajačik Bárta vie, čo robí - v minulosti sme ho mohli zahliadnuť v televíznom filme Zima kúzelníkov s Mariánom Labudom a raz za čas hosťuje v konkurenčnej „Ordinácii v ružovej záhrade“ televízie Markíza. Určite by mal v „Paneláku“ zomrieť a konečne si začať vážiť svoj nemalý talent v niečom poriadnom a nie plniť konto „toho“ Andyho Krausa.

KOSTELNÝ, ĽUBOŠ (*1981) Môj okuliarnatý rovesník z Rebelov (r. Filip Renč) bude do desiatich rokov mať Slovensko pri nohách. Fenomenálne presvedčivý trémista, ktorému už pred tridsiatkou idú výborne komické roličky (večne sa opakujúci nadporučík Boborovský z „Profesionálov“) ale i „dospelí“ hrdinovia („Záchranári“, ambiciózny MUDr. Juríček z „Ordinácie v ružovej záhrade“). Jeho ryšavé vlasy sa nevyhýbajú ani celovečerným snímkam (rozprávka Sokoliar Tomáš, verejnoprávna televízna dráma Ticho, tragikomédia Slnečný štát). Veľmi rád by som ho videl vo vyložene psychopatickej úlohe, pretože v odľahčenej nostalgickej bombe Muzika bol podľa očakávaní vynikajúci (a ženatý s Táňou Pauhofovou no sexujúci s holou Dorotkou Nvotovou, o obidvoch slečnách o chvíľku). Ľuboš ideš!

LATINÁK, LUKÁŠ (*1977) Kostelného obrovského, podmanivo bradatého, detsky urozprávaného, rozkošne okatého a oslobodzujúco bohémskeho (kým sa neoženil) kamaráta, poznáme z reklamnej série bankárskeho sektora (kde exceloval s Ľubošom a nafukovacím oslíkom). Ale mihá sa i v menších roličkách v najúspešnejších aktuálnych slovenských seriáloch („Ordinácia v ružovej záhrade“, „Panelák“). Plus kraľuje „Profesionálom“ ako nenažraný poručík Hůrka (znova po Kostelného boku). Vo filmoch sa osvedčuje ako charizmatický partner talentovaných krásnych rovesníčok (Dorota Nvotová – Dievčatko; Zuzana Kanócz - Nebo, peklo... zem; Táňa Pauhofová - Kruté radosti). Radi s ním spolupracujú významní režiséri (Šulík – Krajinka, v Nvotovej Muzike zaujal v maličkej úlohe ako „Japonec“, obšťastňujúci nynfomanku Dorotu Nvotovú a dokopajúci Ľuboška Kostelného takmer do kómy). Neváha sa pred kamerou vyzliecť, dámy (Návrat bocianov).

POCISKOVÁ, NELA (*?) Rozhodne vizuálne zaujímavá, bohužiaľ jej postava (ako mnohé zo slovenských seriálov) nie je práve dvakrát dobre napísaná: hysterická tínedžerská povaha večne problematickej Nely sa nudne prelieva z jednej epizódy „Ordinácie v ružovej záhrade“ do druhej. Akonáhle ale nad Pociskovou zlomíte palicu, rozbúri pokojnú hladinu ťažko povedať či speváckym, ale rozhodne mráz po chrbte vzbudzujúcim, výkonom s Kamilom Mikulčíkom (hrali pár v „Ordinácii v ružovej záhrade“) v Eurovízii 2009. V nej sa so svojou silnou piesňou prebojovali až do moskovského semifinále, ale nevyhrali.

