Mark Boone Junior
Štvrtok, 01 Október 2009 07:15

Niektorí herci sú proste výrazní. No ani najvýraznejší naňho nemajú. Výška 173 cm, obezita v pokročilom štádiu, skvelé vlasy a nezabudnuteľná tvár. Jeho genetika ho odmietla predurčiť pre úlohy milovníkov.

Jeho meno si (asi) nikdy nezapamätáte, ale videli ste ho v desiatich filmoch a vo všetkých bol dokonalý. Strapatý Mark Boone Junior, troška sa ponášajúci na Luiza Guzmána, je expert na skorumpovaných policajtov a právom je radený medzi podobne „fyzicky výrazných ksichtov“, ako sú napríklad (inak v civile jeho dobrý priateľ) Steve Buscemi, John Leguizamo či Danny Trejo. Jedným slovom fantasticky vyzerajúci Mark sa narodil 17. 3. 1955 síce v Cincinnati, ale vyzerá skôr na Mars, Jupiter alebo LV-426. Vo filmoch sa začal objavovať v podporných roličkách (často skôr komparzového charakteru) od konca osemdesiatych rokov 20. storočia (Poviedky z New Yorku, Posledný útek do Brooklynu, Cookie s Petrom Falkom).

Do deväťdesiatych rokov vstúpil v hite Rennyho Harlina Smrtonosná pasca 2, hral v komédii s Johnom Candym Šialený a s Jeffom Faheym v televíznom trileri Skica smrti. Ale stále to nebolo ono, stále tomu niečo chýbalo. Napriek výraznému vzhľadu. Poľutovaniahodne sa iba MIHAL, ale aspoň v kvalitných produkciách (O myšiach a ľuďoch s Johnom Malkovichom, western Sama Raimiho Rýchlejší ako smrť) a v r. 1996 ho kamoš Buscemi obsadil do svojho režijného debutu Môj najmilší bar.

Mierny zlom prišiel v polovici 90. rokov, keď ho začali obsadzovať čoraz originálnejší filmári, ktorí si Marka konečne všimli (David Fincher najskôr v Sedem a potom v Hre). Napriek tomu, ak vám vymenujem názvy filmov, v ktorých hral (Armageddon, Upíri, Tenká červená línia, Generálova dcéra, Zastavte Cartera alebo Viem, čo ste robili minulé leto 2), spomeniete si naňho? Spomeniete si, koho v nich Mark hral? Ja som to vedel. Ale nebojte sa. Som na tom úplne rovnako.

Pre mňa bol TÝM Markovým filmom mysteriózny nolanovský film noir Memento z roku 2000, kde stvárnil vlasatého vrátnika, v ktorého moteli prebýva ústredný hrdina so stratou krátkodobej pamäte (Guy Pearce). Následne konečne začal dostávať síce stále dosť malé a relatívne pre príbeh nedôležité roly, ale už sa dali ľahšie zapamätať. Hneď trikrát hral skorumpovaného policajta; najskôr v Rýchlo a zbesilo 2 (určite si pamätáte na scénu, v ktorej mu Cole Hauser vyhrnie tričko, položí mu na brucho vedro a do vedra ukryje krysu, „aby sa prehryzla črevami“), potom vo Full Clip a nakoniec (znova u Nolana) v komikse Batman začína (tu mal napríklad spoločnú scénu s Garym Oldmanom).

Jeho výraznú tvár často využívajú hororoví režiséri: Mark hrá jedného z vojnových zbehov z vojny Juh proti Severu, po drastickej bankovej lúpeži nachádzajúcich úkryt v strašidelnom dome uprostred poľa a sú po jednom vyvražďovaní temnými nadprirodzenými mocnosťami v nezávislom cenenom americkom kúsku Hnev duší. Ďalším prekvapivo dobrým, hoci tiež nízko rozpočtovým hororom bol Predátor z hlbín, ktorý bol v roku 2004 dokonca určený rovno do televízie. Napriek tomu je to kvalitná žánrovka o vodných príšerách, terorizujúcich uprostred močiara rôznorodú skupinu civilistov, zločincov a vedcov. Mark, samozrejme, stvárnil toho zločinca, či skôr skúseného safari lovca (ale pracujúceho pre zločinca). I neskôr bol Mark verný hororom (duchárčina Záhada Lucy Keyes, upírčina Noc dlhá 30 dní) a vôbec ho v nich nie je škoda.

Zaujímavosťou je, že je pomerne všestranný: v roku 1996 okrem hrania v spomenutom Mojom najmilšom bare doňho tiež napísal a naspieval pesničku, v roku 2002 produkoval svojrázny drogový trip s Mickeym Rourkeom Šňup (s ktorým o dva roky skôr hral vo Väznici, kde ho znova režíroval Buscemi), v rovnakom roku režíroval Deadrockstar (kde mu hral Steve Buscemi) a v roku 2004 napísal scenár k The Grey, do ktorého prispel i hraním a produkciou.

Mark Boone Junior nie je klasická hviezda ako Johnny Depp. To asi ani nemusím písať, pretože to musí byť každému jasné a sám Mark sa tej predstave asi riadne úchylne chichoce (alebo sa proste normálne smeje), ak ju náhodou niekde nad pivom začuje. Pre mňa, ktorý vyhľadáva namiesto prvej ligy skôr druhú až ôsmu, je nesmierne osviežujúce sústrediť sa práve na takéto výrazné tváre zo zadných pozícií, ktoré nemajú vo filmoch veľký priestor a ak dakedy zoberú za rolu milión dolárov, je to neskutočne veľa. Preto je mi Mark sympatický. Aj keď niekedy hrá také slizké skazené svine.