Zomrel Richard Attenborough [1923 - 2014]
Streda, 03 September 2014 03:00

24. 8. 2014 vo veku 90 rokov zomrel John Hammond z Jurského parku.

Necelý rok pred premiérou Jurského parku 4, nazvaného Jurský svet, zomrela herecká duša série. Britský veterán Richard Attenborough v revolučnom trháku Stevena Spielberga stelesnil sympatického Johna Hammonda: miliardára, ktorý s pomocou najmodernejších vedeckých možností oživí dinosaurov a postaví im park na ostrove, ktorý má zároveň slúžiť ako ZOO pre rodiny s deťmi. Skúšobný víkend sa ale premení na boj o život. V románe Michaela Crichtona bol Hammond fanatickým hajzlikom, s bradou dobrácky pôsobiaceho Richarda však zrazu pôsobil ako čarovný deduško, ktorý deťom plní sny a nič za to nežiada. Postava, ktorá v knižke brutálne zomrela, vo filmovej adaptácii prežila a objavila sa aj v úvode dvojky. V trojke chýbala.

V súvislosti s Jurským svetom sa šepkalo, že by cameo mohlo dostať viacero tvárí z minula, najmä Sam Neill, Laura Dernová a Jeff Goldblum. Tí ale povedali, že s nimi nikto nejednal. O Richardovi sa nehovorilo; zrejme i pre jeho vysoký vek bolo producentovi Spielbergovi jasné, že to nemá zmysel.

Hammond je však len špička ľadovca. Pozlátka, chcelo by sa povedať. Richard Attenborough bol predovšetkým režisér. A to predovšetkým režisér fenomenálneho Gándhiho. Životopis zo začiatku 80-tych rokov preslávil Bena Kingsleyho a získal Oscara za najlepší film a réžiu. Vzhľadom na to, že si zvykol svoje režisérske filmy zároveň produkovať, aj soška za film išla do jeho rúk. Tento tieň sa mu už nikdy nepodarilo prekročiť, ale vidieť ste od neho mohli Lásku a vojnu (Chris O´Donnell ako mladý Hemingway zamilujúci sa do zdravotnej sestry Sandry Bullockovej), Čary (bábkarský horor s Anthonym Hopkinsom), drámu Krajinu tieňov znova s Hopkinsom, muzikál Chorus Line s Mihaelom Douglasom, hrozného Indiána s Pierceom Brosnanom alebo životopis Charlesa Chaplina v podaní budúceho Iron Mana.

Pre tých, ktorých bavia staršie filmy, sú ale reči o Hammondovi smiešne, nakoľko s hraním začal už v 40-tych rokoch (kedy sa prvý a posledný raz oženil a manželstvo rozdelila až jeho smrť). Vidieť ste ho mohli vo viacerých vojnových filmoch (Piesočné more, Dunkirk) a v tituloch, ktoré sa neskôr dočkali remakeov (Doktor Dolittle, Let Fénixa). Vystupoval po boku legiend, ako boli Steve McQueen (Veľký útek) alebo Peter Sellers (I´m All Right Jack, Len dvaja môžu hrať). V 70-tych rokoch s hraním prestal a pred kamery sa vrátil v podstate len kvôli Spielbergovi. Potom si zahral ešte v hŕstke snímok (vianočný Zázrak na 34. ulici, Hamlet Kennetha Branagha, Kráľovná Alžbeta s Cate Blnachettovou).

P.S. – Možno ste v televízii niekedy narazili na populárne a uznávané dokumenty s moderátorom Davidom Attenboroughom. Ide o Richardovho mladšieho (a stále žijúceho) brata.

............................................................................................................................

Môj FB profil.