Najznámejší scenáristi III.
Biografie
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 22 Apríl 2014 03:00

Joe Eszterhas. William Goldman. David Ayer. Steven E. de Souza. Bratia Thomasovci.

Muž špecializujúci sa na vyhrotené erotické trilery, bývalý vojak, ale i vážený oscarový tvorca. Svet hollywoodskej scenáristiky je pestrý.

............................................................................................................................

Joe Eszterhas (*1944, Maďarsko) Kontroverzný rachot vyvolal v roku 1992 šokujúci trhák ZÁKLADNÝ INŠTINKT. Michael Douglas a Sharon Stoneová to pod „uvoľneným“ režijným vedením skvelého prasáka Paula Verhoevena rozbalili naplno. Horúce posteľové scény pripomínali skôr light porno, než „neškodnú“ erotiku. O dvojke sa ale hovorilo tak dlho, až o ňu skoro všetci zúčastnení, okrem Stoneovej, stratili záujem a to, čo vzniklo, nebolo „nič moc“. Nezúčastnil sa jej už ani samotný Joe, ale je možné, že skôr preto, lebo ho nikto neoslovil, než preto, že by nechcel. V tom čase totiž oňho nebol záujem. Nie je dodnes a je možné, že už ani nikdy nebude (takže pre jeho dobro dúfajme, že mu ešte niečo zostalo z 3-miliónového honoráru za ZÁKLADNÝ INŠTINKT). Joe a Paul sa neskôr pokúsili vstúpiť druhý raz do tej istej rieky. Ale SHOWGIRLS býva hodnotený ako jeden z najhorších filmov desaťročia a, čo je najhoršie, de facto je v ňom veľa nahých tiel, ale takmer žiadny sex. Podľa mňa to mu zlomilo väz viac, než nudný príbeh o striptérke. Joeovi bohužiaľ nevyšli ani ďalšie pokusy o erotické trilery – TEN, KTO SA POZERÁ znova so Stoneovou, ani zabudnutý JADE s Lindou Fiorentinovou. Desaťnásobne mu nevyšiel odklon od erotiky - ÚTEK NIKAM, jeden z najcivilnejších filmov belgickej pumy. Ďalej je podpísaný pod snímkami Sylvestra Stallonea (F.I.S.T.), Adriana Lynea (FLASHDANCE) a Costa-Gavrasa (HORIACE KRÍŽE, HRACIA SKRINKA). Keď sa mu ani omylom nepodarilo zopakovať kvalitatívny/komerčný úspech prvého stretnutia s Verhoevenom, zo sveta filmu sa plus mínus vytratil. „Poriadnejšie“ dal o sebe vedieť až v roku 2006 v súvislosti s maďarským vojnovým titulom SZABADSÁG, SZERELEM.

............................................................................................................................

William Goldman (*1931, USA) Možno jeden z najuznávanejších hollywoodskych scenáristov. Držiteľ dvoch Oscarov má už nejaký ten rok osemdesiatku na krku. Preslávil sa predovšetkým v 70-tych rokoch, keď napísal trháky Dustinovi Hoffmanovi, Paulovi Newmanovi, Katharine Rossovej a Robertovi Redfordovi (MARATÓNEC, BUTCH CASSIDY A SUNDANCE KID, VŠETCI PREZIDENTOVI MUŽI, adaptácia tohto románu Iru Levina). V 80. rokoch nenapísal skoro nič, no koncom desaťročia chytil druhý dych, dal sa dokopy s režisérom Robom Reinerom a spolu stvorili rozprávku PRINCEZNÁ NEVESTA a triler MISERY NECHCE ZOMRIEŤ. Neskôr pokračoval v adaptáciách románov Stephena Kinga, ale už s menším úspechom (uchádzajúce retro SRDCE V ATLANTÍDE, hnoj PAVUČINA SNOV). No hoci mal slabé chvíľky (nudná sci-fi komédia Johna Carpentera NEVIDITEĽNÝ NA ÚTEKU), väčšinou zvykol písať kvalitky (CHAPLIN, MAVERICK, LOVCI LEVOV, GENERÁLOVA DCÉRA) + údajne vylepšil scenáre k POSLEDNÉMU AKČNÉMU HRDINOVI a MISSION: IMPOSSIBLE II, aj keď tým by som sa na jeho mieste nechválil. Ostatným filmovým funkciám sa odjakživa prudko vyhýbal, jednu drobnú výnimku ale predsa len urobil: v roku 1979 produkoval nevýrazný prequel o Butchovi a Sundanceovi (so sequelom nemal nič). PAVUČINA SNOV je jeho zatiaľ posledný aktívny filmový zárez, no vzhľadom na vek ťažko dúfať, že sa na tom niečo zmení.

............................................................................................................................

