Thomas Jane
Štvrtok, 08 Október 2009 14:35

Keď začínal, každému pripomínal mladšieho Christophera Lamberta. No mnohí už vtedy nezabudli dodať ďalšie prídavné meno. Oveľa zaujímavejšie. „Lepší“. Roky im dávajú za pravdu. Napriek jeho neskutočnej smole.

Thomas Jane patrí k strašným smoliarom. Dlhé roky sa objavoval vo výrazných podporných úlohách viac či menej vydarených filmov (prevažne drsných a niekedy horších, niekedy lepších, ale málokedy geniálnych). Keď už nejaký producent/režisér uznal, že je správny čas poskytnúť mu hlavnú rolu, snímka zaznamenala slabý komerčný i umelecký ohlas (a u nás išla často rovno na video - Správny policajt Bronwen Hughesovej, Kat Jonathana Hensleigha, Mäsiar Davida Arquettea). Potom sa Jane znova vrátil do menších produkcií do výstavných podporných rolí a znova to boli filmy také i onaké, niekedy viac fajn, niekedy menej fajn, ale nikdy nie vyložene výborné, hoci Jane v nich podával možno až prekvapivo dobré, sústredené a „poctivé“ výkony (brečka Pavučina snov, r. Lawrence Kasdan). Akonáhle to s ním nejaký režisér znova skúsil do titulnej úlohy, snímka zlá nebola, ale komerčný ohlas bol taký nedôstojný, že u nás znova putovala zasa priamo na video/DVD (kontroverzná kingovka Franka Darabonta Hmla).

Thomas Elliot, ako znie jeho civilné meno, sa narodil 22. 2. 1969 v Baltimore (USA) a meria 180 cm. O tom, že je originálny a odvážny i v súkromnom živote, nielen pred kamerou, svedčí fakt, že prvýkrát bol ženatý s dcérou holandského herca Rutgera Hauera. Manželstvo však nevydržalo a v roku 2006 si Jane vzal za ženu herečku Patriciu Arquetteovú (správne, jej bráško David v rovnakom roku Thomasa režíroval v Mäsiarovi). Už sa im stihlo narodiť jedno dieťa. Mimochodom, Hauer sa mihol v komikse Batman začína, pričom Jane bol jedným z kandidátov na „Dve tváre“ v jeho pokračovaní, Temnom rytierovi (rolu nakoniec získal Aaron Eckhart).

Ako stovky hercov pred ním a stovky po ňom, mihal sa na začiatku kariéry v béčkarských produkciách, často s nadprirodzeným námetom (celovečerná Buffy, zabíjačka upírov alebo Nemesis Alberta Pyuna). V polovici deväťdesiatych rokov prešiel do čosi výraznejších snímok (Vrana: Mesto anjelov), až výraznú rolu vytvoril r. 1997 pod taktovkou Johna Woo; v jeho famóznej masakre Tvár toho druhého sa nestratil ako člen gangsterského gangu Nicolasa Cagea resp. Johna Travoltu.

Po dvoch filmov Paula Thomasa Andersona (Hriešne noci, Magnólia) a vojnovom epose Tenká červená čiara (tu ho ale v smršti hviezd asi nenájdete) vytvoril 1999 ďalšiu výraznú rolu – kriminálnou minulosťou obdarovaného lovca žralokov, drsným správaním len maskujúcim dobrodružné dobrácke srdce v žraločom krváku Zradná hlbočina Rennyho Harlina, kde sa nestratil v spoločnosti Samuela L. Jacksona ani digitálnych príšer.

Následne sa znova stiahol do úzadia: výbušný parťák Morgana Freemana, vyšetrujúci Genea Hackmana v prekombinovanom dusnom trileri Podozrenie (r. Stephen Hopkins); tajomný muž vpadnúci do života Antonia Banderasa a Angeliny Jolieovej v nie veľmi škandalóznom erotickom trileri Siedmy hriech (r. Michael Cristofer); objekt lásky po boku Cameron Diazovej Jednoducho sexi (r. Roger Kumble).

Bohužiaľ, hlavná kladná (relatívne) rola, kedysi skutočne žijúceho policajta, ktorý „precitne“ a dá sa na dráhu bankového lupiča, dopadla slabo. Jane sa ako Správny policajt čertovsky snažil ťahať biedne obsadený a napísaný film dopredu, ale nemal šancu. Oveľa zaujímavejšia, ako jeho výkon, sa ukázala byť až neskutočná snaha bojovať s prihlúplym príbehom a matnou atmosférou neskúsenej režisérky.