PAUHOFOVÁ, TÁŇA (*1983) Podmanivo ryšavý i evidentne talentovaný vamp slovenskej scény. Má zrelý vzťah s Tomášom Maštalírom, s ktorým si prísne strážia súkromie pred hlúpymi médiami. Zaujala už ako malé ryšavé pehavé pivo s vrkočmi v ambicióznom slovenskom rozprávkovom seriáli „Škriatok“ (1995). Ako postupne dospievala, jej výrazný vzhľad, ktorý jej v detstve medzi rovesníkmi spôsoboval zrejme obrovské problémy, sa, logicky, stal jej hlavným vývozným artiklom. To šikovne využila po boku Jána Krónera (ktorého pokladá za svojho umeleckého tútora) v háklivých scénach Polčasu rozpadu (spolu sa mihli vo verejnoprávnej Chuti leta/2009). Rada nasáva životné skúsenosti od skúsených kolegov, ako sú Anna Šišková a Ondřej Vetchý (Kruté radosti), vrhá sa do spolupráce s bratmi Čechmi (poviedkové „Súkromné pasce“) a nezastaví ju ani krach seriálu („Obchod so šťastím“). Najbližšie by sme ju mali - konečne - vidieť v prekliatom historickom epose Jánošík – Pravdivá história z produkcie Rudolfa Biermanna, ktorý sa ticho dokončil v slovenských lesoch a hájoch ana svoju premiéru čaká do septembra 2009.

NVOTOVÁ, DOROTA (*1982) Má mladšiu sestru; 21-ročná Terezka tiež hrá (Tango s komármi). Dcéra režiséra Juraja Nvotu (režíroval ju v Muzike/2007, kde sa hóóójne obnažovala, páni), Anny Šiškovej a biologický potomok fenomenálneho Jara Filipa. Často ju režíruje Šulík (Orbis Pictus, Krajinka). V roku 2002 zaujala v česko-slovenskom Dievčatku. Verejnosť ju pozná ako kontroverznú, excentrickú vyznávačku dlhých ciest naprieč svetom, provokujúcu komplikovanú speváčku a naturalisticky živočíšnu osobnosť, ktorá nikoho nenechá chladným/ľahostajným. Každý má svoju cestu a tá Nvotovej je už teraz drsná. Spravidla však takéto „filozofie“ ľudí príliš komplikovaných pre tento svet, môžu viesť Dorotku a jej nebojácnych fanúšikov k pozoruhodne precíteným a hodnotným umeleckým zážitkom. Možno budú niekedy dosť strašidelné, ale Bruchala vám niečo také nikdy neponúkne, tak sa chyťte Doroty za ruku (alebo za čo) a vydajte sa na nebezpečnú výpravu.

KANÓCZ, ZUZANA (*1979) Chudulinkú herečku poznáme zatiaľ najdôvernejšie najmä ako schopnú hovorkyňu nemocnice Luciu Vaškovú z „Ordinácie v ružovej záhrade“, ale za krátky čas stihla spolupracovať už s Jurajom Nvotom (Kruté radosti) i Filipom Renčom (Román pre ženy). Naposledy zaujala v melodráme Nebo, peklo... zem. V nej sa, páni, vyzliekla. Áno, slovenskí herci a herečky sa veľmi radi obnažujú.

HILMEROVÁ, MONIKA (*1974) Dieťa Radošiny na svoje korene nezabúda, ale vtáča vyletelo z hniezda a hľadá si vlastné vzdušné zámky a to tak pracne, až patrí k jedinému hercovi ľubovoľného pohlavia z tohto článku, ktorý má reálnu šancu – ale potrebuje k tomu aj kusisko obyčajného šťastia – získať Oscara. Bez srandy. Na svojom konte má, na rozdiel od rovesníkov, už teraz viac ako tridsať úloh, či už v seriáloch (empatická pediatrička Havranová – „Ordinácia v ružovej záhrade“), televíznych filmoch (Ženský vtip, Ako divé husy), kino snímkach (Rozhovor s nepriateľom, Bathory) a mala šťastie už i na Američanov (vojnové Povstanie s Davidom Schwimmerom a horor Frankenstein s Donaldom Sutherlandom).