David Ayer (*1968, USA) Do módy sa dostal najmä po sympatickej PATROLE z roku 2012, tento bývalý vojak prvý scenár ale napísal 12 rokov predtým, konkrétne sviežu PONORKU U-571 s Matthewom McConaugheymom a Harveym Keitelom. Nasledovali neveľmi originálne, ale pomerne ostré a nie úplne nezaujímavé záležitosti z policajného prostredia (TRAINING DAY, S.W.A.T. – JEDNOTKA RÝCHLEHO NASADENIA). Vďaka jeho scenárom, ktoré režírovali Jonathan Mostow, Antoine Fuqua alebo Rob Cohen, zažili hviezdnejšie chvíľky Christian Bale, Kurt Russell, Samuel L. Jackson, Colin Farrell, Ethan Hawke, Scott Glenn či Vin Diesel a Denzel Washington dokonca za rolu skorumpovaného fízla získal Oscara, čo mnohých dodnes prekvapuje. Davidovým komerčne najúspešnejším scenárom sa stalo asi RÝCHLO A ZBESILO, ktoré sa v nasledujúcich rokoch rozrástlo do početnej série; James Wan momentálne dokončuje sedmičku (David sa nepodieľal už na žiadnej časti). Po PATROLE, v ktorej si perfektne sadli Mihael Peña a Jake Gyllenhaal, je v kurze tak, ako nikdy predtým. Po nej sa mu behom niekoľkých mesiacov podarilo nakrútiť dva veľké akčné tituly – vojnové FURY s Bradom Pittom a Shia LaBeoufom a akčnú SABOTAGE s Arnoldom Schwarzeneggerom. Niektoré jeho scenáre nakrútili iní, ale niektoré si nakrútil sám. Je možné, že postupne prestane písať a bude iba režírovať, prípadne ak bude písať, tak iba veci, ktoré si následne sám zrežíruje. Sfilmoval vlastné scenáre DRSNÉ ČASY, PATROLA, FURY a SABOTAGE (kde mu helfol Skip Woods). Jediným filmom, ktorý režíroval, no nenapísal si k nemu scenár, boli KRÁLI ULICE podľa románu Jamesa Ellroya. Údajne napísal (zatiaľ nezrealizované) nové verzie KOMANDA a ZJAZVENEJ TVÁRE.

............................................................................................................................

Steven E. de Souza (*1947, USA) Po svojho času jednom z najvyhľadávanejších akčných scenáristov Hollywoodu sa zľahla zem. Doba sa zmenila a akčný žáner je niekde úplne inde, než za čias vrcholného obdobia Schwarzeneggera a Lundgrena. Predstava, že by sa de Souza aklimatizoval a začal písať svižné moderné veci, je naivná. Už v čase svojej najväčšej slávy mal na konte vyložene podradné, smiešne záležitosti. Na STREET FIGHTERA: POSLEDNÝ BOJ s Van Dammeom a Raulom Juliom sa nedalo pozerať ani v roku 1994, RICOTECH patrí medzi najzabudnutejšie filmy Denzela Washingtona a HUDSON HAWK bol svojho času najabsurdnejším filmom Brucea Willisa. Lenže potom tu bol trháky SMRTONOSNÁ PASCA 1 – 2 (podľa románu Rodericka Thorpa) a FLINSTONOVCI, v 48 HODINÁCH preslávil Eddieho Murphyho a staval dodnes existujúce základy buddy movie, nezabúdajme na KOMANDO, jeden z najkultovejších titulov desaťročia, a za kult mnohí diváci pokladajú aj ďalšiu schwarzeneggerovku, podľa mňa takmer nepozerateľný akčný sci-fi škvár MUŽ NA ÚTEKU (veľmi voľne inšpirovaný knihou Richarda Bachmana/Stephena Kinga). S odstupom času môžeme kladne hodnotiť aj oddychovú špionážnu komédiu s Whoopi Goldbergovou JUMPIN´ JACK FLASH. Oficiálny zlom nastal v polovici 90-tych rokov, kedy prestal stíhať meniacej sa dobe a ponúkol hlúpe a zastarané záležitosti, ako boli POLICAJT V BEVERLY HILLS III, SUDCA DREDD so Stalloneom, čudne prekombinovaný KONTRABAND s Van Dammeom (viď. obdobie americko-ázijskej akčnej vlny 90-tych rokov), televízny exorcistický horor POSADNUTOSŤ s Timothym Daltonom a céčko s Vinniem Jonesom BOJ O PLOŠINU. Neoficiálne sa podieľal na druhej Lare Croftovej s Angelinou Jolieovou. Dnes už prakticky netvorí.

............................................................................................................................

Jim a John Thomasovci (*???, ???) Hovorí sa, že producent Joel Silver do úlohy vulgárneho spojára Hawkinsa v PREDÁTOROVI obsadil Shanea Blacka preto, lebo čítal jeho výbušný scenár k SMRTONOSNEJ ZBRANI a predpokladal/dúfal, že počas nakrúcania neodolá a do scenára bratov Thomasovcov dopíše zopár sľubných hlášok. Pravda je, že snímka Johna McTiernana obsahuje množstvo kultových hlášok a dialógov a mnohé z nich vypúšťa z úst práve Hawkins. No faktom by malo byť, čo ostatne v nasledujúcich desaťročiach potvrdil on sám (samozrejme mu Silver mohol zaplatiť za mlčanie...), že do scenára nedopísal ani čiarku. Čiže by sa malo jednať o 100%-né dielo Johna a Jima Thomasovcov. Tým pádom vedia skvelo písať. Potom je ale otázkou, prečo je ich filmografia taká malá. Našli by sme v nej ledva-ledva ešte druhého Predátora, potom solídne KONEČNÉ ROZHODNUTIE (dodnes zrejme jediný film, v ktorom hral Steven Seagal hrdinu a zomrel) a v roku 2000 svoju kariéru (vyzerá to tak) zakončili mizernou MISIOU NA MARS, ktorá sa predháňala v blbostiach na jeden meter štvorcový. Je pravda, že PREDÁTORA a KONEČNÉ ROZHODNUTIE aj produkovali a údajne sa podieľali na WILD WILD WEST a ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNIOU, ale „čistých“ scenárov napísali skutočne len minimum (a nalejme si čistého vína, WILD WILD WEST a ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNIOU si za klobúk nedáte).

............................................................................................................................

Prvý diel.

Druhý diel.