Zomrel H.R. Giger [1940 - 2014]
Streda, 21 Máj 2014 03:00

13. 5. 2014 vo veku 74 rokov zomrel tvorca Votrelca (v podstate).

Švajčiar Hans Rudolf Giger (*5. 2. 1940) sa preslávil kultovou hororovou sci-fi snímkou VOTRELEC (r. Ridley Scott). Je to zaujímavé, pretože nikdy nešlo o filmára, ale o maliara a sochára. Napriek tomu v kinematografii zanechal nezmazateľnú stopu a to práve prostredníctvom votreleckej ságy (zatiaľ štyri plnohodnotné diely + dva crossovery s Predátormi + „alternatívny“ prequel PROMETHEUS, nevraviac o „rozšírenom“ univerze, čítajúcom videohry a komiksy).

Hoci sa nepodieľal na všetkých častiach (recenzia druhej a tretej), tvorcovia neskorších dielov sa chtiac-nechtiac museli držať práve ním v jednotke stanovených „vizuálnych podôb“ dnes už klasickej príšery.

O VOTRELCOVI sa prirodzene, ako o každom legendárnom filme, datujú historky. Napríklad všetky Gigerove návrhy na monštrum údajne pripomínali mužské i ženské pohlavné orgány a tak museli byť kvôli pobúreným producentom neustále zas a znova prepracovávané. Sranda je, že hoci sa ho snažili prinútiť zmeniť to na niečo „normálnejšie“, nakoniec jednotlivé votrelecké štádia stále vyzerali a dodnes vyzerajú výrazne sexuálne (viď. článok o životnom cykle Aliena).

Pozoruhodné je, že obluda patrí medzi piliere hororovej kinematografie napriek tomu, že väčšinu stopáže je vidieť len v náznakoch (neskôr podobný prístup zvolil napr. Spielberg v ČEĽUSTIACH). Tu časť hlavy, tam pazúr, tamto vysúvacia čeľusť noriaca sa z tmy. Až na samom konci je netvor vidieť v plnej kráse, paradoxne sa v tom momente jedná o dosť nezvládnutú a dnes už úsmevnú masku. Za svoju robotu Giger získal, spolu s niekoľkými ďalšími kolegami, Oscara za vizuálne efekty.

Na očakávanom PROMETHEOVI sa bohužiaľ podieľal minimálne – ak sú správy pravdivé, „jeho“ by mala byť len nástenná maľba, ktorá sa vo filme mihne na tri sekundy a na ktorej je znázornený Votrelec (Kráľovná?).

Bielovlasý Giger bol odjakživa kontroverzný: vo svojich dielach sa preslávil kombináciou strojovej techniky s mäsom, čím mnohých znepokojil, šokoval, pobúril a znechutil. Do Hollywoodu nikdy - možno práve preto - neprenikol. Zrejme však ani (pre konzervatívnosť amerického publika) nemal záujem. Radšej s manželkou zostal doma v švajčiarskych horách. Tam si mohol robiť čo chcel a vlastnil múzeum s barom, ktoré ste mohli kedykoľvek navštíviť.

Zopár ďalších filmových zárezov ale predsa len mal. V rôznych ťažko definovateľných „vizuálnych“ podobách sme jeho prácu mohli zvráteným spôsobom obdivovať v tituloch POLTERGEIST II a MUTANT. V ňom skupina expertov prenasleduje bytosť s ľudskou a zároveň mimozemskou DNA. Tvor ženského pohlavia vo svojich „vrcholných“ okamihoch pripomína Votrelcovu sestru. Práve podmanivá vizuálna stránka patrí k najväčším plusom snaživej - ale inak nie príliš postačujúcej - hororovej sci-fi snímky. Stále však lepšie, ako nasledujúce obludné tri pokračovania.

Odpočívajte v pokoji, majster. Vojny sú dobojované a Votrelec... Votrelec si už dávno žije svojím vlastným životom.