KASSAI, CSONGOR Hoci pôsobí staršie, klame telom; v skutočnosti sa narodil len v roku 1972 a ako Monika Hilmerová, i on začínal v Radošinskom naivnom divadle. Už v roku 2000 zaujal ako Žid na striebornom plátne melodrámou Musíme si pomáhať, kde ho ukrýval manželský pár Šišková/Polívka (Hřebejkova snímka bola nominovaná na Oscara za najlepší neanglicky hovorený film). Od tej chvíle sa Kassai, obdarený nezameniteľnou tvárou (ktorá vám zničí detstvo, ale v dospelosti zarobí veľké peniaze), nezastavil: Krajinka, Vadí nevadí, Kruté radosti... zbil ho Ľuboš Kostelný v Slnečnom štáte, v rozprávke Čert vie prečo hral hlavnú zápornú rolu čerta a v Zime kúzelníkov sa po pľaci prešiel nahý tak sebavedomo, že mužským divákom spadla sánka a depresívne odhodili meter, ak viete, čo tým chcem povedať. Pravda, v „Ordinácii v ružovej záhrade“ sa Csongor ako Milčík stráca, ale to je vina scenáristov, ktorí sami nevedia, ako s jeho zbytočnou vedľajšou figúrkou narábať. Momentálne kraľuje komediálnemu seriálu „Profesionáli“, kde hrá utiahnutého a zakríknutého, ale pravdepodobne geniálneho, podporučík Šaňa Vyšného-Riefenstahla.

BYSTRIANSKY, BRANISLAV (*1972) Jeho zavalitú medvediu postavu nie je možné prehliadnuť, bohužiaľ kým v divadle musí byť ohromný zážitok pozorovať ho pri práci, v seriáloch dostáva prízemné postavičky fantázie zbavených scenáristov, viď. hrozne nevtipný krčmár Imro z odpadového „Paneláku“. O čosi lepšie skončil jeho domáci majster Považan z Krausovej šou „Kutyil s.r.o.“, avšak po prvej sérii bola Bystrianskeho rola vyškrtnutá. Braňa poznáme i z hŕstky filmov (Jozef Mak/1996), bohužiaľ to zďaleka nie je to, na čo ako herec -a dovolím si tvrdiť aj osobnosť - má. Nájde sa konečne odvážny producent, schopný scenárista a inteligentný režisér a využijú Braňov talent pre „vážne“, životom tvrdo skúšané postavy? Alebo zostáva jeho fanúšikom naďalej iba si donekonečna pretáčať jeho „trúbiaceho kamionistu s mikro spánkom“ z televíznej reklamy na poistenie? To druhé by bola škoda. Tak čo, Braňo – nevyserieš sa na toho Imra?

DZURÍKOVÁ, GABRIELA (*1973) Ďalšia už na prvý pohľad nezabudnuteľná tvár nášho hereckého poľa. Dzuríková hrala aj vo filmoch (Ako divé husi z roku 2000 Martina Ťapáka), ale až nasledujúce dva seriály ukázali jej pôsobivú všestrannosť: kým v „Mafstory“ zaujala ako vyložene komická fiflenská mafiánska milenka Pipina, jej zdravotná sestrička z „Ordinácie v ružovej záhrade“ naopak ukázala, že to podozrivo rýchlo dozrievajúca herečka bez problémov zvláda na všetkých frontoch.

MAŠTALÍR, TOMÁŠ (*1977) Priznám sa, a ani mučiť ma nemusíte, že tieto urastené, vyšportované typy nenávidím (Švajda, Bruchala), ale Maštalír klame telom; pod šupkou arogantného krásavca sa ukrýva plnohodnotný herec, schopný bez výraznejšieho zadýchania utiahnuť vlastný celovečerný film. Napriek tomu zostáva zatiaľ uväznený „len“ v divadle, filmom sa vyhýba a zo seriálov hrá iba (ako doktor Gregor) v „Ordinácii v ružovej záhrade“ (viac možno poznáte jeho výrazný, príjemný hlas z reklám či dokumentárneho programu „112“).