Aj jeho druhá veľká šanca, jeden zo štvorice priateľov (Timothy Olyphant, Damian Lewis a Jason Lee + Donnie Wahlberg ako „Dadic“), ktorých uprostred čarokrásne zasnežených mainských hôr napadne agresívny mimozemský výsadok (a šialený generál, ktorého hrá Morgan Freeman – správne, druhá spolupráca. Po Podozrení.), sa roztatáreným tvorcom rozpadla zmätene pod rukami v hnačkové Čosi. Doslova hnačkové (inak, prvá - pred Hmlou – adaptácia knihy Stephena Kinga, čudná náhoda).

A do tretice – znova hlavná kladná rola a znova krach. Kat, nakrútený na motívy drsného marveláckeho komiksu „Punisher“ (v prvej filmovej verzii ho stvárnil Dolph Lundgren), prepadol zaslúžene. Biedny príbeh, strašná réžia, znova John Travolta a znova nuda a rozpaky. Jane sa ale znova parádne snažil zachrániť projekt, o ktorom asi aj sám tušil, že sa neuberá dobrým smerom a že si zachrániť ani nezaslúži. Priznám sa, táto Thomasova snaha za každú cenu bojovať a nevzdať sa, hoci musím vidieť, do akej čiernej diery sa film rúti, mi pripadá stokrát zaujímavejšia, ako otázka, či je výsledný film dobrý alebo nie. Kvôli úlohe tajného agenta, ktorému mafiáni mládeži neprístupne vystrieľajú rodinu (otca mu hral Roy Scheider) a tak vyráža na cestu nekompromisnej pomsty, údajne trénoval kvôli dobrej kondičke takmer polroka. Výsledok nestál za veľa a to, čo vyzeralo ako počiatok zaujímavej komiksovej ostrej série, skončilo pri prvej, mizernej, časti. Keď ho neskôr oslovil Zack Snyder s rolou v ďalšom netradičnom komikse (Strážcovia), odmietol. Jedni tvrdili, že preto, lebo bol alergický na komiksy (údajne odmietol aj Wolverinea z X-Men).

Druhí, že sa chce sústrediť na svoju režisérsku prácu. V roku 2000 nakrútil nikým nevidený Jonni Nitro a v roku 2009 sa vrhol na päťmiliónový (číslovkou: 5) The Dark Country s Ronom Perlmanom (s ktorým sa ako herec stretol v The Mutant Chronicles) o manželskom páre, ktorého milostná cesta rozhodne príliš dobre neskončí. Thomas má ostré chlapské vzťahy (minimálne vo filmoch) evidentne rád. Často hrá po boku drsných typov, ako sú Ving Rhames alebo Mickey Rourke (Rana istoty Johna Maddena podľa románu Elmorea Leonarda ako manžel Diane Laneovej, s ktorou sú na úteku pred mafiou). A ako „správny chlap/stará škola“ vo filmoch hrá s krásnymi ženami (Saffron Burrowsová, Angelina Jolieová, Deborah Kara Ungerová, Diane Laneová, Laurie Holdenová).

V r. 2007 mu režisér Zelenej míle ponúkol ďalšiu hlavnú kladnú rolu komiksového autora, ktorý so synom a susedmi malého mesta zostáva zabarikádovaný v miestnom obchode, na ktorého sklá sa zvonku tlačia z tajomnej hmly ohyzdné papule vystrkujúce obludy v adaptácii poviedky Stephena Kinga. Jane podáva ďalší z povestných „umiernených“ výkonov. Veríme mu akciu, i dialógy. Tou skutočnou lahôdkou je však až škandalózne finále, v ktorom si vykričí hlasivky. Kebyže nejde do tejto scény „naplno“, mohol celkom dobre pokaziť celý film. Tomu verím.

Najnovšie ho uvidíme ako súkromné očko v pravdepodobne poriadne ostrom film noir Russella Mulcahyho Give ´em Hell, Malone... Samotný Thomas, ktorého mám čoraz radšej, sa vraj nepokladá za charizmatického človeka. Priznám sa, ani ja som ho dlhé roky vôbec nepokladal za charizmatického človeka. Naopak. Pripadal mi neosobný, mdlý, rutinný, nevýrazný, nezaujímavý, matný, šedý a podpriemerný. Myslím si však, že som sa na to pozeral z iného uhla. V skutočnosti je Thomas Jane charizmatický, osobný, nemdlý, nerutinný, výrazný, zaujímavý, nematný, farebný a ak aj nie giganticky nadpriemerný, určite ani podpriemerný.