STANKOVÁ, ALŽBETA (*1979) Betku som prvý raz zaregistroval ako nadržanú pannu Bugynu z Rebelov (Renč má rád slovenské herečky) a keď neskôr raz za čas hosťovala v „Paneláku“, na tú epizódu sa dalo aspoň trocha pozerať. Betka je zlatá a talentovaná bábika, avšak nehrá veľa a ak som niečo zle nepochopil, v budúcnosti s hereckou kariérou neráta; rada by sa venovala tlmočníctvu (ak sa mýlim ospravedlňujem sa, ten rozhovor som čítal asi rok dozadu). V roku 2008 hrala v českej rozprávke Peklo s princeznou.

MARTINKA, IVAN (*1972) Mám rád ryšavých ľudí, ale to nie je to jediné, čím je mi Ivan sympatický. Jednoducho sa mi „ľudsky páči“ a pokladám ho za talentovaného mládenca s výrazným, ale nie afektovaným, hereckým prejavom. Ten som si všimol už v Slnečnom štáte a zaujal ma v „Ordinácii v ružovej záhrade“, i keď tu (ako, pravdupovediac, množstvo iných) doplatil na čachre machre scenáristov, ktorí robia z kladných postáv naprieč sériami záporné, prípadne z vyložených záporných odrazu kladné. Momentálne sa ťažko netešiť na jeho Uhorčíka z historického eposu Jánošík – Pravdivá história.

Napísal som ´mladá´, ale sú to plus mínus tridsiatnici, čo znamená, že kým oni stúpajú na výslnie (zaslúžene), rastie nám tu medzitým nenápadne najmladšia generácia.

Diváci ich majú radi a TO je dôvod, pre ktorý beriem „scenáristov“ á la Andy Kraus na milosť – PONÚKAJÚ priestor novej generácii, ktorá sa pred rokmi vrhla na umenie napriek tomu, že vtedy slovenský herec nerobil nič iné, iba daboval americké akčné komédie. Dnes je situácia taká diametrálne odlišná a je toľko pracovných ponúk na filmy a seriály, že napríklad skvelý Roman Luknár sa dočasne so svojou španielskou rodinou presťahoval späť na Slovensko. Je DOBRE, že sa na Slovensku niečo robí, je SUPER, že v tom okrem skúsenej generácie hrajú aj „naši mladí“ a je NÁDHERNÉ, že títo naši mladí majú svojich fanúšikov. Že slovenské scenáre (nielen seriálové, často i filmové) stoja za hovno až také dôležité nie je.

Sú tu, kamarátia sa, hrajú jeden vedľa druhého, schádzajú sa v divadle i súkromí a keď zakopnú, na druhý deň už zasa veselo tancujú. Práve vďaka tejto novej generácii som si istý, že keď budem mať s týmito svojimi plus-mínus rovesníkmi päťdesiat a viac rokov a príde na scénu nový „Milan Kňažko“ s reláciou typu „Takí sme boli“, znova to bude nostalgická smutná zábavná relácia, kde sa budú stretávať starí známy, ktorí svojho času udávali tempo slovenskej kinematografii, pretože, vážení, nastal čas prestať plakať a začať robiť slovenské filmy.

Pripraviť sa na štart... Dorotu poprosím nekopať Braňa do zadku... Braňo preč s tou klobásou, toto je šport že Alexander? No jasné, Latinák zasa s Kostelným, to sa dalo čakať. Tamto Nela na koni. To je proti pravidlám, ale mladým treba čo-to tolerovať. Že Csongor? No jasné, ak Ľuboš s Lukášom, tak Táňa s Tomášom, samozrejme. A Zuzana s Monikou zasa drkocú o dôležitých veciach. Gabriela, čo to čo to, nechty sa nemaľujú, aspoň nie teraz! A beztak čo ty tam tak sama? Hádam len nebalíš Ivana!? Štart!